به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، هنگام ثبت یک عکس، بیشتر ابزار‌های ویرایش، زیاد روشن نیستند. این ابزار، محتوای پیکسل‌ها را دریافت می‌کنند، اما آن‌ها را تشخیص نمی‌دهند و اگر برای ترمیم یک عکس قدیمی تلاش کنید، نمی‌توانید بفهمید که کجا هستید. شاید شرکت آمریکایی"انویدیا " (NVIDIA)، بتواند راه حل این مشکل را ارائه دهد. این شرکت، یک سیستم یادگیری عمیق ابداع کرده است که با تعیین آنچه باید در فضا‌های خالی باشد، عکس‌ها را ترمیم می‌کند. برای مثال اگر در عکسی، یک چشم حذف شده باشد، این ابزار تشخیص می‌دهد که باید یک چشم را جایگزین کند.
تلاش‌های بسیاری برای این نوع جایگزینی وجود داشته است، اما معمولا به بخش‌های مستطیل شکلی محدود شده‌اند که تمرکز آن‌ها، بر فضا‌های خالی نزدیک به وسط عکس است و برای داده‌های گمشده عکس که در اندازه‌های گوناگون هستند، مقیاس‌پذیر نبوده‌اند.
روش "انحنای جزئی" شرکت NVIDIA که تضمین می‌کند خروجی پیکسل‌های گمشده به مقدار ورودی تکیه نمی‌کند، می‌تواند برای شکاف‌هایی با هر شکل، اندازه یا مکان، کاربرد داشته باشد و در بسیاری موارد، نتایج غیرمنتظره واقع بینانه‌ای ارائه می‌دهند. حتی اگر هوش مصنوعی، دقیقا نداند چه چیزی کم است، نتیجه معمولا مناسب عکس به نظر می‌رسد.
سیستم این شرکت، با تولید ده‌ها هزار فضای خالی و آموزش چگونگی بازسازی عکس‌ها به هوش مصنوعی، کار می‌کند. این ابزار، برای اطمینان از چگونگی ذخیره عکس‌ها در خود، مجموعه متفاوتی از فضا‌های خالی را به کار می‌گیرد.
نتیجه این فرآیند، همیشه بدون عیب و نقص نیست. امکان دارد در یک عکس، ویژگی چهره‌ای که به وضوح از شخص دیگری گرفته شده ببینید. اگر جای خالی آنقدر بزرگ باشد که اطلاعات کافی برای یک بازسازی احتمالی موجود نباشد، امکان بروز مشکل وجود دارد.
اما فایده واقعی این ابزار، این است که می‌توانید عکس‌های ظاهرا ناامیدکننده را بدون ساعت‌ها بازسازی دشوار، ترمیم کنید. دانشمندان، با کمک هوش مصنوعی توانستند عکس‌ها را بدون از بین رفتن میزان وضوح آن، بازسازی کنند.
منبع: انگجت

بازسازی فضا های خالی عکس با هوش مصنوعی - خبرگزاری قوه قضاییه