ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





+ پاسخ به موضوع
صفحه 1 از 10 123 ... آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 91
  1. #1
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش

    هوش مصنوعی و روباتیک



    مجله:پرسمان-اسفند 1383، شماره 30
    نویسنده: رضوان السادات میرمحمدی، صفحه 26

    آیا بشر قادر خواهد بود موجودی هوشمند همانند خود به وجود آورد؟ آیا زمانی فرا خواهد رسید که روبات ها به خانه ما رفت وآمد کنند؛ کنار ما بنشینند و با ما به تبادل نظر بپردازند؟

    چه زمانی روءیای روبات ها به حقیقت خواهد پیوست؟
    شاید سوءالاتی این چنین را بتوان زمینه ساز ظهور دانشی نوین، با عنوان هوش مصنوعی دانست. نخستین جرقه های هوش مصنوعی به سال های بعد از جنگ جهانی دوم باز می گردد. زمانی که آلن تورینگ در سال 1950م. آزمایشی مبنی بر این که آیا ماشین قادر است با فرآیندهای مغز انسان رقابت نماید، مطرح کرد. سال 1960م. با روی کار آمدن برنامه های بازی شطرنج و ساخت اولین روبات ها و استفاده از زبان های برنامه نویسی در اروپا و آمریکا، تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی به جنبه های انسانی نزدیک تر شد.اما هوش مصنوعی چیست و هوشمندی به چه معناست؟

    به زبانی ساده، هوش مصنوعی، دانش ساختن ماشین ها یا برنامه های هوشمند است. هوش مصنوعی، شاخه ای از علم کامپیوتر است و در واقع تلفیقی از سه فناوری و گرایش مطرح؛ یعنی شبکه های عصبی، سیستم های استدلال فازی و الگوریتم تکاملی می باشد.

    شبکه های عصبی، تقلیدی از سیستم فیزیکی و عصبی انسان است. سیستم فازی، الگویی از تفکر و الگوریتم های تکاملی، برداشتی از نحوه بقا و انطباق موجودات با طبیعت است.

    اما آلن تورینگ، هوشمندی را به گونه ای دیگر تعریف کرده است. وی با انجام آزمایشی که سال ها بعد با نام «تست تورینگ» مشهور شد و بیشتر همانند یک بازی بود، توانست روشی برای تشخیص هوشمندی ماشین ارائه دهد.

    فرض کنید شما در آزمایش تورینگ شرکت کرده اید. در این صورت، بایستی در یک سوی یک دیوار حایل قرار گیرید؛ به گونه ای که تنها از طریق یک دستگاه تله تایپ (بدون استفاده از صوت)، با شخصی که در آن سوی دیوار قرار دارد و هویت او برای شما مشخص نیست، قادر به برقراری ارتباط باشید.

    در مدت زمان انجام آزمایش، میان شما و آن شخص مکالماتی صورت می گیرد. حال اگر پس از انجام آزمایش به شما گفته شود شخصی که در آن سوی دیوار قرار داشته و به سوءالات شما پاسخ می داده، یک ماشین بوده است، در آن صورت، ماشین مورد نظر، یک ماشین هوشمند خواهد بود؛ اما چنانچه در طول انجام آزمایش، به مصنوعی بودن آن پی ببرید، مطابق دیدگاه تورینگ، ماشین، هوشمند نیست. بدین ترتیب، تورینگ در این آزمایش، مشخصه مهم هوشمندی را توانایی پردازش و درک زبان طبیعی مطرح نمود.

    در تعریفی دیگر، هوش مصنوعی، مطالعه روش هایی برای تبدیل کامپیوتر به ماشینی است که بتواند اعمال انجام شده توسط انسان را انجام دهد. با توجه به تعریف فوق، منظور از موجود هوشمند، موجودی شبیه انسان و یا ابزار یا ماشینی است که می تواند به انسان شبیه شود.

    هر چند انسان، هوشمندترین موجودی است که می شناسیم، اما لزوماً تنها موجود هوشمند عالم نخواهد بود. از طرفی تمامی اعمال انسان نیز هوشمندانه و برتر از موجودات دیگر نیست؛ به طوری که در بسیاری از جنبه های ادراکی و حسی، همچون قدرت بینایی و شنوایی، موجودات دیگر کاملاً قوی تر از انسان می باشند.

    از سوی دیگر، برخی بر این باورند که کامپیوترهای امروزی را می توان جزء ابزارهای هوشمند به حساب آورد؛ حال آن که این کامپیوترها فعلاً بهترین ابزار، برای پیاده سازی هوشمندی هستند. همچنین هوشمندی کامپیوترها برخلاف هوشمندی طبیعی انسان است.

    در کامپیوتر، یک واحد کاملاً پیچیده، مسئولیت انجام تمام اعمال هوشمندانه را بر عهده دارد؛ در حالی که در طبیعت، تعداد بسیار زیادی از واحدهای کاملاً ساده (به عنوان مثال، نورون های شبکه عصبی) با عملکرد همزمان خود، رفتاری هوشمند را سبب می شوند. بنابراین، تفاوت هوشمندی مصنوعی و هوشمندی طبیعی، میان پیچیدگی فوق العاده و سادگی فوق العاده است.

    شاخه ها و کاربردهای هوش مصنوعی
    بیشتر افراد با شنیدن عبارت «هوش مصنوعی»، روبات های فیلم های علمی - تخیلی و بازی های کامپیوتری و به خصوص شطرنج را به خاطر می آورند.

    هوش مصنوعی در مدت زمان کوتاهی از عمر خود، توانسته است از حد توسعه بازی ها به سوی دنیایی از مسائل شگفت آوری همچون سیستم های خبره، بینایی ماشین و... گام بردارد.

    امروزه ردپایی از هوش مصنوعی را می توان در علوم مختلفی اعم از پزشکی، علوم هوافضا، مهندسی و طراحی پروژه، اکتشافات و حتی تسلیحات نظامی مشاهده کرد. از این رو، متخصصان هوش مصنوعی، با توجه به کاربردهای گوناگون این علم، آن را در شاخه های متنوعی دنبال نموده اند.

    تعدادی از شاخه های هوش مصنوعی را می توان در عناوین زیر خلاصه نمود:
    1. شبکه های عصبی (Neural Networks)
    این شبکه ها که با الهام از مدل شبکه عصبی ذهن انسان طراحی می شوند و امروزه کاربردهای فراوان و گسترده ای داشته، در زمینه های متنوعی چون سیستم های کنترلی، روباتیک، تشخیص متون، پردازش تصویر و... مورد استفاده قرار می گیرند.

    2. پردازش زبان طبیعی(Natural Language Processing)
    در این شاخه، سیستم ها برای فهم زبان انسان برنامه ریزی می شوند.

    3. روباتیک (Robotics)
    این شاخه از هوش مصنوعی سعی دارد روبات ها را طوری برنامه ریزی کند که اعمالی هوشمندانه، چون توانایی دیدن، شنیدن و نشان دادن عکس العمل به محرک های محیطی را انجام دهد.

    4. انجام مسابقات (Game Playing)
    در این قسمت، کامپیوترها برای شرکت در مسابقاتی چون شطرنج برنامه ریزی می شوند. ماه مِی سال 1997م. زمانی که کامپیوتر Deep-Blue از IBM قهرمان شطرنج جهان را شکست داد، 40 سال تلاش در زمینه هوش مصنوعی به نتایج موفقیت آمیزی دست یافت. چهارم جولای 1997م. مأموریت «رهیابNASA » با نشستن یک روبات بر روی سطح کره مریخ، با موفقیت انجام شد. در همین حال و در کنار این پیشرفت ها، روبوکاپ اولین قدم های خود را با برپایی مسابقات روبات های فوتبالیست برداشت. روبوکاپ در واقع جام جهانی روبات هاست.

    هدف سمبلیک این مسابقات این است که در سال 2050م. تیمی متشکل از روبات های انسان نمای هوشمند بتوانند قهرمان فوتبال جهان را در زمین فوتبال واقعی شکست دهند. تا کنون 8 دوره از این مسابقات برگزار شده است و قرار است در سال آینده (2005م.) این مسابقات 13-19 جولای در ازاکای ژاپن برگزار گردد.

    مسابقات جام جهانی روبات ها در شش لیگ زیر انجام می شود:
    1.لیگ روبات های اندازه متوسط .(Middle Size)
    2.لیگ شبیه سازی .(Simulation)
    3.لیگ روبات های اندازه کوچک .(Small Size)
    4.لیگ روبات های انسان نما .(Humanoid)
    5.لیگ روبات های امدادگر .(Rescue)
    6.لیگ سگ های سونی .(Sony dog)

    جالب است بدانید که دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، مقام قهرمانی تیم شبیه سازی مربی فوتبال آزمایشگاه تحقیقات مکاترونیک ( آمیخته ای از علوم مهندسی الکترونیک، برق، کامپیوتر و کنترل همراه با مهندسی مکانیک جهت طراحی و ساخت سیستم های پیچیده هوشمند و مدرن) روبوکاپ 2004م. را از آن خود نموده است.

    5. سیستم های خبره (Expert Systems)
    در این شاخه، کامپیوترها برای تصمیم گیری در شرایط واقعی زندگی برنامه ریزی می شوند. نمونه ای از سیستم های خبره، سیستم های تشخیص بیماری می باشند.

    در این سیستم ها، اطلاعات یک یا چند متخصص به همراه اطلاعات دریافتی از مراجعان به کامپیوتر داده می شود؛ سپس کامپیوتر با پرسش سوءالاتی از مراجعه کننده و تطبیق آن با اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی خود، بیماری شخص را تشخیص خواهد داد.

    هر چند این سیستم ها خبره هستند، اما تنها از اطلاعاتی که به آنها داده شده، استفاده می کنند. برای نزدیک شدن به هوشمندی انسان، ماشین بایستی بتواند کارکرد خود را اصلاح نماید. به عبارتی دیگر، ماشین، بایستی دارای قدرت یادگیری باشد.

    6. یادگیری ماشین (Machine Learning)
    یادگیری ماشین به این معناست که ماشین بتواند برنامه، ساختار یا داده هایش را بر اساس ورودی ها یا در پاسخ به اطلاعات خارجی، به نحوی تغییر دهد که رفتارش به آن چه از او انتظار می رود، نزدیک تر شود.

    7. استراتژی های تکاملی (الگوریتم ژنتیک) (Evolutionary Algorithms)
    در این زمینه بیشتر به هوشمندی هایی غیر از هوشمندی انسان پرداخته می شود. در حقیقت این گرایش سعی دارد مسائل بهینه سازی را با کمک روش هایی که در طبیعت انتخاب شده است، حل نماید. به طور مثال، زمینه هایی چون سیستم ایمنی بدن انسان که در آن بیشمار الگوی ویروس های مهاجم به صورتی هوشمندانه ذخیره می شوند و یا روش یافتن کوتاه ترین راه به منابع غذا، توسط مورچگان، همگی بیان گر گوشه هایی از هوشمندی بیولوژیک هستند.

    8. تشخیص گفتار (Speech Recognition)
    این گونه سیستم ها معمولاً به عنوان ابزارهای بیومتریک و تشخیص هویت با کمک صدا در مکان هایی چون بانک ها، فرودگاه ها، آزمایشگاه های تحقیقاتی و... برای ایجاد امنیت و کنترل ورود و خروج افراد مورد استفاده قرار می گیرند.

    9. بینایی ماشین (Machine Vision)
    هدف از بینایی ماشین شبیه سازی، عملکرد سیستم بینایی انسان می باشد. در این شاخه، ردگیری و تعقیب حرکات چشم، یکی از زمینه های خاص و پرطرفدار در میان متخصصان هوش مصنوعی محسوب می شود. مثال هایی از کاربردهای چنین سیستمی عبارتند از:

    تعقیب حرکات چشم شخصی خاص در میان جمعیت، بررسی افراد مشکوک، تشخیص میزان هوشیاری رانندگان با توجه به وضعیت و حالات چشم وی، ایجاد ارتباط معلولین جسمی با کامپیوتر از طریق فرامین چشمی، ایجاد نظم در ترافیک جاده ای و کنترل نامحسوس.

    تازه های هوش مصنوعی
    آن گونه که در روزگاران گذشته اندیشه پرواز در آسمان، قدم زدن در فضا، روشن شدن محیطی وسیع تنها با کمک یک کلید، اینترنت، پیشرفت های پزشکی و بسیاری چیزهای دیگر، بیشتر به یک روءیا می مانست تا یک حقیقت امروزی، به زودی وسایل هوشمند نیز در فروشگاه ها و مراکز خرید، به راحتی در اختیار ما قرار خواهند گرفت. اگر سری به صفحات اینترنتی اخبار تکنولوژی بزنیم، با نگاهی کوتاه متوجه انبوهی از محصولات جدید هوشمند خواهیم شد.

    نمونه های زیر، تنها گوشه ای از کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف می باشند:

    لباس های هوشمند
    با توسعه نانوتکنولوژی و استفاده از مواد مولکولی سبک، امکان ساخت لباس های هوشمند فراهم شده است. این گونه لباس ها، قابلیت تغییر رنگ جهت استتار در محیط های مختلف را داشته، شخص را در برابر سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی محافظت می کنند. امکان مجهز نمودن این گونه لباس ها به تجهیزات مخابراتی، انتقال علائم حیاتی جهت درمان از راه دور در مناطق جنگی و یا آسیب دیده، از دیگر مزایای این لباس ها به شمار می آیند. همچنین در صورت بروز حادثه برای کاربر، پیامی به تلفن همراه یا پست الکترونیکی مشخصی ارسال می گردد.

    آجر و ساختمان های هوشمند
    ساختمان های هوشمند این قابلیت را دارند که با تغییر شرایط محیطی، نسبت به تغییرات، عکس العمل نشان داده، امنیت و آرامش را برای ساکنان خانه فراهم نمایند. یک ساختمان هوشمند، دارای سیستم های اتوماتیک گرمایشی، تهویه مطبوع، اعلام حریق، آتش نشانی، سیستم های امنیتی، مدیریت انرژی و سیستم های روشنایی خودکار می باشد.

    آجرهای هوشمند که همانند آجرهای معمولی در ساختمان ها به کار می روند، مجهز به حس گرهای الکترونیکی هستند که با اتصال به یک سیستم کامپیوتری، دما، لرزش و حرکت ساختمان را کنترل می کنند و سبب ایمن تر شدن ساختمان می شوند. به کارگیری چند آجر در محل های مختلف یک ساختمان، می تواند به صورت یک شبکه عمل کرده، تصویری کلی از ثبات ساختمان ارائه دهد.

    کفش های هوشمند
    این کفش ها، با قابلیت انطباق با محیط های سنگلاخی، خاکی، مرطوب و هرگونه شرایط آب و هوایی دیگر، برای استفاده ورزشکاران بسیار مناسب می باشند.

    کیف هوشمند
    به کمک یک سنسور یا حس گر، به یادآوری محتویات درون کیف پرداخته، از گم شدن اشیای داخل کیف جلوگیری می کند.

    شیر آب هوشمند
    به محض نزدیک شدن دست یا هر جسم دیگری در محدوده دید حس گر دستگاه، فرکانسی از آن ساطع شده، انتقال اختلاف پتانسیل حاصل به میکروکنترلر موجود، سبب جاری شدن آب می شود. شیر مذکور، به محض خروج دست از محدوده دید، در مدت زمان 25 هزارم ثانیه آب را قطع می کند.

    سیستم های حمل و نقل هوشمند
    سیستم های حمل و نقل هوشمند، به معنی استفاده و به کارگیری تکنولوژی های نوین، همچون الکترونیک، ارتباطات و سیستم های کنترلی است.

    کاربردهای این گونه سیستم ها عبارتند از:
    راهنمای الکترونیکی مسیر، کنترل ترافیک شهری، سیستم های اعلام خطر، تنظیم چراغ های راهنما، شناسایی موقعیت تصادف و در نهایت پردازش اطلاعات مربوط به جابه جایی کالا و مسافر.

    تسلیحات نظامی هوشمند
    نقش انسان در لحظات بحرانی جنگ، بسیار کمرنگ تر از گذشته شده است؛ به طوری که جنگ های امروزی در حقیقت نبرد کامپیوترهای ما با کامپیوترهای دشمن خواهد بود.

    سیستم های شلیک بعد از هشدار کامپیوتر، حضور ماشین هایی با قابلیت های انسانی، مانند بینایی، درک زبان های طبیعی و قدرت استدلال، خلبان اتوماتیک، استفاده از انواع روبات ها جهت شناسایی، تخریب و پاکسازی مناطق جنگی و...، تنها نمونه هایی از کاربردهای نظامی هوش مصنوعی محسوب می گردند.

    میکروروبات های جراح که همراه با نوشیدن آب و از راه دهان به درون بدن انسان فرستاده می شوند، با کمک کنترل از راه دور، به کاوش در محیط بدن پرداخته، عکس برداری و انجام عمل جراحی را امکان پذیر می سازند، استفاده از برچسپ های هوشمند برای ردیابی زندانیان، سیستم های هوشمند اعلام زمان مصرف دارو، کارت های شناسایی هوشمند و تراشه های هوشمند با ابعاد نصف یک دانه شن که در زیر پوست قرار می گیرند و جایگزینی برای کارت های اعتباری خواهند بود و...، نمونه های دیگری از کاربردهای وسایل هوشمند هستند.

    هدف نهایی هوش مصنوعی، ساخت نوعی انسان مصنوعی است و در حقیقت، ساخت برنامه نرم افزاری که بتواند همانند انسان فکر کند. چنین ماشینی با ترکیب تکنیک های استنباطی پیشرفته و استفاده از توانایی تحلیل گران، مهندسان، سیاست مداران، تصمیم گیرنده های شرایط بحرانی و سایر دانشمندان و بر پایه حجم عظیمی از منابع اطلاعاتی، می تواند بهترین تصمیم را در شرایط بحرانی اتخاذ نماید.

    فناوری های جدید بیش از آن که شگفت آور و به دور از درک عمومی باشند، بیان گر شکوه و عظمت خالقی است که آفریننده تفکر، خلاقیت و استعداد صاحبان صنعت و تکنولوژی است؛ آن گونه که سهراب گفت:

    کار ما شاید این است،
    که میان گل نیلوفر و قرن
    پی آواز حقیقت بدویم.



    منبع
    مجله:پرسمان-اسفند 1383، شماره 30/ نویسنده: رضوان السادات میرمحمدی، صفحه 26



    https://www.ihoosh.ir/article/72100/...AA%DB%8C%DA%A9
  2. #2
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    چه زمانی روءیای روبات ها به حقیقت خواهد پیوست؟

    شاید سوءالاتی این چنین را بتوان زمینه ساز ظهور دانشی نوین، با عنوان هوش مصنوعی دانست. نخستین جرقه های هوش مصنوعی به سال های بعد از جنگ جهانی دوم باز می گردد. زمانی که آلن تورینگ در سال 1950م. آزمایشی مبنی بر این که آیا ماشین قادر است با فرآیندهای مغز انسان رقابت نماید، مطرح کرد. سال 1960م. با روی کار آمدن برنامه های بازی شطرنج و ساخت اولین روبات ها و استفاده از زبان های برنامه نویسی در اروپا و آمریکا، تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی به جنبه های انسانی نزدیک تر شد.اما هوش مصنوعی چیست و هوشمندی به چه معناست؟
    به زبانی ساده، هوش مصنوعی، دانش ساختن ماشین ها یا برنامه های هوشمند است. هوش مصنوعی، شاخه ای از علم کامپیوتر است و در واقع تلفیقی از سه فناوری و گرایش مطرح؛ یعنی شبکه های عصبی، سیستم های استدلال فازی و الگوریتم تکاملی می باشد.
    شبکه های عصبی، تقلیدی از سیستم فیزیکی و عصبی انسان است. سیستم فازی، الگویی از تفکر و الگوریتم های تکاملی، برداشتی از نحوه بقا و انطباق موجودات با طبیعت است.
    اما آلن تورینگ، هوشمندی را به گونه ای دیگر تعریف کرده است. وی با انجام آزمایشی که سال ها بعد با نام «تست تورینگ» مشهور شد و بیشتر همانند یک بازی بود، توانست روشی برای تشخیص هوشمندی ماشین ارائه دهد.
    فرض کنید شما در آزمایش تورینگ شرکت کرده اید. در این صورت، بایستی در یک سوی یک دیوار حایل قرار گیرید؛ به گونه ای که تنها از طریق یک دستگاه تله تایپ (بدون استفاده از صوت)، با شخصی که در آن سوی دیوار قرار دارد و هویت او برای شما مشخص نیست، قادر به برقراری ارتباط باشید.
    در مدت زمان انجام آزمایش، میان شما و آن شخص مکالماتی صورت می گیرد. حال اگر پس از انجام آزمایش به شما گفته شود شخصی که در آن سوی دیوار قرار داشته و به سوءالات شما پاسخ می داده، یک ماشین بوده است، در آن صورت، ماشین مورد نظر، یک ماشین هوشمند خواهد بود؛ اما چنانچه در طول انجام آزمایش، به مصنوعی بودن آن پی ببرید، مطابق دیدگاه تورینگ، ماشین، هوشمند نیست.
    بدین ترتیب، تورینگ در این آزمایش، مشخصه مهم هوشمندی را توانایی پردازش و درک زبان طبیعی مطرح نمود.
    در تعریفی دیگر، هوش مصنوعی، مطالعه روش هایی برای تبدیل کامپیوتر به ماشینی است که بتواند اعمال انجام شده توسط انسان را انجام دهد.
    با توجه به تعریف فوق، منظور از موجود هوشمند، موجودی شبیه انسان و یا ابزار یا ماشینی است که می تواند به انسان شبیه شود.
    هر چند انسان، هوشمندترین موجودی است که می شناسیم، اما لزوماً تنها موجود هوشمند عالم نخواهد بود. از طرفی تمامی اعمال انسان نیز هوشمندانه و برتر از موجودات دیگر نیست؛ به طوری که در بسیاری از جنبه های ادراکی و حسی، همچون قدرت بینایی و شنوایی، موجودات دیگر کاملاً قوی تر از انسان می باشند.
    از سوی دیگر، برخی بر این باورند که کامپیوترهای امروزی را می توان جزء ابزارهای هوشمند به حساب آورد؛ حال آن که این کامپیوترها فعلاً بهترین ابزار، برای پیاده سازی هوشمندی هستند. همچنین هوشمندی کامپیوترها برخلاف هوشمندی طبیعی انسان است.
    در کامپیوتر، یک واحد کاملاً پیچیده، مسئولیت انجام تمام اعمال هوشمندانه را بر عهده دارد؛ در حالی که در طبیعت، تعداد بسیار زیادی از واحدهای کاملاً ساده (به عنوان مثال، نورون های شبکه عصبی) با عملکرد همزمان خود، رفتاری هوشمند را سبب می شوند. بنابراین، تفاوت هوشمندی مصنوعی و هوشمندی طبیعی، میان پیچیدگی فوق العاده و سادگی فوق العاده است.
    شاخه ها و کاربردهای هوش مصنوعی

    بیشتر افراد با شنیدن عبارت «هوش مصنوعی»، روبات های فیلم های علمی - تخیلی و بازی های کامپیوتری و به خصوص شطرنج را به خاطر می آورند.
    هوش مصنوعی در مدت زمان کوتاهی از عمر خود، توانسته است از حد توسعه بازی ها به سوی دنیایی از مسائل شگفت آوری همچون سیستم های خبره، بینایی ماشین و... گام بردارد.
    امروزه ردپایی از هوش مصنوعی را می توان در علوم مختلفی اعم از پزشکی، علوم هوافضا، مهندسی و طراحی پروژه، اکتشافات و حتی تسلیحات نظامی مشاهده کرد. از این رو، متخصصان هوش مصنوعی، با توجه به کاربردهای گوناگون این علم، آن را در شاخه های متنوعی دنبال نموده اند.
    تعدادی از شاخه های هوش مصنوعی را می توان در عناوین زیر خلاصه نمود:
    1. شبکه های عصبی (Neural Networks)

    این شبکه ها که با الهام از مدل شبکه عصبی ذهن انسان طراحی می شوند و امروزه کاربردهای فراوان و گسترده ای داشته، در زمینه های متنوعی چون سیستم های کنترلی، روباتیک، تشخیص متون، پردازش تصویر و... مورد استفاده قرار می گیرند.
    2. پردازش زبان طبیعی(Natural Language Processing)

    در این شاخه، سیستم ها برای فهم زبان انسان برنامه ریزی می شوند.
    3. روباتیک (Robotics)

    این شاخه از هوش مصنوعی سعی دارد روبات ها را طوری برنامه ریزی کند که اعمالی هوشمندانه، چون توانایی دیدن، شنیدن و نشان دادن عکس العمل به محرک های محیطی را انجام دهد.
    4. انجام مسابقات(Game Playing)

    در این قسمت، کامپیوترها برای شرکت در مسابقاتی چون شطرنج برنامه ریزی می شوند. ماه مِی سال 1997م. زمانی که کامپیوتر Deep-Blue از IBM قهرمان شطرنج جهان را شکست داد، 40 سال تلاش در زمینه هوش مصنوعی به نتایج موفقیت آمیزی دست یافت. چهارم جولای 1997م. مأموریت «رهیابNASA » با نشستن یک روبات بر روی سطح کره مریخ، با موفقیت انجام شد. در همین حال و در کنار این پیشرفت ها، روبوکاپ اولین قدم های خود را با برپایی مسابقات روبات های فوتبالیست برداشت. روبوکاپ در واقع جام جهانی روبات هاست.
    هدف سمبلیک این مسابقات این است که در سال 2050م. تیمی متشکل از روبات های انسان نمای هوشمند بتوانند قهرمان فوتبال جهان را در زمین فوتبال واقعی شکست دهند. تا کنون 8 دوره از این مسابقات برگزار شده است و قرار است در سال آینده (2005م.) این مسابقات 13-19 جولای در ازاکای ژاپن برگزار گردد.
    مسابقات جام جهانی روبات ها در شش لیگ زیر انجام می شود:
    1.لیگ روبات های اندازه متوسط .(Middle Size)
    2.لیگ شبیه سازی .(Simulation)
    3.لیگ روبات های اندازه کوچک .(Small Size)
    4.لیگ روبات های انسان نما .(Humanoid)
    5.لیگ روبات های امدادگر .(Rescue)
    6.لیگ سگ های سونی .(Sony dog)
    جالب است بدانید که دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، مقام قهرمانی تیم شبیه سازی مربی فوتبال آزمایشگاه تحقیقات مکاترونیک ( آمیخته ای از علوم مهندسی الکترونیک، برق، کامپیوتر و کنترل همراه با مهندسی مکانیک جهت طراحی و ساخت سیستم های پیچیده هوشمند و مدرن) روبوکاپ 2004م. را از آن خود نموده است.
    5. سیستم های خبره(Expert Systems)

    در این شاخه، کامپیوترها برای تصمیم گیری در شرایط واقعی زندگی برنامه ریزی می شوند. نمونه ای از سیستم های خبره، سیستم های تشخیص بیماری می باشند.
    در این سیستم ها، اطلاعات یک یا چند متخصص به همراه اطلاعات دریافتی از مراجعان به کامپیوتر داده می شود؛ سپس کامپیوتر با پرسش سوءالاتی از مراجعه کننده و تطبیق آن با اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی خود، بیماری شخص را تشخیص خواهد داد.
    هر چند این سیستم ها خبره هستند، اما تنها از اطلاعاتی که به آنها داده شده، استفاده می کنند. برای نزدیک شدن به هوشمندی انسان، ماشین بایستی بتواند کارکرد خود را اصلاح نماید. به عبارتی دیگر، ماشین، بایستی دارای قدرت یادگیری باشد.
    6. یادگیری ماشین(Machine Learning)

    یادگیری ماشین به این معناست که ماشین بتواند برنامه، ساختار یا داده هایش را بر اساس ورودی ها یا در پاسخ به اطلاعات خارجی، به نحوی تغییر دهد که رفتارش به آن چه از او انتظار می رود، نزدیک تر شود.
    7. استراتژی های تکاملی (الگوریتم ژنتیک)(Evolutionary Algorithms)

    در این زمینه بیشتر به هوشمندی هایی غیر از هوشمندی انسان پرداخته می شود. در حقیقت این گرایش سعی دارد مسائل بهینه سازی را با کمک روش هایی که در طبیعت انتخاب شده است، حل نماید. به طور مثال، زمینه هایی چون سیستم ایمنی بدن انسان که در آن بیشمار الگوی ویروس های مهاجم به صورتی هوشمندانه ذخیره می شوند و یا روش یافتن کوتاه ترین راه به منابع غذا، توسط مورچگان، همگی بیان گر گوشه هایی از هوشمندی بیولوژیک هستند.
    8. تشخیص گفتار(Speech Recognition)

    این گونه سیستم ها معمولاً به عنوان ابزارهای بیومتریک و تشخیص هویت با کمک صدا در مکان هایی چون بانک ها، فرودگاه ها، آزمایشگاه های تحقیقاتی و... برای ایجاد امنیت و کنترل ورود و خروج افراد مورد استفاده قرار می گیرند.
    9. بینایی ماشین(Machine Vision)

    هدف از بینایی ماشین شبیه سازی، عملکرد سیستم بینایی انسان می باشد.
    در این شاخه، ردگیری و تعقیب حرکات چشم، یکی از زمینه های خاص و پرطرفدار در میان متخصصان هوش مصنوعی محسوب می شود. مثال هایی از کاربردهای چنین سیستمی عبارتند از:
    تعقیب حرکات چشم شخصی خاص در میان جمعیت، بررسی افراد مشکوک، تشخیص میزان هوشیاری رانندگان با توجه به وضعیت و حالات چشم وی، ایجاد ارتباط معلولین جسمی با کامپیوتر از طریق فرامین چشمی، ایجاد نظم در ترافیک جاده ای و کنترل نامحسوس.
    تازه های هوش مصنوعی

    آن گونه که در روزگاران گذشته اندیشه پرواز در آسمان، قدم زدن در فضا، روشن شدن محیطی وسیع تنها با کمک یک کلید، اینترنت، پیشرفت های پزشکی و بسیاری چیزهای دیگر، بیشتر به یک روءیا می مانست تا یک حقیقت امروزی، به زودی وسایل هوشمند نیز در فروشگاه ها و مراکز خرید، به راحتی در اختیار ما قرار خواهند گرفت. اگر سری به صفحات اینترنتی اخبار تکنولوژی بزنیم، با نگاهی کوتاه متوجه انبوهی از محصولات جدید هوشمند خواهیم شد.
    نمونه های زیر، تنها گوشه ای از کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف می باشند.
    لباس های هوشمند

    با توسعه نانوتکنولوژی و استفاده از مواد مولکولی سبک، امکان ساخت لباس های هوشمند فراهم شده است. این گونه لباس ها، قابلیت تغییر رنگ جهت استتار در محیط های مختلف را داشته، شخص را در برابر سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی محافظت می کنند. امکان مجهز نمودن این گونه لباس ها به تجهیزات مخابراتی، انتقال علائم حیاتی جهت درمان از راه دور در مناطق جنگی و یا آسیب دیده، از دیگر مزایای این لباس ها به شمار می آیند.
    همچنین در صورت بروز حادثه برای کاربر، پیامی به تلفن همراه یا پست الکترونیکی مشخصی ارسال می گردد.
    آجر و ساختمان های هوشمند

    ساختمان های هوشمند این قابلیت را دارند که با تغییر شرایط محیطی، نسبت به تغییرات، عکس العمل نشان داده، امنیت و آرامش را برای ساکنان خانه فراهم نمایند.
    یک ساختمان هوشمند، دارای سیستم های اتوماتیک گرمایشی، تهویه مطبوع، اعلام حریق، آتش نشانی، سیستم های امنیتی، مدیریت انرژی و سیستم های روشنایی خودکار می باشد.
    آجرهای هوشمند که همانند آجرهای معمولی در ساختمان ها به کار می روند، مجهز به حس گرهای الکترونیکی هستند که با اتصال به یک سیستم کامپیوتری، دما، لرزش و حرکت ساختمان را کنترل می کنند و سبب ایمن تر شدن ساختمان می شوند. به کارگیری چند آجر در محل های مختلف یک ساختمان، می تواند به صورت یک شبکه عمل کرده، تصویری کلی از ثبات ساختمان ارائه دهد.
    کفش های هوشمند

    این کفش ها، با قابلیت انطباق با محیط های سنگلاخی، خاکی، مرطوب و هرگونه شرایط آب و هوایی دیگر، برای استفاده ورزشکاران بسیار مناسب می باشند.
    کیف هوشمند

    به کمک یک سنسور یا حس گر، به یادآوری محتویات درون کیف پرداخته، از گم شدن اشیای داخل کیف جلوگیری می کند.
    شیر آب هوشمند

    به محض نزدیک شدن دست یا هر جسم دیگری در محدوده دید حس گر دستگاه، فرکانسی از آن ساطع شده، انتقال اختلاف پتانسیل حاصل به میکروکنترلر موجود، سبب جاری شدن آب می شود. شیر مذکور، به محض خروج دست از محدوده دید، در مدت زمان 25 هزارم ثانیه آب را قطع می کند.
    سیستم های حمل و نقل هوشمند

    سیستم های حمل و نقل هوشمند، به معنی استفاده و به کارگیری تکنولوژی های نوین، همچون الکترونیک، ارتباطات و سیستم های کنترلی است.
    کاربردهای این گونه سیستم ها عبارتند از:
    راهنمای الکترونیکی مسیر، کنترل ترافیک شهری، سیستم های اعلام خطر، تنظیم چراغ های راهنما، شناسایی موقعیت تصادف و در نهایت پردازش اطلاعات مربوط به جابه جایی کالا و مسافر.
    تسلیحات نظامی هوشمند

    نقش انسان در لحظات بحرانی جنگ، بسیار کمرنگ تر از گذشته شده است؛ به طوری که جنگ های امروزی در حقیقت نبرد کامپیوترهای ما با کامپیوترهای دشمن خواهد بود.
    سیستم های شلیک بعد از هشدار کامپیوتر، حضور ماشین هایی با قابلیت های انسانی، مانند بینایی، درک زبان های طبیعی و قدرت استدلال، خلبان اتوماتیک، استفاده از انواع روبات ها جهت شناسایی، تخریب و پاکسازی مناطق جنگی و...، تنها نمونه هایی از کاربردهای نظامی هوش مصنوعی محسوب می گردند.
    میکروروبات های جراح که همراه با نوشیدن آب و از راه دهان به درون بدن انسان فرستاده می شوند، با کمک کنترل از راه دور، به کاوش در محیط بدن پرداخته، عکس برداری و انجام عمل جراحی را امکان پذیر می سازند، استفاده از برچسپ های هوشمند برای ردیابی زندانیان، سیستم های هوشمند اعلام زمان مصرف دارو، کارت های شناسایی هوشمند و تراشه های هوشمند با ابعاد نصف یک دانه شن که در زیر پوست قرار می گیرند و جایگزینی برای کارت های اعتباری خواهند بود و...، نمونه های دیگری از کاربردهای وسایل هوشمند هستند.
    هدف نهایی هوش مصنوعی، ساخت نوعی انسان مصنوعی است و در حقیقت، ساخت برنامه نرم افزاری که بتواند همانند انسان فکر کند. چنین ماشینی با ترکیب تکنیک های استنباطی پیشرفته و استفاده از توانایی تحلیل گران، مهندسان، سیاست مداران، تصمیم گیرنده های شرایط بحرانی و سایر دانشمندان و بر پایه حجم عظیمی از منابع اطلاعاتی، می تواند بهترین تصمیم را در شرایط بحرانی اتخاذ نماید.
    فناوری های جدید بیش از آن که شگفت آور و به دور از درک عمومی باشند، بیان گر شکوه و عظمت خالقی است که آفریننده تفکر، خلاقیت و استعداد صاحبان صنعت و تکنولوژی است؛ آن گونه که سهراب گفت:
    کار ما شاید این است
    که میان گل نیلوفر و قرن
    پی آواز حقیقت بدویم.
    سایت های مرتبط با موضوع رباتیک و هوش مصنوعی

    http://transit-port.net/AI.CogSci.Robotics/usenet.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_intelligence
    http://www.ri.cmu.edu/events/25th/index2.html
    RoboCup2005 » Welcome
    http://russell/ai.html~/www.cs.berkeley.edu
    Robotics: Science and Systems · A Robotics Conference
    persianblog.com - Informationen zum Thema Persian.
    The Robot Hall of Fame - Powered by Carnegie Mellon University
    RoboCup 2004 – Portugal
    http://robot.schoolnet.ir
    http://www.iritn.com
    Ai Research - Creating a new form of life
    https://hawzah.net/fa/Magazine/View/...AA%DB%8C%DA%A9
  3. #3
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    هوش مصنوعی

    هوش مصنوعی یا هوش ماشینی را باید عرصهٔ پهناور تلاقی و ملاقات بسیاری از دانشها، علوم ، و فنون قدیم و جدید دانست. ریشه‌ها و ایده‌های اصلی آن را باید در فلسفه، زبان شناسی ، ریاضیات، روان شناسی، نورولوژی وفیزیولوژی نشان گرفت و شاخه‌ها، فروع، و کاربردهای گوناگون و فراوان آن را در علوم رایانه، علوم مهندسی،علوم زیست شناسی و پزشکی، علوم ارتباطات و زمینه‌های بسیار دیگر .
    هوش مصنوعی به هوشی که یک ماشین از خود نشان می‌دهد و یا به دانشی در کامپیوتر که سعی در ایجاد آن دارد گفته می‌شود. بیشتر نوشته‌ها و مقاله‌های مربوط به هوش مصنوعی آن را دانش شناخت و طراحی عامل‌های هوشمند تعریف کرده‌اند. یک عامل هوشمند سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را بالا می‌برد . ج ان مکارتی که واژه هوش مصنوعی را در سال ۱۹۵۶ استفاده نمود، آن را «دانش و مهندسی ساخت ماشین‌های هوشمند» تعریف کرده‌است. تحقیقات و جستجوهایی انجام شده برای رسیدن به ساخت چنین ماشین‌هایی مرتبط با بسیاری از رشته‌های علمی دیگر است، مانند علوم رایانه، روان شناسی، فلسفه، عصب شناسی، علوم ادراکی، تئوری کنترل، احتمالات ، بهینه سازی ومنطق .
    تعریف و طبیعت هوش مصنوعی
    هنوز تعریف دقیقی که مورد قبول همهٔ دانشمندان این علم باشد برای هوش مصنوعی ارائه نشده‌است، و این امر، به هیچ وجه مایهٔ تعجّب نیست. چرا که مقولهٔ مادر و اساسی‌تر از آن، یعنی خود هوش هم هنوز بطور همه‌جانبه و فراگیر تن به تعریف نداده‌است. در واقع، می‌توان نسل‌هایی از دانشمندان را سراغ گرفت که تمام دوران زندگی خود را صرف مطالعه و تلاش در راه یافتن جوابی به این سؤال عمده نموده‌اند که: هوش چیست؟
    اما اکثر تعریف‌هایی که در این زمینه ارایه شده‌اند بر پایه یکی از ۴ باور زیر قرار می‌گیرند :

    1. سیستم‌هایی که به طور منطقی فکر می‌کنند
    2. سیستم‌هایی که به طور منطقی عمل می‌کنند
    3. سیستم‌هایی که مانند انسان فکر می‌کنند
    4. سیستم‌هایی که مانند انسان عمل می‌کنند

    شاید بتوان هوش مصنوعی را این گونه توصیف کرد: «هوش مصنوعی عبارت است از مطالعه این که چگونه کامپیوترها را می‌توان وادار به کارهایی کرد که در حال حاضر انسان‌ها آنها را بهتر انجام می‌دهند».
    محققین هوش مصنوعی علاقه‌مند به تولید ماشینی هستند که دستورات مورد نیاز را به صورت هوشمندانه انجام دهد. به عنوان مثال قابلیت کنترل، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی، توانایی تشخیص جواب به سوال مصرف کننده، دست نویس‌ها، زبان شناسی، سخنرانی و شناسایی چهره را داشته باشد. مطالعه بر روی یک AI دارد به یک رشتهٔ مهندسی تبدیل می‌شود که کانون مشروط است بر حل مشکلات زندگی واقعی، علم معدن کاری، نرم‌افزارهای کاربردی، استراتژی بازیها مثل بازی شطرنج و بازیهای ویدئویی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات (سختی‌ها) با AI ها، قوهٔ درک آنها است .
    تاحدی دستگاه‌های تولیدشده می‌توانند شگفت‌انگیز باشند، اما کارشناسان هوش مصنوعی ادعا می‌کنند که ماشینهای هوشمند ساخته‌شده دارای درک واقعی و حقیقی نیستند .

    -- مشاهده رفتاری هوشمندانه و صحیح از یک سیستم را نمی توان دلیلی کافی بر هوشمندی آن سیستم تصورکرد بلکه بایستی به ساختار داخلی و مکانیزم انتخاب راه توسط سیستم توجه شود که آیا مبتنی بر آگاهی خود سیستم است یا نه و این آگاهی زمانی میسر خواهد بود که سیستم خود قابلیت تحلیل اطلاعات در یافتی از محیط را داشته باشد و بتواند رابطه‌های معنی داری بین علت و معلول ما بین اتفاقات محیطی ایجاد کند و در واقع قادر به ایجاد مدلی هر چند غیر دقیق بر پایه مشاهدات خود از محیط باشد سپس سیستم ایده ارزشمندی از نظرگاه خود تولید بکند و بعنوان خواسته و هدفی سعی در پیاده سازی آن بکند یعنی در پی پیدا کردن و اتصال ابزارهای مناسبی به آن هدف باشد تا بتواند آلگوریتم عملیاتی برای برآورد آن خواسته تولید نماید .

    تکنیک‌ها وزبان‌های برنامه نویسی هوش مصنوعی
    عملکرد اولیه برنامه نویسی هوش مصنوعی ایجاد ساختار کنترلی مورد لزوم برای محاسبه سمبولیک است زبانهای برنامه نویسی LISP,PROLOG علاوه بر اینکه از مهمترین زبانهای مورد استفاده در هوش مصنوعی هستند خصوصیات نحوی ومعنایی انها باعث شده که انها شیوه‌ها و راه حل‌های قوی برای حل مسئله ارایه کنند. تاثیر قابل توجه این زبانها بر روی توسعه AI از جمله توانایی‌های انها بعنوان «ابزارهای فکرکردن» است. در حقیقت همانطور که هوش مصنوعی مراحل رشد خود را طی می‌کند زبانهای LISP ,PROLOG بیشتر مطرح می‌شوند این زبانها کار خود را در محدوده توسعه سیستم‌های AI در صنعت ودانشگاه‌ها دنبال می‌کنند و طبیعتاً اطلاعات در مورد این زبانها بعنوان بخشی از مهارت هر برنامه نویس AI است .

    • PROLOG: یک زبان برنامه نویسی منطقی است. یک برنامه منطقی دارای یک سری ویژگیهای قانون ومنطق است. در حقیقت خود این نام از برنامه نویسی PRO در LOGIC می‌آید. در این زبان یک مفسر برنامه را بر اساس یک منطق می‌نویسد.ایده استفاده توصیفی محاسبهٔ اولیه برای بیان خصوصیات حل مسئله یکی از محوریتهای مشارکت PROLOG است که برای علم کامپیوتر بطور کلی و بطور اخص برای زبان برنامه نویسی هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند .


    • LISP: اصولاً LISP یک زبان کامل است که دارای عملکردها و لیست‌های لازمه برای توصیف عملکردهای جدید، تشخیص تناسب و ارزیابی معانی است . LISP به برنامه نویس قدرت کامل برای اتصال به ساختارهای اطلاعاتی را می‌دهد گر چه LISP یکی از قدیمی‌ترین ترین زبانهای محاسباتی است که هنوز فعال است ولی دقت کافی در برنامه نویسی وطراحی توسعه باعث شده که این یک زبان برنامه نویسی فعال باقی بماند .

    در حقیقت این مدل برنامه نویسی طوری موثر بوده‌است که تعدادی از دیگر زبانها براساس عملکرد برنامه نویسی آن بنا شده‌اند: مثل FP ، ML ، SCHEME
    یکی از مهمترین برنامه‌های مرتبط با LISP برنامه SCHEME است که یک تفکر دوباره در باره زبان در آن وجود دارد که بوسیله توسعه AI وبرای آموزش واصول علم کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد .

    معرفی گرایش هوش مصنوعی و رباتیک - دانشگاه علم و صنعت ایران - دانشکده مهندسی کامپیوتر
  4. #4
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    ماروین منیسکی پدر هوش مصنوعی است او که سابقه درخشانی در هوش مصنوعی دارد مهارت و تجربه خوبی دارد هوش مصنوعی را این گونه تعریف میکند

    "هوش مصنوعی دانشی است که به ماشین قابلیتی میدهد که بتواند کارهایی انجام دهد که انسان با هوش خود آن کار ها را انجام می دهد."


    برای تعریف هوش مصنوعی ابتدا باید هوش را تعریف کنیم ،هوش توانایی مغزی مثل تفکر ،یادگیری ،تکامل،ارتباط و تکلم را برای مغز به ارمغان می آورد.به عبارتی هوش قابلیت یک سامانه ،برای نمایش رفتار مناسب در یک محیط ناشناخته می باشد.

    هدف هوش مصنوعی فهم طبیعت هوش و تولید یک مدل محاسباتی کامل از هوش ،مانند هوش بشری می باشد.
    هوش مصنوعی مجموعه پیچیده ای از فرایند هاست که درک حسی را به فعلیت میرساند و دارای سه مرحله اساسی ادراک ،شناخت و عمل، موسوم به چرخه هوش مصنوعی می باشد.ادراک ورودی اطلاعات و شناخت پردازش بر روی اطلاعات بدست آمده و قبلی و عمل هم مبدل تصمیمات به سیگنال ها می باشد.
    ممکن است هوش مصنوعی را در حال حاضر مضحک و خیلی ابتدایی توصیف کرد ولی اعمالی که برگرفته از هوش بشری است و توسط قطعاتی انجام می پذیرد بسیار جالب می باشد سال 1942 م: کلمه رباتیک (robatics) اولین بار توسط ایزاک آسیموف در یک داستان کوتاه ارائه شد. ایزاک آسیموف (1920-1992) نویسنده کتابهای توصیفی درباره علوم و داستانهای علمی تخیلی است. ایزاک آسیموف Runaround را منتشر کرد و در آن قوانین سه‌گانه رباتیک را تعریف کرد. هدف رباتیک اتصال هوش از ادراک به رفتار می باشد. رباتیک در اکثر مواقع در حوزه مهندسی برق ،مهندسی مکانیک و مهندسی رایانه کاربرد دارد. کنترل کننده ها اولین هدایت کننده های رباتیک بوده اند.استفاده از تئوری کنترل در هدایت سامانه های پیچیده ،موضوع علم سیبرنیتیک است. چرخه حس ،طرح و عمل در هوش مصنوعی توسعه ای از علم سیبرنیتیک برای هدایت هوشمند سیستم ها می باشد، در این چرخه تعریف عمومی تری از خطا بکار رقته است و هدف آن حداقل سازی این خطاست. در این چرخه حس وظیفه گرفتن اطلاعات از حسگر های ربات تبدیل آن به دانشی درباره جهان ،طرح وظیفه، اخذ دانش و حصول آگاهی، استدلال ،تصمیم گیری و تولید اوامری برای اجرا و عمل وظیفه انجام اوامر را بر عهده دارد.

    منبع: سایت رباتیک کاران جوان و انجمن حرفه ای کامپیوتر

    https://article.tebyan.net/101895/%D...88%D8%B9%DB%8C
  5. #5
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    ربات های خانگی آمازون تا اوایل سال 2019 از راه می‌رسند


    ربات های خانگی آمازون تا اوایل سال 2019 از راه می‌رسند

    ۰ ارسال شده توسط: محمد قاسمی 05 اردیبهشت 97 ساعت 14:50
    ربات های خانگی آمازون در حال توسعه بوده و احتمالا تا اوایل سال 2019 میلادی تولید خواهند شد. ربات های جدید آمازون با بهره‌گیری از الکسا می‌توانند همراهی همیشگی برای کاربران باشند.
    مطابق با گزارش جدید بلومبرگ، آمازون روی ساخت ربات های خانگی کار می‌کند. این پروژه با اسم رمز “Vesta” شناخته شده و هم‌اکنون قسمتی از بخش تحقیق و توسعه Lab126 است.
    این گزارش نشان می‌دهد که آمازون چندین سال روی این پروژه مشغول فعالیت بوده، ولی اخیرا در حال استخدام افراد جدید است. با توجه به گزارش، مدیران به دنبال کارمندانی جدید با عناوینی همچون «مهندس نرم افزار، رباتیک» و «مهندس ارشد حسگرها» برای پروژه هستند. هرچند، مسئولیت دقیق این عناوین شغلی مشخص نشده است.
    ربات های خانگی آمازون احتمالا نسخه سیار Alexa خواهند بود


    ما هنوز هیچ اطلاعاتی در رابطه با وظایف و توانایی‌های ربات های خانگی آمازون نداریم. با این حال، بلومبرگ با استناد بر اطلاعات منابع مختلف می‌گوید می‌توان این محصولات را نسخه سیار دستیار مجازی الکسا با امکان همراهی کاربران در مکان‌هایی که دستگاه‌های “Echo” نگهداری نمی‌شوند، در نظر گرفت.
    هم‌اکنون نمونه‌های اولیه این پروژه با قابلیت‌هایی همچون دوربین‌های پیشرفته و نرم افزار بینایی کامپیوتری توسعه پیدا کرده است. آمازون می‌خواهد این ربات‌ها را تا پایان سال در خانه کارمندان خود و تا پایان سال آینده در خانه مصرف‌کنندگان به کار گیرد. فعلا هیچ اطلاعاتی از قیمت در دست نیست.
    منبع :GSMArena

    gadgetnews.net/268832/ربات-های-خانگی-آمازون/
  6. #6
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    آیا ربات‌های کوچک در سایز یک مداد می‌توانند رازهای جهان را کشف کنند؟

    انسان از روزی که حیات هوشمندانه خود را در این کره خاکی آغاز کرده است به دنبال پاسخ سوالات متعددی درباره خود و جهان اطراف خود بوده است. او حتی پا را از این کره فراتر گذاشته و به کرات دیگر و فراتر از آن‌ها هم اندیشیده است و هرچند در این زمینه به اکتشافات مهمی رسیده است اما سوالات زیادی هنوز بی‌جواب مانده‌اند. جالب است بدانید که با پیشرفت تکنولوژی و توسعه رباتیک امروزه ابزارهای دقیق‌تری برای این جستجوها در اختیار انسان قرار دارد که می‌توانند به دقت و سرعت بیشتر این تحقیقات کمک کنند. به زودی قرار است ربات‌های کوچک به کمک انسان‌ها بیایند و رازهای جهان و چگونگی پیدایش آن را کشف کنند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز درباره این پروژه جدید علمی مطالبی را بیان خواهیم نمود.
    ربات‌های کوچک روی تلسکوپ قدیمی

    در خبرها آمده است که یک تلسکوپ ۴۵ ساله قرار است با تکنولوژی جدید به روز شود و به قابلیت‌های جدیدی مجهز شود. با این به روز شدن این تلسکوپ قدیمی قادر خواهد بود تحقیقاتی را انجام دهد که به سوالات بنیادین بشر درباره کائنات از جمله وجود ماده تاریک پاسخ دهد. تئوری ماده تاریک یک تئوری مهم در فیزیک است و از دیدگاه این تئوری، ماده تاریک نیرویی نامرئی است که در گسترش جهان هستی نقش دارد. مرکز تلسکوپ نیکولاس یو مایال Nicholas U. Mayall در آریزونا تلسکوپی است که برای این منظور انتخاب شده است و هفته گذشته برای نصب تکنولوژی جدید روی آن تعطیل شده است. این تجهیزات شامل یک مجموعه ۹ تنی از ربات‌های کوچک است که حدود ۵۰۰۰ ربات در سایز یک مداد را شامل می‌شوند، این ربات‌ها از سنسورهای فیبر نوری بهره می‌برند که می‌توانند با کمک آن کهکشان‌های بسیار دور را به ما نشان دهند.
    آیا ربات‌های کوچک در سایز یک مداد می‌توانند رازهای جهان را کشف کنند؟ - مجله قرمز
  7. #7
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    ربات Emma همانند یک ماساژور واقعی درد و خستگی را از تن شما بیرون می‌کند

    ربات Emma ربات هوشمند جدیدی است که می‌تواند همانند یک ماساژور حرفه‌ای روی بدن انسان‌ها کار کرده و درد و خستگی را از رگ و پی آن‌ها دور نماید. اگر مایل به آشنایی بیشتر با ربات Emma و توانایی‌های ویژه‌ی آن در امر ماساژ دادن به بدن افراد هستید، می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.این ربات ماساژور جدید به دست پزشکان و پژوهشگران سنگاپوری ساخته شده است و با نام کامل متخصص ماساژ دستی خودکار شناخته می‌شود. در واقع واژه‌ی Emma مخفف عبارت مذکور یا همان نام کامل این ربات ماساژور محسوب می‌شود.مهم‌ترین قابلیت‌های ربات Emma در امر ماساژ بدن

    ربات Emma به طور ویژه برای ماساژ دادن پشت بدن (قسمت کمر) و زانوها طراحی و برنامه‌ریزی شده و در انجام این کار امتحان خود را به خوبی پس داده است. در واقع نمونه‌ای که در این مطلب از آن سخن به میان آمده است سومین نمونه‌ی ساخته شده از ربات Emma به شمار می‌رود که کامل‌ترین و بهینه‌ترین نسخه از این ربات نیز محسوب می‌شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که دو نمونه‌ی پیشین ساخته شده از این ربات ماساژور جدید تنها نمونه‌های آزمایشی از این ربات محسوب می‌شدند و هیچ گاه به شکل عملی در زمینه‌ی ماساژ بدن افراد مورد استفاده قرار نگرفتند.اما نسخه‌ی اصلی و فعلی ربات Emma هم اکنون در یک درمانگاه سلامت، که در یکی از مراکز تجاری اصلی در کشور سنگاپور واقع شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفتنی است که این مرکز درمانی ربات Emma را به طور ماهیانه به مبلغ دو هزار و دویست دلار اجاره می‌دهد. مبلغی که تقریبا با متوسط دستمزد یک ماساژور حرفه‌ای واقعی در کشور سنگاپور برابری می‌کند.نحوه‌ی ماساژ دادن بدن افراد توسط ربات Emma

    عمده فعالیت‌های این ربات هشمند در امر ماساژ بدن از طریق سنسورهای هوشمند این ربات صورت می‌گیرد. سنسورهایی که این ربات هوشمند توسط آن‌ها می‌تواند از میزان سفتی ماهیچه‌ها و زردپی‌‌های بدن اطمینان حاصل کند و در صورت لزوم میزان فشار مورد نیاز برای نرم کردن آن‌ها را به نقاط خاص بدن وارد کند.بنیانگذار استارت آپ AiTreat و مخترع ربات Emma یعنی آلبرت ژانگ این ربات هوشمند را نخستین ربات ماساژور درمانگر موجود در بازار می‌داند و معتقد است که این ربات جدید می‌تواند به شکل کاملا حرفه‌ای در مراکز درمانی مختلف به ماساژ دادن بدن بیماران بپردازد و دردهای آنان را درمان کند. بنا به گفته‌های آلبرت ژانگ، بیمارانی که تاکنون توسط ربات Emma ماساژ داده شده‌اند به ندرت توانسته‌اند تفاوتی را میان نوع ماساژ آن با شیوه‌ی ماساژی که توسط ماساژورهای حرفه‌ای انسان اعمال می‌شود تشخیص دهند. چرا که بازوهای سیلیکونی این ربات هوشمند بسیار شبیه به انگشتان انسان طراحی شده است و می‌تواند همان ظرافت و انعطاف را در امر ماساژ دادن بدن انسان به نمایش بگذارد.
    علاوه بر آن یکی از مهم‌ترین نقطه قوت‌های ربات Emma نسبت به ماساژورهای انسان این است که دقت و قوت ماساژ آن به شکل پیوسته رعایت می‌شود و برخلاف انسان‌ها عواملی نظیر خستگی و تکرار در نوع و کیفیت ماساژ این ربات تاثیری ندارد.چالش‌های موجود بر سر راه طراحی ربات Emma

    شاید برخی از افراد بر این عقیده باشند که وجود ربات‌های هوشمندی نظیر ربات Emma جای انسان‌ها را تنگ می‌کند و فرصت‌های شغلی مختلف را از چنگ آن‌ها می‌رباید. اما خالق اصلی ربات Emma یعنی آلبرت ژانگ نظر دیگری در این زمینه دارد. در واقع او معتقد است که وجود ربات Emma موجب می‌شود که سایر ماساژورها بتوانند روی فعالیت‌های دیگری تمرکز کنند و به عنوان مثال به ماساژ دادن نواحی گردن، آرنج یا بازوی افراد بپردازند.سوای این موضوع چالش دیگری که پیش روی ژانگ و سایر طراحان و برنامه‌ریزان ربات Emma در امر طراحی این ربات هوشمند قرار داشته، شبیه سازی تکنیک‌های به کار رفته توسط ماساژورهای حرفه‌ای طب سنتی چینی در این ربات بوده است. در واقع هر کدام از ماسوژورهای حرفه‌ای شناخته شده که بر اساس متد طب سنتی چینی به فعالیت مشغول هستند، از شیوه‌‌های خاصی برای ماساژ بدن بیماران خود بهره می‌برند. شیوه‌هایی که ژانگ و همکارانش تلاش داشته‌اند حتی‌المقدور تمام آن‌ها را به طور کامل در سیستم‌های کامپیوتری ربات Emma جای دهند و آن‌ها را به شکل برنامه‌های از پیش تعیین شده در این ماساژور هوشمند شبیه سازی نمایند.در هر حال از شواهد امر پیداست که ربات Emma در همین ابتدای کار توانسته با به نمایش گذاشتن عملکرد مثبتی از خود، جانشین شایسته‌ای برای ماساژورهای حرفه‌ای فعال در سنگاپور لقب گیرد و به خوبی از پس اجرای وظایف آن‌ها بر بیاید.منبع: دیجیتال ترندز (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

    ربات Emma همانند یک ماساژور واقعی درد و خستگی را از تن شما بیرون می‌کند - مجله قرمز
  8. #8
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    ربات های نسل آینده قادر به استتار خود در فضای باغچه‌ی شما خواهند بود!

    ربات های نسل آینده احتمالا از توانایی مخفی شدن برخوردار خواهند بود و می‌توانند حتی در فضای باز و مسطح نیز خود را از دیده‌ها پنهان نگه دارند. قابلیتی که به لطف استفاده از نوعی پوسته‌ی استتار کننده‌ی جدید امکان‌پذیر خواهد گردید. پوسته‌ای از جنس سیلیکون که قادر است به شکل مداوم و پیوسته از قالب یک سطح هموار و مسطح خارج شده و حالتی سه بعدی به خود بگیرد. برای آشنایی بیشتر با این پوسته‌ی استتار کننده‌ی جدید و آگاهی از توانایی‌های ویژه ربات های نسل آینده می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.این پوسته‌‌ی استتار کننده‌ی جدید که قرار است در ساختار ربات‌های نسل آینده مورد استفاده قرار گیرد، ظرف روزهای اخیر در ژورنال ساینس به علاقه‌مندان علم رباتیک معرفی شده است. پوسته‌ی مذکور این امکان را در اختیار ربات های نسل آینده قرار می‌دهد که بتوانند به کمک هم رنگ ساختن خود با بافت محیط اطراف از معرض دید خارج شوند و بدون جلب توجه دیگران به انجام وظایف مختلفی که به آن‌ها محول شده است بپردازند. البته در حال حاضر این پوسته‌ی جدید استتار کننده تنها می‌تواند شکل یک قالب از پیش طراحی شده را به خود بگیرد. به گونه‌ای که می‌توان آن را در قالب اشکال مختلفی نظیر یک توده‌ی سنگی ناهموار خاکستری رنگ یا یک کلم شاداب سبز رنگ طراحی کرد.به این ترتیب ربات های نسل آینده می‌توانند با استفاده از این پوسته‌ی جدید به راحتی خود را در مکان‌هایی نظیر باغ و باغچه‌ استتار کنند. البته با پیشرفت قابلیت‌های این پوشش استتار کننده‌ی جالب توجه در طول زمان، می‌توان انتظار داشت که ربات های نسل آینده به تدریج بتوانند از امکانات مخفی‌کاری بیشتر و بهبود یافته‌تری برخوردار شوند.تجهیز ربات های نسل آینده به پوسته استتاری

    این محصول جدید توسط پژوهشگران دانشگاه خصوصی کرنل نیویورک طراحی شده است. در واقع آنان برای طراحی و تولید این پوسته‌ی استتار کننده‌ی جدید از اختاپوس‌ها و توانایی‌های جالب توجه آن‌ها در زمینه‌ی استتار و تغییر رنگ الهام گرفته‌اند.به طور کل برخی از انواع اختاپوس‌ها قادر به تغییر رنگ پوست بدن خود در شرایط مختلف هستند و گونه‌های خاصی از آن‌ها هم وجود دارند که می‌توانند علاوه بر رنگ پوست بدن خود، بافت پوست بدن را هم به کمک استفاده از گروه کوچکی از ماهیچه‌های بدن تغییر داده و برآمدگی‌ها یا تو رفتگی‌های خاصی را روی آن ایجاد نمایند.
    به منظور بخشیدن توانایی‌های مخفی‌کاری کارآمد به ربات های نسل آینده و تولید پوسته‌ی استتار کننده‌ای که به آن اشاره شد، پژوهشگران دانشگاه کرنل مقادیر مشخصی از سیلیکون را درون قالب‌های ویژه‌ای ریختند تا شکل کلی پوسته را همانند سازی کنند. برای همانند سازی ماهیچه‌ها نیز یک پوشش رشته‌ای مشبک روی ‌قالب مذکور قرار گرفت. سپس ترکیب یاد شده به حال خود رها گردید تا کاملا خشک شده و شکل مناسبی به خود بگیرد. در مرحله‌ی بعدی با بریدن بخش‌های مشخصی از پوشش رشته‌ای مشبک، بخش‌های سلیکونی خشک شده و شکل گرفته، در جهت‌های مختلف از قابلیت بسط یافتن برخوردار گردید و شکل و شمایل سه بعدی به خود گرفت.با مشخص شدن شکل و شمایل کلی هر کدام از پوسته‌های سیلیکونی، پوشش‌های استتار کنند‌ه‌ی مذکور توسط پژوهشگران با رنگ‌های مختلفی رنگ آمیزی شدند تا بر اساس نوع برش پوشش رشته‌ای مشبک آن‌ها و شکل و شمایل خاصی که به خود گرفته‌اند، به اجسام مختلفی نظیر سنگ، کلم یا سایر موارد مشابه تبدیل شوند. در آینده این پوسته‌های استتار کننده‌ی جدید از انعطاف بیشتر و قدرت تغییر شکل بالاتری برخوردار خواهند گردید و قادر خواهند بود تا ربات های نسل آینده را برای انجام اهدافی نظیر ماموریت‌های نظامی مخفی‌کاری یا رصد کردن زندگی جانوران مختلف به شکل مخفیانه، به طور کامل از معرض دید مستقیم پنهان کنند.در حال حاضر میزان تکامل این پوسته‌ی استتار کننده به اندازه‌ای نیست که قدرت تغییر شکل کامل ربات های نسل آینده را تضمین کند. به عبارت بهتر در حال حاضر پژوهشگران تنها می‌توانند شکل کلی این پوسته‌ی استتار کننده را بر اساس قالب‌های از پیش طراحی شده تعیین نمایند. با این حال سازندگان این تکنولوژی جدید مخفی‌کاری معتقدند که شاید در آینده بتوان الگوی ظاهری این پوسته‌ی استتار کننده را از طریق افزایش یا کاهش میزان سختی آن یا به کمک بهره‌گیری از اجزا و تکه‌های مختلف و مجزا تغییر داد.به هر حال عینیت بخشیدن به تمام پتانسیل‌های این تکنولوژی جدید مستلزم تکامل بیشتر آن خواهد بود. بنابراین به منظور بهره‌مندی کامل از تمام قابلیت‌های این پوسته‌ی جدید استتار کننده در ساختار ربات های نسل آینده باید مدت زمان قابل توجهی را به انتظار نشست.منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)
    ربات های نسل آینده قادر به استتار خود در فضای باغچه‌ی شما خواهند بود! - مجله قرمز
  9. #9
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    ربات E2-DR هوندا می‌تواند از پله‌ها بالا برود و آسیب دیدگان را نجات دهد

    شرکت هوندا به تازگی از ربات اختصاصی خود یعنی ربات E2-DR رونمایی کرده است. ربات جدیدی که از توانایی‌های ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند در شرایط بحرانی به یاری انسان‌ها بشتابد. برای آشنایی بیشتر با توانایی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد ربات E2-DR می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.بسیاری از افراد علاقه‌مند به ویراژ و گاز و دنده شرکت هوندا را بیش از هر چیز با وسایل نقلیه‌ای که به ساخت آن‌ها مشغول است می‌شناسند. با این حال شرکت هوندا در زمینه‌های مختلف دیگری نیز فعالیت می‌کند و حوزه‌های متعددی را تحت پوشش دارد. از جمله فعالیت‌های متفاوت شرکت هوندا می‌توان به فعالیت‌های پژوهشی و تولیدی این شرکت در زمینه‌ی علم رباتیک اشاره کرد. فعالیت‌هایی که جدیدترین نمونه‌ی آن در تولید ربات E2-DR نمود یافته است. محصولی که از حدود دو سال قبل زمزمه‌هایی مبنی بر در دست ساخت بودن آن به گوش می‌رسید و به تازگی نمونه‌ی آزمایشی آن توسط شرکت هوندا در جریان برگزاری کنفرانس جهانی سیستم‌ها و ربات‌های هوشمند به نمایش در آمده است.مهم‌ترین قابلیت‌های ربات E2-DR

    ربات E2-DR با هدف کمک به انسان‌ها در جریان فعالیت‌های امدادی که پس از رخ دادن حوادث غیر مترقبه‌ی طبیعی به انجام می‌رسند طراحی شده است و کار اصلی آن جستجو برای یافتن بازماندگان گم شده و تلاش برای نجات افراد مانده در زیر آوار خواهد بود. از همین رو عمده تلاش سازندگان ربات E2-DR بر این هدف متمرکز شده است که این ربات امدادگر را تا حد امکان قدرتمند، انعطاف‌پذیر و ضد آب طراحی نمایند.به منظور انجام بهینه‌ی وظایفی که بر عهده‌ی ربات E2-DR قرار گرفته، این ربات امدادگر قادر است بالاتنه ی خود را به میزان ۱۸۰ درجه به گردش در آورد. علاوه بر آن دستان این ربات نیز قادر به چنگ انداختن بر موانع مختلف خواهد بود. قابلیتی که موجب می‌شود ربات E2-DR از توانایی بالا رفتن از پله‌ها برخوردار باشد. همچنین این ربات می‌تواند به کمک قابلیت مذکور به راحتی از نردبان‌های عمودی بالا و پایین برود.
    از دیگر توانایی‌های ربات E2-DR می‌توان به قابلیت عبور آن از لوله‌هایی به قطر ۲۰۰ میلی‌متر اشاره کرد. علاوه بر آن ربات امدادگر شرکت هوندا می‌تواند با سرعتی معادل دو کیلومتر در ساعت در محیط‌های مختلف راه برود. با این حال در زمان ریزش باران و نامساعد بودن شرایط برای حرکت، سرعت راه رفتن ربات E2-DR به ۲۶ میلی متر در ساعت تقلیل خواهد یافت و مدت زمان این عمل نیز به ۲۰ دقیقه محدود می‌گردد. به طور کل این ربات جدید به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند در موقعیت‌های مختلف و شرایط جوی متفاوت از پس انجام وظایف اصلی خود بر بیاید.مشخصات اصلی ربات E2-DR

    بلندای قامت ربات E2-DR به ۱۶۸ سانتیمتر می‌رسد و وزن آن نیز حول و حوش ۸۵ کیلوگرم قرار دارد. از این نظر شاید بتوان ربات امدادگر شرکت هوندا را هم قد و قواره با یک انسان بالغ معمولی در نظر گرفت. با این حال بدن ربات E2-DR تنها از ضخامتی معادل ۲۵ سانتیمتر برخوردار است. موضوعی که موجب می‌شود این ربات امدادگر بتواند به راحتی از میان شکاف‌هایی با اندازه‌ی ۳۰ سانتی‌متر یا بیش از آن عبور کند. البته اندازه‌ی فعلی ربات E2-DR، با توجه به توانایی‌های ویژه‌ای که از آن بهره می‌برد، بیش از هر چیز مرهون تلاش مهندسان طراح شرکت هوندا است. چرا که آن‌ها موفق شده‌اند با حذف سیم‌های استاندارد و معمول ارتباطی در درون بدن این ربات و جایگزینی آن با فیبر نوری، اندازه‌ی کلی ربات E2-DR را تا حد امکان کاهش دهند و از بزرگ شدن بیش از اندازه‌ی جثه‌ی آن جلوگیری به عمل آورند.ربات E2-DR در قسمت سر خود به دو مسیریاب لیزری مجهز است که در حکم چشم‌های این امدادگر فلزی‌ عمل می‌کنند. البته قابلیت‌های دو مسیریاب مذکور به وسیله‌ی چندین دوربین و یک پروژکتور پیشرفته‌ی نورافکن تکمیل می‌شود. در این میان وجود دوربین‌های مختلف در پیکر ربات E2-DR تنها به سر این ربات امدادگر محدود نمی‌شود و دست‌های آن را نیز در بر می‌گیرد. به بیان دقیق‌تر در هر کدام از دست‌های ربات E2-DR علاوه بر تعدادی دوربین معمولی، یک دوربین سه بعدی نیز جاسازی شده است تا این ربات امدادگر بتواند به گونه‌ی مناسب‌تر و کارآمدتری با محیط پیرامون خود و اجزای آن ارتباط برقرار کند.
    وجود باتری ۱۰۰۰ وات ساعتی در پیکر ربات E2-DR به این موجود فلزی امدادگر اجازه می‌دهد که بتواند به مدت ۹۰ دقیقه (به شکل مداوم) به فعالیت بپردازد. گفتنی است که فعالیت ربات E2-DR در دمایی مابین منفی ۱۰ درجه تا مثبت چهل درجه‌ی سلسیوس امکان‌پذیر خواهد بود. با این حال این ربات امدادگر به نوعی سیستم خنک کننده‌ی درونی مجهز است که به سیستم‌های داخلی آن اجازه را می‌دهد تا تحت شرایط دمایی گرم‌تر نیز به فعالیت خود ادامه دهند و از حرکت باز نمانند.با وجود تمام قابلیت‌های چشم‌گیر ربات E2-DR، که در این متن به برخی از آن‌ها اشاره شد، مهندسان طراح آن در شرکت هوندا معتقدند که تا ساخت نمونه‌ی اصلی این ربات هنوز راه زیادی باقی است و نمونه‌ای که اخیرا در جریان برگزاری کنفرانس جهانی سیستم‌ها و ربات‌های هوشمند به نمایش درآمد تنها نمونه‌ی آزمایشی ربات E2-DR محسوب می‌شود. نمونه‌ای که هنوز قابلیت‌های آن به طور اساسی به تکامل نرسیده‌اند. به هر حال احتمالا پس از تولید نسخه‌ی نهایی ربات E2-DR می‌توانیم شاهد ملاقات با یک ربات امدادگر کارآمد و توانا باشیم که پس از وقوع سوانح طبیعی کمک فراوانی به انسان‌ها برای یافتن مصدومان و بازماندگان این حوادث خواهد نمود.منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

    ربات E2-DR هوندا می‌تواند از پله‌ها بالا برود و آسیب دیدگان را نجات دهد - مجله قرمز
  10. #10
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش



    ساخت پوست مصنوعی جدیدی برای ربات‌ها که آن‌ها را با لمس اجسام آشنا می‌کند

    به تازگی جمعی از دانشمندان موفق به ساخت نوعی پوست مصنوعی جدید شده‌اند. پوشش مصنوعی تازه‌ای که از قابلیت‌های کاملا پیشرفته‌ای نسبت به سایر نمونه‌های مشابه و پیش‌تر ساخته شده برخوردار است و در مجموع گامی رو به جلو در زمینه‌ی توسعه‌ی این تکنولوژی نوین و پرکاربرد محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با جزئیات مربوط به ساخت این پوست مصنوعی جدید می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.هم‌اکنون در گوشه و کنار دنیا آزمایشگاه‌های فراوانی وجود دارند که در زمینه‌ی توسعه‌ی تکنولوژی‌های مربوط به ساخت پوست مصنوعی فعالیت می‌کنند. دلیل این امر، یا همان تمرکز قابل توجه بر طراحی و توسعه‌ی پوست مصنوعی، بسیار ساده است. چرا که جهش در این زمینه و دست‌یابی به پیشرفت‌های مهم و قابل توجه در بخش توسعه‌ی تکنولوژی‌های مربوط به پوست مصنوعی می‌تواند سبب‌ساز به وجود آمدن مزایا و منفعت‌های فراوانی در سایر بخش‌ها، زمینه‌ها یا شاخه‌های مختلف علمی شود. شاخه‌هایی نظیر علم رباتیک یا داروسازی که هر کدام به شکل متفاوت و منحصر به فردی می‌توانند از مزایای توسعه‌ی تکنولوژی‌های مربوط به پوست مصنوعی بهره‌مند گردند. به همین دلیل طی سال‌های اخیر تمرکز ویژه‌ای بر توسعه‌ی این شاخه‌ی جدید علمی صورت گرفته است.ساخت نوعی پوست مصنوعی جدید برای ربات‌ها

    از جمله تازه‌ترین تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه می‌توان به کوشش گروهی از پژوهشگران دانشگاه هیوستن امریکا در زمینه‌ی خلق سیستم تازه‌ای برای طراحی نوعی پوست مصنوعی جدید اشاره کرد. در واقع این گروه از پژوهشگران موفق به توسعه‌ی ترکیبی از لاستیک و نیمه رساناها شده‌اند که قادر است بدون آسیب رساندن به اجزای الکترونیکی خود بیش از ۵۰ درصد کش بیاید. در این میان سرپرست گروه توسعه‌ی این پوست مصنوعی یعنی کونجیانگ یو معتقد است که استراتژی جدید اتخاذ شده توسط او و همکارانش در طراحی این سیستم جدید، مزایای قابل توجهی را در امر تولید کم هزینه‌ی محصولات مرتبط با این سیستم در مقیاس وسیع و چگالی و یک‌پارچگی بالا به ارمغان خواهد آورد.استفاده از استراتژی کارآمد برای طراحی پوست مصنوعی جدید

    در حالت عادی نیمه رساناها کاملا بی دوام و شکننده جلوه می‌کنند. از همین رو استفاده از آن‌ها در مواد قابل بسط و کششی به معنی خلق و ایجاد سیستم‌های مکانیکی پیچیده است. بنابر ادعای تیم طراح این پوست مصنوعی جدید، این برای نخستین بار است که آن‌ها توانسته‌اند نیمه رساناها را بدون استفاده از ساختار مکانیکی پیچیده یا خاص در یک ماده‌ی کششی قابل بسط جای دهند.
    تیم توسعه‌ی پوست مصنوعی جدید کششی، در مرحله‌ی آزمایش قابلیت‌های اصلی این پوست موفق به نمایش عملی این نکته شدند که پوست مصنوعی ساخته شده توسط آن‌ها قادر است به یک دست رباتیک اجازه دهد تا درجه‌ی گرمی و سردی یک فنجان حاوی آب یخ یا آب داغ را تشخیص داده و نتایج مربوط به این تشخیص (یعنی تعیین گرم بودن یا سرد بودن آن) را از طریق علامت‌های مربوط به زبان اشاره‌ی امریکایی به نمایش بگذارد.در این میان کونجیانگ یو معتقد است که این پوست مصنوعی رباتیک می‌تواند اشاره‌های یاد شده را در قالب حروف قابل خواندن ترجمه کند. حروفی که تمامی افراد از جمله خود او قادر به درک و خواندن آن‌ها خواهند بود. به این ترتیب پوست مصنوعی ساخته شده توسط او و همکارانش می‌تواند علاوه بر لمس اجسام گوناگون و درک درجه حرارت آن‌ها، احساس متفاوت خود از این فعل و انفعال را نیز بازتاب دهد.استفاده از تکنولوژی پوست مصنوعی جدید در سایر شاخه‌های علمی

    با آزمایش موفقیت آمیز قابلیت‌های پوست مصنوعی جدید ساخته شده توسط یو و همکارانش، اکنون این امیدواری وجود دارد که بتوان از تکنولوژی به کار رفته در این پوست مصنوعی علاوه بر ساخت دست‌های رباتیک پیشرفته، در توسعه‌ی سایر شاخه‌های علم نظیر سیستم‌های نظارتی بهداشتی، ایمپلنت‌های پزشکی و رابط‌های کاربری انسان و ماشین نیز بهره گرفت.کونجیانگ یو اعتقاد دارد که استراتژی اتخاذ شده توسط او و همکارانش در زمینه‌ی توانا ساختن نیمه رساناهای کششی، که با قرار دادن نانو ساختارهای نیمه رسانا درون اجسام قابل بسط نظیر لاستیک صورت گرفته است، فرآیند توسعه‌ی رساناهای بسط یافتنی و کششی را با پیشرفت‌های قابل توجهی همراه خواهد ساخت. او همچنین معتقد است که پیشرفت رو به جلو در زمینه‌ی توسعه‌ی مواد الکترونیکی قابل کشش و بسط یافتنی، سبب‌ساز پیشرفت‌های ملموسی در امر تولید طیف وسیعی از ابزارهای کاربردی نظیر پوست مصنوعی، ایمپلنت‌های زیست پزشکی، دستکش‌های جراحی و سایر موارد مشابه خواهد گردید.منبع: تک رادار (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)
    ساخت پوست مصنوعی جدیدی برای ربات‌ها که آن‌ها را با لمس اجسام آشنا می‌کند - مجله قرمز
+ پاسخ به موضوع
صفحه 1 از 10 123 ... آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 91

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/04/26, 17:18
  2. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و رباتیکز
    توسط Sina homaei در انجمن هوش مصنوعی AI
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/04/26, 17:11
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/04/22, 18:43
  4. کارگاه آموزشی «تیم‌سازی و مزایای کار تیمی»
    توسط Free در انجمن خبرخوان رویداد ها
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/04/17, 07:49
  5. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/02/11, 19:05

مجوز های ارسال و ویرایش