وقتش رسیده تا از برندتان یک ارزیابی مناسب انجام بدهید.
ببینید تا این جای کار تا چه حد توانسته اید برندینگ خوبی را پیاده سازی کنید!
آیا برندتان همان ویژگی هایی را دارد که می خواستید؟
خب از کجا بفهمیم؟
برای پیداکردن راه حل مناسب، گشتیم تا به تحقیقی از پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی برخوردیم که یک لیست 9 سواله درست کرده بودند که طبق گفته مدیر تحقیقشان (پروفسور دیوید هِنارد)، جواب دادن به این 9 سوال، این نتیجه را برای شما دارد:
با این پرسش نامه می توانید میزان تاثیرگذاری برندتان را از جنبه های مختلفی بررسی کنید:

  • برندتان چقدر به سلیقه مخاطبان (Favorability) نزدیک است؟
  • چقدر اصیل (Originality) است؟
  • و چقدر شفاف (Clarity) است؟ (یعنی تا چه حد می توان به راحتی پیام و هویت برندتان را فهمید؟)

تکمیل این پرسش نامه به شما کمک می کند که ارزیابی بهتری از برندینگ تان داشته باشید و اگر مشکلی هست، بفهمید کجاست و بدانید که در ادامه باید چه کنید.
در زمان پاسخ گویی به سوالات، خودتان را جای مخاطب بگذارید.
این شما و این هم 9 سوال برای اندازه گیری میزان موفقیت برندینگ تان:

  1. قابل پیش بینی ست؟ یا همیشه مخاطبانش را سورپرایز می کند؟
    (مثلا بامیلو با تخفیف های ناگهانی (تا 60 درصد)، گاهی مخاطبانش را سورپرایز می کند.)
  2. آیا متناسب با زمان تغییر می کند؟ به روز می شود؟
    (مثلا گوگل همیشه متناسب با نیازهای جدید مخاطبانش، خدماتش را به روز کرده و یا خدماتی جدید ارئه می کند.)
  3. در وهله اول، مخاطبانش را جذب می کند؟ آیا جذابیت کافی را دارد؟
    (با این که شرکت NIKE خیلی وقت ها حتی محصولاتش را در تبلیغاتش معرفی نمی کند، اما تبلیغاتش این جذابیت را به وجود آورده که مخاطب برود و بگردد که این علامت “تیک” برای چه برندی ست؟ چه محصولی دارد؟)
  4. حس مثبت می دهد یا منفی؟
    (کلا برند NESCAFE، حس سرزندگی و مثبتی را به مصرف کنندگانش می دهد.)
  5. هویتی غنی و ممتاز دارد یا بی هویت و پوچ است؟
    (شبکه linkedin، هویتی غنی و با اصالت در ذهن مخاطبانش از خود به جای گذاشته و حتی این حس را به کاربرانش نیز می دهد.)
  6. مرموز و عجیب غریب است؟ یا به راحتی می توان کشفش کرد؟
    (خیلی راحت می توانید برند Lamborghini را کشف کنید. کاملا معلوم است که چه محصولی را با چه کیفیتی و در چه رده ای و با چه قیمتی و… ارائه می کند.)
  7. آیا با برندهای دیگر فرق می کند؟ محصول، خدمات، هویت و… خاصی (به نسبت رقبایش) دارد؟
    (آیفون اپل با همه تلفن های هوشمند تفاوت خاصی دارد.)
  8. یک محصول، خدمات، مفهوم و… عمومی دارد؟ یا به طور کلی یک چیز خاص را ارائه می دهد؟
    (والت دیزنی، برندی خاص با مفهوم، خدمات، حس، هویت و… خاص و متمایز است و مثلا TOYOTA، مثل بسیاری از شرکت های دیگر، خودرو تولید می کند.)
  9. جدید و بدیع است؟ یا نیازهای قبلی را برطرف می کند؟
    (مثلا اسکوتر برقی کلا یک کالای جدید و بدیع است، اما بریتیش ایرویز یک نیاز قدمی و همیشگی (پرواز) را برطرف می کند.)

درنظر داشته باشید، تست بالا نمی گوید که برای مثال اگر جدید و بدیع باشید (مورد نهم) خوب است و اگر آن طور باشید بد است!
این 9 پرسش برای ارزیابی برندتان است، از این لحاظ که چقدر به آن چیزی که می خواهید نزدیک شده اید و در کدام موارد (1 تا 9) باید بیشتر کار کنید تا به آن سطح مطلوبتان برسید.

9 سوال که میزان موفقیت برندینگ تان را اندازه گیری می کند - شبکه مدیران Modir TV