ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





+ پاسخ به موضوع
صفحه 3 از 5 نخست 12345 آخرین
نمایش نتایج: از 21 به 30 از 41
  1. #21
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    کارآفرین کیست؟

    کارآفرین کسی ست که روحیه ی استقلال طلبی (روی پای خود ایستادن) دارد و حاضر است مسئولیت کار خود و حتی دیگران را به عهده بگیرد. او بر پایه ی توانایی های خود امرار معاش میکند و اساسا روحیه ی کارمندی ندارد.
    یک کارآفرین می داند که در کار خود خبری از امنیت شغلی نیست اما در عوض اطاعتی هم وجود ندارد!

    یک کارآفرین ریسک پذیر است. یعنی می‌تواند تمام موفقیت هایش را زیر پا گذاشته و مسیر تازه و پر خطری را برای کسب موفقیتی محتمل آغاز کند.
    مسئولیت کارآفرین نوآوری و خلاقیت است. او شوقی مضاعف از سایرین برای کشف یک جریان تازه دارد.
    اکثر کارآفرینان صاحبان کسب و کار کوچک هستند، اما همه ی صاحبان مشاغل کوچک کارآفرین نیستند.

    کارآفرین کیست؟ - پرواک - مركز توانمندسازي و پرورش استعدادهاي كارآفريني
  2. #22
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    کارآفرینی چیست؟ کارآفرین کیست؟

    کارآفرینی چیست؟ کارآفرین کیست؟


    کارآفرینان افرادی هستند که فرصت‌ها را درک می‌کنند و خلأ‌ها را می‌بینند. درک فرصت‌ها ممکن است از طریق بازارگردی، برقراری رابطه با افراد یا جستجوی اینترنت و امثال این‌ها حاصل شود. حضور ذهن کارآفرینانه در محیط زندگی و کار، با هدف شکار فرصت‌ها یا تشخیص خلأها اهمیت زیادی دارد.
    در گذشته معلمان سر کلاس‌ها از چوب اشاره استفاده می‌کردند؛ بعدها آنتن فلزی و خودکار به بازار آمد. در حال حاضر ‌اشاره‌گر لیزری با باطری لیزری استفاده می‌شود. شومپیتر (اقتصاددان) می‌گوید: نجارها مسئول تولید اشاره‌گر چوبی بودند و از نظر کارایی و کیفیت، مشکلِ تولید نداشتند. یک فرد کارآفرین با تشخیص این فرصت که می‌توان کالای بهتر با کارایی بیش‌تر تولید کرد، محصولی به نام اشاره‌گر فلزی به بازار عرضه کرد که مشکل حمل و نقل اشاره‌گر چوبی را حل کرد و قابلیت خودکار شدن و هدیه دادن را نیز داشت.
    این محصول جدید، بازار کالاهای قبلی را کاملاً به خطر انداخت. در واقع این زاد و ولد و مرگ و میر شرکت‌ها عامل اصلی توسعه است. این نوآوری، موتور توسعه است و این تخریب، جوانمردانه است و خلاق. فرد کارآفرین دیگری با ترکیب باطری و لیزر، اشاره‌گر جدیدی به بازار ارائه کرد که نشانگر فلزی را کنار زد و بازار جدیدی خلق کرد. حال سؤال این است که کارآفرین بعدی چه چیزی را جایگزین اشاره‌گر جدید خواهد کرد.
    نکته‌ی اصلی این است که چگونه کارآفرین توان این نوآوری و خلق فرصت را پیدا می‌کند. آیا کارآفرینی، اکتسابی و پرورشی است یا ذاتی؟ آیا همه توانایی پیدا کردن این اکسیر را خواهند داشت؟ نگاه کارآفرینانه، عامل اصلی توسعه است. چگونه می‌توان برای هر محصول یا خدمت، یک محصول و خدمت جدید روانه‌ی بازار کرد و چگونه می‌توان از طریق شکار فرصت‌ها این پدیده را عملی کرد؟ خیلی اوقات موفقیت افراد و شرکت‌ها تصادفی تلقی می‌شود، اما سهم اصلی موفقیت از آنِ کارآفرین است و نگاه کارآفرینانه‌ی او که طی یک فرایند تدریجی، از کودکی تا سن بلوغ در فرد ایجاد می‌شود.
    نگاه کارآفرینانه به دنبال تقویت این باور در خود است که شکار لحظه‌ها و فرصت‌ها، نقش قطعی در موفقیت دارد. البته فراموش نکنیم که این موفقیت همیشه حاصل نمی‌شود.
    در بررسی مسیر موفقیت افراد در ایجاد کسب و کار، سؤالی که همواره مطرح می‌شود این است که چگونه فرد اقدام به عمل کارآفرینانه می‌کند؛ یعنی ایده و فرصت کسب و کار را چگونه کشف می‌کند. آیا این، محصولِ شانس و تصادف است یا نگاه آگاهانه و اقدام خردمندانه‌ی از پیش ‌طراحی‌شده؟ به تجربه ثابت شده است هر دوی این‌ها دو روی یک سکه‌اند.
    کارآفرینی چیست؟ کارآفرین کیست؟
  3. #23
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    کارآفرین محتاط کیست؟

    کارآفرین محتاط یک شخصیت است که باید به آن پرداخته شود .بسیاری از افراد هستند که دنبال یک حرفه و یک کسب وکار می گردند که بتونند از او کسب درآمد کنند ولی نمی دانند که چه کاری باید انجام دهند یا چطوری کارشون رو شروع کنند . اگر بخواهید یک کارآفرین باشید باید ببنید می توانید با شرایط ریسک کردن موفق شوید یا بصورت محتاط این کار را انجام دهید .بنظر می رسد بسیاری از افرادی که در یک کسب و کاری مشغول هستند و می خواهند مستقل شوند در یک سردگمی خاصی به سر می برند که آیا کارشون رو رها کنند یا نه بمانند ویک کاری در کنار کسب وکار فعلی راه اندازی کنند بعد کارشون رو رهاکنند و بروند و برای خوشون مستقل باشند ما در این مقاله سعی کرده ایم ابعاد کوچکی که مورد نیاز شما است که از شخصیت یک کارآفرین محتاط بدانید برای شما بگوییم و این شما هستید که باید در این زمینه با خود به نتیجه برسید که همان کار فعلی را ادامه بدهید یا اینکه کار آفرین شوید:

    تعریف کارآفرین محتاط چیست؟

    کارآفرین محتاط کسی است که شغل روزانه اش را حفظ می کند و کاری را که دوست دارد، عصر ها و تعطیلات آخر هفته دنبال می کند.
    این افراد مایل هستند که برای شروع یک کسب وکار پیش قدم بشوند ولی علاقه ای ندارند که کسب وکار فعلی
    خودرا رها کنند و درآمد فعلی خود را حفظ کنند .
    این افراد باید بیشتر در ساعاتی که خارج از شغل خود هستند وقت بگذارند و این کاری که برای خودشون
    راه اندازیکرده اند را هدایت کنند.
    این ایده ها بزرگ هستند و با این ایده های بزرگ کم کم شروع می کنند تا به نتیجه برسند.
    خیلی از افراد هستند که این کار را انجام می دهند و موفق هستند و حتی سالها در کنار کار اول خود کار دوم دارند
    و موفق و پولدار هم شده اند.
    اگر دور و بر خودتون رو نگاه کنید و کمی از افراد سئوال کنید شاید سوپری سر کوچه خودتون داره همین
    طوری کارمی کنه و این کارش کار دومش محسوب می شه و فقط بایک مدیریت درست داره درآمد خوبی کسب می کنه .

    کارآفرین محتاط باید در این کار ،شرایط زیر را رعایت کند:

    ۱-انضباط شخصی۲-باور۳-صداقت۴-کارسخت۵-خانواده دلسوز۶-علاقه سوزان به کارشاین ها برای یک کارآفرین محتاط کار ساده ای نیست وباید وقت بگذارد و بسیار تلاش کند و سختی های زیادی را تحمل کند اگر بخواهد به آرزو ها و خواسته هایش برسد و موفق شود.باید کارآفرین محتاط برنامه ای درست کند به صورت منظم از آن پیروی کند تا موفق شود.همه کارش باید بر اساس نظم باشد در غیر این صورت موفق نمی شود.شغلی فعلی خود راترک نکنید:

    بارها در مشاوره هایم این موضوع را دیده ام که می گویند کار مان را ترک کنیم یا نه ؟این بستگی به شخصیت شما دارد ولی اگر شما بخواهید کارآفرین محتاط باشید و در حاشیه کارتان کار دیگری راه اندازی کنید اصلا به شما توصیه نمی شود کارتان را رها کنید چون شما ضرر زیادی خواهید کرد.برای موفقیت باید شرایط زیر را فراهم کنید:

    کارآفرین محتاط باید به کارشد علاقه زیاد داشته باشد بطوری که ۱۰ سال در اون کار بماند و اگر مدتها از خواستند که رایگان در اون حرفه کار کند بتواند این کار را انجام دهد و لذت ببرد.اگر بدون شناخت وارد حیطه کاری که می خواهید راه اندازی کنید دچار مشکل خواهید شدحتما وقت بگذارید و بسیار پرس و جو کنید البته مواظب افراد باشید که شمارا به بیراه هدایت نکنند از افراد مختلفی سئوال کنید و نتیجه نهایی را خودتان بگیرید نه اینکه کسی به شما تجویز کند.باید شما تخصص های زیر را بلد باشید تا بتوانید در کسب وکار خود موفق شوید:

    ۱-بازار یابی۲-فروش۳-مذاکرهاین ها مواردی هستند که بیشتر از یک راه اندازی کسب وکار اهمیت دارد چون شما باید بفروشید تا بمانید بهترین محصول شما وقتی فروش نرود جز نابودی شما چیزی در بر ندارد و شما باید کسب و کار تان را جمع کنید.توصیه: تخصص های فروش، بازاریابی و مذاکره را خوب یاد بگیرید و کلاس ها و کتاب های مختلف بخوانید تا موفق شوید.اگر دام ها را مراقب نباشید نابود می شوید:

    بعضی وقت ها شما یک ایده دارید و می روید این ایده را تولید می کنید و یک سرمایه گذاری هم می کنید ولی مشتری شما چیز دیگری می خواهید که هیچ وقت سراغ محصول و یا خدمت شما نمی رودباید چیزی را به بازار در ابتدای کارآفرینی تحمیل نکید یک کارآفرین محتاط اولی چیزی را به بازار می دهد که بازار دوست دارد و بابت آن پول می دهد.برای اینکه در این کار موفق شوید دنبال نمونه های ارزان تر یا مرغوب تر از محصولی شروع کنید که الان در بازار برایش تقاضا هست.این یک فرمول کلیدی است

    کار باکیفیت ومرغوب شما همیشه جواب می دهد و شما می توانید بهتر از رقیب خود بفروشید.
    موضوع دیگری که باید حواستان به آن باشد

    سرمایه و زمان زیادی است که روی کار های غیر ضروری میگذارند.مهم ترین چیزی که باید حواسمان در ابتدای کار به آن باشد داشتن تراکنش های مالی مان است .خیلی از کارآفرینانی که با آن ها مشاوره داشته ام متاسفانه این اشتباه بزرگ و غی رقابل بازگشت را انجام داده اند و سرمایه خود برای خرید میز و صندلی و دکوراسیون داده اند .البته برخی از کارها باید دکوراسیون خوبی داشته باشد ولی اگر یک مدیریت صحیح داشته باشیم طرح هایی می توانیم استفاده کنیم که هم زود به نتیجه می رسد و هم هزینه خیلی پایین تری دارد.خرید میز و صندلی با مارک فلان و پرینتر گران قیمت و کارت ویزیت با طرح های عجیب و کلی کار غیر ضروری را فراموش کنید.یک کارآفرین محتاط در ابتدای کار دنبال تبلیغات و راهکاری برای فروش هست و کم کم با درآمدی که کسب می کند وسایل خود را تکمیل می کند.شخصیت کارآفرین محتاط چگونه است؟

    کارآفرین محتاط شخصیتی دارد که باید به آن پرداخته شود چون یک کسب وکار موقعی موفق می شود که صاحب آن دارای شخصیت فوق العاده ای باشد که بتواند کسب وکار خود را موفق کند.۱-استعداد:

    دارای استعداد کافی برای رشد و یادگیری داشته باشد۲-انگیزه:

    اگر عشق سوزان نداشته باشید نمی توانید دوام بیاورید چون برخی از وقت ها بدلیل مشکلاتی که برای شما پیش می آید این عشق وانگیزه است که می تواند شما را نجات دهد.۳-سرسختی:

    باید روحیه سرسختی داشته باشید تا بتوانید نا ملایمات خود را کنار بزنید و به قول معروف با یک باد نلرزید .چون خیلی ها شروع به سنگ اندازی می کنند ، مجوز ها صادر نمی شود،کارتان پیش نمی رود و… خیلی از ناملایمات که جز با سرسختی شما برطرف نمی شود.۴-صداقت:

    به هیچ عنوان سعی نکنید که با دروغ و ناراستی کار خود را پیش ببرید و مشتری های خود دروغ بگوییدممکن است که مدتی کار تون خوب باشه ولی همان مشتری های شما دشمنان سرسخت شما می شوند بجای دوست شما وقتی صداقت داشته باشید و مشتری بفهمد که خوبی او را می خواهید دوباره پیش شما می آید و با شما بودن لذت می برد چون می داند که اگر محصول شما بدرد او نخورد شما حتما به او خواهید گفت و فقط بفکر درآمد خود نیستید.چه موقع با خیال راحت کاراصلی خود را رها کنید؟

    به آخر مقاله رسیدیم و موقع سئوالی است که بسیاری از من می پرسند و این که کی از کارشون استعفا بدهنددوستان و همراهان مدیر نوین توصیه من به شما این است که تا زمانی که درآمد بیش تری از کسب و کار قبلی خود بدست نیاورده اید این کار راه اصلا نکنید چون شما هنوز راه و چاره کاسبی را بلد نشده اید و باید تمیرین کنید و این مهارت را یاد بگیرید و با سرمایه گذاری که می توانیدکم کم بکنید موفق شوید.

    اقدام:

    همین الان یک قلم و خود کار برداری و مسیر خود راترسیم کنید و ببنید که شرایطی که در بالا به آن اشاره کردم را دارید یا خیر ؟ اگر دارید اقدام به ترک کار اول خود کنید.به جمع اعضای شبکه های اجتماعی مدیر نوین بپیوندید و ما را از نظرات در خصوص این مقاله آگاه کنید
    ماخوشحال می شویم از نظرات و کامنت های شما را می بینیم.
    کارآفرین محتاط کیست؟ | مدیر نوین| آموزش مدیریت کسب و کار|۵S|آموزش فروش|سیستم سازی
  4. #24
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    کارآفرین کیست؟

    طی سالیان متمادی،محققان کارآفرینی در پاسخ به این سوال که کارآفرین کیست،رویکرها و جهت گیری های پژوهشی مختلف و متفاوتی را اتخاذ کرده اند و به سوال مذکور پاسخ های گوناگونی داده اند.
    در فراتحلیلی که شل و همکارانش انجام داده اند،سه مرحله در تحقیقات مرتبط با ویژگی ها و خصوصیات کارآفرینان از یکدیگر تفکیک شده اند.
    به نظر محققان مذکور این مراحل عبارتند از:
    مرحله اول:در این مرحله توجح اصلی پژوهشگران بر تبیین ویژگی ها،خصوصیات و صفات شخصیتی کاآفرینان متمرکز بوده است و دو دسته پژوهش شکل گرفت و انجام شد.دسته اول این پژوهش ها با تبیین و تعیین ویژگی ها و صفات روانشناختی کارآفرینان و دسته دوم با تبیین خصوصیات جمعیت شناختی(دموگرافیکی) آن ها مرتبط بوده است.
    مرحله دوم:در این مرحله پژوهشگران رفتارهای کارآفرینان را تبیین کردند و بنابراین محققان مذکور به این مرحله رویکرد رفتاری را اطلاق کرده اند.
    مرحله سوم:در این مرحله پژوهشگران دریافتند که رفتار کارآفرینان در محیط های گوناگون جنبه اقتضایی دارد و بنابراین در یان مرحله تلاش شده است متغیرهای رفتاری کارآفرینان با لحاظ کردن تفاوت های محیطی برسی شود.رویکر پژوهشگران در این مرحله را میتوان رویکرد اقتضایی دانست.
    علاوه بر محققان مذکور،که در ابتدای دهه ۹۰ میلادی به تفکیک دیدگاه های مرتبط با تبیین ویژگی ها و خصوصیات کارآفرینان پرداختند،در فعالیتی مشابه در سال ۲۰۰۳ میلای Kuip & verheul نتیجه گرفته اند که دیدگاه های موجود در خصوص تعریف کارآفرین را می توان در دو دسته اصلی تقسیم بندی کرد:
    الف)رویکرد شخصیتی که در آن ویژگی های نسبتا ثابت شخصیتی مبنای تعریف کارآفرین قرار می گیرند.
    ب)رویکرد رفتاری که در آن فعالیت ها و ویژگی های نسبتا متغیر رفتاری کارآفرینان مبنای تعریف و بازشناسی آن ها از دیگر افراد است.
    کارآفرین کیست؟ - مجله آنلاین مگ باز
  5. #25
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    مدیر كارآفرین كيست؟
    مدیری كه تمایل دارد آینده را تغيير دهد و فكر می‌كند كه توانایی لازم برای ایجاد تغيير موفقيت آميز در داخل
    سازمان را دارد، مدیر كارآفرين نام دارد.
    مدیر كارآفرين به آشوبها و ناآرامی‌ها و عدم اطمينان محيطی واكنش نشان می‌دهد؛ تلاش می‌كند تا یك موقعيت استراتژیك قوی ایجاد نماید، ولو اینكه ماهيت موقتی داشته باشد؛ او با ابتكارات فعالانه خود باعث ایجاد عدم اطمينان محيطی در دیگر سازمان‌ها می شود. مدیر كارآفرين با تخریب موقعيت موجود، فرصت‌های جدیدی ایجاد مي‌كند، او درصدد دستيابی به فرصت‌های جدید قبل از رقبای خویش است و در مقابل تهدیدات بالقوه هوشيار و گوش به زنگ است.
    « آنوالا » و « راس»بر این اعتقادند كه مدیر كارآفرين در فعاليت‌های مدیریتی خود ویژگی‌های ذیل را بروز می‌دهد:
    ١- تمركز بر نتایج و اثربخشی و نه فعاليت
    ٢- تمایل به تغيير چيزها در زمانی كه نياز روشن و واضح است
    ٣- زیر سئوال بردن موقعيت جدید
    ٤- درك كاركنان به عنوان افرادی پاسخگو و مسئول كه به دنبال تحقق نتایج هستند.
    ٥- بلند همت و رقابتی
    ٦- باور به وجود پاداش در ماهيت كار
    ٧- ناكامی در مواجهه‌ها با سيستم‌های دست و پاگير بوروكراتيك و ایجاد مهارت‌های عملی برای چيره شدن بر این موانع
    ٨- توانایی برای حل تضاد و اصطكاك
    ٩- درك ارتباطات سازمانی: شامل سيستم‌های فرعی فنی و موقعيت مدیر به عنوان جزئی از كل
    ١٠ - برانگيخته شدن با تاثيرگذاری بر تغيير و نوآوری
    آنچه مدیران باید بدانند - مدیر كارآفرین كيست؟
  6. #26
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    كارآفرين كيست؟

    انواع کارآفرین کدام است؟
    تعریف کارآفرینی:

    كارآفريني عبارتست از فرآيند نوآوري و بهره‌گيري از فرصت‌ها، با تلاش و پشتكار بسيار همراه با پذيرش ريسك‌هاي مالي، رواني و اجتماعي كه با انگیزه كسب سود مالي، توفيق طلبي، رضايت‌بخشي و استقلال صورت پذيرد. به بيان ديگر كارآفريني فرآينديست كه منجر به ايجاد رضايت‌مندي و يا تقاضاي جديد مي‌گردد. كارآفريني مي‌تواند فرآيند ايجاد ارزش از راه تشكيل مجموعه منحصر به فردي از منابع به منظور بهره‌گيري از فرصت‌ها معني شود. همه بر اين باورند كه كارآفريني، موتور محركه توسعه اقتصادي كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه است. سه دليل مهم كشورها براي توجه به مقوله كارآفريني، توليد ثروت، توسعه تكنولوژي و اشتغال مولد است. درحالي كه در كشور ما به اشتباه اين مفهوم صرفاً با اشتغال‌زايي مترادف شده و فقط براي حل مشكل اشتغال به سمت كارآفريني پيش مي‌رويم.

    انواع كارآفريني:
    كارآفريني مستقل: فردي كه مسئوليت اوليه‌ي جمع آوري منابع لازم براي شروع و يا رشد كسب و كاري را بسيج مي‌نمايد و تمركز او برنوآوري و توسعه فرآيند، محصول يا خدمات جديد مي‌باشد. به عبارت ديگر كارآفرين فردي است كه يك شركت را ايجاد و اداره مي‌كند و هدف اصلي‌اش سودآوري و رشد است.

    كارآفريني سازماني: فرآيندي است كه در آن محصولات يا فرآيند نوآوري شده از طريق القا و ايجاد فرهنگ كارآفرينانه در يك سازمان از قبل تأسيس شده، به ظهور مي‌رسند. به تعريفي ديگر فعاليت‌هاي كارآفرينانه فعاليت‌هايي هستند كه از منابع و حمايت سازماني به منظور دستيابي نتايج نوآورانه برخوردار مي‌باشد.

    كارآفريني شركتي: كارآفريني شركتي به مفهوم تعهد شركت به ايجاد و معرفي محصولات جديد، فرآيندهاي جديد و نظام‌هاي سازماني نوين است.

    كارآفريني بين‌المللي: اين فرآيند زماني ايجاد مي‌شود كه كارآفرينان براي منابع، طراحي و توزيع كالا و خدمات خود به شبكه‌هاي جهاني وابسته هستند.

    كارآفريني اجتماعي: كارآفريني در يك زمينه اجتماعي براي سازمان‌هاي غير تجاري و اقتصادي را در برمي‌گيرد.

    كارآفرين كيست؟
    به راستي كارآفرين كيست؟ آيا كارآفرينان ويژگي‌هاي متمايزي از ديگران دارند؟ نگاهي به مسير حركت فعاليت‌هاي كارآفرينان و كنكاش در مبدأ و منشأ حركت و انرژي آنان، منجر به شناسايي و ويژگي‌ها و ارایه تصويري اجمالي از خصوصيات كارآفرينان مي‌شود.

    چه چيزي باعث مي‌شود كه نشاط حركت به سختي و سكون غلبه كند؟ آرزوي آن چيزي كه امروز نيست ولي فردا مي‌تواند باشد، اولين چيزي است كه جمود كارآفرين را درهم مي‌شكند. يعني كارآفرين آرزومند است.

    آنچه جهت و سير كارآفرين را براي رسيدن به آرزوهايش تعيين مي‌كند از درون او بر مي‌خيزد. يعني كارآفرين كنترل دروني دارد.

    او براي آنكه بتواند درست آنچه را كه مي‌انديشد عينيت بخشد و عزم خود را عملي كند بايد رئيس و كارفرماي خود باشد. يعني كارآفرين نياز به استقلال دارد.

    ذهن پوياي او مرزهاي از پيش تعيين شده و قالب‌هاي رايج را درهم مي‌شكند. و با وجودي كه همان چيزي را مي‌بيند كه ديگران مي‌بينند، اما چيزي را مي‌انديشد كه ديگران نمي‌انديشند. يعني كارآفرين خلاق است.

    وقتي كه خلاقيت از ذهن به عمل منتقل مي‌شود، نوآوري صورت مي‌گيرد. كارآفرين كسي است كه مي‌تواند خبر مخاطرات راه را براي ديگران بياورد. يعني كارآفرين خطرپذير است.

    او به جاي آن كه منتظر ضمانت بماند، به فكر و تلاش خود تكيه مي‌كند، به مشكلات حمله مي‌كند و پيش مي‌رود پس منفعل نيست. يعني كارآفرين روحيه‌اي تهاجمي دارد.

    لحظه تصميم آغاز، تنها زماني نيست كه او با ريسك مخاطره مواجه مي‌شود. ابهام يك پايان نامعلوم، بر هر قدم اين راه سايه مي‌اندازد. يعني كارآفرين قدرت تحمل اين ابهام را دارد.

    كسي كه آگاهانه و پيشاپيش خود را در ميدان مواجهه با مسائل مي‌اندازد، بايد توان سخت كار كردن در شرايط پر تنش را هم داشته باشد. يعني كارآفرين با وجود تنش زياد، كارايي خود را حفظ مي‌كند.

    البته ذكر اين مطلب نيز لازم است كه تعريف مجموعه‌اي از صفاتي كه كارآفرين ايده‌آل را به تصوير مي‌كشد امكان پذير نيست و از طرفي هر فرد كارآفرين تمام ويژگي‌هاي به دست آمده در تحقيقات كارآفريني را ندارد.

    با توجه به تعاريف ارائه شده در اين خصوص مي‌توان گفت كارآفرين كسي است كه:

    كار و اشتغال ايجاد كند.
    خود اشتغالي و ديگر اشتغالي در سطوح مختلف جامعه ايجاد كند.
    محصولات يا خدمات جديد به وجود آورد.
    خلاقيت و نوآوري كاربردي در توسعه خدمات، صنعت و اطلاع رساني داشته باشد.
    با خطرپذيري، فعاليت‌هاي توليدي و اقتصادي انجام دهد.
    نيازها را شناسايي و آنها را برآورده سازد.
    منابع و امكانات را به سوي هدف‌هاي توليدي و تكنيكي هدايت كند.
    براي تقاضاهاي بالقوه محصول بيافريند (پيش‌بيني در عرضه و تقاضا)
    ايده خلاق را به ثروت تبديل كند.
    کسی از درد بیکاری، کارآفرین نمی شود

    کارآفرین شدن غیر از کارفرما شدن است، کارآفرین شدن نیاز به دستاوردهای فکری مستحکمی دارد، از هر 10 نفری که آموزش کارآفرینی کسب می کنند شاید یک نفر بتواند کارآفرین شود.
    معاون موسسه کار و تامین اجتماعی گفت: کارآفرینان دارای ویژگی های خاصی هستند که با افراد معمولی متمایز هستند به طوری که اگر فردی بخواهد برای رهایی از بیکاری کارآفرین شود، نمی تواند به موفقیت دست یابد.

    محمود نثاری حقیقی فرد در گفت و گو با ایرنا، افزود: علوم اجتماعی تفاوت زیادی با علوم محض نظیر فیزیک، ریاضی و یا شیمی دارد.

    وی ادامه داد: قوانین علوم اجتماعی در شرایط گوناگون می تواند جوابهای مختلفی بدهد اما در علم فیزیک به طور مثال آب در 100 درجه حرارت در کنار دریا هم به جوش خواهد آمد.

    نثاری حقیقی فرد بیان داشت: در حوزه علوم اجتماعی نیاز به تضارب آرا است و نتایج می تواند از گفت و گو و اندیشه های متفاوت بدست آید.

    معاون موسسه کار و تامین اجتماعی تصریح کرد: در علوم اجتماعی همواره دو در دو چهار نمی شود بلکه ممکن است پنج و یا شش شود زیرا علوم اجتماعی از قانون محض تبعیت نمی کند.

    وی تصریح کرد: دیدگاههای علوم اجتماعی ممکن است هر 10 تا 20سال تغییر کند، هرچند برخی از دیدگاهها در علم اقتصاد که شاخه ای از علوم اجتماعی است را به عنوان قانون می توان پذیرفت. به طور مثال وقتی کالایی نظیر گوشت قرمز در جایی کم شود، قیمت گوشت سفید افزایش می یابد و این در هر شرایطی تغییر نخواهد کرد.

    به گفته معاون موسسه کار و تامین اجتماعی، بنابراین با توجه به اینکه کارآفرینی در حوزه مدیریت و علوم اجتماعی قرار دارد آموزش آن از طریق مجازی به نتیجه مطلوب نمی رسد.

    وی با بیان آنکه ایران رتبه مناسبی در فضای کسب و کار ندارد، گفت: تا زمانی که رتبه کسب و کار بهبود نیابد هر آموزشی در زمینه کسب و کار نمی تواند منتج به اشتغال شود.

    وی تاکید کرد: کارآفرین شدن غیر از کارفرما شدن است، کارآفرین شدن نیاز به دستاوردهای فکری مستحکمی دارد، از هر 10 نفری که آموزش کارآفرینی کسب می کنند شاید یک نفر بتواند کارآفرین شود.

    نثاری حقیقی فرد با اشاره به برخی از کشورهای توسعه یافته، گفت: به طور مثال در نروژ فردی که در رشته مکانیک تحصیل کرده می تواند در بخش های دولتی و خصوصی به آسانی جذب شود، اما ممکن است این فرد بخواهد برای خود کار کند و به استخدامی هیچ سازمانی در نیاید.

    وی ادامه داد: این شخص اگر داوطلبانه کارآفرینی را انتخاب کند، کارآفرین موفق خواهد شد. روحیه یک فرد در کشورهای توسعه یافته با روحیه یک جوینده کار در ایران متفاوت است، در ایران بسیاری از جویندگان کار به دنبال استخدام هستند و اگر شغلی نیافتند به دنبال کارآفرینی می روند.

    وی در خصوص شاخص های کارآفرینی، گفت: 10شاخص برای کارآفرینی وجود دارد، در حالی که سنگاپور در سهولت کسب و کار رتبه یک جهان را به خود اختصاص داده این رتبه در ایران 147 از بین 180 کشور است.

    به گفته وی، به طور عام کارآفرین ایرانی به کارآفرینی از فرط بیکاری پناه می آورد، فضای بازار برای کسب و کار نامناسب است و کارآفرینان بسختی با موفقیت مواجه می شوند.

    نثاری حقیقی در پایان گفت: برای توسعه کارآفرینی باید فضای کسب و کار در کشور بهبود یابد و شرایط به گونه ای شود که افراد به دنبال انگیزه های شخصی به سمت کارآفرینی روی آورند.
    منبع: بانکی دات آی آر
    كارآفرين كيست؟
  7. #27
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    كارآفرین كیست؟
    اگر بپذیریم كه در قرن حاضر اقتصاد جهان و سرعت رشد اقتصادی بر پایه نوآوری استوار است باید بستر لازم را برای رشد كسانی كه ایده را به محصول، علم و دانش را به صنعت تبدیل می‌نمایند، فراهم سازیم. اینجاست كه نقش كارآفرین و نیاز به كارآفرین در جامعه مشخص می‌شود لذا می‌توان گفت: كارآفرین ارتباط دهنده دانش و علوم با صنعت و بازار است. در قرن شانزدهم میلادی كارآفرینی برای اولین بار مورد توجه اقتصاد دانان قرار گرفت و تاكنون به نحوی كارآفرینی را در نظریه‌های اقتصادی خود تشریح نموده اند.
    نظر به اهمیت موضوع و نقش كارآفرینی در اقتصاد ملی و جهانی، تولید ثروت و ایجاد اشتغال به تدریج نه تنها اقتصاد دانان بلكه صاحبنظران سایر رشته‌ها از جمله روانشناسان، جامعه شناسان و حتی تاریخ دانان، از زوایای مختلف موضوع را بررسی و به ارائه تعاریفی از كارآفرینی پرداختند. اما با تمام تفاوت‌ها در تعاریف تقریباً همگی بر نوآور بودن، تصمیم گیر بودن، متعهد بودن و مخاطره پذیر بودن كارآفرین اتفاق نظر دارند. تعاریف زیادی از واژه كارآفرینی به عمل آمده كه هر یك ابعادی از ویژگی‌های كارآفرینی را ارائه می‌دهد. اما شاخصه‌های كارآفرین به قدری زیاد است كه نمی‌توان تمام آن را در یك جمله یا عبارت خلاصه نمود.
    كارآفرین، نوآور و خلاق، مخاطره پذیر و مسئولیت پذیر است. او هدف گرا، واقع گرا و رشدگراست. كارآفرین دارای عزم و اراده، اعتماد به نفس و استقلال طلب است. قدرت تخیل، دوراندیشی، خودجوشی، بصیرت، تفكر مثبت، توانمندی در ایجاد ارتباط از دیگر ویژگی‌های كارآفرینان است. كارآفرین به چالش‌ها پاسخ مثبت می‌دهد، با مشكلات و موانع برخوردی مثبت دارد و از دانش به خوبی بهره می‌گیرد. او تلاش می‌كند تا دانش تولید شده در مراكز تحقیقاتی را به دانش تولید محصول تبدیل نماید و محصولی قابل رقابت به بازار ارائه دهد.
    در یك نگاه كلی می‌توان كارآفرینی را به دو گروه اساسی تقسیم نمود. كارآفرینی فردی و كارآفرینی سازمانی. اگر نوآوری و ساخت محصولی جدید یا ارائه خدماتی نو با توجه به بازار، حاصل كار فرد باشد آن را كارآفرینی فردی و اگر حاصل تلاش یك تیم در سازمانی باشد آن را كارآفرینی سازمانی می‌نامند.
    جاذبة اصلی كارآفرینی چه در بعد فردی و چه در بعد سازمانی آن بی حد بودن نوآوری است. كارآفرینان با ویژگی خلاقیت، براساس فرصت‌ها در زمان‌های مناسب قادرند محصولی جدید یا خدماتی نو به بازار ارائه نمایند. نوآوری فرایندی است پایان ناپذیر، زیرا نمی‌توان برای تولید علم حد و مرزی قائل گردید. در اقتصاد مبتنی بر دانش، نوآوران و صاحبان فكر سرمایه‌های اصلی شركت‌های تولیدی و كارآفرین هستند. امروزه 70 تا 75 درصد سود در شركت‌های نرم افزاری و دارویی از طریق سرمایه‌های عقلانی كاركنان حاصل می‌گردد.
    بسیاری از كارآفرینان فعالیت خود را در قالب ایجاد شركت‌های كوچك و متوسط 2SME)‌ها) شروع می‌نمایند. این شركت‌ها سهم به سزایی در توسعه صنایع پیشرفته 3 (HT) و ایجاد اشتغال داشته و نسبت به شركت‌های بزرگ از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند. لذا بسیاری از دولت‌ها متقاعد شده اند كه باید بستر رشد را برای واحدهای كوچك و متوسط در قالب مراكزرشد، پارك‌های صنعتی و فنّاوری فراهم سازند و آن‌ها را تا مدت زمانی كه بتوانند به صورت یك شركت مستقل وارد بازار شوند حمایت كنند. در كشورهای جنوب شرقی آسیا %95 كل بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی كشورهارا «SMEها»تشكیل داده و به عنوان ركن اساسی در اقتصاد و اشتغال كشورها تاثیر گذارند.
    در كشور ما مراكز حمایت از كارآفرینان بسیار محدود و كارآفرین با تمام مشكلات ضمن تلاش جهت تبدیل ایده به محصول باید تمام خطر سرمایه گذاری را خود عهده دار باشد. مراكز حمایت از كارآفرینان به دلیل نداشتن پشتوانه مالی و عدم حمایت جدی از طرف نهادهای ذیربط قادر نیستند پاسخگوی نیازهای مالی كارآفرینان باشند. كارآفرینان با ایجاد «SMEها» با سرمایه محدود خود و گاهی با دریافت مقداری وام وارد یك حركت اقتصادی و صنعتی می‌شوند و در بسیاری از مواقع زندگی و امكانات خود را در راه توسعه صنعتی از دست می‌دهند. با تولید دانش فنی یك محصول، توسط كارآفرین، شركت‌های تولیدی خارجی توسط عوامل خود در كشور از این توانایی‌ها اطلاع یافته و قیمت محصول خود را چنان پائین می‌آورند كه كارآفرین توان رقابت را از دست داده و در مدت كوتاهی هستی خود را از دست بدهد. در این مواقع اگر كارآفرین حمایت نشود چگونه می‌توان انتظار داشت كارآفرینی و ایجاد « SMEها » در كشور توسعه یابد.
    چه باید كرد؟ چه نظام كنترلی برای واردات باید داشت تا ضمن حفظ انگیزه در كارآفرین محصول او نیز چه از نظر قیمت و چه از نظر كیفیت قابل رقابت در بازار باشد؟

    کسب وکارهای خانوادگی نقش مهمی را در اقتصاد کشورها ایفا می کند. بخش قابل توجهی از کسب وکارهای موجود بر پایه مدیریت یا مالکیت خانوادگی استوار است، به طوری که حدود نیمی از تولید ناخالص ملی از طریق این کسب وکارها تامین می شود.اما تصور و باور اکثر ما از کسب وکار خانوادگی چیست؟ بسیاری از کسب وکارهای خانوادگی، بخش عمده ای از هویت خانواده ها را تشکیل می دهد. رونق و شکوفایی چنین کسب وکارهایی، رشد و ترقی خانواده را در پی خواهد داشت. از طرفی برخی از این کسب وکارها زمانی شکوفا خواهند شد که توسط اعضای یک خانواده اداره شود.آنچه باعث حفظ و رونق کسب وکار خانوادگی می شود، آموختن این مطلب است که چگونه با کسانی که به آنها علاقه و ارتباط عاطفی داریم، فعالیت شغلی سالمی داشته باشیم. شاید این کار ساده به نظر برسد، چه چیز بهتر از اینکه شما با کسانی کار کنید که آنها را به خوبی می شناسید و به آنها علاقه قلبی دارید، اما در واقع این کار چندان هم ساده نیست.

    کلید 1- درک و پذیرش ارتباطات درونی بین نقش های خانوادگی و نقش های شغلی
    کلید 2- پرداختن به کسب وکار خانوادگی به عنوان یک کسب وکار جدی و رسمی
    کلید 3- برنامه ریزی برای آینده کسب وکار خانوادگی
    کلید 4- بهره مندی از نصایح و مشاوره های حرفه ای
    کلید 5- از دستمزدها و حق مشاوره ها اطلاع کسب کنید.
    کافی نت دانش - کار افرین کیست؟
  8. #28
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    کارآفرین کیست ؟

    افرادی که یک فرصت شغلی جدید در صنعت ایجاد می کنند کار آفرین هستند. آنها اغلب این کار را با ایجاد شرکتی تازه انجام می دهند. اما آنها همچنین فرصتهای جدید شغلی را با ورود یک محصول یا ایجاد یک بازار جدید بوجود می آورند. بنابراین که در کارخانجات بزرگ خطوط تولید تازه ای به راه می اندازند و یا با ایجاد بخش هایی تازه که قبلاً وجود نداشت باعث ایجاد بازاری جدید می شوند با این تعریف کارآفرین هستند.
    يکي ديگر از تعاريف کامل و جامع کارآفريني توسط شومپيترارائه شده است. وي در کتاب خود با عنوان “ئئوري توسعه اقتصادي” بين مفهوم واژه نوآوري و اختراع تفاوت قائل شده است و نوآوري را استفاده از خطرپذيري اختراع براي ايجاد يک محصول يا خدمت تجاري مي داند. به نظر وي نوآوري عامل اصلي ثروت و ايجاد تقاضاست. بنا بر اين کارآفرينان مديران يا مالکاني هستند که با راه اندازي يک واحد توليدي- تجاري از اختراع بهره برداري مي کنند.

    با توجه به تعاريف ارائه شده در اين خصوص مي توان گفت کارآفرين کسي است که:

    – کار و شغل ايجاد کند.
    – خوداشتغالي و ديگر اشتغالي ايجاد کند.
    – ارزش افزوده ايجاد کند.
    – محصولات يا خدمات جديد به وجود آورد.
    – خلاقيت و نوآوري کاربردي داشته باشد.
    – با خطرپذيري، فعاليت هاي توليدي و اقتصادي انجام دهد.
    – نيازها را شناسايي و آنها را برآورده سازد.
    – فرصت ها را به دست آورد ها تبديل کند.
    – منابع و امکانات را به سوي هدف هدايت کند.
    – براي تقاضاهاي بالقوه محصول بيافريند (پيش بيني در عرضه و تقاضا).
    – ايده خلاق را به ثروت تبديل کند.

    https://webpishe.com/who-is-entrepreneurship/
  9. #29
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    کارآفرین اجتماعی کیست؟

    «کارآفرین اجتماعی» فردی است که یک مشکل اجتماعی را شناسایی کرده و با استفاده از مفاهیم و مهارت‌های «کارآفرینی» برای سازماندهی، ایجاد و مدیریت سرمایه برای حل مشکل اقدام میکند. در حالیکه کارآفرینان تجاری بیشتر به کسب سود مالی می‌پردازند، کارآفرینان اجتماعی معمولاً گروه‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی ایجاد می‌کنند و به حل مشکلی می‌پردازند که مشکل جامعه است و نیازی اساسی برای حل آن وجود دارد. واژه کارآفرینان اجتماعی طیف وسیعی را شامل می‌شود؛ از افرادی که به صورت انفرادی فعالیت می‌کنند تا سازمان‌هایی که به همین منظور تشکیل شده‌اند.
    وظیفه یک کارآفرین، شناخت فرصت‌هاست. به همین دلیل است که بسیاری از فعالان این حوزه اعتقاد دارند که بهتر است واژه کارآفرینی که ترجمه entrepreneurship است به صورت فرصت‌ورزی ترجمه شود. کارآفرینان فرصت‌ها را می‌شناسند و محصولات جدید خلق می کنند. کارآفرینان اجتماعی ازاین نوع خلاقیت برای حل مشکلات جامعه بهره می‌برند. با کار روی مشکلات جامعه ارزش‌های خوب جوامع را تقویت می‌کنند، فعالیت‌های بشردوستانه را گسترش می‌دهند و باعث افزایش سرمایه اجتماعی می‌شوند. به این صورت است که کارآفرینان اجتماعی قادرند جهان زیباتری بسازند!
    در یک حرکت کارآفرینی اجتماعی، خلاقیت و ریسک پذیری از اهمیت بالایی برخوردار است. یک کارآفرین اجتماعی، آمادگی این را دارد که سیستم حرکتی خود را با توجه به تغییرات بازار، به طور دایم متناسب کند و تغییر دهد. این انعطاف و ریسک‌پذیری،‌ یکی از رموز پایداری و حفظ پویایی فعالیت‌های این چنینی است.
    با وجود تفاوت‌هایی که بین کارآفرینی تجاری و اجتماعی وجود دارد، کارآفرینی اجتماعی نیز مانند کارآفرینی تجاری نیازمند تعریف چشمانداز و رسالت سازمانی، شناسایی استراتژی، تخصیص منابع، مدیریت سرمایه و مدیریت پروژه برای دستیابی به اهداف است.
    گرچه واژه کارآفرینی اجتماعی، در ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته رواج یافته است، اما این نوع فعالیت، سابقه‌ای طولانی دارد. در ادامه به شرح کوتاهی از فعالیت بسیار ارزشمند یکی ازقدیمی‌ترین کارآفرینان اجتماعی در ایران می‌پردازیم:
    روزی روزگاری مردی بود که از دیدن رنج دیگران، رنج می‌برد. دیدن انزوا و تنهایی آنهایی که صدایی نداشتند برای او قابل تحمل نبود. او باور داشت که همه حق شنیده شدن دارند، حتی آنهایی که هیچ صدایی برای حرف زدن ندارند. و با این باور، بر آن شد که کاری برای شنیده شدن آن‌ها به انجام برساند...
    او در سال ۱۳۰۳ کودکستانی با نام «باغچه اطفال» را در تبریز تاسیس کرد و در آن سه کودک کر و لال را به‌صورت رایگان ثبت نام نمود تا راه شنیده شدن و شنیدن حرف‌های تازه را از طریق سوادآموزی به آنها نشان دهد.
    با وجود مخالفت‌های شدید اطرافیان و نظرات مایوسانه آنان، مرد آموزش سواد به این سه کودک را آغاز کرد. بعد از گذشت شش ماه، برای اولین بار صدای تازه این سه دانشآموز ناشنوا را در جشنی برای فرهنگیان و علمای تبریز و بعضی دیگر از شهرها و اعضای کنسولگری‌ها به معرض نمایش گذاشت. با دیدن نوشته‌های این کودکان روی تخته سیاه کوچک باغچه اطفال، صدای شور و تشویق از هرگوشه بلند شد وهمه فهمیدند که درمان درد انسان‌ها و برداشتن باری از دوش آنان به چیزی جز نگاهی نو، ایده‌ای خلاق و بکر و اراده‌ای آهنین احتیاج ندارد.
    این شروع راه «جبار باغچه‌بان» کارآفرین اجتماعی ایرانی و موسس اولین مدرسه ناشنوایان کشور بود. او تنها به آموزش سه دانش‌آموز اکتفا نکرد و به دنبال راه‌هایی برای پایداری و ماندگاری این ایده نو گشت. سرانجام بعد از چندین سال کوشش و تلاش در راستای اثبات ایده‌ جدیدش در میان عموم، توانست اولین مدرسه ناشنوایان ایران را در میدان کلانتری در یوسف‌‌آباد تهران افتتاح کند. تلاش و همت باغچه‌بان در راستای پیادهسازی اهداف و ایده‌هایش و راهکارهای نوینی که برای بهبود شرایط کودکان ناشنوا ایجاد کرد، سرانجام موجب شد که از آغاز سال ۱۳۴۵ خورشیدی، کد بودجه‌ای در بودجه کل کشور به نام دبستان وی ثبت شود و مدرسه‌ای که او با وجود مخالف‌های اطرافیان بناگذاشت برای همیشه ماندگار شد.
    مدرسه کارآفرینی اجتماعی پرتو کارآفرین اجتماعی کیست؟ | Parto School
  10. #30
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    کارآفرینی چیست، کارآفرین کیست؟

    کارآفرینی موضوعی است که از اواخر قرن بیستم مورد توجه محافل آموزشی کشورهای جهان قرار گرفته است. بررسی تاریخ ادبیات کارآفرینی مؤید آن است که این واژه اولین بار در تئوری های اقتصادی و توسط اقتصاد دانان ایجاد شده و سپس وارد مکاتب و تئوری های سایر رشته های علوم گردیده است.
    کانتیلون (۱۷۵۵) که ابداع کننده واژه کارآفرینی است، کارآفرین را فردی ریسک پذیر می داند که کالا را با قیمت معلوم خریداری می کند و با قیمت نامعلوم می فروشد. جین بپنتیست سی کارآفرین را هماهنگ کننده و ترکیب کننده عوامل تولید می داند اما ویژگی خاصی را برای او در نظر نمی گیرد. به عبارت دیگر فردی باید عوامل تولید (زمین، نیروی کار و سرمایه) را جهت تولید، تجارت یا ارائه خدمات ترکیب کند که به این شخص “کارآفرین” و به کار او “کارآفرینی” گفته می شود.
    یکی دیگر از تعاریف کامل و جامع کارآفرینی توسط شومپیترارائه شده است. وی در کتاب خود با عنوان “ئئوری توسعه اقتصادی” بین مفهوم واژه نوآوری و اختراع تفاوت قائل شده است و نوآوری را استفاده از خطرپذیری اختراع برای ایجاد یک محصول یا خدمت تجاری می داند. به نظر وی نوآوری عامل اصلی ثروت و ایجاد تقاضاست. بنا بر این کارآفرینان مدیران یا مالکانی هستند که با راه اندازی یک واحد تولیدی- تجاری از اختراع بهره برداری می کنند.
    با توجه به تعاریف ارائه شده در این خصوص می توان گفت کارآفرین کسی است که:
    – کار و شغل ایجاد کند.
    – خوداشتغالی و دیگر اشتغالی ایجاد کند.
    – ارزش افزوده ایجاد کند.
    – محصولات یا خدمات جدید به وجود آورد.
    – خلاقیت و نوآوری کاربردی داشته باشد.
    – با خطرپذیری، فعالیت های تولیدی و اقتصادی انجام دهد.
    – نیازها را شناسایی و آنها را برآورده سازد.
    – فرصت ها را به دست آورد ها تبدیل کند.
    – منابع و امکانات را به سوی هدف هدایت کند.
    – برای تقاضاهای بالقوه محصول بیافریند (پیش بینی در عرضه و تقاضا).
    – ایده خلاق را به ثروت تبدیل کند.
    انواع کارآفرینی

    در یک نگاه کلی می توان کارآفرینی را به دو نوع اساسی تقسیم نمود. کارآفرینی فردی و کارآفرینی سازمانی. اگر نوآوری و ساخت محصولی جدید یا ارائه خدماتی نو با توجه به بازار، حاصل کار فرد باشد؛ آن را کارآفرینی فردی و اگر حاصل تلاش یک تیم در سازمانی باشد؛ آن را کارآفرینی سازمانی می نامند.
    بسیاری از کارآفرینان کار خود را در قالب ایجاد شرکت های کوچک و متوسط (SMEها) شروع می نمایند. این شرکت ها سهم به سزایی در توسعه صنایع پیشرفته وایجاد اشتغال داشته و نسبت به شرکت های بزرگ از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند. لذا بسیاری از دولت ها متقاعد شده اند که باید بستر رشد را برای واحدهای کوچک و متوسط در قالب انکوباتورها (مراکز رشد فناوری)، پارک های صنعتی و فناوری فراهم نمایند و آنها را تا زمانی که بتوانند به صورت یک شرکت مستقل وارد بازار شوند، حمایت کنند. در کشورهای جنوب شرقی آسیا ۹۵% کل بنیادهای اقتصادی و صنعتی کشورها را SMEها تشکیل داده و به عنوان رکن اساسی در اقتصاد و اشتغال این کشورها تاثیرگذارند.
    مشارکت فناوری اطلاعات در کارآفرینی

    امروزه روشن شده است که اطلاعات و ارتباطات دو قدرت مهم هستند. این دو هم خود ارزش دارند و هم ارزش بوجود می‌آورند. فردی که از بازراهای مختلف و قیمت اجناس در آن بازراها اطلاع داشته باشد یا از گذشته و آینده بازار باخبر باشد، تصمیمات بهتری را برای رسیدن به سود بیشتر می تواند بگیرد. اطلاعات علاوه بر ارزش ذاتی، جنبه دیگری دارد که به دانش منتهی می‌شود و در مکانیزم تصمیم‌گیری و انجام بهتر آن اثر می‌گذارد. ارتباطات نیز مانند اطلاعات ارزشمند بوده و ارزش افزوده‌ای متناسب با اندازه و نوع ارتباطات نصیب افراد می‌کند.
    اطلاعات و ارتباطات دو ابزار اساسی مورد نیاز هر فعالیت کارآفرینی هستند. کارآفرینی در انزوا و بدون حمایت نهادها، سازمان‌ها و انسان‌ها امکان‌پذیر نیست.
    کارآفرینی مستلزم کشف یک نیاز اجتماعی است. و کشف نیازهای اجتماعی به شناخت اجتماع، نیازهای آن و بافت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی آن وابسته می‌باشد. در شناسایی نیاز هر فعالیت کارآفرینانه، ایده‌پرداز یا تئوریسین می‌بایست نسبت به محیط بینش و بصیرت داشته باشد و بداند چه راه‌حل‌هایی برای رفع‌آن نیاز، در نقاط دیگری از دنیا ارائه شده است. بنابراین اطلاعات و دانش مانند ارتباطات از ملزومات هر فعالیت کارآفرینی است.
    فناوری اطلاعات و در رأس آن اینترنت شرایط تازه‎ای را پدید آورده است که در آن تولیدکنندگان، تامین‎کنندگان، فروشندگان و مشتریان، و تقریباً همه عوامل دست‎اندرکار یک چرخه اقتصادی قادرند در یک فضای مجازی مشترک با یکدیگر در ارتباط باشند و به تبادل اطلاعات، خدمات، محصولات و پول بپردازند. اینترنت تئوری‎ها و نظریات جدیدی را به میان آورده است که یکی از آنها اشتغال پیوسته است.
    در این نوع اشتغال فرد شاغل کار خود را با استفاده از امکانات رایانه ای انجام می دهد و حاصل کار را (که می تواند محصولی مانند یک نرم افزار یا خدمتی نظیر کاوش باشد) از طریق اینترنت در اختیار کارفرما یا مشتریان قرار می دهد. جالب تر آنکه دریافت دستمزد یا پرداخت مبالغ نیز با استفاده از اینترنت و از طریق مجاری اعتباری اینترنتی نظیر حسابهای اینترنتی و کارتهای اعتباری صورت می گیرد. مجموعه این فعالیت ها و تعاملات در قالب آنچه که امروزه تجارت الکترونیک نامیده می شود، قابل بررسی است.
    در حقیقت تجارت الکترونیکی یکی از نمودها و کاربردهای ویژه فناوری اطلاعات است و هم اکنون حجم وسیعی از تعاملات بازرگانی در کشورهای پیشرفته به شیوه الکترونیکی صورت می‎پذیرد. بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده، تجارت الکترونیکی آمریکا طی سال ۲۰۰۲ بالغ بر ۶/۱ هزار میلیارد دلار بوده است که پیش بینی می‎شود در سال ۲۰۰۶ به ۱/۷ هزار میلیارد دلار برسد. تجارت الکترونیکی مالزی در سال ۲۰۰۲، ۷/۱۳ میلیارد دلار بود که پیش بینی می شود در سال ۲۰۰۶ به بیش از ۱۵۸ میلیارد دلار خواهد رسید . بدیهی است که رسیدن به چنین حجم‎های دلاری در تجارت الکترونیکی بر اساس برنامه‎ریزی‎ و استفاده از فرصتهای تجاری امکانپذیر خواهد بود.
    شرکت‌هایی مانند Yahoo، eBay،Amazon و دیگران در مدت کوتاهی توانسته‌اند ارزش بسیاری را کسب نمایند. آمارها نشان می‌دهد که در طی ۵ سال آخر قرن گذشته ارزش برخی از این شرکت‌ها بیش از ۲۰۰ برابر شده است. کارآفرینی در اینترنت به این موارد خلاصه نمی‌شود و موارد بسیاری خصوصاً در زمینه نرم‌افزارهای مبتنی بر شبکه و همچنین محتویات شبکه وجود دارد. کارآفرینی در شیوه‌های جذب مشتریان اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، همکاری‌ها و شبکه‌های مجازی، واقعیت مجازی، آموزش و کار از راه دور و … همه و همه گستردگی کارآفرینی در عصر اطلاعات را نشان می‌دهند.
    اینترنت شبکه‌ای مجازی است که تا حد زیادی مستقل از محل می باشد. این شبکه بازاری بدون مرز است که می‌توان به راحتی در آن تجارت نمود. برای این منظور می‌بایست افراد کارآفرین با ایده‌هایی نو، شرکت‌هایی اینترنتی را تاسیس کنند و پس از مدتی که ارزش فوق‌العاده‌ای یافتند آنها را بفروشند.
    گسترش روز افزون اینترنت در عرصه های گوناگون خدمات که بر مبنای پیدایش نیازهای جدید صورت می گیرد، سبب شده است تا هر روز افراد بیشتری جذب این بازار کار مجازی شوند و شانس خود را در یافتن مشاغل مناسب امتحان کنند. مؤسسات، سازمانها و نهادهای خصوصی و دولتی در همه کشورها بر آن شده اند تا معرفی محصولات و خدمات خود را در بستر اینترنت انجام دهند، از این رو اولین نیازی که فرا روی آنها قرار می گیرد؛ مراجعه به افرادی است که از دانش و مهارت کافی برای انجام چنین فعالیت هایی برخوردار باشند. طبیعی است که امروز نمی‎توان مؤسسه‎ای را عاری از متخصصان فناوری اطلاعات یافت. ورود رایانه و فناوری‎های مرتبط با آن به بازار کار و تجارت و کاربرد روز افزون تعاملات اینترنتی سبب شده است که بازاری دائمی برای متخصصان فناوری اطلاعات به وجود آید. بنا براین فناوری اطلاعات به عنوان یک پدیده به نوبه خود سبب کارآفرینی در حوزه های مختلف گردیده است.
    ویژگی های مؤثر فناوری اطلاعات در کارآفرینی

    فناوری اطلاعات با برخورداری از ویژگی ها و قابلیت های مختلف توانسته است انعطاف پذیری شایان توجهی را در زمینه کارآفرینی از خود نشان دهد. همین ویژگی ها سبب افزایش کارایی این فناوری در امر کارآفرینی و ایجاد اشتغال شده اند. در یک نگاه کلی می توان به برخی از این ویژگی ها اشاره نمود:
    افزایش سرعت

    محاسبه و پردازش سریع اطلاعات و انتقال فوری آن، زمان انجام کار را کاهش و در نتیجه بهره‌وری را افزایش می‌دهد. فناوری اطلاعات امکان جستجو و دستیابی سریع به اطلاعات را نیز فراهم می‌کند.
    افزایش دقت

    در مشاغل مبتنی بر انسان دقت انجام کار متغیر است؛ درحالیکه فناوری اطلاعات دقتی بالا و ثابت را تامین و تضمین می‌کند. در انواع فعالیت‌های پردازشی و محاسباتی دقت کامپیوتر به مراتب بیشتر از انسان است.
    کاهش اندازه فیزیکی مخازن اطلاعات

    با توسعه فناوری اطلاعات و بکارگیری آن دیگر لزومی به حمل و نگهداری حجم زیادی از کتاب‌های مرجع تخصصی وجود ندارد. به راحتی می‌توان در هر دیسک فشرده اطلاعات چندین کتاب را ذخیره نموده و یا آنکه منابع مورد نیاز را از طریق شبکه‎های رایانه‎ای دریافت نمود.
    رفع برخی از فسادهای اداری

    استفاده از فناوری اطلاعات شفافیت در انجام کارها را افزایش می‌دهد و بسیاری از واسطه‌ها را حذف می‌کند. این دو مزیت کلیدی منجر به رفع برخی از فسادهای اداری خصوصاً در سطوح پایین می‌شوند.
    ایجاد امکان کار تمام وقت

    به کمک فناوری اطلاعات بسیاری از استعلام‌ها و مراجعات افراد و غیره از طریق شبکه‌های کامپیوتری و به صورت خودکار انجام می‌گیرد. بنابراین می‌توان به صورت بیست و چهار ساعته از آن بهره گرفت.
    ایجاد امکان همکاری از راه دور

    مخابرات، تلفن، تله کنفرانس، ویدئو کنفرانس و همچنین سیستم‌های همکاری، EDIو غیره نمونه‌هایی از کاربردهای فناوری اطلاعات در این زمینه هستند.
    کاهش هزینه‌های سیستم یا سازمان

    با توجه به موارد فوق به خصوص افزایش سرعت که باعث انجام تعداد کار بیشتر می‌شود و انجام کار تمام‌وقت، بهره‌وری سیستم افزایش می‌یابد و در نتیجه باعث کاهش مقدار زیادی از هزینه‌ها می‌گردد.
    وضعیت فعلی و آینده در بازار کار فناوری اطلاعات

    گزارشی که اخیراً توسط مجمع فناوری اطلاعات آمریکابرای سال ۲۰۰۳ تهیه و ارائه شد، روشن ساخت در آینده تقاضا برای نیروی کار فناوری اطلاعات (IT) در کشورهای در حال رشد رو به فزونی خواهد گذاشت و در کشورهای پیشرفته کاهش خواهد یافت. همچنین در گزارش مذکور آمده است که تفاوتهای چشمگیری میان روشهای شرکت های IT و غیر IT در رسیدگی به نیازهای نیروی کار وجود دارد، از جمله تمایل به صادر نمودن متخصصان معینی از مشاغل IT به کشورهای خارجی.
    در حال حاضر از هر ۱۰ نفر کارمند IT ، ۹ نفر در بانکها، شرکت های بیمه، کارخانه های تولیدی و دیگر سازمانهای غیر IT کار می کنند. بررسی جدیدی که توسط مجمع فوق الذکر به عمل آمده است، نشان می دهد که نه تنها اکثریت کارکنان IT در خارج از صنعت IT فعالیت دارند، بلکه دیدگاه و امیدهایی که از دو گروه کارکنان IT و غیر IT وجود دارد، کاملًا متفاوت است. در سالهای گذشته مشاغل IT با یک ضریب رشد دو رقمی به عنوان راهی برای پیشرفت مطرح بودند، حداقل برای کسانی که به دنبال سریع ترین روش استخدام بودند. اکنون نسبت به سالهای قبل چیزهای زیادی تغییر کرده است، حتی اقتصاد هم روند بهبود خود را خیلی آرام و به تدریج طی می کند.
    امکان استخدام خارج از صنعت IT مطمئن تر به نظر می رسد و به آشفتگی کمتری دچار می شود. شرکتهای غیر IT استعداد بیشتری در استخدام نیروی کار مطابق برنامه های خود دارند و مشاغل را به ندرت به خارج از کشور منتقل می کنند، ضمن آنکه روند افزایش حقوق در آنها طبیعی تر است و پرداخت ما به التفاوت یا مساعده به پرسنلشان را قطع نمی کنند.
    واقعیت در آمریکا این است که شرکت های IT 41219 نفر از کارمندان خود را بین فصل اول سال ۲۰۰۲ و فصل اول سال ۲۰۰۳ اخراج کردند که این رقم در مورد شرکتهای غیر IT بالغ بر ۴۳۸۹۲۴ بود. استخدام در شرکتهای IT طی یک دوره ۱۲ ماهه همچنان ناچیز بود. این داده ها به معنای آن هستند که نیروی کار IT در کشورهای پیشرفته و صنعتی در حال ثبات و استقرار است.
    بازار نرم مشاغل IT نشان دهنده این حقیقت بوده است که از هر چهار شرکت سه شرکت می گویند طی دوازده ماه گذشته تغییری در پرداخت حقوق کارکنان IT خود نداشته اند. ۷۶ درصد از شرکت های غیر IT و ۴۹ درصد از شرکت های IT که این تغییر را داده اند، می گویند طی سال گذشته پرداخت ها را افزایش داده اند. فقط ۸ درصد از شرکت ها که دست به کار شده اند، می گویند که طی ۱۲ ماه گذشته پرداختهایشان همچنان در سطح پایینی قرار داشته است. شرکت های IT بیش از ۲۰ برابر بیشتر از این رقم نسبت به شرکت های غیر IT سهم داشته اند. ۱۷ درصد از شرکتها می گویند که برای تغییر در پرداخت ها برنامه ریزی کرده اند و این کار را در ارتباط با کارکنان IT طی ۱۲ ماه آینده انجام خواهند داد. ۶۵ درصد از شرکتهای IT می گویند دستمزدها را افزایش خواهند داد، در حالیکه ۱۱ درصد می گویند حقوقها را کاهش خواهند داد.
    اما در کنار این واقعیت ها افق های امید بخشی نیز به چشم می خورند. همانطور که اقتصاد تعداد فزاینده ای از متقاضیان واجد شرایط کار را به وجود آورده است، مدیران کارفرما نیز می توانند در پرکردن مشاعل خود آزادی انتخاب بیشتری داشته باشند. در اواخر دهه ۱۹۹۰ و در بازارهای رقابتی، کارفرمایان بیشتر مایل به دادن آموزش رسمی و گرفتن تجربه مشخص کاری بودند. با نرمتر شدن بازار، کارفرمایان نیز بیشتر مایل به جذب آموزش و تجارب کاری ویژه شدند. اکنون شرکتها می خواهند مشاغل IT خود را به چند دلیل به خارج از کشور منتقل کنند. این دلایل شامل نیاز به بومی سازی گسترده محصولات و خدمات، توانایی استفاده از اختلافات زمانی و جغرافیایی برای ایجاد شیفت های دوم یا سوم کاری به عنوان وسیله ای جهت باز نگه داشتن بازارها و نیز یک استراتژی برای کاهش هزینه ها می باشد. از آنجایی که طبیعت شرکت های خارجی جمعیت های نیروی کاری IT را بیش از گذشته پیچیده ساخته است، تعادل سنتی میان هزینه و کیفیت به تدریج از میان می رود. در نتیجه، توسعه خارجی مشاغل بیشتر به عنوان یک گزینه مطرح می شود و کارفرمایان بیشتری این راه حل را در ارتباط با انواع بیشتری از مشاغل IT در نظر می گیرند.
    نتیجه گیری

    ملاحظه شد که فناوری اطلاعات تحولات زیادی در کلیه فعالیت‌های اجتماعی ازجمله کارآفرینی بوجود آورده و به عنوان مهمترین ابزار کارآفرینی مدرن مورد توجه قرار گرفته است. همچنین کارآفرینی در فناوری اطلاعات پهنه وسیعی برای فعالیت دارد. کارآفرینی لازمه توسعه فناوری و توسعه فناوری بستر کارآفرینی است. بنابراین با یک تعامل دو سویه میان این دو مواجه هستیم و بر اساس اهمیت نقش بسترساز کارآفرینی، وظیفه نهاد های مسئول مدنی و اجتماعی مشخص می‌شود. دولتها باید بستر کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات که همان شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی می‌باشد را توسعه دهند و تقویت کنند و امکان دسترسی آسان همگان به این شبکه‌ها را فراهم نمایند. ضمن اینکه فرهنگ استفاده از شبکه‌ها را ایجاد کرده و گسترش دهند و قوانین و مقررات لازم را تدوین و اجرا نمایند.
    از سوی دیگر در بخشهای خصوصی شرکت های IT در حال افزایش کارکنان پشتیبانی فنی هستند و این نشان دهنده آن است که همواره در ارتباط با محصولات یا برنامه های جدید نیازمند نیروهای انسانی تازه نفس هستند. این گونه فعالیتها علاوه بر آنکه سبب رشد سرمایه IT می شوند، جذب منابع انسانی را نیز در پی دارند. بنابراین به نظر می رسد این شرکت ها بتوانند فراتر از اهداف استخدامی خود بروند و سهم بیشتری در کارآفرینی داشته باشند. همچنین انتقال مشاغل IT به خارج می تواند به عنوان یکی از قابلیت های بالقوه بازار کار فناوری اطلاعات در نظر گرفته شود.
    کارآفرینی چیست، کارآفرین کیست؟ | کسب و کار و کارآفرینی
+ پاسخ به موضوع
صفحه 3 از 5 نخست 12345 آخرین
نمایش نتایج: از 21 به 30 از 41

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش