به نظر می‌رسد در آینده بخشی از وظایف که حجم کاری آنها برای اساتید سنگین است بر عهده سامانه‌های هوش مصنوعی قرار بگیرد تا علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه کیفیت آموزش نیز ارتقا پیدا کند. به گزارش ایسنا به نقل از یو.هرالد، سامانه‌های هوش مصنوعی می‌توانند در تولید آزمون‌های استاندارد با تنوع سوالی باکیفیت بالا و فراهم کردن مواد آموزشی مناسب در کوتاه‌مدت به اساتید کمک کند.

متخصصان هوش مصنوعی اعلام کرده‌اند که این فناوری می‌تواند در چند زمینه مهم به اساتید و دانشجویان کمک کند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

تصحیح اوراق امتحانی
یکی از مهمترین چالش‌های اساتید تصحیح اوراق امتحانی است. بسیاری معتقدند با توجه به تشریحی و تحلیلی بودن اکثر امتحانات صرفا اساتید قادرند برگه‌ها را تصحیح کنند اما امروزه می‌توان به سامانه‌های هوش مصنوعی نیز این موضوع را آموزش داد تا بتوانند به پاسخ‌های ناقص، تاحدودی درست و تحلیل‌های متنوع، نیز به خوبی نمره بدهند.

پاسخ دادن به سوالات دانشجویان
هوش مصنوعی در دوره‌های آنلاین نقشی حیاتی دارد و دانشجویان می‌توانند پاسخ سوالات خود را به جای استاد از یک سامانه هوش مصنوعی دریافت کنند. در واقع این سامانه به عنوان کمک‌استاد، مشکلات دانشجویان را حل می‌کند و به این ترتیب نیاز به حضور استاد در جلسه برای مدت طولانی وجود نخواهد داشت. این موضوع علاوه بر کاهش هزینه می‌تواند در کیفیت و دقت آموزش موثر باشد.

استفاده در دروس فنی و چارچوب‌دار
بسیاری از دروس هستند که یک روند مشخص و چارچوب‌داری را طی می‌کنند و برای تدریس آنها نیاز به مسائل روانی و غیرفنی وجود ندارد. در این دروس سامانه‌های هوش مصنوعی می‌توانند به خوبی از پس تدریس بربیایند. به این ترتیب می‌توان از اساتید بیشتر برای آموزش مسائلی نظیر برنامه‌ریزی، مدیریت و رهبری پروژه، خلاقیت و کار گروهی استفاده کرد.

بسیاری معتقدند که گسترش هوش مصنوعی به منزله کنار رفتن انسان و از بین رفتن مشاغل است اما بسیاری از متخصصان در این زمینه معتقدند انسان‌ها باید توانایی‌های خود را گسترش داده و کار کردن را به ماشین‌ها سپرده و بیشتر به فکر برطرف کردن نیازها و خلاقیت و نوآوری باشند.



منبع
خبرگزاری ایسنا



https://www.ihoosh.ir/article/112577...B1%D8%AF%D8%9F