شهر رویایی پاریس به دور از مکانهای دیدنی ، شانزلیزه و صدها جذابیت دیگر دارای نقطه عطف بزرگی برای استارتاپی ها می باشد و آن هم ایستگاه F هست . در مقالات قبلی مروری بر فعالیت این مجموعه کرده بودیم و اینبار تصمیم گرفتیم با جمعی از دوستان به همراه مدیریت ایران استارتاپ آقای پریدار از این مجموعه دیدن نماییم .
برای بازدید می بایست فرم بازدید زبان انگلیسی را در سایت تکمیل می کردیم و ساعت و روز مورد نظر را هم مشخص می کردیم . از مزایای پاریس وجود ایستگاههای فراوان مترو برای دسترسی به تمامی نقاط شهر هست و در نزدیکی ایستگاه F هم یه خط مترو وجود داشت و با چند دقیقه کوتاه پیاده روی و ورود به یکی از خیابانهای فرعی نمای بزرگ این مجموعه به چشم می خورد . بعد از بررسی کارت شناسایی توسط پرسنل خوش برخورد این مجموعه ( در تجربه بازدید از شتابدهند های ایرانی یا کسی برای خوشامد گویی وجود ندارد یا اگر هم وجود دارد خوش آمد گویی در کار نیست ) و تکمیل افراد تور بازدید از مجموعه آغاز می شود . بتینای بلژیکی شخصا برای برگزاری تور بازدید عمومی این پردیس بزرگ استخدام شده است و با انرژی و رفتار مناسب به تمامی سوالات پاسخ می دهد .


برای دسترسی به تمامی بخشهای این مجموعه می بایست دسترسی لازم روی کارت یا کد QR شما از قبل تعریف شده باشد در غیر این صورت امکان ورود نخواهید داشت و صدای بوغ گوش خراش دربها به صدا در خواهد آمد . ضمن اینکه خانمی که مسئولیت راهنمایی و تفسیر این مجموعه را بر عهده داشت پیشاپیش اعلام نمود که بخشهایی که استارتاپها در آن مشغول به کار هستند قابل دسترسی نخواهد بود و نباید تمرکز تیم ها رو بهم میریختیم .
در این بازدید افراد مختلفی از کشورهای مختلف جهت بازدید از این مجموعه مشتاقانه حضور داشتند و سوالات خود را می پرسیدند . در ابتدا راهنمای تور به معرفی امکانات و برخی نکات هایلایت این مجموعه مثل بازدید رییس جمهور فرانسه و حضور مایکروسافت ، فیس بوک و آمازون در ایستگاه F پرداخت . اما نکته اصلی این مجموعه وجود خانم رکسانا ورزا به عنوان مدیریت این مجموعه برای ایرانی ها نکته برجسته تری می باشد .
اما قبل از اینکه وارد مباحث تخصصی بررسی این مجموعه شویم باید به صحبت راهنمای تور در مورد خاویر نیل بنیانگذار اصلی این مجموعه بپردازیم که چندین میلیون دلار پول شخصی خود را صرف راه اندازی این مجموعه کرده است . به راستی که این نکته بکرترین موضوع در مورد ایستگاه F می باشد که در تمامی اروپا و آسیا یونیک می باشد و شاید در آمریکا این موضوع قبلا رخ داده باشد اما صرف هزینه به این نحو در حوزه اروپا کماکان موضوعی جذاب است .

موضوعی که در ایران بعید است رخ دهد و چه بسا چرخه بی ثمر شتابدهنده های ایرانی همانند تاسیس سوپر مارکتها و هایپر استارهاست و رشد قارچ گونه آنها تا این لحظه کمترین کمک لازم را به جامعه استارتاپی ایران کرده است .
از دیگر نکات جالب ایستگاه F وجود ون های سیار فروش غذا در کنار آن و در نهایت وجود یک کافی شاپ ارام و بی سر و صدا جنب درب ورودی آن می باشد که در مجموع تمامی نیازهای کارآفرینان این مجموعه را تامین می کند . در قسمت بعدی این گزارش به توضیح کامل امکانات و قابلیتهای این مجموعه خواهیم پرداخت .

بازدید اختصاصی ایران استارتاپ از ایستگاه F در پاریس ( قسمت اول ) - ایران استارتاپ اولین سایت اخبار استارتاپهای ایرانی و خارجی