بسیاری از مدیران قبل از اینکه به پُست اجرایی برسند، هیچ آموزشی در زمینه‌ی مدیریت ندیده‌اند. این قبیل مدیران به طور میانگین تا ۴۲ سالگی، یعنی تازه بعد از حدود یک دهه تجربه‌ی شغل‌های اجرایی، به‌صِرافت یادگیری فوت‌و‌فن‌های مدیریت می‌افتند. اما در این مقاله، با ساده‌ترین راه مدیریتی آشنا خواهید شد که کمک‌تان می‌کند با هر میزان سوادی که از مباحث تخصصی حوزه‌ی مدیریت دارید، خودتان را در دل کارمندان‌تان جا کنید و یک مدیر محبوب باشید. پس به ما بپیوندید تا این راهکار جادویی از کف‌تان نرود.


واقعا چطور می‌شود بدون اینکه آپولو هوا کنید، در جمع کارمندان‌تان به محبوبیت برسید؟ آسان‌ترین راهش این است که کارمندانِ نمونه را شناسایی و از زحماتشان تقدیر کنید. حتما می‌پرسید چطور از کارمندان‌مان تقدیر کنیم که بیشتر خوش‌شان بیاید؟ می‌توانید برای کارمند مورد نظر پیام تشکری بفرستید. البته، مطالعات نشان داده است که پیام دست‌نویس خیلی بیشتر از ایمیل به دل می‌نشیند. اما تقدیر در جمع، تأثیرگذاری عمیق‌تری دارد چرا که احساس ارزشمندیِ بیشتری را به فرد تقدیرشونده القاء خواهد کرد. پس پیشنهاد می‌کنیم برای تأثیرگذاری بیشتر، مراسم اهدای جوایز به کارمندان نمونه را در جلسات کاری شرکت یا با حضورِ دیگر کارمندان برگزار کنید.

در ادامه، توجه‌تان را به دو پژوهش جداگانه جلب می‌کنیم که نشان می‌دهند مدیرانی که از کارمندان‌شان تقدیر می‌کنند، کارمندان به‌مراتب با روحیه‌تر و وظیفه‌شناس‌تری دارند.
پژوهش ۱: فرهنگ تقدیر از کارمندان موجب بهبود رابطه‌ی کارمند و مدیر می‌شود


در پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، ۲۴۱۵ کارمند در ۱۰ کشور و به ۷ زبان مختلف بررسی شدند. یافته‌ها حاکی از آن است که بین وظیفه‌شناسی یک کارمند با میزان تقدیر از زحمات وی ارتباط مستقیم وجود دارد. ۵۱۲ کارمند در ایالات متحده‌ی آمریکا عنوان کردند که شرکت محل کارشان از کارمندان نمونه تقدیر می‌کند. از این میان، ۸۷ درصد ادعا داشتند که با مدیر بخش‌، ارتباط خیلی خوبی دارند. این رقم در میان کارمندانی که مدیر شرکت نسبت به زحماتشان کم‌توجه بود، ۵۱ درصد گزارش شد.




ناگفته نماند که تقدیر مقطعی از کارمندان به هیچ‌وجه تأثیرگذار نخواهد بود، بلکه تداوم این رفتار است که به بهبود رابطه‌ی کارمند و مدیر می‌انجامد. در پژوهش فوق، ۸۲ درصد کارمندانی که بیشتر از یک بار در ماه به اَشکال مختلف مورد تقدیر قرار گرفته بودند، اظهار کردند که ارتباط باکیفیت‌تری با مدیرشان دارند. این در حالی است که همین رقم در میان کارمندانی که کمتر از یک بار در ماه مورد تقدیر قرار گرفته بودند، با اُفت ۱۹ درصدی مواجه بود.

پژوهش ۲: فرهنگ تقدیر از کارمندان به کل کارکنان شرکت روحیه می‌دهد


نتایج این پژوهش نشان داد کارمندانی که از سوی مدیرشان مورد تقدیر قرار می‌گیرند، رضایت شغلی بیشتری دارند. در این پژوهش، ۷ نفر از هر ۱۰ کارمندی که به اَشکال مختلف مورد تقدیر قرار گرفته بودند، اعلام کردند که از شغل‌شان رضایت کافی دارند. این رقم در میان کارمندانی که از سوی مدیرشان مورد توجه قرار نگرفته بودند، ۳۹ درصد گزارش شد. پژوهشگران همچنین تأکید کردند که تداوم تقدیر از کارمندان در بهبود رضایت شغلی نقش بسزایی دارد. افزون بر اینها، در پژوهش فوق مشاهده شد مدیران جدید می‌توانند رضایت شغلی کارمندانی را که پیش از این توسط هیچ‌ یک از بالادستی‌های‌شان تقدیر نشده‌اند، با تمجید از خدمات کارمندان نمونه، یکباره به مقدار قابل‌توجهی افزایش دهند.




گفتنی است تأثیر مثبت تقدیر از کارمندان نمونه فقط به خودِ کارمندی که مورد تقدیر قرار گرفته محدود نمی‌شود، بلکه تأثیر مثبت این رفتار روی سایر کارمندان نیز اثر خواهد کرد. تقدیر از سال‌ها زحمات کارمندان موجب می‌شود همگی کارمندان شرکت و نه فقط کارمندی که از خدماتش تقدیر به‌عمل آمده، احساس کنند که مدیریت شرکت برای‌شان ارزش قائل است.

بررسی ۳۰۰ کارمند در ۹ کشور مختلف نشان داده است کیفیتِ برگزاری مراسم تقدیر از کارمندان نمونه در هر فرهنگی متفاوت است. کارمندان استرالیایی و انگلیسی ترجیح می‌دهند طی مراسمی عمومی مورد تقدیر قرار بگیرند، اما در مقابل، آمریکایی‌ها دوست ندارند زیاد شلوغ‌کاری کنند. کارمندان ژاپنی، آلمانی و فرانسوی تمایل دارند جمعیت کمتری در مراسم‌شان حاضر شوند یا اینکه شخص دیگری غیر از خود مدیر حضور نداشته باشد. اما هندی‌ها و مکزیکی‌ها ترجیح می‌دهند یک بِزَن‌و‌بِکوب حسابی راه بیندازند.
خلاصه اینکه از زحمات و حضور مؤثر کارمندان‌تان در شرکت قدردانی کنید. مدیران تازه‌کار اغلب نمی‌دانند که گفتن جمله‌ی خیلی ساده‌ای مثل «ممنون از بودنت» چقدر می‌تواند برای کارمندشان دلگرم‌کننده باشد. پس سعی کنید به طور مستمر و به اَشکال مختلف از کارمندان نمونه‌ی شرکت تقدیر کنید تا بیشتر دوست‌تان بدارند و از تهِ دل برای‌ شما کار کنند.




برگرفته از: hb


https://www.chetor.com/11993-%d8%b3%...8%d9%88%d8%a8/