خطا! ورودی را کنترل کنید
خطا! ورودی را کنترل کنید
ورود خودکار ؟
اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.
اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.
انجمن گفتگو استارتاپ و کار آفرینی
شما در حال مشاهده انجمن گفتگو استارتاپ های ایران هستید، این انجمن با هدف ایجاد بستر گفتگو پیرامون موضوعات حوزه کارآفرینی و کسب و کار های نوپا ایجاد شده است. با عضویت در این انجمن می توانید با اعضای اکوسیستم کارآفرینی کشور در ارتباط باشید.
این انجمن همچنین مرجع کاملی از شتاب دهنده ها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، استارتاپ ها، اسامی منتور ها، سرمایه گذاران و فعالان کارآفرینی کشور را گرداوری نموده است.
ما به شما این اطمینان را می دهیم که با جستجو در این انجمن بتوانید هر موضوعی را در رابطه با استارتاپ ها پیدا کنید. کارشناسان ما نیز بطور 24 ساعته پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.
گواهینامه ISO 9001 بر پایهی «۸ اصل مدیریت کیفیت» بنا نهاده شده است. علاوه بر اینکه این اصول، راهنمایی برای توسعهی رایجترین استانداردهای کیفیت هستند، منابع مفیدی نیز برای مدیران حرفهای به شمار میآیند که قصد اجرا و توسعهی برنامهای در زمینه مدیریت کیفیت دارند. برای همین در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با ۸ اصل مدیریت کیفیت آشنا کنیم. مقدمهای بر ۸ اصل مدیریت کیفیت ۸ اصل مدیریت کیفیت، اصولی هستند که سیستم استاندارد مدیریت ISO 9000 بر اساس آنها پایهگذاری شده است. مدیران ارشد میتوانند از ۸ اصل مدیریت کیفیت به عنوان چارچوبی برای هدایت شرکت به سمت عملکرد بهتر استفاده کنند. این اصول از مجموعِ تجارب و دانش متخصصان بینالمللیای به دست آمد که در کمیتهی فنیِ مدیریت کیفیت و تضمین کیفیتِ ISO، یعنی ISO/TC 176 که استانداردهای ISO 9000 را توسعه و بسط داد، شرکت داشتند. ۸ اصل مدیریت کیفیت در «ISO 9000:2005، سیستمهای مدیریت کیفیت، اصول و واژهها» و «ISO 9004:2009، رهبری برای موفقیت پایدارِ سازمان، رویکردی به مدیریت کیفیت» تعریف شدهاند. این اسناد تعریف استانداردی از اصول هشتگانه ارائه میدهند. علاوه بر این، مثالهایی از فواید بهکارگیری این استانداردها برای بهبود عملکرد سازمانها را نیز بیان میکنند. ۸ اصل مدیریت کیفیت اصل ۱: تمرکز بر مشتری سازمانها بسته به نوع مشتری باید نیازهای مشتریان فعلی و آتی خود را بشناسند و ضمن برآورده کردن این نیازها، سعی کنند پا را فراتر گذاشته تا انتظارات و نیازهای مشتریان را پیشبینی کنند. فواید کلیدی:افزایش سود و سهام بازار، به دلیل پاسخهای سریع و انعطافپذیر به فرصتهای بازارافزایش استفادهی بهینه از منابع سازمان برای تقویت رضایت مشتریانبهبود وفاداری مشتریان که به تکرار معامله میانجامد. بهکارگیری این اصل به موارد زیر منجر میشود:شناخت و درک نیازها و خواستههای مشتریاناطمینان از مرتبط بودن اهداف شرکت با نیازها و خواستههای مشتریانمطلع شدن تمامی سازمان از نیازها و خواستههای مشتریانارزیابی رضایت مشتریان و اقدام بر اساس نتایج به دست آمدهمدیریت ارتباط با مشتریان به صورت سیستماتیکتضمین رویکردی متعادل بین جلب رضایت مشتریان و دیگر افراد ذینفع (مانند مالکان، کارمندان، تأمینکنندگان، سرمایهگذاران، انجمنهای محلی و جامعه به صورت کلی) اصل ۲: رهبری رهبران، یکپارچگی اهداف و مسیر سازمان را تعیین میکنند. آنها باید محیط درونی شرکت را به شکلی سازماندهی کنند که افراد با تعهد کامل برای رسیدن به اهداف سازمان فعالیت کنند. فواید کلیدی:شناخت کارکنان از اهداف سازمان و افزایش انگیزه برای تلاش در راه رسیدن به آنهاارزیابی فعالیتها و تنظیم و اجرای آنها به صورت یکسانبه حداقل رسیدن ناهماهنگی در ارتباطاتِ بین سطوح مختلف سازمان. بهکارگیری این اصل به موارد زیر منجر میشود:در نظر گرفتن نیازهای تمامی افراد ذینفع از جمله مشتریان، مالکان، کارمندان، تأمینکنندگان، سرمایهگذاران، انجمنهای محلی و جامعه به صورت کلیپایهریزی چشماندازی روشن برای آیندهی سازمانتعیین اهداف چالشبرانگیزایجاد و حفظ ارزشهای مشترک، عدالت و الگوهای اخلاقی در تمامی سطوح سازمانبرقرار کردن اعتماد و از بین بردن ترسفراهم آوردن منابع لازم برای افراد، آموزش و آزادی عمل مسئولانه و متعهدانهتشویق افراد و به رسمیت شناخته شدن مشارکت آنها اصل ۳: تعهد کارکنان کارمندان در هر سطحی که قرار داشته باشند، ماهیت سازمان هستند و تعهد کامل آنها، باعث استفادهی قابلیتهایشان در جهت منافع شرکت میشود. فواید کلیدی:افراد باانگیزه و متعهد در درون سازماننوآوری و خلاقیت در رسیدن به اهداف شرکتمسئولیتپذیری افراد در قبال عملکرد خودشاناشتیاق افراد برای مشارکت در پیشرفت مداوم سازمان بهکارگیری این اصل به موارد زیر منجر میشود:افراد اهمیت مشارکتشان در سازمان و نقش خود را در آن درک میکنندافراد محدودیتهای عملکرد خود را شناسایی میکنندافراد مسئولیت مشکلات را میپذیرند و برای حل کردن آنها اقدام میکنندافراد عملکرد خود را در مقابل اهداف شخصی خود ارزیابی میکنندافراد به صورت فعال به دنبال فرصتهایی برای تقویت تواناییها، دانش و تجارب خود میگردندافراد آزادانه دانش و تجارب خود را با هم به اشتراک میگذارندافراد آزادانه در مورد مشکلات و مسائل با هم بحث میکنند. اصل ۴: رویکرد فرآیند نتیجهی مطلوب زمانی محقق میشود که فعالیتها و منابع مربوط به آنها به عنوان فرآیند به خوبی مدیریت شده باشند. فواید کلیدی:هزینههای کمتر و چرخهی فرآیند کوتاهتر به دلیل استفادهی مؤثر از منابعنتایج قابل پیشبینی و بهبود یافته و مداومفرصتهای پیشرفت متمرکز و اولیتبندی شده. بهکارگیری این اصل به موارد زیر منجر میشود:تعریف سیستماتیک فعالیتهایی که برای رسیدن به نتیجهی مطلوب ضروری هستندتعیین مسئولیتها و پاسخگوییهای شفاف برای مدیریت فعالیتهای کلیدیتحلیل و اندازهگیری از قابلیت فعالیتهای کلیدیشناسایی رابطِ فعالیتهای کلیدی داخلی و میانی عملکرد سازمانتمرکز بر عواملی مانند نوع منابع و منافع، که در نهایت به پیشرفت فعالیتهای کلیدی سازمان منجر میشوندارزیابی ریسکها، عواقب و تأثیر فعالیتها بر روی مشتریان، تأمینکنندگان و ذینفعان دیگر. اصل ۵: رویکرد سیستم به مدیریت شناسایی، درک و مدیریت فرآیندهای مرتبط به هم، به عنوان ایجاد سیستمی برای مشارکت در بهرهوری سازمان و رساندن آن به اهداف مورد نظر، مؤثر است. فواید کلیدی:یکپارچگی و تنظیم فرآیندهایی که به بهترین شکل به نتایج دلخواه منجر میشوندتوانایی تمرکز تلاشها بر فرآیندهای کلیدیجلب اعتماد افراد ذینفع به تداوم، بهرهوری و بازدهی سازمان. بهکارگیری این اصل به موارد زیر منجر میشود:ساختار سیستمی برای رسیدن به اهداف سازمان به صورت مؤثر و کارآمددرک وابستگیهایی بین فرآیندهای سیستمرویکردهای سازمانیافتهای که فرآیندها را هماهنگ و به هم مرتبط میکنندفراهم آوردن درک بهتری از نقشها و وظایف ضروری برای رسیدن به اهداف مشترک و در نتیجه کاهش موانع در کارکردهای متقابلقبل از هر اقدام، درک قابلیتهای سازمانی و محدودیت منابعتعریف چگونگی عملکرد فعالیتهای خاص در سیستمبهبود مداوم سیستم از طریق ارزیابی و بررسی. اصل ۶: پیشرفت مداوم پیشرفت مداوم عملکرد کُلی سازمان، باید هدف دائمی سازمان باشد. فواید کلیدی:افزایش کارایی از طریق بهبود قابلیتهای سازمانتنظیم فعالیتهای بهبود یافته در تمامی سطوح با اهداف استراتژیک سازمانانعطافپذیری در نشان دادن واکنش سریع به فرصتها. بهکارگیری این اصل به موارد زیر منجر میشود:بهکارگیری رویکردی سازمانگرایانه برای پیشرفت دائمی عملکرد سازمانآموزش روشها و ابزارهای پیشرفت مداوم به کارکنانایجاد بهبود مداوم در محصولات، فرآیندها و سیستمها برای تمامی کارکنان سازمانتعیین اهدافی برای هدایت، ارزیابی و پیگیری پیشرفت مداومشناخت و تصدیق پیشرفتها. اصل ۷: رویکرد واقعگرایانه به تصمیم گیری تصمیمات مؤثر، بر اساس تحلیل دادهها و اطلاعات اتخاذ میشوند. فواید کلیدی:تصمیمات آگاهانهتوانایی اثبات مؤثر بودن تصمیمات گذشته از طریق اشاره به مدارک و سوابق واقعیقابلیت روزافزون در بازنگری، به چالش کشیدن و تغییر تصمیمات و عقاید. بهکارگیری این اصل به موارد زیر منجر میشود:اطمینان از دقیق و قابل اعتماد بودن دادهها و اطلاعاتقرار دادن دادهها در اختیار افرادی که به آن نیاز دارندتحلیل دادهها و اطلاعات با استفاده از روشهای قابل اعتمادتصمیمگیری و اقدام بر مبنای تحلیل دادهها و متعادل کردن تحلیلها با تجارب و دانش. اصل ۸: ارتباطات سودمند با تأمینکنندگان سازمان و تأمینکنندگانش به هم وابسته هستند و این رابطه که برای هر دو طرف سودمند است، باعث تقویت قابلیت ایجاد ارزش برای هر دوی آنها میشود. فواید کلیدی:افزایش قابلیت ایجاد ارزش برای هر دو طرفانعطافپذیری و سرعت پاسخدهی مشترک به تغییرات بازار یا نیازها و خواستههای مشتریانبهینهسازی هزینهها و منابع. بهکارگیری این اصل به موارد زیر منجر میشود:ایجاد روابطی که فواید کوتاهمدت را با ملاحظات بلندمدت متعادل میسازدیکپارچهکردن تخصصها و منابع با شُرکاشناسایی و انتخاب تأمینکنندگان کلیدیارتباطات صریح و شفافبه اشتراکگذاری اطلاعات و برنامههای آیندهسازماندهی توسعه و بهبود مشترکتشویق کردن، انگیزه دادن و قدردانی از پیشرفتها و دستاوردهایی که توسط تأمینکنندگان صورت گرفته است. برگرفته از: isoconsultantpune https://www.chetor.com/21854-%db%b8-...1%db%8c%d8%aa/
مشاهده قوانین انجمن