«برندی که نامش شما هستید! (A Brand Called “You”)»؛ این عنوان جذاب‌ترین مقاله پرسونال برندینگ در دنیا بود که چیزی در حدود 19 سال پیش در Fast Company Magazine توسط آقای Tom Peters نوشته شد و بعد از آن، پرسونال برندینگ نیز به هدفی برای بسیاری از مدیران و تاجران و ورزشکاران و بازیگران و… تبدیل شد.
چه چیزی در این مقاله خواهم خواند؟

اول از همه ببینیم که پرسونال برندینگ چه تعریفی دارد؟ و بعد از آن هم درباره پرسونال برند کمی شفاف‌سازی می‌کنیم تا بهتر با آن آشنا شویم و در نهایت ببینیم که برای پرسونال برندینگمان چه کار می‌توانیم بکنیم.
تعریف پرسونال برندینگ

در اولین تعریف پرسونال برندینگ می‌خوانیم که:
پرسونال برندینگ راهکاری‌ست برای این که برخی از ویژگی‌های یک برند را در یک انسان قرار دهیم، به این ترتیب افرادی همچون کارشناسان، کار آفرینان و هنرمندان می‌توانند در زمینه‌های کاری خود صاحب اعتبار، شهرت، شخصیت و ارزشی قابل ارائه همچون یک نام تجاری یا برند شوند.
وجه تمایز شما چیست؟ چه برندی می‌خواهید باشید؟ همین الان هم پرسونال برند دارید!

شما قرار نیست یک پرسونال برند را از اول برای خودتان بسازید. همین الان شما پرسونال برند خودتان را دارید. باور نمی‌کنید؟ نامتان را در گوگل جست و جو کنید.
اگر یک صفحه فیس بوک یا Linkedin داشته باشید به احتمال زیاد نام شما در صفحه اول نتایج خواهد بود. یا مثلا ممکن است نامتان در یک ریپورتاژ خبری محلی یا مثلا کشوری (مثل ایسنا) یا جهانی (مثل Forbes) باشد. همه‌ی این‌ها بخش مهمی از نمایش پرسونال برند شماست.
برندی که مدیر عاملش و خودش، خودمانیم!

ناراحت‌کننده‌ست؟ خوشحال‌کننده‌ست؟ به هر حال این چیزی‌ست که مردم درباره شما در بیرون می‌بینند و می‌شنوند و شما نیز باید بتوانید آن شخصی را که می خواهید مردم از شما ببینند به نمایش بگذارید. مخاطبان‌تان شما را به چه چیزی می‌شناسند؟ به چه چیزی بیشتر از همه معروفید؟
ما مدیران عامل شرکت‌های خودمان هستیم. همه‌ی ما که در دنیای کسب و کار فعالیت می‌کنیم باید به دنبال یک پرسونال برند مناسب از خودمان باشیم.
بسیار خب قبول، اما تصور ما از برند در ذهن خیلی از ما همیشه یک شرکت است که کلی هزینه برای تبلیغات و بازاریابی و… خودش می‌دهد که خودش را برند کند. ما اگر بخواهیم خودمان را برند کنیم چکار باید بکنیم؟
چگونه؟

قبل از هرکاری بدانید که پرسونال برندینگ نیز مانند برندینگ شرکت‌ها، فرایندی زمان‌بر و بسیار حساس است. اگر برندی منفی از خودتان بسازید؛ خودتان را که نمی‌توانید عوض کنید! (بر خلاف برند شرکت‌تان که کلا می‌توانید از اول با نامی دیگر، آن را بسازید).
در این قسمت، مختصری از ابتدایی‌ترین نکاتی را که برای پرسونال برندینگ‌تان احتیاج دارید، ذکر می‌کنیم:
این سه نکته را رعایت کنید:

  1. شفاف‌سازی خواسته: شفاف‌سازی کامل درباره جلوه‌ای که می‌خواهید در برابر دیگران داشته باشید را انجام دهید. تلاش نکنید تا چندین و چند پیام را از پرسونال برندتان به نمایش بگذارید؛ در واقع، مخاطب را گیج نکنید! یک هدف اصلی را نشانه بگیرید و در آن بهترین باشید.
  2. در دنیای مجازی، یک دست باشید: خب پیامی را که پرسونال برندتان قرار است منتقل کند انتخاب کرده‌اید. دستی به صفحات‌تان در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی بزنید و همه‌ی آن‌ها را با پیامی که می‌خواهید از شما منتشر شود هماهنگ کنید (به خصوص در Linkedin).
  3. آن چه که به آن معروفید: آیا می‌توانید در 10 کلمه یا حتی کمتر، ارزش‌های خودتان را معرفی کنید؟ این که نتوانید خیلی سریع و کوتاه به سوال «که هستید؟» پاسخ دهید؛ یکی از بزرگ‌ترین زنگ خطرهای پرسونال برندتان و یا هر نوع دیگری از انواع برندها می‌باشد. مردم باید شما را به چه چیزی بشناسند؟ به روز بودن؟ رهبر بودن؟ یا خوش تیپ بودن؟!

پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست؟ - شبکه مدیران Modir TV