اطلاعات در هر کسب وکاری چکار میکند ؟

همه کسانیکه به نحوی کسب وکاری را دارند عاشق اطلاعات هستند. درواقع اطلاعات کمک می‌کند مخاطبین خود را درست شناسایی کنیم و بداینم که چه فعالیت‌های دارند، کجا می‌روند و چه چیزهایی را دوست دارند. ما به وسیله اطلاعات می توانیم هرلحظه کسب وکارخودمان را بهبود بدهیم، خدمات و سرویس های خود رابهتر کنیم و محصول با کیفیت تری را به مشتریان خود عرضه کنیم. به همین خاطر به اطلاعات نیاز داریم. Insight یک ابزار مناسب تحلیلی برای کسب وکارها

اینستاگرام یک امکان فوق‌العاده به نام Insight یا همان تحلیلگر اطلاعات به کسب‌و‌کارها می‌دهد. به وسیله این ابزار می توانید به راحتی تحلیل های قوی و دقیقی از رفتار کاربران برروی پست های خود در اینستاگرام داشته باشید. این ابزار که به صورت کاملا رایگان روی حساب های تجاری یا bussiness accoount ها وجود دارد، میتواند گزینه مناسبی برای هر کسب وکار باشد. چگونه حساب کاربری خود را به Business تغییر بدهیم ؟

اگر هنوز پروفایل خود را به بیزینس تبدیل نکرده‌اید طی چند گام ساده این کار را انجام دهید:
  1. قبل از هرکار، مطمئن شوید که پروفایل شما عمومی (Public) است. برای تبدیل پروفایل خصوصی به عمومی کافیست به تنظیمات اکانت اینستاگرام خود و تیک private account را غیر فعال کنید.
  2. در داخل پروفایل بر روی علامت چرخ دنده یا همان Settings کلیک کنید.
  3. در پایین صفحه باز شده روی گزینه Switch to Business کلیک کنید.
  4. یک صفحه جدید باز می‌شود که از شما مشخصات یک اکانت فیسبوک را می‌خواهد (پس باید یک اکانت شخصی فیسبوک داشته باشید) توضیح اینکه اینستاگرام به خودی خود دارای سرویس تحلیل اطلاعات نیست و برای این کار از پیج بیزینس فیسبوک کمک می‌گیرد. شما با وارد کردن مشخصات یک اکانت حقیقی فیسبوک اکانت اینستاگرام‌تان را به آن اکانت متصل می‌کنید و در مرحله بعدی باید یک پیج فیسبوک را انتخاب کنید. اگر در اکانت فیسبوک خود هیچ پیج بیزینسی ندارید می‌توانید در همان محل یک پیج جدید بسازید و به اکانت خود متصل کنید. فراموش نکنید که هر پیج فیسبوک را فقط می‌توان به یک اکانت اینستاگرام متصل کرد.
  5. در مرحله بعدی باید مشخصات کسب‌وکار خود را وارد کنید مانند : ایمیل کاری، آدرس شرکت و وبسایت. فراموش نکنید که این موارد پل ارتباطی مخاطبین با کسب‌وکار شما هستند پس پل‌ها را به خوبی بسازید. بعد از وارد کردن این مشخصات کار تمام است و می‌توانید Done را بزنید.

نحوه تحلیل آمار با Insight اینستاگرام (تحلیلی آمار استوری و پست‌های اینستاگرام)

اینستاگرام تحلیل های خود رابرروی حساب های تجاری به دوصورت ارائه میکند : یک – به صورت کلی : آمار ها به صورت کلی ارائه می شود که درنهایت ریزش یا افزایش صفحه را به شما نشان میدهد
دو – به صورت دقیق و ریز : آمار هر پست و رفتار کاربران برای هرپست را نشان میدهد

بعد از تجاری سازی صفحه در بالاترین قسمت صفحه ، طبق عکس روی آمار که کلیک کنید به صفحه آنالیز هدایت می شوید. در این صفحه اطلاعات متنوعی به شما داده می شود که میتوانید با اسکرول کردن به همه آنها دسترسی داشته باشید. در ادامه به بررسی اصطلاحات و داده های آماری که در این صفحه وجود دارد می پردازم.
  • Impressions ( تعداد بازدید ها ازپست ها) : این پارامتر مشخص می‌کند که مجموع بازدید کلی پست‌های شما در بازه مورد نظر چقدر بوده است. هر ایمپرشن نشان دهنده‌ی یک بار ظاهر شدن محتوای شما بر روی نمایشگر مخاطب است.


  • Reach ( تعداد کاربران بازدید کننده ) : این پارامتر مشخص می‌کند که در مجموع چند نفر (بدون در نظر گرفتن بازدیدهای تکراری) حداقل یکی از پست‌های اکانت شما را دیده‌اند. به یاد داشته باشید که همواره تعداد بازدیدها از تعداد نفرات بیشتر است زیرا حداقل یک نفر وجود دارد که یکی از پست‌های شما را دو بار دیده باشد (به زبان ساده Impressions > Reach)


  • کلیک‌های Website / Email / Direction: این پارامتر بیانگر تعداد دفعاتی است که کاربران به صورت مجزا روی یکی از لینک‌های وبسایت، ایمیل و یا آدرس درج شده در پروفایل شما کلیک کرده‌اند، این پارامتر تکرار را نیز در نظر می‌گیرد.


  • بازدیدهای Profile: این پارامتر به زبان ساده بیان می‌کند که پروفایل شما مجموعا چند بار مشاهده شده است.


  • دنبال کنندگان Followers: این عدد نیز بیانگر میزان رشد یا نزول تعداد فالوئرهای شما طی هفته جاری می‌باشد.


توجه کنید که در پایین‌ترین قسمت تحلیلگر کلِ پروفایل، یک ردیف به اسم Followers وجود دارد که علاوه بر ارائه گراف‌های توزیع ساختاری مخاطبین شما از لحاظ جنسیتی، جغرافیایی و سنی، اطلاعات بسیار مفید دیگری از قبیل ساعات و روزهایی که مخاطبین‌تان فعال‌تر هستند ارائه می‌کند. در نظر گرفتن رفتار کاربران طی ساعات و روزهای مختلف هفته از مهمترین گام‌ها در جهت ارزیابی و اصلاح استراتژی محتوا و یا طراحی کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های مجازی می‌باشد.
تا اینجا با خلاصه آماری کل یک صفحه تجاری اینستاگرام آشنا شدید . اما این تحلیل آماری به همینجا ختم نمی شود و شما می توانید برای هر پستی که بارگذاری می کنید نیز این تحلیل را داشته باشید. درواقع هرپست شما یک آنالیز ریزتر و دقیق تر هم دارد که درادامه به بررسی آن می پردازیم. برای مشاهده تحلیل آماری هرپست روی آن پست کلیک کنید. سپس در پایین پست برروی View Insights کلیک کنید. حال با داده هایی روبه رو می شوید که در ادامه هرکدام را برایتان توضیح میدهم :
  • Likes: این عدد بیانگر کل تعداد دفعات لایک شدن یک پست می‌باشد.


  • Comments: این عدد بیانگر تعداد کامنت‌هایی است که زیر پست شما درج شده‌اند.


  • Saves: این پارامتر به شما نشان میدهد که چه تعداد کاربران برای دیدن مجدد پست شما، آن را بوکمارک یا ذخیره کرده اند. دقت کنید که این پارامتر جدید به خوبی می‌تواند بیانگر میزان اثرگذاری محتوای شما باشد. کاربری که محتوای شما را ذخیره کرده است به احتمال زیاد مجددا به پیج شما مراجعه می‌کند پس شما حداقل یک Profile View و یک Impression از رقبایتان جلوتر هستید!


  • Actions: این پارامتر یکی از بهترین پارامتر هاییست که جدیدا به اینستاگرام اضافه شده است. در این عدد درواقع به صورت کمی بیانگر میزان اثرگذاری محتوای شما در راستای اهداف‌تان در اینستاگرام است. این عدد بیان می‌کند که چند نفر با دیدن محتوای شما عملی به جز لایک/کامنت/ذخیره سازی پست انجام داده‌اند. بازدید از پروفایل، فالو کردن پروفایل، کلیک روی وبسایت و کلیک روی آدرس، مواردی هستند که به صورت کمی در پارامتر Actions شمرده شده و به شما ارائه می‌شود.



  • Discovery

یکی دیگر از پارامترهای خوبی که در به روز رسانی های اخیر به تحلیلگر اینستاگرام اضافه شده است نرخ Discovery است. بدون شک تابحال بارها کلمه Viral را شنیده‌اید! این عدد می‌تواند به خوبی بیان کند محتوای شما با چه ضریبی مابین کسانی که شما را دنبال نمیکرده‌اند مشاهده شده یا به اصطلاح امروزی Viral شده است! پس معیار بسایر مناسبی از میزان “نفوذ” محتوای شما مابین افراد جدید یا همان مشتری‌های بالقوه شما می‌باشد. اگر قرار است در استراتژی جدید شبکه‌های مجازی خود مخاطبین جدید را به پیج کسب‌وکارتان بکشانید، باید نرخ Discovery پست‌هایتان را افزایش دهید. اما خبر خوب اینکه اینستاگرام به شما می‌گوید کسانی که شما را فالو نمیکرده‌اند از چه طریقی محتوای شما را دیده‌اند، از طریق مراجعه به پروفایل‌تان، از طریق Explore و یا از دیگر راه‌ها. همچنین شما در این قسمت می‌توانید به صورت مجزا Reach و Impression همان پست را نیز مشاهده کنید. که برای ارزیابی محوبیت آن محتوا بسیار کاربردیست. (پست‌های محبوب‌تر با دفعات تکرار بیشتری دیده می‌شوند، تکرار نیز حاصل تقسیم Impression بر Reach است)
تا اینجا با تحلیل کلی و تحلیل ریز و دقیق پست های اینستاگرام آشنا شدیم. اما در ادامه میخواهم تحلیل استوری‌های اینستاگرام را برای شما بگویم. استوری چیست ؟

استوری محتوایی است که عمری ۲۴ ساعته دارد (که البته در آپدیتهای اخیر امکان اضافه کردن دائمی آنها به Highlight پروفایل اضافه شده است.) اما کاربردهای بسیار زیادی برای کسب‌وکار شما خواهد داشت. امکان درج لینک و پخش دائمی و اتوماتیک، استوری را تبدیل به ابزاری جدید و قدرتمند در تبلیغات اینترنتی کرده است. اینستاگرام نیز با در نظرگیری این پتانسیل بالا امکانات تحلیلگر بی‌نظیر خود را به استوری‌ها نیز اضافه کرده است. برای مشاهده آمار استوری‌ها کافیست مجددا روی آیکون تحلیلگر اینستاگرام در بالای پروفایل کلیک کنید. در صفحه باز شده به سمت پایین اسکرول کنید تا به آمار استوری‌ها برسید. در این قسمت می‌توانید آمار استوری‌های جاری و استوری‌های منقضی شده را نیز مشاهده کنید. اما به تفصیل وارد جزییات آمار یک استوری می‌شویم تا نگاه عمیق‌تری به موضوع داشته باشیم:
  • Impressions: این عدد بیانگر تعداد دفعاتی است که استوری شما مشاهده شده است.
  • Reach: این عدد بیانگر تعداد نفراتی است که استوری شما را مشاهده کرده‌اند.
  • Taps Forward: این پارامتر تعداد دفعاتی که کاربران استوری شما را برای دیدن استوری بعدی رد کرده‌اند مشخص می‌کند.
  • Taps Back: این پارامتر برعکس پارامتر قبلی بیانگر تعداد دفعاتی است که کاربران استوری شما را برای بررسی مجدد از اول مشاهده کرده‌اند. این مورد می‌تواند به دلیل جذابیت استوری و یا اطلاعات بیش از حد موجود در آن باشد.
  • Replies: تعداد پاسخ‌هایی که روی استوری به صورت پیام خصوصی برای شما ارسال شده است.

  • Swipe away: این پارامتر می‌تواند برای شما ناخوشایند باشد و یا بازتاب دهنده یک بازخورد منفی باشد. تعداد دفعاتی که کاربران استوری اکانت شما را به کل رد کرده‌اند تا به استوری‌های اکانت بعدی برسند. این مورد می‌تواند به علت تعداد بیش از حد زیاد استوری‌های شما و یا غیر جذاب و تکراری بودن محتوای استوری شما باشد.


  • Exits: این عدد بیانگر تعداد دفعاتی است که کاربران از قسمت نمایش استوری اینستاگرام به کل خارج شده‌اند تا به بررسی بخش دیگری از اینستاگرام بپردازند.




https://jalaltorabi.com/digital-marketing-5/