افراد زیادی هستند که آنقدر به پیدا کردن ایده ای ناب وقت صرف کرده اید که دیگر احساس میکنید مغزتان قفل کرده است. مطمعن تا به حال به این فکر نکرده اید که ایده از کجا میاید و به به خودی خود چقدر مهم است.

بررسی افکار و باورهایتان
در همین اول کار باید بگویم اگر به دنبال ایده ناب هستید و برای اولین بار است که میخواهید تجارتی را شروع کنید، شما تازه کار هستید. باید بدانید که همه ی افکار یک تازه کار صحیح و قابل اعتماد نیست. اولین کار شما این است که باید هرچقدر میتوانید از تجربیات دیگران بیاموزید. و بعد با افکار و باورهای خود در زمینه مورد نظر مقایسه کنید. اکثریت تازه کارها وقتی به این مرحله میرسند میگویند: نه این طورها هم نیست من میتوانم. من فرق دارم. خیلی ها امثال این جملات را گفته اند و تاوان سنگینی هم داده اند. باید مقابله با فهمیدن را کنار بگذارید! شما وقت ندارید همه چیز را تجربه کنید. تجربیات و آموزش ها را دریافت کنید و سریع تحلیل کنید و نتایج را فرا بگیرید.



ایجاد تعادل
بعد از مرحله بالا متوجه میشوید که ایده به خودی خود به درد شما نمیخورد. ایده خام به درد هیچ کس نمیخورد. اول باید بدانید اجرای درست یک ایده مهمتر از خود ایده است. هرکسی هم برای اجرای هر ایده ای مناسب نیست. در نتیجه باید بین انتخاب ایده مناسب و بررسی توان اجرایی آن یک تعادل ایجاد کنید و برای انتخاب یک ایده هردو مورد را درنظر بگیرید. شاید بهتر است در زمینه رشته دانشگاهی و تخصصی خودتان دنبال یک نیاز اساسی باشید.

پیدا کردن ایده ناب مراحل مختلفی دارد و فقط با فکر کردن حاصل نمیشود. اول باید یک نیاز اساسی که قابلیت تبدیل به یک تجارت داشته باشد را پیدا کنید. مراحل مختلف نیازسنجی و امکان سنجی را طی کنید. اگر نتایج مناسب بود، ایده شما اماده است! البته این مراحل در مقالات جداگانه توضیح داده خواهد شد.

بحث اجرا بحث گسترده ای است و با اینکه چهارچوب و قوانین کلی خود را دارد، برای هر ایده هم متفاوت میباشد. اجرا و عملی کردن ایده اهمیتش چند برابر بیشتر از خود ایده میباشد. چراکه ایده هایی هم که نیازهای اساسی را پاسخ میدهند، اگر درست معرفی و اجرا نشوند موفق نمیشوند. اینطور نیست که شما با یک ایده در ذهن مثل کسی که گنج نهفته ای دارد در خیابان حرکت کنید! باید بتوانید آن را معرفی و اجرا کنید.

با یک مثال منظور را واضح تر میرسانم. در بازار سنتی و فیزیکی، قانونی وجود دارد که میگوید: بسته بندی محصول را میفروشد. یعنی اگر جنس بی کیفیت در بسته بندی شیک باشد حتما فروش خواهد رفت. حتی اکثر مشتری ها بی کیفیتی ان را شاید متوجه نشوند چون گول بسته بندی را خورده اند. اما اگر شما جنس درجه یک را در یک نایلون پیچی ساده عرضه کنید چطور؟ انتظار دارید مردم برای محصول شما سر و دست بشکنند؟ اما اینطور نیست. شما باید طرح گرافیکی درجه یک را در بسته بندی با متریال درجه یک ارائه کنید. و با بازاریابی حرفه ای محصول را به دست عمده فروشی ها وخرده فروشی ها برسانید تا مشتری ببیند. و بعد مشتری بسته بندی شما را بپسندد و بخرد.

پس میبیند که نمیتوان روی یک کاغذ نوشت “این جنس درجه یک است آن را بخرید” و انتظار فروش داشت. ارائه یک ایده هم دقیقا مانند ارائه محصول فیزیکی میباشد و اجرای حرفه ای میطلبد.

ایده ناب یا اجرای ناب - پرتال کارآفرینی و استارتاپ