نگاهی به زندگی خودمان هم که بیندازیم می بینیم که تقریبا برای حل هر مشکلی یا رفع هر نیازی، دست به دامان غولی بزرگی به نام گوگل می شویم.

اگر بخواهیم از قیمت روز دلار مطلع شویم، به راحتی در گوگل کلمه “قیمت دلار” را جستجو می کنیم و در کسری از ثانیه به نتیجه میرسیم. اگر سوالی ذهنمان را مشغول کند به هر روش یا زبانی جستجو میکنیم تا بالاخره به جواب میرسیم.
چه بخواهیم قبول کنیم چه نه، این گوگل است که در نهایت راه مناسب را برای انجام کاری یا یافتن پاسخی برای سوال هایمان به کمک ما می آید.
پس بیایید ببینیم با سئو (SEO) چه می توان کرد و چگونه سئو کنیم!
سئو چیست؟

Rand Fishkin مدیر عامل MOZ، تعریف سئو را اینگونه بیان میکند:
سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو، عمل افزایش کمیت و کیفیت ترافیکی است که شما از طریق موتورهای جستجو دریافت می کنید.
خب به زبانی ساده اگر بخواهیم بگوییم، سئو یعنی هر کاری که شما انجام دهید که وب سایت شما در جستجو کلمات کلیدی مرتبط، رتبه بالاتری به دست آورد.
نتیجه آن هم این است که ترافیکی مناسب و هدفمند به سمت وب سایت شما می آید.
سئو چگونه عمل می کند؟

احتمالا تصوری که از یک موتور جستجو مانند گوگل دارید وب سایتی است که شما سوال یا نیاز خود را در نوار جستجوی آن تایپ می کنید و در کسری از ثانیه هزاران نتیجه از وب سایت های مختلف نشان می‌دهد که ظاهرا فقط 5-6 نتیجه اول برای شما کاربردی است و بقیه شاید نتایج کم اهمیت تر هستند که تطابقی دقیقی با خواسته شما ندارند.
زمانی که عبارتی را در گوگل جست و جو می‌کنید و در کسری از ثانیه، هزاران نتیجه از وب‌سایت‌های مختلف در نتایج ظاهر می‌شوند. اما در پشت پرده این نتایج جادویی چه می گذرد و چگونه ترتیب آن ها مشخص می شود؟

در حقیقت صدها فاکتور مختلف برای مرتب سازی نتایج توسط موتورهای جستجو درنظر گرفته می شوند و اینکه چگونه تمام این فاکتورها برای تمام صفحات وب تجزیه و تحلیل می شوند و در نهایت خروجی از هزارن لینک به شما نمایش داده می شود حاصل از تجزیه و تحلیل الگوریتم های بسیار پیچیده ای است که طی ده ها سال توسط بهترین متخصصان دنیا توسعه پیدا کردند تا نیاز مخاطبان را به بهترین شکل پاسخ دهند.
اما آیا برای اینکه رتبه بالاتری در نتایج جستجو داشته باشیم باید از الگوریتم های پیچیده اطلاع داشته باشیم؟

جواب ساده به این سوال خیر است؛ فاکتورهایی زیادی برای بهبود رتبه و کیفیت صفحات وب وجود دارند که با بهینه سازی آن ها می توان بدون اطلاع از جزئیات الگوریتم های جادویی گوگل، رتبه بهتری در نتایج جستجو به دست آورد.
این فاکتورها به دو بخش کلی درون سایتی (On-Site) و برون سایتی (Off-Site) تقسیم می شوند:
سئو درون سایتی (On-Site SEO)

سئو درون سایتی یا On-Site SEO بخش پایه ای و ضروری بهینه سازی است که قبل از هر اقدام دیگری باید به طور کامل و اصولی انجام شود تا پروسه بهینه سازی برون سایتی به مراتب ساده تر شود. سئو On-Site شامل بهینه سازی مجموعه فاکتورهایی است که مستقیما از درون وب سایت قابل کنترل هستند. این فاکتورها به طور خلاصه شامل موارد زیر هستند:

  • انتخاب عنوان ها و زیر عنوان های مناسب
  • متا تگ ها
  • محتوای بهینه و ساختارمند
  • URLهای استاندارد
  • ساختار HTML استاندارد
  • استفاده از attribute های مناسب در تگ های HTML
  • ارتباط لینکی صفحات داخلی
  • ایجاد دسترسی آسان به تمام بخش های وب سایت
  • سرعت لود مناسب صفحات
  • طراحی واکنشگرا (Responsive)
  • و …

اگر مایلید اطلاعات جامع تری درباره بهینه سازی درون سایتی کسب کنید مقالات سئو را مطالعه کنید.
سئو برون سایتی (Off-Site SEO)

سئو برون سایتی یا Off-Site از اهیمت ویژه ای برخوردار است (به خصوص در عبارات کلیدی رقابتی) البته فراموش نکنید که قبل از آن، مرحله اول را به خوبی انجام داده باشید.
سئو Off-Site شامل مجموعه فعالیت هایی است که از بیرون برای اعتبار بخشی یک وب سایت انجام می شود. تمام کارهایی که باعث می شود گوگل بیشتر به وب سایت شما و محتوای آن اعتماد کند و در نتیجه امتیاز بیشتری به آن بدهد.
لینک سازی اصلی ترین فعالیتی است که در این راستا انجام می شود. به زبان ساده هر لینک خارجی از سایر وب سایت ها به وب سایت شما یک رای محسوب می شود که به آن اصطلاحا بک لینک می گویند. هر چه تعداد رای های شما بیشتر باشد رتبه بهتری خواهید داشت. البته همه رای ها ارزش یکسانی ندارند. شاید یک لینک کاملا بی اثر باشد، شاید یک لینک از یک وب سایت معتبر ارزش بیشتری از صدها لینک از وب سایت های کم اعتبارتر داشته باشند. در عین حال ممکن است یک لینک اثر منفی نیز داشته باشد. به طور خلاصه هرچه وب سایتی که به شما لینک می دهد مرتبط تر و معتبرتر باشد ارزش رای آن بیشتر خواهد بود.
البته لینک سازی پروسه ساده ای نیست و شامل فاکتورهای زیادی است که در مقالات بعدی به تفضیل توضیح داده خواهند شد.
ابعاد اجرائی درگیر در فرآیند سئو (SEO) روش های مختلف سئو

این روزها افراد زیادی ادعا می کنند که می توانند وب سایت شما را در کلمات کلیدی رقابتی به بالاترین رتبه برسانند، اما استراتژی و روش هر کدام متفاوت است و نتیجه بخش بودن آن بسته به دانش، تجربه و بودجه تیمی است که فرآیند سئو را انجام میدهند؛ روش های مختلف سئو به سه دسته کلی تقسیم می شوند:
سئو کلاه سفید:

همانطور که پیشتر گفته شد از نظر گوگل (یا هر موتور جستجو دیگری) یک وب سایت باید محتوای با ارزش و اعتبار بالایی داشته باشد تا بتواند رتبه ی بالایی کسب کند. گوگل معتقد است وب سایتی که محتوای با ارزشی داشته باشد به مرور زمان و به صورت طبیعی لینک های زیادی از وب سایت های مختلف دریافت خواهد کرد و در نتیجه رتبه آن بهبود می یابد. در حقیقت در سئو کلاه سفید (White Hat SEO)، لینک سازی به صورتی طبیعی ست که صرفا به واسطه محتوای ارزشمند آن به دست می آید.
سئو کلاه سیاه:

به زبان ساده اعتبار بخشی جعلی به یک وب سایت از نظر گوگل کاری غیرقانونی بوده و افرادی که سعی کنند با روش های اسپم و جعلی برای یک وب سایت لینک بسازند توسط گوگل جریمه خواهند شد. سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) دارای تکنیک های پیچیده تری نیز هست که شاید توسط گوگل قابل شناسایی نباشند ولی این موضوع را به یاد داشته باشید که گوگل روز به روز هوشمندتر و فریب دادنش هم سخت تر می شود!
سئو کلاه خاکستری:

همانطور که گفته شد سئو کلاه سیاه روش قابل اطمینانی نیست، از طرفی سئو به روش کلاه سفید نیز بسیار زمان بر و پرهزینه است. این جاست که مفهوم سئو کلاه خاکستری مطرح میشود.
سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO) در واقع همان سئو کلاه سفید است که اعتبار بخشی ظاهری کاملا طبیعی دارد ولی در حقیقت خیلی هم طبیعی نیست. اما مهم این است که گوگل آن را طبیعی برداشت می کند.
چرا سئو اهمیت بالایی دارد؟

  • بیش از 80 درصد افرادی که از موتورهای جستجو استفاده می کنند، هیچ وقت از صفحه اول نتایج فراتر نمی روند و سعی می کنند در همان نتایج ابتدایی پاسخ نیاز خود را پیدا کنند یا اگر پیدا نکردند عبارت کلیدی دیگری را امتحان می کنند.
  • تقریبا 72 درصد افراد فقط از بین 3 نتیجه اول انتخاب می کنند.
  • تجربه نشان داده است اگر وب سایت شما اولین رتبه نتایج جستجو باشد احتمال کلیک کردن مخاطب روی نتیجه شما (CTR) بیش از 20 درصد خواهد بود.



سئو (SEO) یا بهینه سازی موتورهای جستجو چیست؟ - شبکه مدیران Modir TV