رضایت کلی کارمندان از شغل خود، برآیندی از یک سری عوامل است که مسائل مالی، تنها یکی از آنهاست. نقش مدیریت در افزایش رضایت شغلی کارمندان این است که محیط کاری مثبتی ایجاد کند، روحیه‌ی کارکنان را تقویت کند و منابع مورد نیاز آنها برای انجام امور تفویض شده را در اختیارشان بگذارد. در این مقاله درباره عواملی که در رضایت شغلی کارکنان تاثیر دارند، می‌خوانید.

شرایط کاری



کارمندان در طول هفته، زمان زیادی را صرف کارشان می‌کنند و برای همین، شرکت‌ها باید سعی کنند شرایط کاری را بهبود ببخشند. عواملی مانند تامین محیط کاری باز و گسترده به‌جای فضایی محدود و دلگیر، مبلمان راحت و استاندارد و تامین نور کافی باعث می‌شوند شرایط کاری مطلوب‌تری ایجاد شود. در اختیار گذاشتن ابزارهای کارآمد و پربازده مانند تجهیزات بروز در حوزه‌ی فناوری اطلاعات برای کمک به کارکنان، موجب می‌شود آنها رضایت بیشتری از کارشان داشته باشند.

فرصت‌هایی برای پیشرفت



اگر کارمندان ببینند راه و فرصتی برای پیشرفت و ارتقاء در حرفه‌شان دارند، احساس رضایت بیشتری در کار کنونی‌شان خواهند داشت و می‌دانند که با پذیرش مسئولیت‌های بیشتر، درآمد و پاداش بیشتری نیز درانتظارشان خواهد بود. بسیاری از شرکت‌ها، کارمندان‌شان را تشویق می‌کنند تا مهارت‌های بیشتر و مهم‌تری را یاد بگیرند تا فرصت‌های بیشتری برای پیشرفت‌شان ایجاد شود؛ مثلا خیلی از شرکت‌ها و سازمان‌ها معمولا پرداخت هزینه‌های مربوط به دوره‌های آموزشی و تحصیلات دانشگاهی را می‌پذیرند. در بازبینی و مرور عملکرد سالیانه‌ی کارمندان، سرپرست یا مدیر باید نقشه‌ی مسیری را که تک تک کارکنان لازم است طی کنند و مهارت‌های جدیدی را که برای پیشرفت و ارتقاء در سازمان، باید یاد بگیرند، به طور شفاف و گویا به آنها نشان دهد.
حجم کار و میزان استرس







داشتن مسئولیت‌های سنگین، حجم کاری زیاد و ضرب‌الاجل‌هایی که انجام‌شان و رسیدن به آنها غیرممکن به نظر می‌رسد، حتی در مورد کوشاترین و متعهدترین کارمندان می‌تواند به رضایت شغلی آسیب بزند. عقب ماندن از ضرب‌الاجل‌ها باعث می‌شود اختلاف و درگیری‌هایی بین کارمندان و مدیران ایجاد شده و تنش و استرس در فضای کار بالا بگیرد. خیلی وقت‌ها، مدیریت ناکارآمد و برنامه‌ریزی‌های ضعیف می‌تواند محیط را ناآرام و ملتهب کند؛ در چنین وضعیتی، کارها در حالتی بحرانی و متشنج انجام می‌شوند چون مدیر یا سرپرست، زمان کافی در اختیار کارکنان قرار نمی‌دهد تا وظایف‌شان را به خوبی انجام دهند یا اصلا ممکن است تعداد کارکنان برای انجام آن وظایف کافی نباشد.

احترام متقابل بین کارکنان



کارمندان دوست دارند همکاران‌شان با احترام با آنها رفتار کنند. محیط کاری غیردوستانه و خصومت‌آمیز و کارکردن با افراد بی‌ادب و پرخاشگر، از عواملی است که رضایت شغلی را کم می‌کند. بررسی‌ای که در آگوست سال ۲۰۱۱ انجام شد و نتایجش توسط FoxBusiness.com منتشر شد، نشان داد که ۵۰ درصد از پاسخگویان به سوالات این پژوهش، به گفته‌ی خودشان تجربیات زیادی از گستاخی و بی‌ادبی در محیط کارشان دارند و ۵۰ درصد هم عقیده داشتند در محل کارشان، سطح روحیه و اخلاق در وضعیت ضعیفی است. مدیران باید در اختلاف‌ها پادرمیانی کنند و پیش از اینکه مشکلات جدی و پیچیده‌تری ایجاد شود با نظم و اقدامات انظباطی، درگیری‌ها را حل و فصل کنند. به کارمندان هم باید یادآوری شود که در تعامل با همکاران، چه رفتارهایی نامناسب و غیرقابل قبول است.



ارتباط با مدیران و سرپرست‌ها

مدیران لایق و کارآمد می‌دانند که کارمندان‌شان بابت تلاش‌هایی که می‌کنند و دستاوردهایی که دارند، نیازمند قدردانی و پاداش و تشویق هستند. کارمندان هم باید بدانند که مدیر و سرپرست‌شان همیشه با روی باز پذیرای گفتگو در مورد مسائل و نگرانی‌های آنهاست؛ موضوعاتی که روی توانایی و کارآمدی‌ کارکنان تاثیر گذاشته و رضایت شغلی‌شان را تهدید می‌کند.

پاداش‌های مالی



علاوه بر حقوقی که کارمند دریافت می‌کند، نگاه و نظری که در مورد میزان عدالت و انصاف در حقوق و مزایا دارد نیز در سطح رضایت شغلی‌اش موثر است. شرکت‌ها باید سازوکار مناسبی برای ارزیابی عملکرد کارکنان داشته باشند و برای آنهایی که عملکردشان بهتر است، افزایش حقوق در نظر بگیرند. همچنین فرصت‌های تشویقی خاص نظیر پاداش، اضافه حقوق، مرخصی یا سفر هم موجب افزایش انگیزه و رضایت شغلی در محل کار می‌شوند.




برگرفته از:‌ smallbusiness.chron.com



https://www.chetor.com/18745-%d8%b9%...6%d8%a7%d9%86/