یک کارآفرین یا مدیرعامل بودن وقت زیادی می‌برد و شما اغلب نمی­توانید آن قدر که دوست دارید، با کارکنان خود صحبت کنید. پس چطور می­توانید متوجه شوید که آیا آن­ها خوشحالند و کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهند یا خیر؟ داشتن این اطلاعات برای کارآفرین بسیار مهم است اما کارآفرین چگونه می‌تواند از وضعیت کارکنان خود اطلاعات بدست آورد؟
یکی از روش‌های بسیار خوب برای این کار، پرسیدن سوالات هدفمند در اوقات آزاد کاری و یا حتی در حین انجام کار است. مجموعه‌ای زیر ۱۱ سوالیست که می‌توانید از تیم‌تان بپرسید و سعی کنید به سرعت از وضعیت آن‌ها اطلاعات بدست آورید:




۱- چه کاری می­توانم برای شما انجام دهم؟

اگر تیم خوبی دارید، تنها وظیفه شما حمایت از آن‌هاست. هنگامی که با آن‌ها احوالپرسی می­کنید، ببینید چه کار می­توانید انجام دهید تا به آن‌ها کمک کند که سرعت جریان کاری خودشان را بالاتر برده و به نتایج بهتری دست یابند. اگر تماس روزانه با اعضای تیم‌تان ندارید، دانستن موانعی که باعث می­شود کار خود را به نحو احسن انجام ندهند، می­تواند سخت باشد.



۲-حال شما چطور است؟

هرکس در خارج از محل کار دارای زندگی است، و اغلب آن‌چه در زندگی کارکنان رخ می­دهد، می­تواند تأثیر بسیار زیادی در کار آن­ها داشته باشد. پرسیدن این سؤال به شما اجازه می­دهد متوجه شوید همکارانتان کجا ممکن است درگیر باشند یا چطور می­توانید به آن­ها کمک کرده و راه­حلی پیش پایشان بگذارید. این نشان می­دهد که شما نگران اعضاء گروه‌تان هستید.


۳- جذاب‌ترین چیزی که روی آن کار می­کنید چیست؟

این سؤال عالیست، زیرا آن‌قدر غیررسمی است که کسی بر روی آن حساس نشود اما در واقع مسایل زیادی را فاش می­سازد. اگر کارمند شما فقط شانه­هایش را بالا بیندازد و بگوید که هیچ‌چیز جذابی برایش وجود ندارد، احتمالاً با یک مشکل مواجه شده­اید. عشق و علاقه شدید اولین نشانه یک کارمند خوب است. اگر از افراد بخواهید در مورد چیزی که موجب هیجانشان می­شود صحبت کنند، احساس بهتری نسبت به توانایی­هایشان به دست خواهید آورد و می­توانید بفهمید که چگونه بهتر می­توانید آن­ها را مدیریت کنید.


۴-چه چیزی خیلی درگیرت کرده است؟

اگر کارکنانتان با شما صادق باشند و شما در گرفتن بازخورد از آن‌ها به اندازه کافی باز باشید احتمالاً آن‌ها بتوانند به راحتی مسائل و مشکلاتشان را با شما درمیان بگذارند. با کارکنانتان در مورد مشکلاتشان صحبت کنید و با کمک آن‌ها به دنبال راه‌حل بگردید. این کار به توانمندسازی آن‌ها کمک می‌کند.


۵- می‌شه در مورد این پروژه بیشتر با من صحبت کنید؟

از آن­­ها یک سؤال خاص در مورد پروژه­ای که روی آن کار می­کنند بپرسید. این نشان می­دهد که شما به خدماتی که آن‌ها به شرکت می‌دهند اهمیت می‌دهید و کارهای آن‌ها را زیر نظر دارید. به کارکنانتان نشان دهید که به خروجی کارهای آن‌ها اهمیت می‌دهید.


۶- چه چیزی اخیراً به تو انگیزه داده است؟

پاسخ­های آن­ها شما را متعجب خواهد کرد. کارمند شما ممکن است در مورد آن‌چه که او را در پروژه کنونی انگیزه داده، صحبت کند یا حتی ممکن است در مورد چیزی بیرونی صحبت کند، چه از با خانواده بودن و در منزل و لذت بردن از یک سرگرمی باشد و چه کارهای اجتماعی او با دوستانش باشد. به هر حال، شما چیزهای بیشتری در مورد به چالش کشیدن و توانمندسازی تیم‌تان یاد می­گیرید. در این بخش نشان می­دهید که شما نگران موفقیت فردی آن‌ها هم هستید.


۷- آیا همه آن چیزی را که برای انجام کارهایتان می‌خواهید در اختیار دارید؟

چه کارکنان شما در داخل شرکت مستقر باشند و چه کار را برون‌سپاری کرده باشید، مهم است که آن‌ها تمام اطلاعات، آموزش­ها و ابزارهای لازم را داشته باشند تا بتوانند انتظارات را برآورده کنند. اگر یکی از این­ها مهیا نشود، کار روزانه یا حتی اهداف طولانی‌مدت کارآفرین می­تواند دچار مشکل شوند. اطمینان حاصل کنید کارکنانتان تمام آن چیزی را که لازم دارند، در اختیار دارند و این که برای صحبت در مورد هر وضعیتی به شما رجوع خواهند کرد.





۸- چگونه به کارت علاقمند می‌شوی؟

بدون توجه به عشق و علاقه کارکنان، توانایی شما برای استخراج بهترین کارها از آن­ها کم می­شود. این سؤال باعث می­شود که نگاه شما به شخصیت آن­ها تغییر کند این سوال موجب باز شدن درها به روی مکالمات و صحبت­هایی عمیق­تر می­شود. زمان‌گذاشتن برای برقراری ارتباط واقعی با کارمندان تاثیر مهمی دارد.


۹- سه هدف اصلی شما در این هفته کدام­ها هستند؟

این که از تیمم بخواهم سه هدف خود را در طول هفته نام ببرند، به آن­ها کمک می­کند تصویر بزرگتری را در مقابل خود باز نمایند، بیش از آن‌چه در طول روز از آن­ها انتظار می­رود کار کنند و خودشان را پاسخگو بدانند. اگر هدفی در لیست دو هفته آینده خود بیاورند، باید از خودشان بپرسند که این هدف چقدر برایشان اهمیت دارد، و بر انجام دادنش تمرکز کنند. به علاوه، اگر چیزی در لیست است که من می­توانم در اجرای آن به آن‌ها کمکی کنم، در طول هفته به آن توجه می‌کنم.


۱۰- چه کار کنیم که روند کار بهتر شود؟

ممکن است با وجود درک کاملی که از شرکت خودتان در سطحی کلان دارید، باز هم کارکنان بتوانند منبع بزرگی برای بهبود چیزهای کوچک باشند. چگونه می­توان مراجعه­کنندگان را خوشحال­ترو فرآیندها را مناسب­تر ساخت. با کارکنانتان آن چنان صحبت کنید که گویا آن­ها کارشناس هستند و شما با ایده­های آن­ها شگفت­زده خواهید شد.


۱۱- چه چیزی اکنون شما را ناامید می­سازد؟

بپرسید که چه چیزی آن­ها را ناامید می­سازد. حتی اگر کارمندی میلی به ریسک کردن ندارد و نمی­خواهد به این سؤال پاسخ دهد (به هر حال شما رییس هستید و پاسخ به این سؤال خود یک ریسک است)، از شما به خاطر این که به اندازه کافی نگران بوده­اید و جویای احوال آن­ها شده­اید، سپاسگزار خواهند بود. وقتی کسی به شما صادقانه پاسخ می­دهد، آن را نکته­ای در نظر بگیرید که باید به خاطر آن نزد همه از او تقدیر کنید. این به شما کمک خواهد کرد فرهنگ شرکت‌تان را تغییر داده و آن را بهتر سازید.


11 سؤال مهمی که یک کارآفرین باید از کارکنان خود بپرسد