ایلان ماسک کار‌آفرین موفق و بنیانگذار شرکت‌هایی مانند تسلا‌، پی‌پال، سولارسیتی و اسپیس‌ایکس (Space X) است که برای رسیدن به اهدافش هرگز دست از تلاش برنداشته و مصمم و بااراده پیش تاخته است. خیلی‌ها او را بعد از استیو جابز تاثیر‌گذارترین فرد در دنیای تجارت می‌دانند. ما در این مقاله می‌خواهیم درس‌هایی از موفقیت ایلان ماسک را معرفی کنیم که برای کارآفرینان جوان، مفید است.

ایلان ماسک از آن دسته کارآفرینانی است که تقریبا هر روز نامش در خبر‌ها شنیده می‌شود و تاثیر مهمی در تکنولوژی‌های روز دارد. یک روز او را در اخباری درباره‌ی تسلا می‌بینیم و روز دیگر در حالی که موفقیت‌هایش در اسپیس‌ایکس را جشن می‌گیرد. او به عنوان یک کارآفرین به آسانی به این موفقیت‌ها دست نیافته است. همین چند سال پیش ایلان با مشکلات حرفه‌ای و شخصی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کرد و حساب بانکی‌اش تقریبا خالی بود. درس‌های زیادی در موفقیت ایلان ماسک خصوصا برای کارآفرینان جوان وجود دارند که می‌خواهیم چند تا از آنها را با شما در میان بگذاریم.

۱. به ایده‌های خود اطمینان کنید



اولین استارتاپ ایلان به نام Zip2 که یک فهرست مشاغل و نیازمندی‌ها شبیه به شرکت Yelp بود، زمانی تاسیس شد که هنوز اینترنت خیلی رایج نشده بود. وقتی ایلان و برادرش پیش مغازه‌داران می‌رفتند و از آنها می‌خواستند که مغازه‌های خود را در بستر اینترنتی آنها ثبت کنند، هیچ کدام راضی به این کار نمی‌شدند. ولی آنها به ایده‌ی خود ایمان داشتند، شرکت را تاسیس کردند و در نهایت آن را به «کامپَک» (Compaq) به ارزش ۴۰۷ میلیون دلار فروختند. ایلان به حدی کارش را دوست داشت که شب‌ها در کنار میزش می خوابید و صبح‌ها همکارانش او را بیدار می‌کردند.
۲. زود و پرقدرت شروع کنید

مثل استارتاپ نیازمندی‌های Zip2، ایلان از همان اولین روز‌های اینترنت به بانک اینترنتی فکر می‌کرد. او می‌خواست بانک آنلاینی افتتاح کند که روزی بتواند از تمامی بانک‌های دیگر پیشی بگیرد. ماسک با پولی که از فروش Zip2 به دست آورده بود، شرکت آنلاین نقل‌و‌‌انتقال مالی X.com را تاسیس کرد. او به این دلیل که در مسائل مالی اطلاعات زیادی نداشت، به افرادی که در این زمینه دانش کافی داشتند ملحق شد وبعدا این شرکت با شرکت بزرگ «پی‌پال» ترکیب شد تا به همراه یکدیگر یکی از بزرگترین درگاه‌های انتقال پول دنیا شوند.
۳. همیشه تکالیف‌تان را انجام دهید و با آمادگی کامل به سمت ایده‌های خود بروید

در تاریخ مدرن، ایلان ماسک بعد از استیو جابز تنها کسی است که تا این حد بر صنایع و تجارت‌های مختلف تاثیر گذاشته است. ما در فعالیت‌های حرفه‌ای ماسک مانند Zip2، تسلا، پی‌پال، و اسپیس‌ایکس تجارت‌های مختلفی می‌بینیم. اما دلایل موفقیتش چه چیز‌هایی هستند؟ او همیشه آماده است و همیشه تکالیفش را به طور کامل انجام می‌دهد. زمانی که ماسک وارد صنعت هوانوردی شد، خیلی از غول‌های این صنعت تصور می‌کردند او هم مانند خیلی از میلیونرهایی است که فقط برای سرگرمی به این صنعت می‌آیند و خیلی زود هم شکست می‌خورند. ولی ایلان ماسک فرق می‌کرد. او با آمادگی کامل و با اهداف کاملا مشخص وارد این صنعت شد و حالا به جایی رسیده که استانداردها را او تعیین می‌کند.




۴. افراد جوانِ بااستعداد را استخدام و به آنها اعتماد کنید

ایلان تیمش را هم در اسپیس‌ایکس و هم در تسلا از بین جوانان مستعد انتخاب کرد و برای این کار همیشه خودش پیشقدم می‌شد و با مهندسان جوان و با استعداد تماس می‌گرفت. با اینکه تیم بی‌تجربه‌ی او اشتباهات زیادی مرتکب می‌شوند، اما به خاطر انرژی‌ای که دارند و رهبری پویایی که از آنها حمایت می‌کند هنوز هم می‌توانند بهترین نتایج را به دست آورند. ولی همه‌ی اینها به شرطی است که خودتان از دیگران بیشتر کار کنید. یکی از همکاران ایلان ماسک می‌گوید، زمانی که همه‌ی اعضای تیم ۲۰ ساعت در روز کار می‌کردند، ایلان ۲۳ ساعت کار می‌کرد.

۵. روش‌های سنتی کار‌ کردن را تغییر دهید



صنعت فضا و هوانوردی در آن زمان (و حتی حالا) روش‌های قدیمی کار را دنبال می‌کرد. وقتی ایلان ماسک وارد این صنعت شد، یکی از چالش‌های اصلی برای اسپیس‌ایکس این بود که با شرکت‌های بزرگی مانند بوئینگ رقابت کند. اسپیس‌ایکس ایده‌ی راکت‌هایی که چند بار قابل استفاده بودند را مطرح کرد و با اولین فرود موفقیت آمیز آنها قدم بزرگی در این زمینه برداشته شد. استراتژی‌هایی که بر مبنای صرفه‌جویی در هزینه‌ها بودند برای اسپیس‌ایکس در این صنعت برتری رقابتی ایجاد کردند و برای اولین بار می‌توانیم امیدوار باشیم که پرواز‌های ارزان قیمت برای مسافران عادی در فضا فراهم شوند.



۶. هرگز دست از مبارزه بر‌ندارید

ایلان ماسک مبارزی است که خیلی زود حمله‌ی متقابل می‌کند. زمانی که X.com مشکل پیدا کرده بود، چند نفر هیئت‌مدیره را متقاعد کردند که ایلان ماسک را از سمت مدیر‌عامل بر‌کنار کنند. خبر زمانی به ماسک رسید که ۹ ماه بعد از ازدواجش در ماه عسل بود و با اولین پرواز برگشت تا با این موقعیت روبه‌رو شود. همینطور، زمانی که شرکت خودروسازی تسلا موفق نشد اولین رودِستر خود را در زمان تعیین شده تولید کند و در آستانه‌ی ورشکستگی قرار‌ داشت، یکی از مدیران برای اینکه جای ایلان ماسک را بگیرد تصمیم گرفت دیگر بودجه‌ای برای شرکت تامین نکند. اما او تسلیم نشد و به مبارزه ادامه داد. او تمام سرمایه‌ی خود را گرو گذاشت تا از ورشکستگی جلوگیری کند و موفق شد. در این مبارزه، به حدی به ایلان فشار آمد که بیمار شد و چند ماه طول کشید تا بتواند قوای خود را باز‌یابد.

۷. از زندگی لذت ببرید و موفقیت‌هایتان را جشن بگیرید

با اینکه ایلان ماسک زندگی حرفه‌ای پر‌مشغله‌ای دارد اما همیشه زمانی را به لذت بردن از زندگی اختصاص می‌دهد. وقتی سهم خود را از فروش اولین استارتاپش دریافت کرد، یک آپارتمان ۱۷۰ متری خرید و از آپارتمان قبلی که با سه نفر دیگر به طور اشتراکی زندگی می کرد نقل مکان کرد. همچنین یک اتومبیل مک‌لارنِ ۱ میلیون دلاری خرید که در آن زمان فقط ۶۲ عدد از آنها تولید شده بود و حتی CNN هم یک مستند درباره‌ی فرستادن ماشین به خانه‌ی او تهیه کرد.




برگرفته از: entrepreneur.com



https://www.chetor.com/8828-%d8%a7%d...f%d8%b1%d8%b3/