همه ما به دیدن تبلیغات و شعارهای تکراری، وعده و وعیدهای دروغین، بنرهای چشمک زنی که در سایت های دانلودی می خواهند به زور توجه شما را به عبارت “100% تضمینی” جلب کنند، پیامک ها و ایمیل های اسپم و بسیاری مزاحمت های روزانه تبلیغاتی عادت کرده ایم و حتی اگر زمانی با دیدنشان اذیت می شدیم الان دیگر حتی در حد اذیت شدن هم به آن ها اهمیت نمی دهیم!!
و مگر مجازاتی بالاتر از “بی توجهی” برای یک تبلیغ داریم؟!
خلاصه کلام و کل موضوع کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی همین یک پاراگراف است:
کاری کنید که مخاطبتان چیزی را که برایش به نمایش می گذارید، با لذت ببیند و بشنود و حتی اسمش را تبلیغات (آنگونه که اسمش بد در رفته) نگذارد! ولی در نهایت از شما خرید کند یا نامتان را بهتر به خاطر بسپارد.
فکر می کنید سخت است؟ نمی دانید از کجا باید شروع کنید؟ مشکلی نیست!
قدم اول، یعنی شناخت بازاریابی محتوایی را بردارید!
1- تولید محتوا، فقط به نفع مخاطب!

مهم ترین نکته در بازاریابی محتوایی این است که اولویت اول و آخر، کسی نیست جز مخاطب و چیزی نیست جز سلیقه او.
هر اقدامی که در بازاریابی محتوایی می کنید باید در ابتدا خودتان را به جای مخاطب بگذارید و ببینید که آیا محتوایی که تولید کرده اید:

  • جذاب است؟
  • مفید است؟
  • واقعا ارزش خواندن دارد؟
  • آن قدری قدرت دارد تا پیروزمندانه با 50 هزار فکر روزانه ی درون یک انسان مبارزه کند؟

یک نصیحت دوستانه

زمانی که می خواهید جذابیت و مفید بودن محتوایتان را بسنجید خودتان را هرگز گول نزنید که بهترین مقاله و عکس و… را دارید!
مخاطب به نظری که درباره محتوایتان دارید هیچ کاری ندارد و اگر برایش جذاب بود می خواند و اگر نبود که دیگر هیچ!
این نکته را هم بگویم که بازاریابی محتوایی شوخی نیست و هزینه دارد!
اگر می خواهید هزینه ای که می کنید ثمربخش باشد باید صادقانه و سخت گیرانه ببینید که تا چه حدی توانسته اید به “نیاز و سلیقه مخاطب” توجه کنید، بدون آنکه قصدتان به طور مستقیم، افزایش فروش و یا دیگر اهداف بازاریابی باشد.
استفاده بزرگان از بازاریابی محتوایی

استفاده کردن از این استراتژی در شرکت های موفقی در حوزه بازاریابی، از جمله P&G ، Microsoft ،Cisco Systems ، John Deere و دیگر شرکت ها و کسب کارهای سرتاسر دنیا، مهر تاییدی است بر عملی بودن و نتیجه بخش بودن این روش بازاریابی.
ویژگی یک محتوای عالی چیست؟

اگر شما به یک متن بازاریابی برخوردید، و فقط بخاطر اینکه مجبور به تمام کردن آن متن بودید تا انتها آن را خواندید، با یک نمونه ضعیف از بازاریابی محتوایی برخود کرده اید.
Content Marketing Institute (معروف ترین وب سایت بازاریابی محتوایی) تعبیر جالبی را در مورد محتوای با کیفیت گفته؛ او می گوید:
در حوزه بازاریابی محتوایی، محتوای خوب، محتوایی است که شما با شوق و علاقه خواندن آن را ادامه میدهید… اگر میخواهید یک مثال از محتوای عالی را به چشم خود ببینید، نگاهی به آنچه که برای خواندن، دیدن و یا شنیدنش، هزینه پرداخت کرده اید، بیاندازید.
2- رسانه خودتان شوید!

بازاریابی محتوایی یک روند مستمر است که بهترین مکمل استراتژی کلی بازاریابی بوده و تمرکز اصلی آن بر روی مالکیت رسانه به جای اجاره کردن آن است.
اما چگونه می شود مالک یک رسانه شد؟

بازاریابی محتوایی اگر همان طوری که گفتیم یعنی “با ارزش”، “جذاب” و “به نفع مخاطب” اجرا شود، می تواند طی مدت زمانی تبدیل به یک رسانه هرچند کوچک ولی با مخاطبان هدفمند شود.
یادتان باشد که “ارزش آفرینی” رکن اصلی رسانه شماست.
3- گام های عملی برای بازاریابی محتوایی

خب تا این جای کار با توجه به عنوان مقاله (بازاریابی محتوایی چیست؟)، سعی کردیم تا تعریفی از بازاریابی محتوایی، اهمیت و نکات کلی ضروری آن را مرور کنیم؛ اما این که در عمل باید چکار کنیم خود بحثی ست که از شناسایی نیازهای مخاطبانتان شروع می شود.
در مقالات دیگر می توانید برای بازاریابی محتوایی در این موارد اطلاعات بیشتری کسب کنید:

  • اصول بازاریابی محتوایی در محتوای وب سایت
  • اصول بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی
  • اصول بازاریابی محتوایی در ایمیل
  • اصول بازاریابی محتوایی در محتوای سایر ابزارهای تبلیغاتی دیگر (بروشور، کارت ویزیت، بیلبورد تبلیغاتی، ویدیو مارکتینگ و…)


بازاریابی محتوایی (Content Marketing) چیست؟ - شبکه مدیران Modir TV