روزی 2 ساعت و 57 دقیقه، میانگین استفاده از موبایل در بین مردم آمریکاست. حالا این عدد در مورد مردم کشورمان چقدر است نمی‌دانیم (!) ولی کمی دور و بر خودمان را نگاه کنیم متوجه می‌شویم که بعید است از این عدد کمتر باشد!
برای بازاریابی موبایلی تعاریف مختلفی وجود دارد که ساده‌ترین تعریف بازاریابی موبایلی این است که:
بازاریابی موبایلی، به تمامی اقدامات بازاریابی می‌گویند که مخاطب را با استفاده از تلفن همراهش هدف می‌گیرند.
  • بازاریابی موبایلی یکی از شاخه‌های بازاریابی دیجیتال است.
  • تبلت، PSP (همان کنسول دستی پلی‌استیشن) و PDA هم (در بحث ما) موبایل محسوب می‌شود.

مردم چگونه از تلفن همراه استفاده می‌کنند؟

طبق تحقیق comScore, Inc، مردم از تلفن همراه‌شان به این صورت استفاده می‌کنند:




  • 74 درصد، با موبایلشان پیام متنی می‌دهند (SMS، تلگرام و…).
  • 50 درصد، با موبایلشان اپلیکیشن دانلود می‌کنند (و خب بعد از دانلود، استفاده هم می‌کنند!).
  • 49 درصد، از مرورگر (Browser) موبایلشان استفاده می‌کنند.
  • 36 درصد از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند (دقت کنید که تلگرام را حساب نکرده است).
  • 33 درصد، با موبایلشان بازی می‌کنند.
  • 26 درصد، با موبایلشان موسیقی گوش می‌دهند.




نکته: در مورد 36 درصدی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند دقت کنید که تلگرام در خارج از ایران به اندازه ما محبوبیت ندارد و آن‌ها بیشتر از واتس‌اپ برای پیام رسانی استفاده می‌کنند که قاعدتا یک شبکه‌ی اجتماعی محسوب نمی‌شود.
اصلی‌ترین روش‌های بازاریابی موبایلی

  • تبلیغات پیامکی (SMS): یک سیم‌کارت ایرانسل بخرید، خودتان می‌فهمید تبلیغات پیامکی چیست!
  • ارسال Notification به موبایل: به اپلیکیشن‌های پرمخاطب پول می‌دهید تا برای مخاطبانشان یک نوتیفیکیشن ارسال کند (که محتوای این نوتیفیکشن، تبلیغ کالا، خدمات، وب‌سایت و… شماست).
  • تبلیغات بنری موبایلی: بنرهایی در داخل اپلیکیشن برای مخاطبان اپ، به نمایش گذاشته می‌شود.
  • تبلیغات ویدیویی موبایلی: از مخاطب تقاضا می‌شود که (مثلا) برای رفتن به مرحله بعد بازی، باید یک ویدیوی 8 ثانیه‌ای را تماشا کند.


بازاریابی موبایلی چیست؟ - شبکه مدیران Modir TV