ساختار تیم استارتاپی ؛ از سیر تا پیاز ایجاد یک تیم استارتاپی

یه تیم استارتاپی چه ساختاری باید داشته باشه؟ مسئولیتاشون چیه و از اول کار باید تیم استارتاپی خفن داشت؟ بهترین ترکیب یه تیم استارتاپی چند نفره و از کیا باید تشکیل بشه و هر کدوم چه ویژگی‌هایی باید داشته باشه؟ اصلا کی باید تیم تشکیل بشه!؟ اینا همه سئوالاتی بود یا ازم میپرسیدن یا خودم توی ایسمینار باهاشون کلنجار رفتم تا اینکه تصمیم گرفتن برای یه بارم که شده یه مقاله در مورد ساختار پیشتهادی یه تیم استارتاپی بنویسم!
یه سرچ کوچیک فارسی به هم نتایج خوبی نداد اما سرچ انگلیسی کلی اطلاعات داد که خوب هر کدوم از نوشته‌ها دیدگاهی برای یه تیم استارتاپی داشتن! من به جای شما خوندمشون و در غالب شش دیدگاه (که زمان نگارششون از سال ۲۰۱۴ بوده تا حالا) برای نقش‌هایی که باید تو هر تیم استارتاپی باشن، هر کدومو مرور سریع کردم و در نهایت براساس تجربیاتم تو ایسمینار و مشاوره و منتورینگ ده‌ها تیم استارتاپی ساختار پیشنهادی خودم رو ارائه دادم. میتونم ادعا کنم که نوشته کاملی شده که امیدوارم با بازخوردها و تجارب واقعی شما هم کاملتر بشه.


دیدگاه اول:

یه مقاله جالب تحت عنوان «نقش‌های استارتاپ نرم‌افزاری» تو codeincomplete.com منتشر شده اواخر سال ۲۰۱۴ که میگه بودن این سه تا H تو یه استارتاپ مبتنی بر فناوری ضروریه: (از اینجا مقاله کامل رو بخونید)
The Hustler (هیولای موفقیت): میتونه عنوانش CEO (مدیرعامل) باشه که مسئول رشده، مهارتش توسعه کسب و کاره و وظیفش ساخت یک کسب و کار عالی و حوزه‌های تمرکزش: تیم، مدل کسب و کار، جذب سرمایه، حقوقی، حسابداری و منابع انسانی.
The Hipster (نوگرا): میتونه عنوانش COO یا CMO باشه و مسئول مشتریه، مهارتش طراحی و وظیفش ساخت یه تجربه مشتریِ عالیه و حوزه‌های تمرکزش: مشتری، محصول، برند، بازاریابی و محتوا.
The Hacker (هکر): عناوینش میتونن CTO (مدیر فنی) یا CPO (مدیر محصول) باشه و مسئول ساختنه، مهارتش توسعه فناوری و وظیفش ساخت یک پلتفرم عالیه و حوزه‌های تمرکزش: خدمات، فناوری، داده، فرایند و زیرساخت.

اگر بخوایم ریزتر حوزه فعالیت‌های هر کدومو باز کنیم به شرح زیر خواهند بود:
The Hustler:

تیم: چشم انداز، بیانه ماموریت، استراتژی، برنامه‌ریزی، مدیریت، استخدام، اخراج و رویدادها

مدل کسب و کار: جذب مشتری، هزینه جذب مشتری (CAC)، طول عمر مشتری (CLV)، درآمد مکرر ماهیانه (MRR)، پخش، فروش و رشد

جذب سرمایه: ارائه به سرمایه گذار، ارائه‌های عمومی، بالا بردن آگاهی برند، سرمایه گذارها، آنجل‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، ترم شیت و گزارشات سرمایه گذاری

حقوقی: شخصیت حقوقی، اعضای هیات مدیره، مشاوران، سهامداران، سهام‌های رهن و تشویقی، مالکیت معنوی، پتنت‌ها، علائم تجاری و کپی رایت‌ها

حسابداری: بودجه‌ریزی، جریان نقدینگی، سود و زیان و بالانس شیت‌ها

منابع انسانی: سیاست‌های پرداختی، تشویق‌ و پاداش‌ها، سلامتی، اجاره آفیس و خرید تجهیزات

The Hipster:
مشتری: یافتن تناسب بازار، تحقیقا بازار، اعتبارسنجی مشتری، مصاحبه‌ها با مشتری، مشاهده، نظرسنجی‌ها، پرسوناها و رقابت

محصول: داستان مشتری، تجربه کاربری/واسط کاربری، تعامل، کاربردپذیری، وایرفرم‌ها، نمونه‌های اولیه و…

برند: نام‌ها، رنگ‌ها، لوگوها، آیکون‌ها، فونت‌ها، اشکال، هویت، صدا، استایل، حس، رفتار و اقلام تبلیغاتی

بازاریابی: وبسایت، بلاگ، شبکه‌های اجتماعی، سئو، ایمیل و داستان سرایی (استوری تلینگ)

محتوا: راهنما، شروع، آموزش، ویدئوها و اسکرین‌شاتها

The Hacker:
خدمات: دامنه، دی ان اس، ایمیل، سورس کنترل، هاست، مدیریت پروژه، باگ ترکینگ، ابزارهای تست و پایش و اندازه گیری، شاخص‌ها، تحلیل و گزارشگیری

فناوری: زبان (ها)، فریم‌ورک‌ها، کتابخانه‌ها، ابزارها، سرورها و الگوها

داده: مدلسازی داده، ذخیره سازی داده، بکاپ، انتقا داده، معماری داده و تجزیه و تحلیل داده‌ها

فرایند: چابک، توسعه، نگهداری، تست، مستندسازی، توسعه، عملیات، بررسی و تحلیل کدها، بازطراحی و اتوماسیون

زیرساختها: عملکرد، APIها، عضویت، امنیت، بررسی اختطارها، تست‌های A/B، مویابل، یکارچه سازی و…


ادامه در لینک زیر :
ساختار تیم استارتاپی ؛ از سیر تا پیاز ایجاد یک تیم استارتاپی | مانوئل اوهانجانیانس