در بخش اول بازسازی برند در 10 گام، 4 گام را برای یک بازسازی برند (Rebranding) موفق توضیح دادیم، این شما و این هم بخش دوم بازسازی برند در 10 گام:

گام پنجم: این دو دسته مشتری را فراموش نکنید (Shannon Fitzgerald)

گاهی وقت‌ها آنقدر درگیر بازسازی برند می‌شویم که استراتژی‌های دیگر آگاهی رسانی و تبلیغات را فراموش می کنیم!
به این دو دسته از مخاطبان توجه کنید:
آنان که اصلا کاری به برند ندارند:

به عنوان یک صاحب یک کسب و کار، باید به برخی از مشتریانی که کلا هیچ کاری نه به برند دارند و نه به لوگو و نه به هیچ یک از کارهای مربوط به برندینگ شرکتتان، اهمیت بدهید (که کم هم نیستند از این دسته مشتریان).
برای آن ها مهم نیست که شما در بازسازی برندتان، چه تغییری (مثلا) در لوگویتان داده اید. برای آن‌ها فقط و فقط یک چیز مهم است و آن این که تغییرات برند شما قرار است چه اثر مفیدی را در زندگی آن‌ها داشته باشد.
(برای مثال در پروژه Rebranding بانک ملت، این بانک علاوه بر تبلیغات زیادی که برای آگاهی رسانی از ساختارهای جدید برندش انجام داد، تبلیغات گسترده ای را نیز برای نشان دادن “مفید بودن خدماتش برای مردم” و با تمرکز بر منافع مشتریان، انجام داد.)
آنان که از تغییر متنفرند:

با این حال برخی دیگر از مشتریان هستند که از تغییر متنفرند. هم زمان که در حال بازسازی برندتان هستید، حواستان باشد که ویژگی هایی را که مردم، بابتش برندتان را دوست داشتند حذف نکنید.
به مردم توضیح بدهید که آن ها همان چیزهایی را که دوست داشتند می‌توانند داشته باشند و فقط دارید امکانات جدید دیگری در اختیارشان می‌گذارید.
گام ششم: لطفا کارتان را به دادگاه نکشانید! (Sonia Lakhany)

مطمئن شوید که حق استفاده از نام تجاری منتخبتان را دارید، که مجبور به پرداخت جریمه و بازپس دادن نام تجاریتان نشوید.
عمق فاجعه وقتی‌ست که هزینه تبلیغات اینترنتی، محیطی، آگاهی بخشی و… را پرداخت می کنیم و در آخر می‌فهمیم که تمام تلاش‌هایمان برای شرکت دیگری بوده است!!
گام هفتم: حضور در شبکه‌های اجتماعی (Tammy Katz)

مردم باید شما را در همه جا ببینند. مگر شلوغ‌تر و صمیمی‌تر از شبکه‌های اجتماعی هم داریم؟!
فراموشی رسانه‌های اجتماعی در فرآیند بازسازی برند، اصطلاحا “باخت خاموش” است؛ می بازید و نمی‌فهمید چرا!
مطمئن شوید که آژانس برندینگی که طرف قراردادتان است، در بحث رسانه ها و شبکه های اجتماعی، حرفه ای باشد!
گام هشتم: موزه را تعطیل کنید! (Zach Alam)

همه چیز را بازسازی کنید. موزه را تعطیل و جشنواره فناوری برپا کنید! اثرات برند قبلی و هر اتفاق قدیمی دیگر را تغییر بدهید.
حتی اگر لازم باشد لوگو و نام برندتان را نیز تغییر بدهید! مردم باید تفاوت زیادی را بین برند جدیدتان و برند قبلی ببینند.
گام نهم: حسابی سر و صدا کنید! (Rachel Ritlop)

بگذارید مخاطبان و مشتریان بدانند اتفاق عظیمی در راه است. در شبکه های اجتماعی سر و صدا به پا کنید!
بگذارید مردم بدانند که در جشن بازسازی برندتان:

  • قهوه مجانی سرو میشود
  • یا هنرمندان محبوب حضور دارند
  • و یا مثلا بزرگان صنعت کسب و کارتان حضور دارند و…

کارت دعوت‌های شما باید در ذهن بینندگان جای بگیرند؛ آن‌ها را ترغیب به حضور در این اتفاق بزرگ کنید!
گام دهم و آخر: کارمندان را بی‌خبر نگذارید (Manika Bahuguna)

کارمندان خود را مطلع نگه دارید. نگذارید وقتی یکی از مخاطبان از او پرسید در شرکت‌تان چه می‌گذرد، با “نمی‌دانم” جواب دهد!
نیاز به اطلاع رسانی وسیع و پرهزینه‌ای نیست. فقط کافی‌ست تا:

  • بازسازی برند را برایشان توضیح دهید
  • اهداف جدید را روشن کنید
  • و همه را ترغیب به رسیدن به این اهداف کنید!

این نکته را بدانید که هر کارمند، به تنهایی خود یک رسانه تبلیغاتی قوی برای اطرافیانش است.

بازسازی برند (Rebranding) در 10 گام - بخش دوم - شبکه مدیران Modir TV