صرف نظر از اینکه استارتاپ شما در چه مرحله‌ای قرار دارد، بدون شک قصد دارید روند افزایش مخاطب شبکه های اجتماعی خود را شروع کرده یا ادامه دهید. هر چه تعداد افرادی که به طور موثر و از طریق تبلیغات، جذب شبکه‌ی اجتماعی شما می‌شوند بیشتر باشد، راه‌اندازی استارتاپ و فروشِ مستمر و مداوم آن بهتر خواهد بود. در اینجا به ۱۵ نکته برای افزایش مخاطب استارتاپ شما در سه شبکه‌ی اجتماعی برتر می‌پردازیم. در ابتدا استراتژی‌های مشترک در تمام شبکه های اجتماعی را بیان می‌کنیم.

۱. پروفایل‌های اجتماعی و صفحات قدرتمندی ایجاد کنید



نقطه‌ی شروع برای افزایش مخاطب در شبکه‌ های اجتماعی، داشتن پروفایل و صفحات قوی برای حساب‌های اجتماعی شماست. این کار نیازمند استفاده از تصاویر نمایه و عکس‌های پروفایلِ دارای برند است. همچنین باید تمام اطلاعات مربوط به خود را وارد کنید. در توییتر این کار به سادگی و فقط با وارد کردن بیوگرافی ۱۶۰ کاراکتری، لینک وب‌سایت، و مکان انجام می‌شود. در فیسبوک باید شرحی کوتاه، لینک وب‌سایت، آدرس و شماره تلفن را وارد کنید. به طور خلاصه، تا جایی که می‌توانید، فیلدهای موجود در پروفایل‌ها و صفحات اجتماعی خود را پر کنید.
پس از پر کردن فیلدها و پیش از شروع جستجو برای جذب مخاطب، چند (پنج تا ده) مطلب را به اشتراک بگذارید. این کار موجب می‌شود تا افرادی که از حساب‌های اجتماعی‌تان بازدید می‌کنند، شما را دنبال کنند. اگر نمی‌دانید چه مطالبی را ارسال کنید، کارهای زیر را انجام دهید:
۲. محتوای باکیفیت به اشتراک بگذارید







حتی پیش از آنکه استارتاپ‌تان کاملا شروع به کار کند، با به اشتراک‌گذاری محتوای مورد پسندِ مخاطب هدف‌تان، جذب مخاطب در بیشتر شبکه‌ های اجتماعی را شروع کنید. برای نمونه، اگر استارتاپ شما مربوط به وسیله‌ای برای بازاریابی در فیسبوک است، مطالبی در مورد فیسبوک را به اشتراک بگذارید. این مطالب می‌تواند شامل محتوای وبلاگ، پادکست، ویدئو، پاورپوینت، اینفوگرافیک و غیره باشد که توسط شما یا دیگران ایجاد شده است.


۳. از امکانات دوست‌یابی استفاده کنید

بیشترِ شبکه‌ های اجتماعی، برای اتصال شما با افرادی که می‌شناسید، راهی دارند. توییتر به شما امکان می‌دهد تا در میان مخاطبین ایمیل جستجو کنید، فیسبوک نیز به شما امکان می‌دهد تا در میان مخاطبین ایمیل خود جستجو کنید و از جستجوی پیشرفته‌ی افراد استفاده کنید. اینستاگرام در اپلیکیشن خود، شما را به سمتِ دوستان فیسبوک‌تان که در اینستاگرام نیز حساب دارند، راهنمایی می‌کند. لینکدین به شما امکان می‌دهد تا در میان مخاطبین ایمیل خود جستجو کنید و بر اساس اطلاعات پروفایل‌تان، همکلاسی‌ها، همکاران فعلی و سابق‌تان را به شما پیشنهاد می‌دهد.





۴. در وب‌سایت‌تان، لینک برترین حساب‌های اجتماعیِ خود را وارد کنید

می‌توانید این کار را با اضافه کردن آیکون‌های کوچکِ مربعی‌شکلِ شبکه های اجتماعی به هدر (header)، پانوشت (فوتر)، و نوار کناری (سایدبار) سایت، انجام دهید. همچنین می‌توانید دکمه‌های رسمی هر یک از شبکه های اجتماعی را در وب‌سایت خود قرار دهید. می‌توانید دارایی‌های برند (brand assets) رسمی، دکمه، نشان (badge) و ابزارک‌ها (widget) را در فیسبوک (دارایی‌های برند و دکمه‌ساز (button generator))، توییتر، اینستاگرام و لینکدین پیدا کنید. می‌توانید آیکون‌های شبکه های اجتماعی را در وب‌سایت‌های دانلود تصاویر استوک (آماده)، مانند DepositPhotos نیز بیابید.
۵. در امضای ایمیل‌تان، به برترین حساب‌های اجتماعی خود لینک بدهید

با اضافه کردن لینک حساب‌های اجتماعی برتر خود در امضای ایمیل‌تان، تمام کسانی که از طریق ایمیل با شما در تماس هستند از استارتاپ شما اطلاع می‌یابند. این کار را می‌توانید با استفاده از آیکون‌های کوچکِ مربعی‌شکلِ شبکه های اجتماعی یا لینک‌های متنی استاندارد انجام دهید. می‌توانید از سرویس‌هایی مانند WiseStamp برای ایجاد امضاهای حرفه‌ای و دارای لینک به صفحات خود در شبکه های اجتماعی، استفاده کنید.
۶. حساب‌های‌تان در شبکه های اجتماعی را ترویج متقابل (Cross-promote) کنید

آیا در گذشته حسابی ایجاد کرده‌اید که دارای مخاطبان بسیار زیادی است؟ از اعضای آن حساب بخواهید تا در حساب دیگر شما نیز عضو شوند. می‌توانید این کار را به سادگی و مثلا با ارسال یک توییت به دنبال‌کنندگان حساب توییترتان انجام دهید و در آن از آنها بخواهید که اگر در پینترست (Pinterest) نیز عضو هستند، در آنجا نیز شما را دنبال کنند.
می‌توانید از یک حساب اجتماعی، به حساب اجتماعی دیگر نیز لینک بدهید. برای نمونه، پینترست به شما اجازه می‌دهد تا به توییتر و فیسبوک لینک بدهید. Woobox که اپلیکیشن‌سازِ فیسبوک است، اپلیکیشن‌هایی دارد که به شما امکان می‌دهد تا به صورت رایگان، به صفحه‌ی فیسبوک خود تب‌هایی را برای توییتر، اینستاگرام و پینترست، اضافه کنید.
نکته‌های مختصِ توییتر:

۷. مخاطبان هدف خود را در توییتر دنبال کنید و با آنها تعامل داشته باشید


توییتر به شما اجازه می‌دهد که حداکثر ۵۰۰۰ نفر را دنبال کنید. وقتی دیگران شروع به دنبال کردن شما می‌کنند، می‌توانید افراد بیشتری را دنبال کنید. وقتی دیگران را در توییتر دنبال می‌کنید، به آنها اطلاع داده می‌شود که دنبال شده‌اند. علاوه بر دنبال کردن افراد، چت کردن با آنها را نیز شروع کنید.
برای یافتن افرادی که می‌توانند مخاطبان هدف شما باشند، از بخش جستجوی توییتر استفاده کنید. توییتر واژه‌های کلیدی را در بیوگرافی افراد و توییت‌های آنها جستجو می‌کند. وقتی توییتی از کسی می‌بینید که می‌توانید به آن پاسخ دهید، حتما این کار را انجام دهید. اگر آنها پاسخ شما را دوست داشته باشند، ممکن است که شما را دنبال کنند.

۸. از تبلیغات توییتر استفاده کنید



اگر بودجه‌ای برای تبلیغات دارید، می‌توانید از تبلیغات توییتر استفاده کنید. توییتر، حساب شما را به مخاطبان هدف نشان داده و آنها را ترغیب می‌کند که شما را دنبال کنند.
نکته‌های مختصِ فیسبوک:



۹. از صفحه‌ی فیسبوک‌تان برای «لایک کردن» صفحه‌های دیگر استفاده کنید

اگر بر روی پیکان کشوییِ (drop-down arrow) نزدیکِ عکس خود، در سمت راستِ بالایِ داشبوردِ فیسبوک‌تان کلیک کنید، با انتخاب صفحه‌ی فیسبوک‌تان از فهرستِ نمایش داده شده، می‌توانید از آن استفاده کنید. با این کار می‌توانید سایر صفحه‌های فیس‌بوک را «لایک» کنید و در آنها کامنت بگذارید. صفحاتی که مخاطبان هدف شما در آنها عضو هستند را بیابید و از طریق صفحه‌ی خود با آنها ارتباط برقرار کنید.
۱۰. پروفایل‌تان را برای دنبال‌کنندگان فیسبوک باز بگذارید

تنظیماتی در فیسبوک وجود دارد که با فعال کردن آن می‌توانید به دیگران اجازه دهید تا پروفایل شخصی شما را دنبال کنند. با این کار، تمام به‌روز‌رسانی‌های عمومی‌ِ به اشتراک گذاشته شده را در فید اخبار (newsfeed) با دنبال‌کنندگان‌تان به اشتراک می‌گذارید، بدون اینکه مجبور باشید آنها را به عنوان دوست بپذیرید. این کار موجب می‌شود که مخاطبان‌تان را افزایش دهید و کسب‌و‌کارتان را به آنها عرضه کنید، و در عین حال، مسائل خصوصی خود را خصوصی نگه دارید.

۱۱. در گروه‌های فیسبوک شرکت کنید

راه دیگرِ استفاده از پروفایل شخصی‌تان در فیسبوک، شرکت کردن در گروه‌های مرتبط با خدمات یا کالای ویژه‌ی شماست. گروه‌هایی را که مخاطبان هدف‌تان به آنها علاقه‌مند هستند، بیابید و به آنها ملحق شده و در بحث‌ها شرکت کنید.
نکته‌های مختص اینستاگرام، که موجود کاملا متفاوتی در اکوسیستم شبکه های اجتماعی است:

اگر بدانید که چگونه باید از پیچیدگی‌های این شبکه‌ی اجتماعی استفاده کنید، می‌توانید تعداد بسیار زیادی از دنبال‌کننده‌های اینستاگرام را به دست بیاورید.

۱۲. دیگران را در اینستاگرام دنبال کنید

مانند توییتر، در اینستاگرام نیز وقتی دیگران را دنبال می‌کنید، به آنها اطلاع داده می‌شود. می‌توانید با جستجوی هشتگ‌هایی که فکر می‌کنید مخاطبان هدف‌تان در زمان ارسال عکس استفاده می‌کنند، آنها را بیابید. سپس آنها را دنبال کنید و از طریق گذاشتن کامنت زیر عکس‌ها و ویدئوهای‌شان در فید اخبار، با آنها ارتباط برقرا کنید.


۱۳. در اینستاگرام از هشتگ استفاده کنید


زمانی که عکس یا ویدئویی را به اشتراک می‌گذارید، حتما در شرح عکس (کپشن) از هشتگ استفاده کنید. کاربران اینستاگرام، برای یافتن عکس‌های مربوط به موضوعات خاص، از هشتگ استفاده می‌کنند. وقتی کاربران با استفاده از هشتگ، عکس یا ویدئوی شما را مشاهده کرده و وارد صفحه‌ی شما می‌شوند، می‌توانند با کلیک بر روی دکمه‌ای نزدیک نام‌تان، شما را دنبال کنند.
نکته‌های مختص لینکدین:

جذب مخاطب در لینکدین دشوار است، زیرا هدف لینکدین این است که هر کس، تنها با افرادی ارتباط برقرار کند که آنها را به خوبی می‌شناسد. ولی لینکدین برای ارتباطات بنگاه به بنگاه (B2B) (ارتباطات میان شرکت‌ها و کسب‌و‌کارها) بسیار عالی است.
۱۴. در گروه‌های لینکدین شرکت کنید



عضویت در گروه‌های لینکدین برای ایجاد ارتباط با سایر اعضای فعال لینکدین، بسیار عالی است. در بحث‌ها شرکت کنید و پاسخ‌های باارزشی به سوال‌ها بدهید و دیگران را علاقه‌مند به ایجاد ارتباط با خود کنید.
۱۵. زیرِ پست‌های لینکدین کامنت بگذارید

لینکدین به اعضای خود اجازه می‌دهد تا مطالبی را ارسال کنند و برخی از این اعضا، هزاران دنبال‌کننده دارند. افراد مرتبط با کالا یا خدمات ویژه‌ی خود را که دنبال‌کننده‌های زیادی دارند، پیدا کنید و آخرین پست‌های آنها را دنبال کنید و در کامنت‌های زیر آن پست‌ها، با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید.





برگرفته از: entrepreneur.com



https://www.chetor.com/16707-%d8%a7%...7%d8%b9%db%8c/