در طی یک سال اخیر خبرهایی از سرمایه گذاری ۳ میلیاردی یک شتابدهنده ایرانی تا شایعات سرمایه بیست میلیون دلاری دیروز روی اسنپ و یا خبرهای اخیر فرار مغزها با کمک شتابدهنده ها یا حتی رویدادهایی چون Ibridges برلین هر کدام به نوعی بازار شایعات استارت آپهای ایرانی را داغتر از قبل می کند . لابی گری برای پخش خبرهای این چنینی در سایتهایی چون فوربس و تک کرانچ نیز جای بحث جداگانه دارد . شتابدهنده ای که مدعیست چند میلیارد سرمایه در اختیار استارت آپهای خود قرار داده است اما استارت آپهای مذکور به نوعی فاقد هر اعتبار و مشتری هستند اولین خبری است که وجه استارت آپهای ایرانی را زیر سوال می برد و باید پرسید این سه میلیارد از کجا آمد و به کجا رفت و چرا اثری از این سرمایه روی استارت آپهای مذکور وجود ندارد .
سرمایه بیست میلیون یورویی روی اسنپ که معادل ۸۰ میلیارد تومان می باشد و به گروه اینترنت ایرانیان نسبت داده شده است از ارزش سرمایه بزرگترین استارت آپهای سیلیکون ولی بالاتر است و عدم نظارت روی مبالغ ، عادی شدن ارزش گذاری های دروغین روی استارت آپهای ایرانی زنجیره ای است که به زودی دامنگیر تمامی استارت آپهای ایرانی خواهد شد . در طی یکسال اخیر استارت آپهای ایرانی که شاید رتبه آنها در الکسا از رتبه سایت یه مدرسه ابتدایی کمتر است مدعی ارزش چند میلیاردی استارت آپ خود هستند و به زودی شاهد حباب قیمت گذاری و جعلی تمامی استارت آپهای ایرانی خواهیم بود . در حال حاضر شاید تعداد استارت آپهای بین المللی در ایران از تعداد انگشتان دست هم کمتر باشد اما با مرور خبرهای روز دنیای استارت آپها و مرور ساده و سر انگشتی ارزش استارت آپهای بین المللی حتی در منطقه آسیا نیز متوجه جعلی بودن این خبرها خواهیم بود .
طی روزهای گذشته نیز هفته نامه عصر ارتباط به نقد شتابدهنده ای پرداخت که با ارایه مبالغ قابل توجه از آنها با نام “مراکز شتابدهنده فرار مغزها و ایده ها ” نام برده است . این مرکز اعلام کرده است که از میان ایده های دریافتی ۵۰ طرح برتر را به آلمان و سوئد و ایتالیا اعزام خواهد کرد . عصر ارتباط در مقاله خود نوشت این شتابدهنده هیچ گارانتی و ضمانت اجرایی در خصوص این ادعاها نداشته و فارغ از اینکه اصل طرحهای منتخب می تواند به شکل یک طرفه از سوی سرمایه گذاران خارجی مورد بهره برداری قرار بگیرد ارایه دهندگان طرحها می توانند به راحتی و با مشوق هایی از کشور خارج شوند .
حال باید این سوال مطرح شود که جرقه این قیمت گذاری ها و یا تلاش برای سرقت ایده ها توسط چه اشخاصی زده شده است و آنها چگونه از این رویدادها و گزارش ها منفعت می برند ؟ آیا دیجیکالا و کافه بازار اولین بنیانگذاران حباب قیمت گذاری و گزارشهای جعلی بودند یا افرادی با منافع شخصی نسبت به این خبرها سود می برند ؟

از شتابدهنده های فرار مغزی تا شایعات 20 میلیون یورویی استارت آپهای ایرانی - ایران استارتاپ اولین سایت اخبار استارتاپهای ایرانی و خارجی