این مطلب در 22 دی 96 منتشر شده لذا مطالب جدید تر را در سایت مرور نمایید

این روزها سر و صدای زیادی بین کاربران و شبکه های اجتماعی به پا کرده است. اما طبق معمول همیشه افراد کلاهبردار از موقعیت ها و مردم ناآگاه برای پر کردن جیبشان استفاده می‌کنند.

اصل ماجرا چیست؟
پیامرسان امن و محبوب تلگرام قصد دارد پلتفرم بلاک چین و ارز دیجیتال مخصوص به آن را راه اندازی کند که توسط آن قادر به انجام عملیات های پرداخت مستقیم در این پیامرسان خواهید بود . نام بلاک چین تلگرام TON (شبکه باز تلگرام) خواهد بود. بسیاری از خبرگزاری ها این بلاک چین را نسل جدید بلاک چین با قابلیت های ویژه معرفی کرده اند.

به گزارش سایت TechCrunch، قبل از شروع به کار سیستم مبتنی بر بلاک چین تلگرام،‌ به منظور جذب سرمایه و طی کردن مراحل اصلی کار، یک عرضه اولیه سکه (ICO) اجرا خواهد شد که در آن مقداری از توکن های TON پیش‌فروش می‌شود. برخی از گمانه زنی ها نام ارز دیجیتال تلگرام را Gram می‌دانند. به دلیل محبوبیت فوق العاده تلگرام،‌ احتمالا این ICO،‌به یکی از بزرگترین ICO های تاریخ بدل خواهد شد.

اختصاص یک ارز دیجیتال داخلی به تلگرام می‌تواند این شبکه را از هر بانک و نهادی بیش از پیش بی‌نیاز کند. این ارز دیجیتال می‌تواند نسل جدید فروشگاه ها و کسب و کارهای درون برنامه ای را به ارمغان آورد.

پتانسیل کاربرد این ارز دیجیتال در شبکه آزاد تلگرام بسیار زیاد است. کاربران می توانند در سرتاسر شبکه به یکدیگر پول بفرستند و از فروشگاه های درون برنامه ای با امنیت کامل خرید کنند. این کار یک اشتغال زایی ویژه هم برای علاقه‌مندان به کسب و کارهای دیجیتال، رقم می‌زد. با این وجود هنوز جزئیات رسمی از نحوه عملکرد و کاربردهای این شبکه اعلام نشده است.
البته دیروز (۲۰ دی ۹۶) خبری با عنوان گزارش عملکرد (WhitePaper) لو رفته از تلگرام منتشر شد. از صحت گزارش عملکرد منتشر شده اطلاعی در دسترس نیست،‌ اما در آن توضیحاتی بیان شده که این شبکه مشکلات بیت کوین و اتریوم را حل کرده خواهد کرد و با روش اثبات سهام، ادامه دهنده این راه خواهد بود.

درک شبکه باز تلگرام

ایده ی دورف راه اندازی یک بلاک چین جداگانه است. او قصد دارد از بیش از ۱۸۰ میلیون کاربر خود برای بهره گیری در پلتفرم به منظور بهتر و قدرتمند ساختن تلگرام در بین بقیه ارزهای دیجیتال استفاده کند.

طبق گزارش عملکرد اولیه لو رفته، نام ارز این شبکه Gram است و می تواند در برنامه چت تلگرام مورد استفاده قرار گیرد.

منابع خبری از تصمیم دورف برای ادغام تمرکز و تمرکز زدایی می گویند.

انتقال تلگرام به یک پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین یک تیر و دو نشان است. هم یک حرکت اقتصادی مبتنی بر ارزهای دیجیتال در داخل نرم افزار آغاز می ‌شود و هم اینکه هیچ حکومتی دیگر توانایی مسدود سازی آن را نخواهد داشت.

در گزارش عملکرد تلگرام،‌ چهار برنامه در دستور کار است.

«خدمات TON» : یک پلتفرم برای سرویس های شخص ثالث که امکان ایجاد برنامه های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند را برای گوشی های هوشمند فراهم می‌کند.

«TON DNS» : یک سرویس برای اختصاص اسامی به حساب ها، خدمات قرارداد هوشمند و نودهای شبکه است. با استفاده از TON DNS، دسترسی به خدمات غیر متمرکز می تواند مانند وبگردی در اینترنت باشد.

«پرداخت های TON» : یک پلتفرم برای ریزپرداخت ها است. هدف ایجاد راه ارتباطی امن برای پرداخت های بین افراد، رباتها و سایر سرویس هاست.
«بلاک چین TON» : شامل یک بلاک چین اصلی و شاخه های بلاک چینی دیگر است. این بلاک چین کاملا مقیاس پذیر و پر سرعت خواهد بود.
تلگرام قبل از ICO عمومی، برای یک پیش عرضه خصوصی برنامه ریزی کرده است. پیشبینی می شود در این عرضه خصوصی حدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب شود. میزان جمع سپاری در عرضه عمومی را بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار تخمین زده اند که احتمالا بزرگترین جذب سرمایه در تاریخ ارزهای دیجیتال خواهد بود.
در پیش عرضه خصوصی، نهنگ های بزرگ بازار (سرمایه گذاران ثروتمند) شرکت خواهند کرد و پس از آن ICO عمومی برای همه مردم اجرا می‌شود.

آغاز کلاهبرداری ها

با توجه به محبوبیت تلگرام و لحظه شماری بسیاری از کاربران برای شرکت در جمع سپاری، انتظار ظهور سایت ها و ICO های جعلی از این جریان را داشتیم اما نه به این سرعت!!
سایتی با آدرس gramcoin.tech، کلاهبرداری های این حوزه را آغاز کرد. این سایت با اجرای یک ICO تقلبی با نام TON،‌ در فقط چند ساعت هزاران یا شاید میلیون ها دلار به صورت اتریوم و بیت کوین از کاربران کلاهبرداری کرده است. متاسفانه در ایران هم عده زیادی قربانی این کلاهبرداری شدند.

عجله و طمع را فراموش کنید

قطعا همه علاقه مندان به بلاک چین و ارزهای دیجیتال،‌ منتظر جمع سپاری بزرگ تلگرام هستند. خیلی ها برای سرمایه گذاری روی پلتفرم تلگرام لحظه شماری می کنند. کلاهبردارانی که شب گذشته هزاران دلار پول به جیب زدند،‌ دقیقا ازاین انتظار سوء استفاده کردند. شب گذشته قربانی واقعی شب گذشته کسانی بودند که به خیال خودشان برای جا نماندن از غافله ، دست به ابتکار عمل زدند !
عرضه اولیه سکه برای شبکه بلاک چین تلگرام یکی از بزرگترین اتفاقات در حوزه ارزهای دیجیتال خواهد بود. بنابراین اگر این اتفاق رخ دهد، اکثر سایت ها و خبرگزاری ها از آن خواهند نوشت. همچنین قبل از شروع، قطعا سایت رسمی تلگرام و توییر یا کانال تلگرام پاول دروف، مدیر تلگرام آن را اعلام خواهند کرد.
کانال تلگرام پاول دوروف موسس تلگرام : https://telegram.me/durov
توییتر پاول دوروف : https://twitter.com/durov
بخش اخبار وب سایت رسمی تلگرام :https://telegram.org/press
به جز بحث تلگرام متاسفانه این روزها ICO های تقلبی یا کم ارزش ( نسبت به مبالغی که برای توکن ها دریافت می کنند) از اصلی ترین مشکلات این حوزه هستند. همانطور که مخترع اتریوم،‌ویتالیک بوترین می‌گوید ما این روزها در حباب ICO قرار داریم. عدم قانونمندی ICO ها و آزاد بودن بلاک چین، باعث می شود که هر گروهی با چند خط برنامه نویسی و ایجاد قرارداد هوشمند،‌در یک ICO میلیون ها دلار پول بدست بیاورند. برخی دیگر از آن ها با فقط طراحی یک سایت، یک گزارش عملکرد خیالی و یک آدرس کیف پول،‌ کاملا کلاهبرداری می کنند.
همانطور که در دو مقاله «آموزش جامع بررسی ICO ها به زبان ساده» و «نحوه اعتبار سنجی ICO ها و تشخیص کلاهبرداری» گفتیم، قبل از سرمایه گذاری در یک جذب سرمایه، حتما ابتدا گزارش عملکرد کامل آن را مطالعه و بررسی کنید تا از هدف پروژه و امکان اجرای آن کاملا مطلع شوید. همچنین از اخبار سایت های معتبر کمک بگیرید.
تیم توسعه دهنده یک پروژه خیلی مهم است. ابتدا رزومه تیم توسعه دهنده یک ICO را بررسی کنید و سپس با رفتن به صفحه اجتماعی آن ها مانند توییتر یا انجمن بیت کوین تاک،‌ از صحت اجرا پروژه توسط آن ها با خبر شوید. گرفتن مشاوره و سوال از افراد با تجربه را حتما سر لوحه کار خود قرار دهید.

منبع : https://t.me/esellco