ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





+ پاسخ به موضوع
صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 17
  1. #1
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش

    کاربرد مهم هوش مصنوعی _ سرویس‌های سلامتی و مراقبت‌های بهداشتی

    الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین می‌توانند اطلاعات بسیار زیادی را پردازش کرده و الگوهای بسیاری را در مقایسه با انسان‌ها از میان داده‌های بسیار استخراج کنند. در یک مطالعه، محققان از یک سیستم تشخیص رایانه‌ای برای بازبینی نتایج ماموگرافی زنانی استفاده کرده‌اند که بعدها به بیماری سرطان سینه مبتلا شده‌‌اند. براساس اطلاعات ارائه شده این سیستم رایانه‌ای موفق شده تا با بررسی نتایج ماموگرافی‌های یک سال پیش در ۵۲ درصد موارد، سرطان سینه را در بیماران پیش از تشخیص پزشکان، پیش‌بینی کند. علاوه بر تشخیص بیماری بصورت موردی برای هر فرد براساس نتایج آزمایش، یادگیری ماشین می‌تواند با بررسی عوامل خطرناک برای بیماری جمعی، آن را پیش از همه‌گیر شدن شناسایی کند. کمپانی Medecision الگوریتمی را توسعه داده که با استفاده از می‌توان با شناسایی هشت فاکتور در بیماران دیابتی، نیاز به بستری شدن در بیمارستان را تشخیص داد.

    https://www.zoomit.ir/2016/10/16/147...e-learning-ai/
  2. #2
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    10 فناوری که آینده مراقبت های بهداشتی و سلامت را میسازند (بخش نخست)

    آینده مراقبت‌های بهداشتی و سلامت درست در مقابل چشمان ما و عمدتاً از طریق فناوری‌های دیجیتال همچون هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و افزوده، چاپ سه بعدی، رباتیک و یا فناوری نانو در حال شکل‌گیری است. ما باید با آخرین تحولات آشنا شویم تا بتوانیم مسیر فناوری را کنترل کنیم. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید تا مهم‌ترین گرایش‌های آینده پزشکی را بررسی کنیم.

    جسور، کنجکاو و آگاه باشید!

    آیا می‌ترسید که ربات‌ها کار پرستاران، پزشکان و دیگر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی را انجام دهند؟ آیا می‌ترسید که هوش مصنوعی در عرض چند سال کنترل جهان را در دست بگیرد؟ آیا کابوس این را دارید که کودکان و بزرگسالان معتاد به واقعیت مجازی شوند و در دنیای رؤیایی مجازی زندگی کنند؟ آیا شما از آزمایش ژنتیک واهمه دارید چون ممکن است روز مرگ شما را نشان دهد؟ این‌ها همه نیمی از حقیقت، اخبار جعلی و سایر موارد متفرقه تخیلی هستند. با این حال همه یک چیز مشترک دارند، ترس از مکان ناشناخته‌ای به نام آینده و آنچه که ممکن است برای ما اتفاق افتد.
    مهم نیست که چقدر آینده ممکن است ترسناک باشد. در حال حاضر به نظر می‌رسد، ما نمی‌توانیم پیشرفت فناوری را متوقف کنیم. و دیر یا زود متوجه خواهیم شد که تمام زمینه های زندگی ما بوسیله فناوری‌های مختلف دیجیتال دگرگون شده‌اند. بنابراین وظیفه ما در حال حاضر، مواجهه با تردیدها در مورد آینده است تا فناوری‌ها را با ذهن باز جهت داده و دنیای در حال تغییر را تا حد ممکن با دانش مهیا کنیم.

    فناوری و انسان دست در دست هم برای مراقبت‌های بهداشتی بهتر

    این تنها راه پیش رو است. فناوری می‌تواند به تنهایی تلاش کند و زندگی ما را بهبود بخشد، اگر ما بر روی شانه‌های آن بایستیم و همیشه (دست کم) دو قدم جلوتر از آن باشیم. اگر به این قانون پایبند باشیم، همکاری بین مردم و فناوری می‌تواند دستاوردهای بزرگی را به همراه داشته باشد.
    در پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی، فناوری دیجیتال می‌تواند سامانه‌های بهداشتی نامطلوب را به سامانه‌های مطلوب تبدیل کند، روابط بین متخصصان پزشکی و بیماران را همسان سازد، راهکارهای ارزان‌تر، سریع‌تر و مؤثرتری برای بیماری‌ها ارائه دهد و به سادگی منجر به وجود آمدن افراد سالم‌تر در جوامع سالم‌تر شود. فناوری می‌تواند در نبرد ما در برابر سرطان، ایدز و ابولا پیروز شود.

    بیایید نگاهی داشته باشیم به ده فناوری که مراقبت‌های بهداشتی را دگرگون می‌سازد!

    1) هوش مصنوعی

    هوش مصنوعی این توانایی را دارد که به طور کامل خدمات بهداشتی را دوباره طراحی کند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی قادر به استخراج پرونده‌های پزشکی، طراحی برنامه‌های درمانی یا ایجاد داروها سریعتر از هر مدعی فعلی در چارچوب مراقبتهای بهداشتی از جمله هر متخصص پزشکی می‌باشد. استارت‌اپ Atomwise از ابررایانه‌ها استفاده می‌کند تا درمان را از یک پایگاه داده ساختارهای مولکولی استخراج کند. این استارت‌آپ سال گذشته یک جستجوی مجازی برای داروهای موجود و ایمن که می‌توانست برای طراحی دوباره درمان ویروس ابولا استفاده شود را راه‌اندازی کرد. آنها دو دارو که توسط فناوری هوش مصنوعی این شرکت پیش بینی شده بود را کشف کردند که می‌تواند احتمال ابتلا به ابولا را کاهش دهد. اگر استفاده از هوش مصنوعی به چنین کشفیات شگفت انگیزی منجر شود، تصور کنید که چه افق‌هایی برای انسانیت باز می‌شود!

    2) واقعیت مجازی

    واقعیت مجازی زندگی بیماران و پزشکان را به طور یکسان تغییر می‌دهد. در آینده، شما ممکن است در حالی که روی تخت بیمارستان زیر تیغ جراحی هستید به ایسلند و یا حتی خانه خود سفر کنید. آزمایشگاه‌های Embodied با استفاده از فناوری واقعیت مجازی برنامه «ما آلفرد هستیم» را ایجاد کرده است تا به دانشجویان جوان پزشکی نشان دهد پیر شدن چگونه است. هر کس می‌تواند به مدت 7 دقیقه آلفرد (Alfred) فرضی باشد و احساس یک فرد 74 ساله با اختلالات شنوایی وبینایی را تجربه کند. هدف نهایی توسعه دهندگان این است که قطع ارتباط بین پزشکان جوان و بیماران مسن به دلیل اختلاف سنی بسیار آنها را حل کنند. زمانی که پزشکان بتوانند همه چیز را از دیدگاه بیماران ببینند، تقویت همدلی بین پزشکان و بیماران بسیار آسان‌تر می‌شود.
    3) واقعیت افزوده

    واقعیت افزوده از دو جهت با واقعیت مجازی متفاوت است: کاربران ارتباط با واقعیت را از دست نمی‌دهند و اطلاعات را به همان سرعتی که امکان پذیر است به نمایش درمی‌آورد. با این ویژگی‌های متمایز، واقعیت افزوده قادر به تبدیل شدن به یک نیروی محرک در آینده پزشکی است، هم برای ارائه دهندگان خدمات سلامت و هم دریافت کنندگان این خدمات.
    در مورد متخصصین پزشکی، ممکن است به دانشجویان پزشکی کمک کند تا برای عمل جراحی واقعی آمادگی بیشتری داشته باشند و همچنین جراحان را قادر می‌سازد تا توانایی‌های خود را افزایش دهند. برای نمونه، Medsights Tech یک نرم افزار توسعه داده است تا امکان استفاده از واقعیت افزوده برای بازسازی دقیق سه بعدی تومورها را آزمایش کند. در مورد بیماران، واقعیت افزوده ممکن است به آنها کمک کند علائم خود را دقیق‌تر توصیف کنند و یا شرکت‌های دارویی ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد دارو به بیماران ارائه دهند.

    4) ردیاب‌ها، پوشیدنی‌ها و حسگرهای مراقبت بهداشتی

    به این دلیل که آینده پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی به طور مستقیم با توانمند سازی بیماران و همچنین افرادی که از طریق فناوری از سلامت خود مراقبت می‌کنند، در ارتباط است نمی‌توان ردیاب‌ها، پوشیدنی‌ها و حسگرهای بهداشتی را از این فهرست حذف کرد. آنها دستگاه‌های عالی هستند تا با استفاده از آنها اطلاعات بیشتری در مورد خودمان بدست آوریم و کنترل زندگی را به ما بازگردانند.
    مهم نیست که شما می‌خواهید وزن خود را مدیریت کنید یا سطح استرس، توانایی شناختی شما خوب است یا مایل به دستیابی به حالت مطلوب و پر انرژی باشید، شما می‌توانید با پوشیدنی‌هایی نظیر فیت بیت برای ردیابی تناسب اندام، Pebble Time و Sleep As Android برای ردیابی خواب و یا از سر بند Muse برای بهبود مدیتیشن استفاده کنید.


    10 فناوری که آینده مراقبت های بهداشتی و سلامت را میسازند (بخش نخست) - مجلۀ فناوریهای توان‌افزا و پوشیدنی
  3. #3
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    هوش مصنوعی در حال ایجاد تحول در صنعت سلامت همراه (Mobile Health)

    در طی سال‌های اخیر، توسعه‌ی هوش مصنوعی و دسترسی به داده‌های پیشرفته‌تر، به یاریِ رشته‌ی پزشکی و درمان آمده تا این رشته بتواند جهش‌های بزرگی را در زمینه‌ی تحقیقات، تشخیص، و درمان انجام دهد. سلامت همراه از جمله قلمرو‌هایی است که بهره‌ی فراوانی را از این تکنولوژی برده است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی، فن‌آوری حسگرها، و داده‌های پیشرفته، همگی در حال کمک به گوشی‌های هوشمند هستند، تا آن را به بستری برای مدیرت سلامت تبدیل گردانند.
    انقلاب سلامت همراه(mHealth) و دستیاران سلامتِ دیجیتال، می‌توانند بانیان تحول بعدی، در صنعت بهداشت و درمان باشند. این مطلب در بهبودِ دسترسی به خدمات درمانی، افزایش بهره‌وری در فرآیند درمان، کاهش هزینه‌ها، و ایجاد فرصت‌هایی بی سابقه برای اقدامات پیشگیرانه کاملا مشهود می‌باشد.
    به زودی این دستگاه‌هایی که ما همه روزه با خودمان به همه جا حمل می‌کنیم، می‌توانند به بخشی جدایی ناپذیر از یک زندگیِ سالم‌تر تبدیل گردند.
    چگونه دستیاران هوشمند، بهداشت و درمان را بهبود می‌بخشند
    در بطن انقلاب سلامت همراه(mHealth) دستیارانِ مجهز به هوش‌مصنوعی می‌باشند: ماموران سخن‌گویی که یا برنامه‌ای مستقل هستند، و یا اینکه می‌توانند به عنوان یک روبات چت کننده در پیام‌رسانی محبوب، یکپارچه سازی شوند. کاربران به مکالمه با این ماموران می‌پردازند، همانگونه که با یک دکتر واقعی به صحبت می‌نشینند، از علائمشان سخن می‌گویند، مثل از سردرد و یا دل درد خود شکوه می‌کنند. و همانگونه که یک دکتر عمل می‌کند، مامور هوشمند پرسش‌هایی تکمیل خواهد پرسید، به عنوان مثال درباره‌ی دیگر علائم احتمالی که ممکن است مطرح نشده باشند و به کاربران ارزیابی‌هایی منحصر به فرد درباره‌ی وضع سلامتشان، به همراه توصیه‌هایی برای گام نهادن در جهت بهبودی ارائه خواهند داد.
    این دستیاران کمک کرده اند تا برنامه‌های سلامت همراه، از منابعِ ساده و ثابت اطلاعاتی، به بسترهایی هوشمند برای بهداشت پیشگیرانه‌ِ‌ِی منحصر به هر شخص، و یاری دهنده‌ای برای خودمراقبتی تبدیل گردند. الگوریتم‌های یادگیریِ ماشین، این برنامه‌ها را قادر می‌سازند تا داده‌های شخصیِ افراد، نظیر علائم و سابقه‌ی بیماری را تحلیل کرده، راهنمایی‌ها و پاسخ‌هایی مناسب سازی شده را برای هر فرد ارائه دهند. پردازش زبانِ طبیعی و ایجاد زبانِ طبیعی(NLP/NLG) سبب می‌شوند تا رابط‌های کاربریِ خشک و کلیشه‌ای، جای خود را به تعاملاتی دوستانه و منعطف، و تجربیاتی طبیعی‌تر بدهند.
    Ada از جمله نرم‌افزارهای موبایلی است که با استفاده از چت‌بات‌های سخن‌گو به بیماران کمک می‌کند تا علائم خود را علت‌یابی کنند. در پشت کارآیی Ada، یک موتور اختصاصی برای استدلال کردنِ احتمالات وجود دارد که به پایگاه عظیمی از دانش پزشکی متصل می‌شود. این پایگاه سطح وسیعی از وضعیت‌ها، علائم، و یافته‌ها را پوشش می‌دهد. Ada از این موتور برای تحلیلِ داده‌های مرتبط به بیمار، سابقه‌ی پزشکی، علائم، عوامل خطرزا، و غیره می‌پردازد، و با استفاده از یادگیریِ ماشین همواره خود را بهبود بخشیده تا بتواند وضعیت بیمار را بهتر درک کند و ارزیابی‌های دقیق‌تری را ارائه دهد.
    Your.MD نام یکی دیگر از دستیاران سلامت می‌باشد که برای کمک به بیماران در جهت یافتن دلایل علائم ناخوشی‌ها، از الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند. این دستیار هم به صورت نرم افزاری جداگانه، و هم به صورت افزونه‌ای برای بسترهای پیام رسانی چون، پیام‌رسان Facebook، Skype، و Telegram در دسترس می‌باشد. به نقل از Matteo Berlucchi مدیر عامل Your.MD، «هدف این کمپانی در اختیار قرار دادن مراقبت پیشگیرانه در دستان هر کسی است که صاحب یک گوشیِ تلفن همراه می‌باشد.»
    تا این لحظه، Your.MD بستر خود بر روی Free Basics، طرحِ ابداعیِ Facebook، که برای فراهم کردن اینترنت برای مردم مناطق توسعه نیافته ایجاد شده است، قرار داده است. «برای کسانی که در جوامع روستایی زندگی می‌کنند، این سرویس می‌تواند دانش پرستاران و حوزه‌ی سلامت چنین نواحی را افزایش داده، تا بهتر به مردم محتاج به کمک‌های پزشکیِ مطمئن خدمت کنند.» Berlucchi این سخنان را ابراز می‌دارد.
    در سال‌های اخیر، میزبانان دیگری نیز برای بسترهای مشابه در گوشه و کنار پدید آمده اند، که می‌توان به Melody از Baidu و Babylon Health، که یک شرکت نوپا در بریتانیا می‌باشد، اشاره کرد. همچنین برنامه‌های تخصصیِ دیگری همچون AiCure، که برنامه‌ی موبایلی مجهز به هوش مصنوعی و تحلیل تصاویر بوده وجود دارد، که برای بیمار مصرف داروهایش را کنترل می‌کند، و Flo، که یک برنامه‌ی بررسی کننده‌ی عادات ماهانه و تخمک گذاری می‌باشد، که از هوش مصنوعی سود می‌برند. Flo با بهره جستن از الگوریتم‌های یادگیریِ ماشین و شبکه‌های عصبی، خون ریزی ماهانه و سیکل تخمک گذاری را با دقت بالاتری پیشگویی کرده، که می‌تواند به تغییر زندگیِ بانوان و بهداشت شخصی آنها کمک شایانی نماید.

    افزایش دسترسی به بهداشت و درمان
    در سال ۲۰۱۵، سازمان جهانیِ سلامت و بانک جهانی گزارش کرد که بیش از ۴۰۰ میلیون نفر از مردم در سراسر دنیا، حتی به ابتدایی ترین خدمات بهداشت و سلامت نیز دسترسی ندارند. مطالعه‌ی دیگری که WHO(سازمان جهانی سلامت) انجام داده است، کمبود ۱۲٫۹ میلیونی نیروی انسانی در بخش سلامت را در دهه‌ی آینده پیشگویی می‌کند. با افزایش مداوم جمعیت کره زمین، این ارقام به نظر نمی‌رسند که کاهشی داشته باشند.
    هوش مصنوعی می‌تواند تاثیر عظیمی در افزایش دسترسی به خدمات درمانی داشته باشد، علی الخصوص در کشورهای توسعه نیافته، که کمبودها شدیدتر می‌باشند.
    «یکی از بزرگترین چالش‌هایی که بیماران با آن روبه‌رو هستند، همین عدم دسترسی به پزشکان و تکنسین‌ها می‌باشد.» Morris Panner، مدیر عامل Ambra Health، که یک شرکتِ نرم‌افزایِ فعال در زمینه‌ی داده‌های پزشکی و مدیریت تصاویرِ در فضای ابری است، ابراز می‌دارد. «ماشین‌ها از عهده‌ی برخی کارها بهتر بر می‌آیند، و با واگذار کردن این امور به آنها، مثل اسکن تصاویر به منظور یافتن چیزهای غیرمعمول، پزشکانی که از منابع و زمان محدودی برخوردار هستند، قادر می‌شوند که تعداد بیشتری از مردم را مداوا کنند.»
    در حالی که هوش مصنوعی نیروی است که مسبب بهینه‌سازی در نرم‌افزار سلامت می‌شود، مهمترین عامل تاثیرگذار در گسترش دسترسی به این سیستم، پردازش همراه و اتصال به اینترنت می‌باشد.
    «با افزایش ضریب نفوذ دستگاه‌های همراه، و تعداد استفاده کنندگان که تا سال ۲۰۲۰ تخمین زده می‌شود که به رقم ۶٫۱ میلیارد خواهد رسید، فرصت روزافزونی برای هوش مصنوعی و برنامه‌های سلامت همراه وجود دارد تا امکانات نوینی را در جهت دسترسی به خدمات درمانی در کشورهای عقب مانده فراهم آورند» دکتر Claire Novorol، یکی از موسسان و مدیر بخش پزشکی در Ada ابراز می‌دارد. «با شکستن مرزهای فیزیکی و برطرف کردن کاستی‌ها، هوش مصنوعی و امکانات سلامت همراه پتانسیل این را خواهند داشت که منابع قابل اشتراک گذاریِ جهانیِ و دسترسی به درمان را افزایش دهند.»

    مزایای دستیاران بهداشت و درمان برای جوامع پیشرفته
    بر خلاف متخصصینِ حوزه سلامت که تنها یک نفر را می‌توانند در لحظه معاینه کنند، دستیارانِ هوشمند خودکارِ سلامت، می‌توانند میلیون‌ها نفر را در آنِ واحد مورد معاینه قرار دهند. این چنین مزایایی تنها به مناطق محروم محدود نخواهد شد.
    «حتی در جوامعی که از سیستم سلامت پیشرفته‌تری برخوردار هستند، کمبود منابع در کنار پیچیده‌تر شدن علم پزشکی، می‌تواند به جمع آوریِ اطلاعات ناقص، تشخیصِ ناصحیح، و کمبود زمان لازم برای برقراری ارتباط میان بیمار و پزشک که قسمت اعظم درمانی موثر می‌باشد، منجر شود.» دکتر Novorol ابراز می‌دارد.
    Berlucchi مدیر عامل Your.MD معتقد است که دستیاران سلامت همراه(mHealth) در آینده به انتخابی محبوب در میان کشورهای توسعه یافته تبدیل می‌شوند، که در آنها میانگین زمان انتظار برای ملاقات با پزشکان ۱۸٫۵ روز می‌باشد، و زندگیِ پرمشغله و حرفه‌های پرزحمت، مراجعه به مطبِ پزشکان را در هنگام نیاز، دشوار می‌سازد.
    مطالعاتِ تازه نشان می‌دهد که برنامه‌های سلامت، در حال کسب اعتماد بیشتر از جانب استفاده کنندگان می‌باشند، زیرا که این برنامه‌ها رفته رفته هوشمندتر و بهینه‌تر می‌شوند. صرف نظر از سلامت بهبود‌یافته، برنامه‌های شخصی‌سازی شده، سبب کاهش در مخارج کلیِ بهداشت و سلامت خواهند شد، که از جمله هزینه‌های سنگین در هر کشوری محسوب می‌گردد.
    «هزینه‌های سنگین به طرز چشمگیری کاهش خواهند یافت، اگر چنانچه هر گونه تصمیم غیرضروری، وقت‌گیر، یا اشتباهی از سیستم خارج شود.» Berlucchi ابراز می‌دارد، و توضیح می‌دهد که دستیاران هوشمند می‌توانند اقتصاد بهداشت و سلامت را برای سرویس‌های ملیِ بهداشت و درمان توسط کاهش دادن تقاضا، به طرز چشمگیری کم کند.
    برای نمونه، یک گزارش در سال ۲۰۱۱، که توسط سرویس ملی سلامت بریتانیا منتشر شد نشان می‌دهد که، ۵۷ میلیون ویزیت انجام شده توسط پزشکان عمومی، تنها شامل بیماری‌های جزئی بوده است که امکان درمان آنها از طریق خودمراقبتی وجود داشته است. خودمراقبیِ هوشمند همچنین می‌تواند خسارت‌های ناشی از قرار ملاقات‌های از دست رفته را نیز کاهش دهد.
    Berlucchi می‌گوید، « برای شرکت‌های بیمه، این امکان پدید می‌آید که به طور دقیقی بهترین شیوه‌ی درمان را برای مشترکین خود انتخاب کنند(برای مثال انتخاب میانِ عمل زانو، یا انجام فیزیوتراپی)، بدین ترتیب هزینه‌های کلی خود را کاهش می‌دهند، که ثمره‌ی آن ارزان تر شدن نرخ آنها برای شرکت‌ها و اشخاص حقیقی خواهد بود.»

    کم کردن مخاطرات و آسیب‌های معاینات صورت گرفته توسط خود بیمار
    به دلیل وجود گنجینه‌ای بزرگ از اطلاعات در فضای وب، مردم اغلب به تحقیق در رابطه با وضعیت سلامت خودشان می‌پردازند. هر ساله، گوگل و دیگر موتورهای جست و جو با میلیاردها پرسمان، که پیرامون علائم بیماری‌ها می‌باشند، روبه‌رو می‌گردند.
    اما موتورهای جست و جو مثل دکترها فکر نمی‌کنند؛ آنها مسائل پیرامونی و وضعیت سلامتیِ بیمار را درک نمی‌کنند. و البته قادر به انجام اقدامات اورژانسی(تریاژ) نیستند، پرسیدن سوالات تکمیلی، تشخیض شدت علائم، و دادن توصیه‌های منحصر به فرد نیز از جمله‌ی نقصان‌ها می‌باشند. بنابراین، نتایجی که این موتور‌های جست‌وجو ارائه می‌دهند، اغلب منجر به گیج‌تر شدن بیماران می‌شوند، تا اینکه کمکی به آنها کرده باشند.
    «مشکل اصلی در رابطه با معاینات انجام شده توسط خود بیمار و درمانِ مبتنی بر جست‌وجوی آن‌لاین، حجم سیل آسای اطلاعات و عدم توانایی در یافتن آنچه که مفید است می‌باشد، و تمییز دادن میان اطلاعات موثق و ناموثق نیز معضل دیگری است.» دکتر Novorol از Ada ابراز می‌دارد.
    «وب تنها اطلاعاتی را در اختیار فرد قرار می‌دهد که از لحاظ معنایی با علائم وی مربوط هستند. هیچ سندی از سابقه‌ی پزشکی بیمار یا شرایطش با این داده‌ها منطبق نمی‌گردد،» Ron Gutman، مدیر عامل HealthTap، که یک موسسه‌ی سلامت دیجیتالی برای کمک به برقراریِ ارتباط میان پزشکان و بیماران در سراسر دنیا می‌باشد، می‌افزاید.
    در تضاد با موتورهای جست‌وجو، دستیاران سلامت همراه، از اطلاعات واقعیِ پزشکی بهره می‌جویند و تمرکز خود را بر روی ریشه‌ی دلایل پدید آمدن علائم در هر شخص می‌پردازند، تا بتوانند به اطلاعاتی کاربردی و شفاف دست یابند که منجر به ارائه‌ی راه حل خواهد گردید. HealthTap در نظر دارد تا موقعیت را با Dr.A.I.، که یک برنامه‌ی موبایل اورژانس مجازی می‌باشد و مجهز به هوش مصنوعی نیز بوده، در میان بگذارد. بیماران می‌توانند با این برنامه از طریق ویدئو، متن، یا صدا ارتباط برقرار کنند. Dr.A.I. به وسیله‌ی ترکیب اطلاعت شخصی بیمار با سطحی از پس زمینه‌ی پزشکی، سعی در تحقیق درباره‌ی علائم می‌کند، و شیوه‌های درمانیِ شخصی سازی شده و پزشکانه‌ای را ارائه می‌دهد.
    «دستیاران پیشرفته‌ی هوشمند، این پتانسیل را دارند که برخی از نقایص معاینه‌های برپایه‌ی جست‌وجوی آن‌لاین را برطرف کنند، که این امر با فراهم آوردنِ شیوه‌ای مرحله به مرحله برای کاربران، و ارائه‌ توصیه‌های پزشکیِ مرتبطی که توسط منابع و متخصیص علم پزشکی مورد تایید هستند، انجام پذیرفتنی است.» Norovol ابراز می‌کند.
    دستیاران هوشمند می‌توانند شکاف تحقیق آن‌لاین را پر کنند و انتخابی ایمن‌تر، شفاف‌تر و قابل اطمینان‌تری را تقدیم کاربران می‌کنند. «چیزی که ما در حال رویت هستیم، تحول دستیاران هوشمند از یک روبات سخن‌گوی ساده، به نوعی از مکالمه می‌باشد که انگار شما با یک دکتر خوب دارید انجام می‌دهید، پرسیدن سوالات پر جزییات و رسیدن به نتایجی معنادار، که در برابر مواردی که در دنیای واقعی رخ داده‌اند و کتابخانه‌های پزشکی که تعداد بیشماری از علائم و موقعیت‌ها را پوشش می‌دهند مقایسه می‌شوند، و یادگیری از طریق مختصصین پزشکی، همگی از ویژگی‌های این دستیاران می‌باشند.» Norovol می‌گوید.

    هوش مصنوعی در حال حاضر جای دکتر شما را نخواهد گرفت
    در رابطه با توسعه‌ی هوش مصنوعی، این ترس عمومی وجود دارد که آنها انسان‌ها را به سمت بیکاری سوق می‌دهند. اما توسعه‌دهندگان دستیاران mHealth، عقیده دارند که پزشکان و پرستاران نبایستی نگران باختن شغل خود به هوش مصنوعی باشند.
    «پزشکان و پرستاران هنوز واجد یک سری مزایای مهم و یگانه دربرابر دستیاران هوشمند سلامت همراه می‌باشند.» Berlucchi از Your.MD می‌گوید. «آنها دلسوزی دارند؛ به شما نگاه می‌کنند؛ به صورت فیزیکی شما را ارزیابی می‌کنند، به تنفس شما گوش می‌کنند، درون گوش‌هایتان را نگاه می‌کنند، آزمایش خون می‌گیرند.هیچ کدام از این کمک‌های معاینه، در حال حاضر در درمان پیشگیرانه‌ی ابزارهای خودمراقبتی وجود ندارند. پس از این زاویه، پزشکان و پرستاران دامنه‌ی بسیار گسترده تری از مشاهدات داده برداری را در اختیار دارند، تا بتوانند شما را مورد معاینه قرار دهند»
    در واقع، بسیاری از این بسترها به بیماران گوشزد می‌کنند که چه وقت بایستی به دیدن یک پزشک و یا یک متخصص بروند، و ساز و کارهای لازم جهت برقراری ارتباط با این متخصصین را برای بیمار فراهم می‌آورند. قابلیت OneStop نرم‌افزار Your.MD، کاربران را قادر می‌سازد تا سرویس‌های قابل اعتماد و مورد نیازشان را چه در بخش خصوصی، و چه در بخش دولتی پیدا کنند، تا بتوانند سلامت خود را هر چه سریع تر بازیابی کنند. Ada و Babylon Health نیز از طریق نرم افزار خود، بسته به تقاضای کاربر، دسترسیِ به پزشکان حاذق را برای وی فراهم می‌آورند. Ada از طریق ارزیابیِ هوشمندِ علائم، دکتر را در جریان وضعیت بیمار قبل از اینکه با وی ملاقات داشته باشد، قرار می‌دهد.
    با همه‌ی تفاسیر، نکته‌ای که غیره قابل انکار می‌باشد این است که، توسعه و پیشرفت دستیاران هوشمند سلامت و بهداشت قطعا رابطه‌ی میان پزشک-بیمار را در جهت بهتر، متحول خواهد کرد.
    «فن‌آوری بیمار را قادر خواهد ساخت تا کنترل بیشتری را در اختیار داشته باشد، مسئولیت بیشتری را به عهده بگیرد و مالکیت داده‌ها و سلامتی خود را تصاحب کند، که بسیار از اینها به سادگی از خانه امکان پذیر هستند، که سبب می‌شود در وقت پزشکان صرفه جویی شود، تا آنها بتوانند بر روی آنچه بیشترین اهمیت را دارد تمرکز کنند، انسان دوستی، جلوگیری، و درمان وضعیت‌ها و بیماری‌های مزمن،» دکتر Norovol، موسس Ada ابراز می‌کند. «سلامت و درمان این پتانسیل را یافته است که از درمانی انفعالی، به درمانی شخصی تر، بر محور پیشگیری و زندگیِ با کیفیت تغییر یابد.»
    Ron Gutman از HealthTap اظهار عقیده می‌کند که دستیارانِ هوشمندِ جمع آوریِ داده می‌توانند در جهت بهبود ارتباط بین فعالان حوزه‌ی سلامت و بیماران نقش ایفا کنند. «پیشرفت بیمار می‌تواند با طیف وسیعی از افراد تیم درمان از طریق یکپارچه سازی با سوابق پزشکی الکترونیکی به اشتراک گذارده شود،» Gutman می‌گوید. «اینگونه به فعالان حوزه‌ی سلامت کمک می‌شود تا زمان کمتری را برای ارتباطات غیرضروری صرف کنند، و در عوض انرژی خود را بر روی درمانی دلسوزانه معطوف سازند.»
    « همانگونه که اتوماسیون در بسیاری از صنایع، از تولید گرفته تا کشاورزی، اتفاق افتاد، ما شاهد رویدادی مشابه در سلامت و درمان نیز خواهیم بود،» Panner، مدیر عامل Ambra Health می‌گوید. «بدین ترتیب انسان‌ها قادر خواهند بود تا به انجام کارهایی بپردازند که در آنها احساسات والای انسانی دخیل هستند، کارهایی که قضاوت کردن جزئی اساسی از آنها به شمار می‌رود، اینها کارهایی هستند که تنها انسان‌ها به خوبی از عهده‌ی انجامشان بر می‌آیند.
    آیا هوش مصنوعی سرانجام جاگزین پزشک شما خواهد شد؟ ما قادر به پاسخ دادن به این سوال تا زمانی که هوش مصنوعی به سطحی از هوش انسانی یا عمومی نرسد، نخواهیم بود. با این وجود، هوش مصنوعی به ایفای نقش مهم خود در جهت توسعه‌ی تحقیقات پزشکی و نوآوری، ادامه خواهد داد.
    «حوزه‌ی سلامت و درمان تبدیل به چیزی خواهد شد که بیشتر یادآور علم داده می‌باشد، یعنی وضایف تکراری و پیش پا افتاده‌ای مثل گرفتن اطلاعات بیمار، نوشتن گزارش و کارهایی از این دست، به روندی خودکار تبدیل خواهند شد، و پزشکان خیلی به دانشمندان علوم داده شبیه خواهند شد، که بایستی قادر به تفسیر داده‌ها باشند، و سپس بتوانند این داده‌ها را به راه حلی برای درمان بیماران تبدیل نمایند.» دکتر Norovol معتقد است.

    هوش مصنوعی در حال ایجاد تحول در صنعت سلامت همراه (Mobile Health) – ماهنامه کامپیوتری رایانه
  4. #4
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    هوش مصنوعی، حوزه بهداشت و درمان را متحول خواهد کرد


    بر اساس پیش‌بینی‌های مربوط به سال ۲۰۱۸ هوش مصنوعی، حوزه بهداشت و درمان را متحول خواهد کرد

    در این مطلب، هم‌بنیان‌گذار یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های فناوری داروسازی جهان، در مصاحبه‌ای توضیح می‌دهد که تکنولوژی، چگونه به‌زودی صنعت مراقبت‌های درمانی را متحول می‌کند.
    افزایش کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، الگوهای تحقیقات و درمان پزشکی را نیز تغییر داده است. این فناوری‌های پیشرفته، دسترسی محققان را در هر لحظه، به هر مقاله‌ سفید و مطالعه‌ موردی بالینی که روی اختلالات ژنتیکی انجام می‌شود، امکان‌پذیر می‌سازد. توسعه‌ چنین دیتابیس دقیقی از اطلاعات، به محققان اجازه می‌دهد نه‌تنها همه‌ ابعاد یک بیماری را درک کنند، بلکه در زمان کوتاه‌تری درمان مناسب را بیابند. شرکت Innoplexus که در سال ۲۰۱۱ توسط گانجان بهاردواج و گواراف تیرپاتی تاسیس‌ شد، یک شرکت فناوری توسعه‌ محصولات است که روی راه‌حل چالش‌های پیچیده صنایع دارویی و علوم زیستی متمرکز شده است. پلتفرم سراسری علوم زیستی آن‌ها، با استفاده از هوش مصنوعی داده‌های هوشمندی برای کمک به کشف، توسعه‌ بالینی و تطابق داروهای پزشکی فراهم می‌کند. Innoplexus علاوه بر تقویت راهکارهای پژوهشی، به سازمان‌های مراقبت‌های پزشکی هم کمک می‌کند از این فناوری‌ها برای بهبود سطح درمان استفاده کنند. زمانی که یک داروساز روی نتایج تحقیقات فعلی کار می‌کند، یا یک پژوهشگر پزشکی در جست‌وجوی درمان‌های جایگزین است، یا یک متخصص برای یافتن داده‌های یک بیماری خاص تلاش می‌کند، این پلتفرم با در دسترس قرار دادن اطلاعات مرتبط، موانع اکتشافات را رفع می‌کند و باعث می‌شود پروسه‌ها سریع‌تر پیش برود.
    اخیرا جولیان میشل از نشریه فوربز، با گانجان بهاردواج، هم‌بنیان‌گذار این شرکت مصاحبه کرده و در مورد این فن‌آوری‌های نوظهور و همچنین روند بهداشت و درمان سال ۲۰۱۸ از او سوالاتی پرسیده است. بخش‌هایی از این مصاحبه را می‌خوانیم: جولیان میشل: وضعیت فعلی صنعت بهداشت و درمان را چطور می‌بینید و فکر می‌کنید چرا زمان تحول این صنعت فرارسیده است؟ گانجان بهاردواج: سازمان USFDA (اداره‌ی غذا و داروی آمریکا) اخیراً راهنمایی‌هایی در مورد فناوری‌های دیجیتال ارائه کرده است. طبیعتا این راهنما باعث می‌شود پشتیبانی تشخیصی، راحت‌تر از اپلیکیشن‌های دیجیتال استفاده کند. انتظار می‌رود بازیگران بزرگ تجارت الکترونیک نظیر آمازون، توزیع داروهای پزشکی را به عهده بگیرند. برخی از بازیگران حوزه‌ هوش مصنوعی نظیر بنولنت؛ از این فناوری برای کشف داروها استفاده می‌کنند. شرکت‌های بزرگ داروسازی در راستای تشخیص‌های هوشمند، با شرکت‌های تکنولوژی وارد تعامل شده‌اند. مثلا شرکت نوارتیس و گوگل برای توسعه‌ لنز هوشمند فوکوس اتوماتیک، با یکدیگر همکاری می‌کنند. در حال حاضر اکثر مراکز درمانی، از روش‌های تشخیصی مبتنی بر هوش مصنوعی برای درمان اولین مراحل بیماری استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی مانند روبومد، با به‌کارگیری رویکرد غیر متمرکز، ارائه‌دهندگان سرویس‌های درمانی و بیماران را به هم متصل می‌کنند؛ آن‌هم درحالی‌که همه‌ طرفین می‌توانند داده‌ها را به اشتراک بگذارند. جولیان میشل: فکر می‌کنید در حال حاضر و البته سال آینده، تکنولوژی چگونه صنعت بهداشت و درمان را تغییر می‌دهد؟ گانجان بهاردواج: تکنولوژی، داده‌ها را دموکراتیزه می‌کند و با تجزیه‌وتحلیل مستمر موضوعات مختلف، داده‌های دقیقی به دانشمندان ارائه می‌دهد. ترکیب بلاک چین و هوش مصنوعی، داده‌هایی را آنالیز می‌کند که در حال حاضر به علت مقررات دولتی یا قوانین حفظ حریم خصوصی، در دسترس ما قرار ندارند. از طرف دیگر در آینده بسیاری از پروسه‌های درمانی پرهزینه، برای شرکت‌های متوسط و کوچک بیوتکنولوژی، مراکز درمانی و حتی خود بیماران، قابل‌ اجرا خواهند بود. تکنولوژی، هم اطلاعات و راهکارهای مورد نیاز را فراهم می‌کند و هم با تطبیق داده‌های سازمانی و داده‌های خارجی، به ما فرصت می‌دهد تصمیم‌گیری نهایی بهتری داشته باشیم.
    جولیان میشل: بحث‌های زیادی حواشی بیت کوین و بلاک چین صورت گرفته است. شما فکر می‌کنید بلاک چین به‌عنوان یک ابزار، چگونه به پیشرفت بهداشت و درمان کمک می‌کند؟ گانجان بهاردواج: بلاک چین برای حفظ و نگه‌داری داده‌های غیر متمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد. دنیایی را تصور کنید که در آن بیماران دیگر نگران این موضوع نیستند که باید اطلاعات رفتاری و داده‌های پزشکی مهم خود را با شرکت‌های داروسازی به اشتراک بگذارند؛ چراکه این داده‌ها روی بلوک‌ها ذخیره می‌شوند نه در آرشیو شرکت‌ها. اگر آن‌ها در تست‌های پزشکی شرکت کنند و موثر بودن داروها اثبات شود، به کمک قراردادهای هوشمند می‌توانند بلافاصله سهم خود را از مزایای حاصله دریافت کنند. بلاک چین و هوش مصنوعی با یک تغییر ساختاری، کمک می‌کنند همه‌ طرفین اطلاعاتشان را به‌صورت غیر متمرکز به اشتراک بگذارند؛ درحالی‌که سیستم هنوز می‌تواند از داده‌های موثق برای تصمیم‌گیری‌های هوشمند استفاده کند. این امر موانع بسیاری را از سر راه صنعت بهداشت و درمان برمی‌دارد، مشکلاتی نظیر پراکندگی اطلاعات، قوانین محدودکننده، نظارت‌های سخت روی به اشتراک‌گذاری و آنالیز این داده‌ها و همچنین عدم انگیزه برای انتشار نتایج آخرین تحقیقات. جولیان میشل: هوش مصنوعی چطور بازار بهداشت و سلامت را باز-تعریف می‌کند؟ گانجان بهاردواج: هوش مصنوعی بازار را از زوایای مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای شرکت‌های داروسازی، مدل کسب‌وکار جدیدی معرفی می‌کند که در آن همه‌ مراحل، از کشف تا تجاری‌سازی، در یک محیط دیجیتال پیگیری می‌شوند. به‌علاوه ما شاهد ظهور سیستم‌های جدید کشف دارو مبتنی بر هوش مصنوعی هستیم. از طرف دیگر به کمک درمان هدفمند، بیماران از روی خصوصیات شخصی و بالینی شناسایی می‌شوند و به مراکز درمانی مناسب هدایت می‌شوند. در حال حاضر داده‌های دنیای واقعی سعی در کنار زدن نظارت‌های شدید و بی‌منطق قانونی دارند و ما شاهد بوده‌ایم که شرکت‌های بزرگ تجارت الکترونیک برای ورود به دنیای کسب‌وکار توزیع داروها، چه حرکات موثری را شروع کرده‌اند. البته رگولاتورها هم به استقبال هوش مصنوعی رفته‌اند؛ چراکه به کمک هوش مصنوعی می‌توانند مجوز پخش داروها را تعیین و ایمنی بیماران را تضمین کنند. ببینید، بحث‌های متنوعی در مورد هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مطرح‌ شده است؛ به‌طوری‌که گاهی تشخیص واقعیت و رویا سخت می‌شود. بااین‌حال یادگیری ماشینی فقط یکی از رویکردهای هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی زوایای دیگری هم دارد که به محققان، بازاریابان، رگولاتورها و درمانگران کمک می‌کند. جولیان میشل: پیش‌بینی شخصی خود شما در مورد مراقبت‌های بهداشتی و صنایع مرتبط با آن، در سال ۲۰۱۸ چیست؟ گانجان بهاردواج: من معتقدم هوش مصنوعی روش‌های تجاری‌سازی داروها را بهبود می‌دهد. همچنین تاثیرات مهم و عمده‌ای در فرایندهای کشف، پیشرفت بالینی و مقررات دارویی خواهد داشت؛ اما این تغییرات آهسته‌تر رخ می‌دهند. پیش‌بینی من این است که مراکز درمان با همین نرخ فعلی، به استفاده از هوش مصنوعی ادامه می‌دهند. جولیان میشل: با توجه به این پیشرفت‌هایی که به‌سرعت در حال وقوع‌اند، صنعت مراقبت‌های بهداشتی را در سه تا پنج سال آینده چگونه می‌بینید؟ گانجان بهاردواج: نوآوری در سطح وسیع‌تری تجاری‌سازی می‌شود؛ زیرا شرکت‌های کوچک‌تر بیوتکنولوژی و داروسازی هم به ابزارها و فرصت‌های مشابه دست پیدا می‌کنند. رگولاتورها نیز به روش‌های جدیدتر توسعه بالینی دست می‌یابند و در کل زمینه برای ورود و فعالیت بازیگران متعددی فراهم می‌شود. دسترسی به خدمات و مراقبت‌های بهداشتی، به‌صورت اتومات درمی‌آید. درنهایت برنده‌ اصلی این روند، بیماران هستند که از درمان‌های موثرتر و مراقبت‌های بهتری بهره‌مند می‌شوند. هرچند ممکن است بهبود بهره‌وری مبتنی بر هوش مصنوعی، مستلزم هزینه‌های بالایی باشد. منبع: نوپانا


    هوش مصنوعی، حوزه بهداشت و درمان را متحول خواهد کرد | فاوا پردیس زندگی و سلامت ما
  5. #5
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    هوش مصنوعی، حوزه بهداشت و درمان را متحول خواهد کرد


    بر اساس پیش‌بینی‌های مربوط به سال ۲۰۱۸ هوش مصنوعی، حوزه بهداشت و درمان را متحول خواهد کرد

    در این مطلب، هم‌بنیان‌گذار یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های فناوری داروسازی جهان، در مصاحبه‌ای توضیح می‌دهد که تکنولوژی، چگونه به‌زودی صنعت مراقبت‌های درمانی را متحول می‌کند.
    افزایش کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، الگوهای تحقیقات و درمان پزشکی را نیز تغییر داده است. این فناوری‌های پیشرفته، دسترسی محققان را در هر لحظه، به هر مقاله‌ سفید و مطالعه‌ موردی بالینی که روی اختلالات ژنتیکی انجام می‌شود، امکان‌پذیر می‌سازد. توسعه‌ چنین دیتابیس دقیقی از اطلاعات، به محققان اجازه می‌دهد نه‌تنها همه‌ ابعاد یک بیماری را درک کنند، بلکه در زمان کوتاه‌تری درمان مناسب را بیابند. شرکت Innoplexus که در سال ۲۰۱۱ توسط گانجان بهاردواج و گواراف تیرپاتی تاسیس‌ شد، یک شرکت فناوری توسعه‌ محصولات است که روی راه‌حل چالش‌های پیچیده صنایع دارویی و علوم زیستی متمرکز شده است. پلتفرم سراسری علوم زیستی آن‌ها، با استفاده از هوش مصنوعی داده‌های هوشمندی برای کمک به کشف، توسعه‌ بالینی و تطابق داروهای پزشکی فراهم می‌کند. Innoplexus علاوه بر تقویت راهکارهای پژوهشی، به سازمان‌های مراقبت‌های پزشکی هم کمک می‌کند از این فناوری‌ها برای بهبود سطح درمان استفاده کنند. زمانی که یک داروساز روی نتایج تحقیقات فعلی کار می‌کند، یا یک پژوهشگر پزشکی در جست‌وجوی درمان‌های جایگزین است، یا یک متخصص برای یافتن داده‌های یک بیماری خاص تلاش می‌کند، این پلتفرم با در دسترس قرار دادن اطلاعات مرتبط، موانع اکتشافات را رفع می‌کند و باعث می‌شود پروسه‌ها سریع‌تر پیش برود.
    اخیرا جولیان میشل از نشریه فوربز، با گانجان بهاردواج، هم‌بنیان‌گذار این شرکت مصاحبه کرده و در مورد این فن‌آوری‌های نوظهور و همچنین روند بهداشت و درمان سال ۲۰۱۸ از او سوالاتی پرسیده است. بخش‌هایی از این مصاحبه را می‌خوانیم: جولیان میشل: وضعیت فعلی صنعت بهداشت و درمان را چطور می‌بینید و فکر می‌کنید چرا زمان تحول این صنعت فرارسیده است؟ گانجان بهاردواج: سازمان USFDA (اداره‌ی غذا و داروی آمریکا) اخیراً راهنمایی‌هایی در مورد فناوری‌های دیجیتال ارائه کرده است. طبیعتا این راهنما باعث می‌شود پشتیبانی تشخیصی، راحت‌تر از اپلیکیشن‌های دیجیتال استفاده کند. انتظار می‌رود بازیگران بزرگ تجارت الکترونیک نظیر آمازون، توزیع داروهای پزشکی را به عهده بگیرند. برخی از بازیگران حوزه‌ هوش مصنوعی نظیر بنولنت؛ از این فناوری برای کشف داروها استفاده می‌کنند. شرکت‌های بزرگ داروسازی در راستای تشخیص‌های هوشمند، با شرکت‌های تکنولوژی وارد تعامل شده‌اند. مثلا شرکت نوارتیس و گوگل برای توسعه‌ لنز هوشمند فوکوس اتوماتیک، با یکدیگر همکاری می‌کنند. در حال حاضر اکثر مراکز درمانی، از روش‌های تشخیصی مبتنی بر هوش مصنوعی برای درمان اولین مراحل بیماری استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی مانند روبومد، با به‌کارگیری رویکرد غیر متمرکز، ارائه‌دهندگان سرویس‌های درمانی و بیماران را به هم متصل می‌کنند؛ آن‌هم درحالی‌که همه‌ طرفین می‌توانند داده‌ها را به اشتراک بگذارند. جولیان میشل: فکر می‌کنید در حال حاضر و البته سال آینده، تکنولوژی چگونه صنعت بهداشت و درمان را تغییر می‌دهد؟ گانجان بهاردواج: تکنولوژی، داده‌ها را دموکراتیزه می‌کند و با تجزیه‌وتحلیل مستمر موضوعات مختلف، داده‌های دقیقی به دانشمندان ارائه می‌دهد. ترکیب بلاک چین و هوش مصنوعی، داده‌هایی را آنالیز می‌کند که در حال حاضر به علت مقررات دولتی یا قوانین حفظ حریم خصوصی، در دسترس ما قرار ندارند. از طرف دیگر در آینده بسیاری از پروسه‌های درمانی پرهزینه، برای شرکت‌های متوسط و کوچک بیوتکنولوژی، مراکز درمانی و حتی خود بیماران، قابل‌ اجرا خواهند بود. تکنولوژی، هم اطلاعات و راهکارهای مورد نیاز را فراهم می‌کند و هم با تطبیق داده‌های سازمانی و داده‌های خارجی، به ما فرصت می‌دهد تصمیم‌گیری نهایی بهتری داشته باشیم.
    جولیان میشل: بحث‌های زیادی حواشی بیت کوین و بلاک چین صورت گرفته است. شما فکر می‌کنید بلاک چین به‌عنوان یک ابزار، چگونه به پیشرفت بهداشت و درمان کمک می‌کند؟ گانجان بهاردواج: بلاک چین برای حفظ و نگه‌داری داده‌های غیر متمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد. دنیایی را تصور کنید که در آن بیماران دیگر نگران این موضوع نیستند که باید اطلاعات رفتاری و داده‌های پزشکی مهم خود را با شرکت‌های داروسازی به اشتراک بگذارند؛ چراکه این داده‌ها روی بلوک‌ها ذخیره می‌شوند نه در آرشیو شرکت‌ها. اگر آن‌ها در تست‌های پزشکی شرکت کنند و موثر بودن داروها اثبات شود، به کمک قراردادهای هوشمند می‌توانند بلافاصله سهم خود را از مزایای حاصله دریافت کنند. بلاک چین و هوش مصنوعی با یک تغییر ساختاری، کمک می‌کنند همه‌ طرفین اطلاعاتشان را به‌صورت غیر متمرکز به اشتراک بگذارند؛ درحالی‌که سیستم هنوز می‌تواند از داده‌های موثق برای تصمیم‌گیری‌های هوشمند استفاده کند. این امر موانع بسیاری را از سر راه صنعت بهداشت و درمان برمی‌دارد، مشکلاتی نظیر پراکندگی اطلاعات، قوانین محدودکننده، نظارت‌های سخت روی به اشتراک‌گذاری و آنالیز این داده‌ها و همچنین عدم انگیزه برای انتشار نتایج آخرین تحقیقات. جولیان میشل: هوش مصنوعی چطور بازار بهداشت و سلامت را باز-تعریف می‌کند؟ گانجان بهاردواج: هوش مصنوعی بازار را از زوایای مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای شرکت‌های داروسازی، مدل کسب‌وکار جدیدی معرفی می‌کند که در آن همه‌ مراحل، از کشف تا تجاری‌سازی، در یک محیط دیجیتال پیگیری می‌شوند. به‌علاوه ما شاهد ظهور سیستم‌های جدید کشف دارو مبتنی بر هوش مصنوعی هستیم. از طرف دیگر به کمک درمان هدفمند، بیماران از روی خصوصیات شخصی و بالینی شناسایی می‌شوند و به مراکز درمانی مناسب هدایت می‌شوند. در حال حاضر داده‌های دنیای واقعی سعی در کنار زدن نظارت‌های شدید و بی‌منطق قانونی دارند و ما شاهد بوده‌ایم که شرکت‌های بزرگ تجارت الکترونیک برای ورود به دنیای کسب‌وکار توزیع داروها، چه حرکات موثری را شروع کرده‌اند. البته رگولاتورها هم به استقبال هوش مصنوعی رفته‌اند؛ چراکه به کمک هوش مصنوعی می‌توانند مجوز پخش داروها را تعیین و ایمنی بیماران را تضمین کنند. ببینید، بحث‌های متنوعی در مورد هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مطرح‌ شده است؛ به‌طوری‌که گاهی تشخیص واقعیت و رویا سخت می‌شود. بااین‌حال یادگیری ماشینی فقط یکی از رویکردهای هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی زوایای دیگری هم دارد که به محققان، بازاریابان، رگولاتورها و درمانگران کمک می‌کند. جولیان میشل: پیش‌بینی شخصی خود شما در مورد مراقبت‌های بهداشتی و صنایع مرتبط با آن، در سال ۲۰۱۸ چیست؟ گانجان بهاردواج: من معتقدم هوش مصنوعی روش‌های تجاری‌سازی داروها را بهبود می‌دهد. همچنین تاثیرات مهم و عمده‌ای در فرایندهای کشف، پیشرفت بالینی و مقررات دارویی خواهد داشت؛ اما این تغییرات آهسته‌تر رخ می‌دهند. پیش‌بینی من این است که مراکز درمان با همین نرخ فعلی، به استفاده از هوش مصنوعی ادامه می‌دهند. جولیان میشل: با توجه به این پیشرفت‌هایی که به‌سرعت در حال وقوع‌اند، صنعت مراقبت‌های بهداشتی را در سه تا پنج سال آینده چگونه می‌بینید؟ گانجان بهاردواج: نوآوری در سطح وسیع‌تری تجاری‌سازی می‌شود؛ زیرا شرکت‌های کوچک‌تر بیوتکنولوژی و داروسازی هم به ابزارها و فرصت‌های مشابه دست پیدا می‌کنند. رگولاتورها نیز به روش‌های جدیدتر توسعه بالینی دست می‌یابند و در کل زمینه برای ورود و فعالیت بازیگران متعددی فراهم می‌شود. دسترسی به خدمات و مراقبت‌های بهداشتی، به‌صورت اتومات درمی‌آید. درنهایت برنده‌ اصلی این روند، بیماران هستند که از درمان‌های موثرتر و مراقبت‌های بهتری بهره‌مند می‌شوند. هرچند ممکن است بهبود بهره‌وری مبتنی بر هوش مصنوعی، مستلزم هزینه‌های بالایی باشد. منبع: نوپانا


    هوش مصنوعی، حوزه بهداشت و درمان را متحول خواهد کرد | فاوا پردیس زندگی و سلامت ما
  6. #6
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    ۵ روشی که هوش مصنوعی ‌می‌تواند موجب تغییر مراقبت‌های بهداشتی می‌شود

    هوش مصنوعی یکی از زمینه‌هایی است که با سرعت بسیار زیاد در حال تکامل است و بر روی بسیاری از صنایع همچون صنعت بهداشت و سلامت اثر گذاشته است. در این خبر حوزه‌هایی را که هوش مصنوعی می‌تواند در بخش مراقبت و بهداشت مورد استفاده قرار گیرد مورد بررسی قرار داده می‌شود.
    بر اساس گزارش اعلام شده توسط Frost & Sullivan ، بازار هوش مصنوعی در بخش مراقبت‌های بهداشتی تا سال 2021 در حدود 6 میلیارد دلار را به خود اختصاص خواهد داد در حالیکه در حال حاضر سهم هوش مصنوعی در این بازار در دو سال گذشته فقط 600 میلیون دلار بوده است. راه‌حل‌های شناختی همچون سیستم واتسون IBM می‌تواند حجم زیادی از اطلاعات بیماران را ارزیابی کند و یک دستورالعمل مناسب را فراهم می‌سازد و به این طریق سبب بهبود عملکرد مراکز درمانی می‌شود. آنیل‌جین نایب رئیس بخش سلامت واتسون و متخصص امراض داخلی می‌گوید:« هدف بکارگیری واتسون کمک به پزشکان است.»
    در ادامه راه‌هایی را که از هوش مصنوعی برای مدیریت و بهبود خدمات درمانی استفاده شده است را بررسی می‌کنیم:
    • تشخیص و درمان- هوش مصنوعی واتسون از پردازش شناختی برای مرتب کردن آخرین اطلاعات پزشکی استفاده می‌کند و الگوهایی را شناسایی می‌کند که برای هر بیمار سازگار است. این مهم باعث می‌شود تا پزشکان تشخیص قوی‌تری داشته باشند و در نتیجه طرح درمانی موثرتری را اتخاذ کنند. یکی از مثال‌های بارز Watson Oncology است که اطلاعات مربوط به هزاران بیمار و مقاله مرتب‌سازی شده است و به پزشکان کمک می‌کند تا موثرترین روش‌درمانی را برای یک نوع ویژه سرطان را انتخاب کنند.
    • مدیریت بیماری- ابزاری که ابر شناختی نامیده می‌شود به‌تازگی با هدف فراهم ساختن دیدگاه‌های صحیح برای افرادی که از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند، ابداع شده است. این بینش‌ها توسط پزشکان به منظور درک دقیق‌تر نیازهای بیماران استفاده می‌شوند. شرکت Intermountain Healthcare با هدف کمک به نوجوانان مبتلا به دیابت نوع I، از این سیستم استفاده کرده است. همچنین از واتسون برای بررسی مسیرهای بیماری و همچنین برای تعیین اینکه چرا یک روش درمانی برای برخی از بیماران در مقایسه با بیماران دیگر موثرتر است، استفاده شده است.
    • آزمایشات بالینی- یکی از بزرگترین چالش‌های پزشکان، انتخاب یک آزمایش بالینی مناسب برای بیماری است که تمام روش‌های درمانی را پس زده است. واتسون هزاران پروتکل آزمایش بالینی را اسکن و روبش می‌کند و یک روش آزمایش بالینی ویژه، مناسب برای این بیمار را به پزشک مخابره می‌کند.
    • سلامتی- شرکت Welltok’s Caféwell Concierge از توانایی‌های شناختی واتسون برای فراهم ساختن راه‌حل‌های سلامتی شخصی‌شده برای کاربران خود استفاده می‌کند. از توانایی‌های پردازش زبان طبیعی واتسون برای ارزیابی اهداف کاربر استفاده می‌شود و در ادامه کاربران را برای دسترسی به این اهداف ترغیب می‌کند.
    • باز پرداخت (پوشش)- شرکت Hindsait نرم‌افزاری را طراحی کرده است که به پرداخت‌کننده‌ها و سازمان‌های مسئول این امکان را می‌دهد تا خدمات غیرضروری را شناسایی کنند و به این طریق سبب بهبود کیفیت درمانی می‌شوند. این نرم‌افزار که از سال گذشته توسط Magellan Health بکار گرفته شده است، سبب بهبود سیستم مدیریتی شده است.

    منبع : http://www.worldhealth.net/news/5-wa...ng-healthcare/

    مرکز راهبردی فناوری های همگرا (NBIC) | اخبار | ۵ روشی که هوش مصنوعی ‌می‌تواند موجب تغییر مراقبت‌های بهداشتی می‌شود
  7. #7
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    ورود هوش مصنوعی به دنیای محصولات زیبایی

    استارت آپ آرایشی/ بهداشتی Proven از هوش مصنوعی برای تشخیص پوست و بهترین روش های مراقبت از پوست بر اساس نوع و نیاز پوست افراد استفاده می کند و تمام محصولات آرایشی/ بهداشتی پیشنهادی در این کمپانی ساخته میشود.
    Amy Yuan یکی از بنیان گذاران استارت آپ Proven، از پس زمینه فیزیک محاسباتی خود برای ساخت یک موتور AI استفاده کرده است. بنا به گزارش TechCrunch این موتور هوشمند می تواند ۸ میلیون نقد و بررسی، ۲۰ هزار مواد و ۱۰۰ هزار محصول را با استفاده از الگوریتمهای تشخیص تقلب، برای رد کردن بررسی های جعلی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. با دسترسی به مقدار زیادی از داده ها، دستگاه می تواند ترندها و الگوهای عمومی برای تشخیص بهترین محصول با توجه به نوع پوستتان را پیشنهاد دهد.
    Proven با استفاده از تست های مختلف سوالاتی را از شما می پرسد مثلا کجا زندگی می کنید، پوست شما خشک است یا چرب، بدون چه محصولات آرایشی و بهداشتی نمی توانید زندگی کنید و در آخر سر اطلاعات شما دسته بندی می شود، نوع پوست تان دسته بندی می شود و هوش مصنوعی با توجه به این داده ها محصولات کاستوم PROVEN را به شما پیشنهاد می دهد. محصولاتی نظیر تونر و سروم. برای استفاده از این سرویس شما باید هر دو ماه یک بار مبلغ ۱۲۰ دلار را برای عضویت بپردازید. به نظر می رسد این استارت آپ با توجه به اینکه زنان بیشترین مصرف کنندگان صنف آرایشی بهداشتی هستند هدفش را بر روی محصولات زیبایی زنانه گذاشته اما مردان نیز می توانند از این ویژگی برای بدست آوردن محصولات مناسب استفاده کنند.


    Proven اولین شرکتی نیست که با استفاده از داده های بزرگ برای پشتیبانی و استراتژی فروش محصولات خود اقدام می کند. HelloAva در سال گذشته یک Chatbot را راه اندازی کرد که محصولات مراقبت از پوستی که حاوی مواد ایمن تر هستند را به شما پیشنهاد می داد. شرکت Function of Beauty، همچنین از الگوریتمی برای ساخت شامپو های سفارشی و تهویه مطبوع استفاده می کند. Function of Beauty ادعا نمی کند که از یادگیری عمیق و یادگیری ماشینی مانند Proven استفاده میکند، اما دارای یک کوییز مفصل و محصولات تولیدی داخلی است.
    مراقبت از پوست می تواند حتی سخت تر از مراقبت از مو باشد. صنایع مراقبت از پوست با طیف وسیعی از محصولات پر شده است و پوست هر فرد دارای شرایطی متفاوت مانند اگزما و آکنه است. به طور مشخص، کوییز های Proven سوالاتی در این بازه از شما نمی پرسد. AI ممکن است برای شیمیدان های proven مفید باشد تا بهترین فرمول برای مشکلات پوستی را برایشان بیابد، اما در پایان این ویژگی هنوز قدرت کافی را برای استفاده شخصی کاربر ندارد.
    ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید




    theverge


    استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص پوست و بهترین محصولات آرایشی/ بهداشتی - وارونه
  8. #8
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    افزایش تعداد بیمارستان های هوشمند تا سال

    دستگاه های هوشمند پزشکی، صنعت مراقبت های درمانی را متحول کرده اند و پیش بینی می شود تا سال 2020 با استفاده از این دستگاه ها به صورت گسترده ، مفهوم "بیمارستان های هوشمند" به خوبی درک شود.
    نقش کلان داده ها در انقلاب صنعتی
    اساس کار یک بیمارستان هوشمند، مبتنی بر فرآیندهای بهینه سازی شده و خودکار اینترنت اشیا است و هدف آن بهبود روش های مراقبت از بیماران می باشد. این امر از طریق تحلیل کلان داده ها، دستگاه های هوشمند، رایانش ابری و هوش مصنوعی برای اطمینان از زیرساخت هوشمند میسر می شود.
    با توجه به اینکه انتظار می رود، حجم داده های جهانی 40 درصد در سال افزایش یابد و تا سال 2020 مقدار آن 50 برابر شود، IoT می تواند مقدار زیادی از داده ها را سریع تر و دقیق تر از هر زمانی تولید کند. همچنین باید توجه داشت که اگر مراقبت های پزشکی به صورت گسترده برای نسل های آینده قابل دسترس باشند، نحوه ی ارائه و مدیریت آن بسیار مهم تلقی می شود.
    همکاری ارائه دهندگان تکنولوژی هوشمند با سیتم های سلامت و درمان منجر به دستیابی به تغییرات لازم می شود. تطبیق تکنولوژی دیجیتال کلان داده ها نه تنها به بهبود بیمار کمک می کند بلکه باعث کاهش هزینه های مراقبت پزشکی نیز می گردد. یک نمونه از چگونگی تاثیر فناوری اطلاعات در مراقبت های پزشکی ، رادیولوژی است که کارشناسان معتقدند 80 درصد از عملکرد آن می تواند توسط برنامه نویسی ماشین آلات و تجهیزات جایگزین شود. سرطان شناسی و درمان بیماری های پوستی نیز مثال های دیگر در این زمینه هستند. فناوری اطلاعات می تواند هر آنچه راجع به بهداشت و درمان می دانیم، تغییر دهد.
    4 نوع آوری که بیمارستان ها را در آینده تحت تاثیر قرار خواهند داد:
    تکنولوژی بلوک چین (Blockchain) اطلاعات و داده ها هر بیمار را به صورت جداگانه به شکل یک "بلوک" از مشخصات کامل بیمار ذخیره می کند و پس از آن بیمار می تواند این "بلوک" را با ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و یا سازمان های تحقیقاتی به اشتراک بگذارد. بلوک چین می تواند به سازمان ها برای دسترسی به داده های قدیمی کمک کند و همچنین دسترسی بیماران به داده های پزشکی را امکان پذیر می نماید. این تکنولوژی می تواند بر محدودیت های به اشتراک گذاری داده های درمانی و بهداشتی در مقیاس بزرگ غلبه کند و نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی را در روند پردازش داده ها برطرف نماید. Blockchain باعث ایجاد شفافیت بین بیمار و پزشک و همچنین ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مختلف می شود.
    سنجش از راه دور اطلاعات بیولوژیکی (Biometry) جمع آوری داده ها و تحلیل آن ها از طریق حسگرها برای نظارت بر تغییرات ضربان قلب و سایر نشانه های حیاتی در طول روز است. تکنولوژی های پوشیدنی مثل ساعت های هوشمند ، نمایشگرهای عینک ها و لباس های Electroluminescent به افراد برای نظارت بر فیزیولوژی بدنشان و دستیابی به بهبودی سلامتشان کمک می کنند. بیماران می توانند در منازل خود بر سیتم بدن خود نظارت داشته باشند و پزشکان نیز از این طریق به روند درمان بیمار و پیشرفت در بهبودی آن ها آگاه می شوند و همین امر نیاز به قرار ملاقات پزشک و بیمار در بیمارستان را کاهش می دهد.
    تجویز دارو بر اساس اطلاعات ژنتیکی و کلان داده ها: از زمان راه اندازی پروژه ی ژنوم انسان، بیشتر از 1800 ژن بیماری شناسایی و بیش از 2000 آزمایش ژنتیکی انجام شده است. ژنومیک بخش مهمی از سلامت در حوزه ی دیجیتال را تشکیل می دهد. این پیشرفت بیشترین استفاده را برای انکولوژی ( سرطان شناسی ) به همراه داشته است و در مقیاس کوچک تر بخش های درمانی سیستم عصبی مرکزی، بیماری های عفونی و بیماری های خود ایمنی را در بر می گیرد.
    توان بخشی مجازی در ارتوپدی: درمان فیزیوتراپی بخش بزرگی از مراقبت های ارتوپدی است. در دسترس بودن دستگاه هایی که به برنامه های گوشی های هوشمند متصل می شوند و از طریق آن بیماران می توانند پس از جراحی حرکات روزانه ی خود را در آن ضبط نمایند، برای نتایج بالینی اهمیت فراوانی دارد. همچنین به اشتراک گذاری داده های به هنگام، به پزشکان این امکان را می دهد که بیماران را از طریق تمرینات هدایت نمایند.
    آنچه در بالا بدان اشاره شد فقط به معنای قابلیت های تکنولوژی نیست، بلکه به معنای کارهاییست که پزشکان و متخصصان مراقبت های بهداشتی در آینده ی نزدیک نیاز به انجام دادن آن ندارند. با آزاد کردن زمان ویزیت پزشکان در بیمارستان ها و کلینیک ها، آن ها می توانند مراقبت های بیشتری را با کمک فناوری به بیماران ارائه دهند.

    بیمارستان هوشمند شهر هوشمند SmartCity هوش مصنوعی AI





    http://nobka.ir/events/?postId=156
  9. #9
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    انتظار IPOs نداشته باشید
    احتمالاً در سال 2018 بازارهای عمومی برای شرکت‌های فناوری سلامت بسته خواهند ماند . بااین‌حال انتظار می‌رود که سال 2019 و سال‌های پس‌ازآن برای ارائه خدمات عمومی مفیدتر خواهند باشد .
    نیاز است که استارتاپ ها کار بیشتری انجام دهند
    مراقبت‌های بهداشتی در حال رشد است و شرکت‌ها خدمات لازم را در شرایطی مثل انواع دیابت و مراقبت‌های تسکین‌دهنده ارائه می‌دهند. این خدمات شامل سرویس‌های مقرون‌به‌صرفه تر برای افراد با ریسک بیماری هستند تا طبق توانایی مالی خدمات شایسته‌ای به آن‌ها ارائه شود . این راه‌حل برای تمام بیماران مشمول مراقبت بهداشتی مفید است.
    حقیقتی درباره هوش مصنوعی در پزشکی
    هوش مصنوعی درزمینهٔ پزشکی درزمینهٔ رادیولوژی و آسیب‌شناسی کمک‌کننده خواهد بود . بسیاری از شرکت‌ها درحال‌توسعه الگوریتم‌هایی برای بهبود مراقبت‌های پزشکی هستند . سال 2018 احتمالاً این فناوری‌ها به‌جز در روده‌های بیماران وارد بخش‌های دیگر شده و باعث می‌شود دکترها بیشتر به مراقبت بالینی مشغول باشند به‌جای اینکه درگیر کاغذ بازی اداری یا عمل جراحی باشد و با استفاده از هوش مصنوعی کارایی بیمارستان‌ها دو برابر خواهد شد .
    بیولوژی فقط یک مشکل تکنیکی نیست
    سال 2018 شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران می‌فهمند که زیست‌شناسی قابل‌برنامه‌ریزی یا کدگذاری نیست . این‌یک مشکل دارویی نیست و بیوتکنولوژی مخفف موفقیت یا جایگزین داروهای انتخابی خواهد بود . واقعاً این شرکت‌ها به چه نوع برنامه بالینی نیاز دارند . اگر این استارتاپ در بین صنعت قدیمی شکل بگیرد واقعاً نیاز است که این شرکت‌ها به بیوتکنولوژی واقعی و شرکت‌های دارویی پیشرفته تبدیل شوند و این زمینه سرمایه‌گذاری را تغییر خواهد داد.
    تکنولوژی بزرگ حرکت می‌کند
    اپل , آلفابت و آمازون در سال 2018 درزمینهٔ مراقبت بهداشتی پیشرفت خواهند کرد . اگر این شرکت‌ها بتوانند به برخی پیشرفت‌های چشمگیر برسند می‌تواند بازارهای IPO را خیلی زودتر انتظار ما باز کند.
    من طی ماه‌های اخیر شرکت‌هایی را دیده‌ام که بازار برگشته‌اند . این شرکت‌ها احتمالاً می‌توانند موفق شوند ولی سرمایه‌گذاران آن‌ها احتمالاً در رابطه با موفقیت آن‌ها اشتباه می‌کنند اگر به توسعه تکنولوژی در پزشکی فکر نکنند.

    https://www.edanesh.com/article/%D9%...%A7%D9%84-2018
  10. #10
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    هوشمندسازی سرویس های بهداشتی هم ممکن شد!


    اسپیکر وایرلس+سری دوش کهلر موکسی
    اسپیکرهای که برای گوش دادن به موسیقی در حمام طراحی شده اند خبری خوش برای علاقه مندان به موسیقی است.
    این سری اسپیکرهای ضد آب که در داخل سری دوش قرار گرفته قابلیت اتصال به تبلت و یا گوشی های هوشمند را دارد.
    به علاوه، با این گجت های هوشمند می توانید در هر اتاقی به غیر از حمام به مدت 7 ساعت از گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان لذت ببرید.


    منبع : الکاایران
+ پاسخ به موضوع
صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 17

موضوعات مشابه

  1. هوش مصنوعی چه تغییراتی در آموزش ایجاد خواهد کرد؟
    توسط Sina homaei در انجمن هوش مصنوعی AI
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/04/26, 17:23
  2. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/04/26, 17:16
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/04/26, 16:25
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/01/14, 07:42
  5. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2017/12/27, 22:21

مجوز های ارسال و ویرایش