برای سفر به دینای دیجیتال مارکتینگ حاضرید ؟

قبل از اینکه به دنیای بازاریابی آنلاین برویم با هم نگاهی به آمارهای حیرت‌انگیز رشد دنیای وب و موبایل می‌اندازیم و برخی از مهم‌ترین فرصت‌ها و مزایای کانال ارتباطی دیجیتال با مخاطب را مرور می‌کنیم تا مشخص شود این آمارهای روبه‌رشد چگونه می‌توانند به کمک کسب‌وکار شما بیایند . تاحالا به سوالات زیر پاسخ داده اید ؟

  • شما چقدر از روز را به طور پراکنده در گوشی‌های موبایل و دسکتاپ و به صورت آنلاین سپری می‌کنید؟
  • در مقایسه، چقدر از روز را برای تماشای تلویزیون و مطالعه‌ی روزنامه‌ها و مجلات قرار می‌دهید؟
  • چقدر این تجربه را داشته‌اید که هنگام آغاز آگهی‌های تلویزیون، سراغ موبایل خود بروید و همان چند ثانیه را هم به گوشی هوشمند خود اختصاص دهید؟

اگر اعدادی که در بالا درجواب به سوالات میدهید متفاوت است با کمال خوشحالی باید بگویم که شما تنها نیستید ! در واقع در سال ۲۰۱۶، زمان روزانه‌ای که یک کاربر عادی به صورت آنلاین سپری کرده از مجموع زمان صرف شده‌ی او برای رسانه‌های آفلاین (رادیو، تلویزیون، بیلبوردهای شهری، مجلات و روزنامه‌ها و …) بیشتر بوده است؛ و البته، تمرکز او هنگام استفاده از رسانه‌های آنلاین به مراتب بیشتر است. با همه این صحبت ها اگر تبلیغات خود را محدود به تبلیغات محیطی و آفلاین کرده باشید درواقع جامعه مخاطبین بسیار زیادی را کنار گذاشته اید. با وجود قیمت های سرسام آور ابزار های آفلاین برای تبلیغات کسب وکار ها مثل بیلبوردهای شهری و تبلیغات تلویزیونی که به جرائت میتوان گفت که سهم تبلیغات آفلاین برای کسب وکارهای به نسبت بزرگ است. اما دیده شدن و اعلام حضور برای کسب وکارهای کوچک بسیار مهم بوده و باوجود بودجه محدود در تبلیغات، بهترین پتانسیل برای دیده شدن فضای مجازی و استفاده از دیجیتال مارکتینگ است.
دنیای دیجیتال را با اعداد و ارقام مهم تر از قبل بدانیم

اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی حدود ۳۶۱ میلیون نفر به اینترنت دسترسی داشتند که این رقم در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۳ میلیارد نفر رسید و بالاخره در انتهای سال ۲۰۱۶ حدود نیمی از جمعیت ۷٫۴ میلیاردی کره زمین تجربه آنلاین داشته‌اند. جالب است بدانید که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰، بیش از ۶٫۲ میلیارد نفر به اینترنت دسترسی داشته باشند. با این اوصاف در ایران نرخ نفوذ اینترنت عدد ۴۰ میلیون نفر کاربر گوشی هوشمند را هدف گرفته و ۴۸% از جمعیت ایران، کاربران فعال اینترنت هستند. طبق آخرین آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۷ اعلام شده که جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله روزانه متوسط ۳ ساعت و ۲۶ دقیقه در اینترنت حضور فعال دارند که بیش از یک سوم این زمان، در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌شود و مهم‌ترین وسیله برای اتصال به اینترنت، موبایل‌های هوشمند هستند. سال ۲۰۰۵ یک سال میلادی طلایی برای سرویس اشتراک ویدیو یوتیوب بود! چراکه اولین ویدیوی در یوتیوب بارگذاری شد و به جرائت می توان اعتراف کرد که در هر روز ۱ میلیارد ساعت محتوای ویدئویی تماشا می‌کنند، رشد ویدئوهای آنلاین بر کسی پوشیده نیست و بیش از ۷۵ درصد ترافیک اینترنت جهان در تصاحب ویدئو است. اما در مقابل، تلویزیون به عنوان مهم‌ترین رسانه آفلاین ویدئویی، با کاهش چشمگیر مخاطب روبه‌رو شده و فقط در ایران، روند کاهش مخاطبان آن در سال‌های اخیر مطابق این نمودار بوده است:
مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب وکار های فیزیکی چیست؟

شناخت مخاطب یا مشتری

دلیل اصلی هر فعالیت بازاریابی درواقع شناخت مخاطب و فروش هرچه بیشتر است. یک کسب وکار هرچه روی شناخت مخاطب و توصیف خودش دقیق تر باشد، می‌تواند امید بیشتری به موفقیت بازاریابی داشته باشد. بعد از این شناخت است که می‌توان با فیلترهای مختلف، مردم عادی را از مشتریان بالقوه جدا کرد و صرف بودجه‌ی بازاریابی را محدود به کسانی کرد که احتمال جذب آن‌ها به کسب‌وکار بالاتر از صفر است. آگاهی کسب وکار از جنسیت، سن، علایق، سطح اقتصادی، الگوی مصرف و به طور کلی داشتن اطلاعات از مشتریان می تواند به فروش هرچه بیشتر و نیازسنجی دقیق کمک ویژه کند. کسب‌وکارها بودجه کلانی صرف می‌کنند تا پیام خود را به مخاطبان فراوان یک شبکه تلویزیونی یا یک بیلبورد در مناطق پررفت‌وآمد شهر برسانند، به این امید که تعدادی از مخاطبان این پیام، مشتریان بالقوه آن‌ها هستند. در دنیای دیجیتال اوضاع کاملا متفاوت است، برندها برای تعداد مخاطبان یک رسانه هزینه نمی‌کنند، آن‌ها برای تعداد مشتریان بالقوه خود در میان مخاطبان یک رسانه هزینه می‌پردازند. اگر مخاطب آن‌ها بانوان خانه‌دار ۳۰ ساله علاقه‌مند به شیرینی‌پزی باشد، شبکه‌های تبلیغات دیجیتال پیام را دقیقا به همین مخاطب می‌رسانند اما یک بیلبورد در شهر، این پیام را به همه مردان و زنان در هر سن و سالی و با هر علاقه‌ای نشان می‌دهد. کسب‌وکار برای همه این نگاه‌ها هزینه کرده است، در حالیکه فقط تعداد محدودی از آن‌ها، به رشد فروش محصول یا خدمت کمک خواهد کرد. تبلیغات هدفمند براساس محدوده جغرافیایی

با ورود موبایل به دنیای روزمره مردم، استفاده از دیجیتال‌مارکتینگ برای کسب‌وکارها دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. کسب‌وکارهای محلی و کوچک، می‌توانند بودجه محدود خود را فقط برای کسانی که در محدوده جغرافیایی آن‌ها حضور دارند خرج کنند و برندهای بزرگ می‌توانند با داشتن اطلاعات جغرافیایی، مشتری بالقوه هر شعبه خود در هر محله‌ای از شهرها را به درستی بیابند. در دیجیتال مارکتینگ امکان تحلیل ، آنالیز و بهینه سازی وجود دارد

شاید بزرگترین مزیت دیجیتال مارکتینگ نسبت به تبلیغات سنتی و آفلاین ، امکان تحلیل وقائع است. ابزارهای تحلیلی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند همه اتفاقات، اعم از میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی، مرجع آشنایی هر مشتری با کسب‌وکار، میزان درگیری او با محصولات، تاثیر تخفیف‌ها بر افزایش فروش، علت عدم خرید کاربران از یک فروشگاه اینترنتی و … به سادگی قابل مشاهده باشند. دیجیتال مارکتینگ بر پایه هدف است

در تبلیغات سنتی، کسب‌وکارها نمی‌توانند براساس هدف نهایی نیاز خود در هر مرحله از چرخه محصول، کمپین طراحی کنند. اینکه نیاز اصلی یک سازمان در یک بازه زمانی، معرفی و آگاهی‌بخشی باشد، یا برندسازی، یا افزایش فروش یکی از محصولات خاص و … نمی‌تواند شبکه‌های تبلیغات آفلاین را متعهد کند که هدف نهایی را محقق کنند. تبلیغات سنتی اعلام نمی‌کنند که چند نفر تیزر ویدئویی را به صورت کامل تماشا کرده‌اند و بعد از آن مشتری چه قدمی به سمت کسب‌وکار شما برداشته است، آن‌ها نمی‌توانند اعلام کنند که یک بنر در سطح شهر، باعث جلب نظر چند نفر برای خرید محصول جدید شما شده است. شما فقط برای تصرف آن رسانه، با چشمانی بسته و بدون توانایی محاسبه میزان اثربخشی، بودجه صرف می‌کنید. در نقطه مقابل، دیجیتال‌مارکتینگ نه تنها به شما امکان اندازه‌گیری موفقیت هر کمپین را می‌دهد، نکته مهم‌تر این است که شما در دنیای آنلاین، فقط برای تحقق هدف نهایی هزینه می‎پردازید. شبکه‌های تبلیغات دیجیتال، در ابتدا هدف شما از بازاریابی در هر کمپین را جویا می‌شوند و صورت حساب نهایی شما، براساس عملی شدن این اهداف خواهد بود. این بار اگر شما می‌خواهید تیزرتان به تعداد مشخصی از افراد به طور کامل نمایش داده شود، فقط براساس آن تعداد متحمل هزینه می‌شوید، نه برای مخاطبانی که یک ثانیه پس از شروع تیزر شما، کانال تلویزیون را عوض کرده‌اند یا اصلا به تماشای آن نپرداخته‌اند. شفافیت نرخ بازگشت سرمایه را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین موهبت‌های دیجیتال‌مارکتینگ در دنیای امروز دانست.

تگ آموزش : #دیجیتال_مارکتینگ

ویکی آی تی من : اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ


نظر شما درباره دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ اهمیت آن برای کسب وکارها در فضای مجازی چقدر اولویت دارد ؟ شما بازاریابی سنتی را ترجیح میدهید یا بازاریابی آنلاین ؟ نظرات خود را با آی تی من درمیان بگذارید.

https://jalaltorabi.com/digital-marketing-1/