احتمالا شما هم به دنبال راهی هستید تا درآمد ماهیانه‌ی فروشگاه آنلاین خود را افزایش دهید؟ آرزویی که کاملا دست‌یافتنی است و آدم‌های زیادی هر روز موفق می‌شوند درآمد خود را از کسب‌و‌کارهای آنلاین افزایش دهند.

با توجه به افزایش سالانه‌ی خرده‌‌فروشیِ آنلاین، این روزها بازارِ راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین بسیار داغ است. خرده‌فروشی آنلاین تنها در سال ۲۰۱۴ میلادی تقریبا ۱۵.۷ درصد رشد داشته است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۳، این رشد تنها ۴.۴ درصد بوده است. آماری که نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند در خانه یا به وسیله‌ی تلفن همراه خرید کنند تا اینکه حضوری به مغازه‌ها سر بزنند. در این مقاله با ۳ گامی آشنا می‌شوید که به شما کمک می‌کنند اولین وب‌سایت تجارت الکترونیک خود را به راه بیندازید.


در نگاه اول، ممکن است راه‌اندازیِ فروشگاه آنلاین، مسئولیت سنگینی به نظر برسد، اما فعالیت در حوزه‌ی تجارت الکترونیک، آنقدرها هم که فکر می‌کنید، کار دشواری نیست. در این مقاله سعی شده است به گام‌های ضروری در طراحیِ فروشگاه‏‌های آنلاین اشاره شود و ابزارهای لازم برای آغاز به کار در این عرصه به شما معرفی شود. یادتان باشد تمام آنچه برای موفقیت در این حوزه‏‌ نیاز دارید از جان و دل مایه گذاشتن، پشتکار و اشتیاق به یادگیری است.
۱. صنعت و محصولی برای خود انتخاب کنید

برای برخی افراد همین قدم اوّل، سخت‌ترین گام است و معمولا دردسرهای زیادی را به همراه دارد. انتخاب محصولِ درست برای فروش، می‌تواند تأثیر زیادی در موفقیت یا ناکامی فروشگاه آنلاین شما داشته باشد. البته نکته‌ی مهم این است که با وجودِ تنوع بسیار زیاد محصولات موجود در بازار، باز هم بهترین را انتخاب کنید.




موارد زیر به شما کمک می‌کنند تا در بازار آشفته‌ی کالاهای جورواجور، انتخاب بهتری داشته باشید:‌



قیمت

محصولی که انتخاب کرده‌اید چقدر هزینه دارد؟ اگر محصولی ارزان و با سود اندک را انتخاب کنید، نرخ بازگشت سرمایه‌ پایین خواهد آمد و با مشکل مواجه خواهید شد. اگرفروشنده‌ی محصولات لوکس و گران قیمت باشید، احتمالا مشتریانی خواهید داشت که قبل از خرید، از طریق تلفن یا گفت‌وگوی آنلاین در مورد محصولات عرضه شده، پرس‌وجو خواهند کرد. بر آوردن انتظارات چنین مشتریانی، نیازمند صرف زمان و هزینه‌ی بیشتر است، اما سود بیش‌تری به همراه دارد. با این تفاسیر، باید در قیمت‌گذاری محصولات مراقب باشید و بازه‌ی قیمتی را انتخاب کنید که توجیه اقتصادی داشته باشد و به مذاق خریداران اینترنتی خوش بیاید.





حاشیه‌ی سود

میزان سود شما در هر فروش چقدر است؟ بسیاری از محصولاتی که به صورت آنلاین به فروش می‌رسند، معمولا حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد سود به همراه دارند، البته میزان سود می‌تواند برای کسب‌وکارهای مختلف، به طرز محسوسی متفاوت باشد. برای مثال، لوازم الکترونیکی سود کمتری دارند، اما لوازم جانبی تلفن همراه اغلب سود ۲۰۰ درصدی نصیب فروشنده می‌کنند. قبل از آن که قیمت نهایی محصولی را تعیین کنید، حتما میزان سود واقعی آن را محاسبه کنید و حتی اگر لازم است، چندین مرتبه با شرکت سازنده یا توزیع‌کننده به طور مستقیم تماس بگیرید.

امکان دسترسی به محصول در فروشگاه‌های فیزیکی

آیا امکان خریدِ حضوری محصول برای مشتریان وجود دارد؟ مشخص است که نایاب بودنِ محصول، میزان فروش آنلاین آن را افزایش می‌دهد. مطمئنا اگر در فروشگاه‌های محلی، محصول مورد نیاز مشتری وجود نداشته باشد، مشتری خرید آنلاین را انتخاب خواهد کرد.
حجم محصول

اندازه و حجم محصول چقدر است؟ هرچه محصول بزرگ‌تر و سنگین‌تر باشد، هزینه‌ی ارسال آن بیش‌تر می‌شود و این مسئله می‌تواند بر فروش آن تأثیر منفی بگذارد. بسیاری از خریداران دوست دارند،‌ هزینه‌ی ارسال محصول خریداری شده، رایگان باشد. به همین دلیل، محصولاتی که هزینه‌ی ارسال بالایی دارند، به ندرت، خواهان پیدا می‌کنند. بسیاری از خرده‌فروشان که محصولات خود را به صورت آنلاین عرضه می‌کنند، قیمت محصول را اندکی افزایش می‌دهند و در مقابل برای ارسال محصولات خود، هزینه‏‌ای از مشتری دریافت نمی‌کنند. افزایش قیمتی که ممکن است،‌ مشکل‌ساز شود و فروش محصولات را کاهش دهد. به همین دلیل، توصیه می‌شود محصولاتی را برای فروش آنلاین انتخاب کنید که حجم کمی دارند و هزینه‌ی جابه‌جاییِ‌شان زیاد نیست.
اشتیاق

میزان علاقه و اشتیاق شما برای فروش محصولات انتخابی چقدر است؟ اگرچه این موضوع برای موفقیت در کار بسیار مهم است، اما در بیشتر مواقع مورد توجه قرار نمی‌گیرد. راه‌اندازی و توسعه‌ی وب‌سایت‏‌های تجارت الکترونیک، معمولا با موانع و چالش‌هایی روبرو است. اشتیاق شما موجب می‌شود تا همواره انگیزه‌ی کافی برای مواجه با این مشکلات و برطرف کردنِ آنها را داشته باشد. سرگرمی شما چیست؟ از انجام چه کاری لذت می‌برید؟ مثلا اگر به کار باغبانی علاقه دارید در وب‌سایت خود تجهیزات و ابزارآلات کشاورزی را به فروش برسانید.
۲. بهترین سازندگان را انتخاب کنید

اکنون که نوع محصول خود را انتخاب کرده‌اید، زمان آن رسیده است که تولیدکننده را پیدا کنید. چندین روش برای این کار وجود دارد که باعث صرفه‌‏جویی در وقت و زمان می‌شوند:



از طریق جست‌وجو در اینترنت می‌توانید فهرستی از تولیدکنندگان هر محصول را بیابید. گام بعدی، پس از انتخاب تولیدکننده، انتخاب فروشنده‌های محصولات این تولیدکنندگان است. تولیدکننده‌ها دوست ندارند با اشخاصی کار کنند که هیچ سابقه و تجربه‌ای ندارند. با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگانی کار را شروع کنید که سخت‌گیری‌های کم‌تری دارند. برای یافتن عرضه‌کنندگان مناسب، می‏‌توانید از موتورهای جست‌وجویی مانند Google Shopping کمک بگیرید. شرکت‌های تأثیرگذار، می‌خواهند بدانند شما در ابتدا با چه کسی کار را شروع کرده‌اید. بنابراین سعی کنید ابتدا از تولیدکنندگان کوچک‌تر شروع کنید و به تدریج به سمت تولیدکنندگان بزرگ‌تر بروید.
۳. راه‌اندازی وب‌سایت

بعد از انتخاب محصول و تولیدکننده‌ی مناسب، نوبت به راه‌اندازی وب‌سایت می‌رسد.
برخی از افراد تعجب می‌کنند چرا شخصی که هنوز وب‌‌سایت ندارد به دنبال یافتن تولیدکننده است. معمولا یافتن یک تولیدکننده وقتی وب‌سایت آماده است ولی هیچ محصولی برای ارائه در آن وجود ندارد، بسیار ساده‌تر از زمانی است که اصلا وب‌‌سایتی برای عرضه کردن محصول، وجود ندارد. البته، همیشه می‌توانید به جای طراحی کامل وب‌سایت، صفحه‌ای با پیام «به زودی راه‌اندازی می‌شود» برای کسب‌وکار نوپای خود ایجاد کنید.



انتخاب قالب‌های مناسب برای فروش آنلاین

نرم‌افزارهای تجارت الکترونیک، تمامیِ محصولات، طبقه‌بندی‌ها، تراکنش‌ها و امور مختلفی که برای اداره‌ی هر فروشگاه آنلاینی لازم است را مدیریت می‌کنند. قالب‌های آماده‌ی بسیاری در این زمینه وجود دارند که تقریبا همه‌ی آنها کارکرد و ویژگی‌های مشابهی هم دارند. انتخاب یک قالب فروش مناسب، برای بسیاری از کارآفرینان چالش بزرگی محسوب می‌شود، پس بهتر است به جای صرف ساعت‌ها وقت برای پیدا کردن و آزمایش هر پلتفرم، نمونه‌‏ای را انتخاب و کار را مطابق با هدفی که تعیین کرده‌اید، پیش ببرید.
نام دامنه و هاست

هر وب‌سایتی به نام دامنه‌ای نیاز دارد که توسط هاست میزبانی می‌شود. فروشگاه‌های آنلاین به لایه‌ی امنیتی (SSl) نیز نیاز دارند تا امنیت اطلاعات مالی و شخصیِ مشتریان را حفظ کنند.

لوگو و طراحی سایت

نحوه‌ی طراحی وب‌سایت و انتخاب لوگو یا نام تجاری، تأثیر زیادی در تصمیم‌گیری‌های اغلب خریداران دارد. طراحی سایت و لوگو می‌تواند پُرهزینه باشد. اما نباید فراموش کرد که لوگو و سایت حرفه‌ای و مخاطب‌پسند میزان فروش را افزایش خواهد داد. نیاز به توضیح ندارد که استفاده از رنگ و عکس‌های جذاب برای طراحی سایت و لوگو، تأثیر مثبتی روی مخاطب می‌گذارد.
گام بعدی چیست؟ دیگر زمان آن فرا رسیده است تا دست به کار شوید و با استفاده از اطلاعات ارائه شده، می‌توانید گام‌های لازم برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود را بردارید. به خاطر داشته باشید که تعداد رقبای شما روز به روز در حال افزایش است، پس همین حالا بهترین زمان برای شروع کار است.




برگرفته از: forbes.com



https://www.chetor.com/9500-%d8%b1%d...7%db%8c%d9%86/