اگر لیستی از اشتباهات استارتاپ ها و نباید ها داشته باشید، این لیست تبدیل به دستورالعمل موفقیت شما می شود. کافی است این کارها را نکنید.

در لیست زیر ۱۸ اشتباه بزرگ را که باعث نابودی استارتاپ ها می شود بخوانید.

  1. شروع به تنهایی. اگر کار را به تنهایی شروع کنید، تقریبا شانس موفقیت شما صفر است. استارتاپ های موفق حداقل با یک تیم دو نفره شروع میشوند.
  2. منطقه شروع نامناسب. شما میتوانید هر چیز از یک خانه را عوض کنید اما نمیتوانید ذات محله ای که خانه در آنجا قرار دارد را عوض کنید. همینطور یک استارتاپ هم اگر در منطقه نامناسبی شروع شود موفق نخواهد شد.
  3. ماندن در حاشیه. با کناره گیری از اصل ماجرا، استارتاپ شما دیده نخواهد شد. اگر از رقابت میترسید، ماندن در حاشیه و دور از دید ماندن، ضرر بیشتری به شما میزند.
  4. ایده فرعی و مشتق شده. با کپی کردن دقیق یک ایده بدون اضافه کردن موارد مثبت، نمیتوان موفق شد. ایده ای که اجرا میکنید باید از مشابه خود بهتر باشد.
  5. لجاجت. ناتوانی در سازگاری، استارتاپ هایی را که آنقدر لجوج و یک دنده هستند که نمیخواهند خواسته ها و نظرات کاربران خود را بشنوند نابود میکند.
  6. استخدام برنامه نویس غیرحرفه ای. برای اینکه یک برنامه نویس خوب را بشناسید یا باید خودتان یکی از آنها باشید یا یک فرد قابل اعتماد در بین تیم یا دوستانتان داشته باشید. دسترسی به برنامه نویسان حرفه ای همیشه سخت است. بنابراین موانع زیادی در برابر استخدام برنامه نویس خوب قرار دارند.
  7. انتخاب پلت فرم اشتباه. اینکه با چه سرعتی میتوانید تعیین کنید استارتاپ شما موقع فشار دوام میاورد یا نه. در پلت فرم اشتباه، مقیاس پذیری در تنگنا قرار میگیرد. کاربران هم منتظر شما نمی مانند تا ببینند شما مشکل را چطور حل میکنید.
  8. کندی در لانچ کردن و شروع استارتاپ. در این مواقع، قبل از اینکه رسما استارتاپ را لانچ کنید، خودتان هم نمیدانید آیا واقعا صاحب چنین استارتاپی هستید یا نه. هرچقدر شروع کار را به تاخیر بیندازید، جواب را دیرتر خواهید گرفت.
  9. عجله در لانچ کردن و شروع. اگر خیلی زود کار را شروع کنید آمادگی اجرا و مدیریت آن را نخواهید داشت و حتی شاید محصولتان هم تا مدت ها آماده ارائه نشود.
  10. در نظر نداشتن کاربران بالقوه. یک جایی یک نفر باید واقعا علاقه مند به محصول شما باشد. اما شاید هم واقعا چنین کسی نباشد! پس مطمعن شوید محصول شما مصرف کننده بالقوه ویژه ای دارد. مطمعن شوید که کسانی منتظر شروع کار شما هستند.
  11. تزریق سرمایه ناکافی. شما چیزی را به دست می آورید که برای آن سرمایه گذاشته اید. با تزریق ناکافی سرمایه به مرحله تولید، شاید نتوانید محصول خود را با حداکثر پتانسیل آماده کنید.
  12. هدر دادن سرمایه یا خرج های اضافی. اگر در مراحل اولیه، قبل از رشد کافی زیاد هزینه کنید، سرمایه تمام می شود و مجبور به تعطیل کردن کار می شوید.
  13. تزریق سرمایه زیاد و اضافی. موجودی و سرمایه زیاد که از سرمایه گذاری اولیه یا درآمد اولیه حاصل شده است، احساس موفقیت کاذب به شما میدهد. درحالی که واقعا هنوز چیزی را به دست نیاورده اید. یادتان باشد نهایتا شما باید تاثیر اصلی را روی کاربران بگذارید تا درآمد کسب کنید نه سرمایه گذاران.
  14. مدیریت غلط سرمایه گذار. اگر بین انتخاب راضی کردن سرمایه گذار یا راضی کردن کاربران گیر کردید، حتما کاربران را انتخاب کنید. اگر کاربر راضی باشد، درآمد به دست می آید و نهایتا سرمایه گذار هم راضی میشود.
  15. قربانی کردن کاربران برای سود بیشتر. وقتی کاربر دارید، یعنی میتوانید بعدا از آنها پول دربیاورید. اما نمیتوانید بعدا آنها را راضی کنید. پس اول کاربران را راضی کنید بعد به فکر سود باشید.
  16. اجتناب از حل مشکلات و کارهای سخت و فیزیکی. همه چیز کد زدن و طراحی سایت نیست. سایت و اپلیکیشن شما اگر رتبه اول تجربه کاربری و رابط کاربری هم باشد، بازهم تفاوتی در کل قضیه نمی کند. تجارت یعنی ایجاد روابط. بروید به بیرون و با ایجاد روابط، مشکلات خود را حل کنید. به اصطلاح دست های خود را آلوده به کار کنید.
  17. بحث و مناقشه بین سرمایه گذاران یا موسسان. بحث و مناقشه بین صاحبان یک استارتاپ رایج است. جاه طلب بودن بنیان گذاران اغلب باعث این تضادها میشود.
  18. تلاش نصفه نیمه. فقدان عزم و اراده جدی برای راه اندازی استارتاپ و ناتوانی در تجسم آخر راه زیاد مشاهده می شود. اگر احساس میکنید اولویت های مهم تری در زندگی نسبت به راه اندازی استارتاپ دارید، احتمالا هنوز هم از فکر آنها بیرون نیامده اید و در ذهن خود میخواهید آنها را ادامه دهید.


۱۸ اشتباهی که استارتاپ ها را نابود میکند - پرتال کارآفرینی و استارتاپ