هدف هر کارفرمایی از نوشتن آگهی استخدام، یافتن مناسب‌ترین افراد و استخدام اوست، یعنی کسی که به شغل آگهی‌شده علاقه داشته باشد و بتواند آن را بهتر از هر شخص دیگری انجام دهد. ولی اگر آگهی استخدام شما، جذابیت و کشش لازم را نداشته باشد یا اطلاعاتی ناقص در آن ارائه شده باشد، به احتمال زیاد نمی‌توانید بهترین افراد را برای شغل مورد نظر پیدا کنید. در این مقاله با بیان نکاتی ساده و در عین حال مهم، چگونگی نوشتن یک آگهی استخدام موثر و جذاب را شرح می‌دهیم.

وقتی کارجوی مناسب، بر روی آگهی استخدام شما کلیک می‌کند تا اطلاعات بیشتری در مورد فرصت شغلی به دست بیاورد، شما یک گام به تبدیل کردن او به یک متقاضی نزدیک شده‌اید. ولی اگر آگهی استخدام شما، اطلاعات درستی به آنها ندهد یا اگر آنها را ترغیب نکند تا برای شغل موجود در آگهی درخواست بدهند، متاسفانه آنها به جای درخواست دادن برای شغل، دکمه‌ی «بازگشت» بالای مرورگر را فشار می‌دهند و از صفحه‌ی آگهی شما خارج می‌شوند. بنابراین، آگهی استخدام باید اطلاعاتی را به کاندیداهای مورد نظر بدهد که می‌خواهند بدانند و به آن نیاز دارند. بخش عمده‌ی این اطلاعات ضروری، در بخش شرح شغل و مهارت‌ها در آگهی استخدام وجود دارد.
در بخش شرح شغل و مهارت‌ها در آگهی استخدام، باید تصویر کلیِ واضح و مختصری از آنچه موقعیت شغلی موجود در آگهی در برمی‌گیرد، ارائه شود. به این صورت، کارجوها به راحتی از مسئولیت‌ها، وظایف و مهارت‌های کلیدی لازم برای شغل مورد نظر مطلع می‌شوند. شما باید انتظارات خود را به صورت واضح و شفاف بیان کنید، تا کارجوها بهتر بتوانند تصمیم بگیرند که آیا صلاحیت آن شغل را دارند یا خیر.
توصیف موقعیت شغلی



معمولا هر توصیف شغلیِ موثری، از دو بخش تشکیل می‌شود: بخش اول مروری کلی بر نقش فرد در آن شغل و بخش دوم مسئولیت‌های شغلی. در این بخش‌ها، فقط باید بر مهم‌ترین اطلاعات تاکید کنید و توصیف ارائه شده باید مختصر و قابل فهم باشد. درست است که محتوای آگهی استخدام اهمیت دارد، ولی نباید اطلاعات بسیار زیادی را در یک پاراگراف بگنجانید، زیرا موجب می‌شود کارجوها خسته و بی‌علاقه شوند.





خلاصه کردن نقش شغلی

معمولا مرور کلیِ موقعیت شغلی، به شکل پاراگراف نوشته می‌شود و به کارجوها ایده‌ای کلی در مورد آنچه باید به صورت روزانه انجام دهند، ارائه می‌دهد. به جای استفاده از عبارات غیرمستقیمی مانند «فرد شاغل» یا «کاندیدای مناسب»، کارجوها را به صورت مستقیم، مورد خطاب قرار دهید. این کار موجب می‌شود تا آگهی استخدام شما شخصی‌تر به نظر برسد و کاندیداهای بالقوه را ترغیب کند تا خود را در حال انجام آن کار، تصور کنند.
از عبارات کوتاه استفاده کنید، ولی از به کار بردنِ عبارات توصیفی برای جالب‌تر کردن و هیجان‌انگیزتر کردن آنها، واهمه نداشته باشید. می‌توانید توضیح دهید که چرا این شغل، موقعیت بسیار خوبی است و این شغل چگونه می‌تواند به شرکت شما کمک کند تا به رسالت خود برسد.



مثال:

نادرست: متصدی این شغل، تمام وظایف پذیرش، شاملِ خوشامدگویی به مشتریان را انجام خواهد داد.
درست: شما نخستین تصویری خواهید بود که مراجعان به دفاتر اداری‌مان، از ما خواهند داشت.
نادرست: فرد پذیرفته شده در این موقعیت شغلی، مسئولِ نهایی کردن فروش و ارائه‌ی خدمات به مشتریان است.

درست: شما به طور فعال، مسئول نهایی‌سازیِ فروش بوده، خدماتی استثنائی را به مشتریان ارائه کرده و به جزء پیچیده‌ای از محیط تیمیِ مترقی ما تبدیل خواهید شد.

فهرست کردن مسئولیت‌های شغلی



در این بخش، ۵ مورد از ضروری‌ترین وظایف شغلی را به طور برجسته بیان کنید. بهترین روش در زمان فهرست کردن مسئولیت‌های شغلی، استفاده از نقطه‌گلوله (bullet point) است، زیرا کارجویان می‌توانند به سرعت نگاهی به موارد بیندازند.

مثال:

نادرست: وظایف، شامل پشتیبانی از مدیریت سطح معاون رئیس و بالاتر، انجام ترتیبات سفر، مدیریت تقویم کاری، برنامه‌ریزی، تدارکات، یادداشت‌‌برداری از جلسات، کمک به تهیه‌ی ارائه‌های پاورپوینت، بایگانی، تایپ کردن، برپایی جلسات شامل انجام ترتیبات برای تهیه‌ی غذا و غیره است.
درست:

  • مدیریت و هماهنگی برنامه‌ها برای مدیریت اجرایی
  • رزرو کردن پرواز و اقامت هتل
  • انجام مسئولیت‌های اجرایی، از جمله یادداشت‌برداری در طول جلسات، آماده‌سازی مکاتبات و مدیریت فایل‌ها
  • کمک کردن به تهیه فایل پاورپوینت ارائه‌ی فروش
  • کمک کردن در پروژه‌های خاصی که برای شما تعیین می‌شود.

فهم آگهی را آسان کنید

در یک آگهی استخدام موثر، باید اطلاعات کافی به شکلی جذاب و جامع ارائه شود، ولی باید از تاکید بر وظایفی که از عملکردهای ضروری شغل مورد نظر به شمار نمی‌آیند، اجتناب شود. فهرست کلی مهارت‌های بسیار شبیه به یکدیگر، باید خلاصه شود تا متن نوشته شده، خسته‌کننده نباشد.
مثال:

نادرست: متصدی این شغل، باید از تجربه‌ی کار با نرم‌افزارهای ورد، اِکسل، پاورپوینت، اَکسس، و همچنین توانایی تایپ کردن، بایگانی، نگهداری فایل‌های سیستم، وارد کردن داده‌ها، یادداشت‌برداری در جلسات و انجام وظایف اداری کلیِ محول شده، برخوردار باشد.

درست: برای آنکه فرد مناسبی جهت احراز این موقعیت شغلی باشید، باید از تجربه‌ی قبلیِ ارائه‌ی پشتیبانی اداری برای دفتری شلوغ و کار کردن با نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس برخوردار باشید.

ارائه‌ی صلاحیت‌ها و مهارت‌های مورد نیاز



پس از آنکه کارجو در مورد فرصت شغلی شما هیجان‌زده شد، باید بداند که آیا شایستگی و صلاحیت پر کردن فرم درخواست برای آن شغل را دارد یا خیر. در اینجا نیز از نقطه‌گلوله استفاده کنید تا کارجو بتواند به سرعت، به موارد گفته شده نگاهی بیندازد و صلاحیت خود را ارزیابی نماید.
در ابتدا «مهارت‌های مورد نیاز» برای شغل را بیان کنید. اینها شامل مهارت‌ها، دستاوردهای آموزشی و تجربیاتی است که برای انجام شغل مورد نظر، کاملا ضروری است. فهرست را با «مهارت‌های ترجیحی» تمام کنید. این مهارت‌ها، ویژگی‌هایی هستند که برخورداری از آنها اجباری نیست، ولی موجب می‌شوند تا فرد، کاندیدایی ایده‌آل باشد. مهارت‌های ترجیحی می‌تواند مواردی مانند آموزش یا تجربیات اضافه، داشتن سابقه در صنعتی خاص یا آشنایی و تواناییِ کار با نرم‌افزاری خاص باشد.

مثال:

نادرست: مدرک کارشناسی در حوزه‌ای مناسب برای حوزه‌ی شغلی مربوطه، و پنج (۵) سال تجربه‌ی اجرایی مرتبط، شامل سه (۳) سال تجربه‌ی سرپرستی و نظارت؛ یا نه (۹) سال تجربه‌ی اجرایی مرتبط، شامل سه (۳) سال تجربه‌ی سرپرستی و نظارت؛ یا ترکیب معادلی از تحصیلات و/یا تجربه، که شامل دانش، مهارت‌ها و توانایی‌های برابر و قابل مقایسه‌ای با موارد بالا باشد.
درست:

  • مدرک کارشناسی مرتبط، یا ترکیب معادلی از تحصیلات و تجربه
  • ۵ سال تجربه‌ی اجرائی مرتبط
  • ۳ سال تجربه‌ی سرپرستی و نظارت
  • تواناییِ سازگاری با محیطِ در حال تغییر و رسیدگی به اولویت‌های متعدد
  • نگارش و مهارت‌های تحلیلیِ عالی
  • تجربه‌ی کار با Hubspot و گوگل آنالتیکز، امتیاز محسوب می‌شود.

سهیم بودن در ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی



در زمان انتخاب کاندیدای مناسب برای موقعیت شغلی مورد نظر، علاوه بر تحصیلات و تجربه، سازگاری فرهنگی نیز بسیار مهم است. از این بخش برای تاکید بر رسالت، چشم‌انداز و ارزش‌های شرکت استفاده کنید تا کاندیداها بتوانند در مورد اینکه شرکت شما به دنبال چه اهدافی است، دید و نگرشی کلی پیدا کنند. ویژگی‌های فرهنگ و محیط کاری شرکت خود را نیز بیان کنید. با این کار تصویری کلی از کمّ و کیفِ کار کردن در شرکت خود ترسیم می‌کنید. در پایان، فهرستی از تمام صفات شخصیتیِ مشترک، در میان موفق‌ترین اعضای تیم خود را بیان کنید.
مثال:
در شرکت ABC، ما از متخصصان بازاریابی برند، برای کمک به شرکت‌ها در سراسر ایالات متحده استفاده می‌کنیم تا بتوانند برند خود را ایجاد کرده و ترویج نمایند. وقتی از ساختمان‌های اداریِ پرجنب‌و‌جوش ما در شهر سیاتل در ایالت واشنگتن دیدن می‌کنید، با تیمی پرتحرک، کارآمد و تحلیل‌گر مواجه می‌شوید که به دنبال راه‌حل‌هایی راهبردی برای مشتریان ما هستند.
اعضای تیم ما برای رشد، نوآوری و همکاری، بسیار مشتاقند. ما به طور مداوم برای بهبود و بهتر کردن خود تلاش می‌کنیم تا بتوانیم خدمات بهتری را به مشتریان‌مان ارائه دهیم. اگر شما نیز به دنبال رشد و ترقی هستید و در شرایطی پرفشار پیشرفت می‌کنید، احتمالا گزینه‌ی بسیار مناسبی برای تیم ما خواهید بود.
با شرح موثر شغل مورد نظر و مهارت‌های مورد نیاز آن، آگهی استخدام شما به وضوح، انتظارات موجود برای شغل مورد نظر را به کارجویان منتقل می‌کند. در مقابل، کاندیداهای مناسب برای موقعیت شغلی آگهی شده، بیشتر درگیر و علاقه‌مند به شغل شما می‌شوند. این در نهایت موجب افزایش کیفیت پاسخ‌ها به آگهی شما شده و به همان اندازه کمک می‌کند تا به یافتن کاندیدای ایده‌آلی که به دنبالش هستید، نزدیک‌تر شوید.




برگرفته از: recruiting.com



https://www.chetor.com/18331-%da%86%...3%db%8c%d9%85/