برای هر کارآفرینی، همیشه یک لحظه‌ی تعیین‌کننده وجود دارد که در آن، یک ایده به چیزی بیش از ایده تبدیل می‌شود. آن لحظه‌ای که با خود می‌گویید: «انگار واقعا دارد اتفاق می‌افتد». خب حالا فرض کنید این اتفاق افتاد و شما مراحل رشد را به سرعت سپری کردید و برند شما روز به روز بزرگتر شد، الان زمانی است که شما نیاز دارید یک لوگوی مناسب داشته باشید. اما چه لوگویی را باید انتخاب کنید و چگونه؟

در این مقاله با نکاتی کاربردی درباره طراحی لوگو که استارتاپ‌ها باید بدانند، آشنا می‌شوید.

چرا باید لوگو داشته باشیم؟



لوگو، نماد و نشانه‌ی حرفه‌ای بودن است. شاید شما کارتان را از زیرزمین خانه‌ی خود شروع کرده باشید؛ اما داشتن لوگو یعنی اینکه کار شما به‌ طور حرفه‌ای آغاز شده است.
لوگو را می‌توان به سرعت روی یک تکه دستمال یا با یک نرم‌افزار ابتدایی سریع شکل داد. اما برای ساخت لوگو باید فکر و تلاش بیشتری به کار ببندید. چرا که دست آخر شما می‌خواهید به لوگوی‌ خود افتخار کنید. الی وال (Allie Wall) بازاریاب، می‌گوید: «باید پیش از رونمایی از لوگوی‌ خود، حس خوبی به آن داشته‌ باشید. چرا که این لوگو، روی همه چیز از جمله وب‌سایت، محصولات، کارت‌های ویزیت، خبرنامه‌ها، فاکتورها، شبکه‌های اجتماعی و … می‌آید.





اگر لوگو ضعیف باشد، دچار دردسر بزرگی می‌شوید. سعی کنید برای ساختن لوگویی متفاوت وقت بگذارید و ببینید کدام طرح با شما بهتر ارتباط برقرار می‌کند.» لوگوی استارتاپ‌ شما عنصر تعیین کننده‌ی کسب‌و‌کارتان نیست اما به قطع یقین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار‌ است.

حقایقی درباره‌ی طراحی لوگو

شما به عنوان یک کارآفرین، برای موفقیت در طراحی اولین لوگو چه چیزهایی باید بدانید؟ در اینجا به ۵ نکته‌ی کلیدی برای پاسخ به این پرسش اشاره می‌کنیم:
۱. نیازی نیست برای طراحی کلی پول خرج کنید








هر جا که می‌روید صحبت از طراحی لوگو برای شرکت‌های بزرگ و کارآفرینان پولدار است. اما اگر بودجه‌ی زیادی نداشته باشید چه؟ بالاخره، بسیاری از استارتاپ‌های نوپا درآمد چندانی ندارند. نگذارید کسی شما را گول بزند! نیاز نیست برای ساختن یک لوگوی خوب، میلیون‌ها تومان خرج کنید.
با پول خیلی کم هم می‌توانید لوگویی مناسب داشته باشید. چیزی که فقط کارتان را راه بیندازد و شما را به مرحله‌ی بعدی کارتان ببرد.
با جستجو در سایت‌هایی مثل Fiverr، Upwork و ۹۹Designs لوگوهایی خوب و ارزان‌تر از ۱۰۰ دلار پیدا می‌کنید. حتی بعضی از طراحان چندین طرح در اختیارتان می‌گذارند تا آنچه مناسب شماست را از بین آن‌ها انتخاب کنید.
۲. خودتان را محدود نکنید



از محدود کردن خودتان در انتخاب و طراحی لوگو اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که استارتاپ‌ شما یک جریان سیال است. ممکن است هر زمان با جمع‌آوری داده‌ها یا بازخوردهای مختلف از مشتریان مسیر تازه‌ای در پیش بگیرید و لوگوی خود را تغییر دهید.

ساختن لوگویی که بیش از اندازه به یکی از محصولاتتان شبیه باشد بسیار خطرناک است. به جای این کار، به چیزی انتزاعی‌تر و انعطاف‌پذیرتر روی بیاورید.
رابین هرشیا (Robin Hercia)، مدیر استودیوی طراحی AWMYL در لوس‌آنجلس که مشتریان زیادی در زمینه‌ی صنعت سلامت دارد، می‌گوید:
هر وقت که مشغول برندسازی برای مشتری هستم، مهم‌ترین اطلاعاتی که به دنبال آن می‌گردم این است که جوهره و اساس آن کسب‌و‌کار چیست و اصلا به محصول یا خدمت خاصی که عرضه می‌کنند توجهی ندارم. برندسازی باید اصالت داشته باشد و تمامی روحیات و فضای آن کسب‌وکار را در بر بگیرد؛ سبک حروف، رنگ و چیدمان همگی منعکس‌کننده‌ی ذات و جوهره‌ی آن کسب‌و‌کار و فراهم‌کننده‌ی بستر مناسب برای جذب مطلوب مشتری هستند.
۳. بر این خصوصیات کلیدی متمرکز شوید



حتما لازم نیست که اولین لوگوی استارتاپ‌ شما برنده جوایز طراحی شود یا مشتریان را به وجد بیاورد. هم‌چنین لوگوی شما لازم نیست خیلی استثنایی باشد. اگر شما به خصوصیات زیر توجه کنید، لوگوی خوبی خواهید داشت:

  • سادگی: نیازی به یک لوگوی پرجزئیات نیست. به لوگوی برندهای بزرگ مثل فیسبوک، گوگل و تارگت نگاه کنید، طراحی همه‌ی آنها بسیار ساده است.
  • قابل به خاطر سپردن: آیا لوگوی شما قابل تشخیص است یا تمایز دادن آن با سایر برندها دشوار است؟ به خاطر سپردنی بودن لوگو بسیار مهم است؛ زیرا شما می‌خواهید که مشتریان لوگوی شما را ببینند و از طریق لوگو برند شما را به یاد بیاورند.
  • مناسب بودن: در نهایت،‌ آیا لوگوی شما مناسب است؟ لوگوی شما باید به تنهایی بتواند نگرش برند و بنیان کار شما را منتقل کند. اگر هیچ ارتباطی میان لوگو و برند وجود نداشته باشد، آنگاه برای پیشبرد اهداف خود در برندسازی با مشکلات ریشه‌ای و عمیقی روبرو می‌شوید.

اگر به این سه جنبه توجه ویژه داشته باشید، هیچ خللی در کارتان ایجاد نمی‌شود.
۴. نمونه‌های عالی زیادی برای طراحی لوگو وجود دارد



در طراحی لوگو، شما نباید از سایر برندها به ویژه رقبا کپی‌برداری یا تقلید کنید. اما شما با مطالعه‌ی داستان‌های استارتاپ‌های موفق می‌توانید چیزهای زیادی از آن‌ها بیاموزید.

۵. لوگو آنقدرها هم موضوع جدی و مهمی نیست



صادقانه باید گفت که طراحی لوگو برای یک استارتاپ‌ نوپا آنقدرها هم کار جدی و مهمی نیست. شاید احساسات حاصل از طراحی یک لوگوی خوب چشم شما را برای پذیرش این موضوع بسته باشد، اما حقیقت دارد. لوگو نه باعث پیشرفت و نه موجب شکست شما می‌شود، بلکه موفقیت و شکست شما در گرو ایده و نحوه‌ی اجرای آن است. شما همیشه می‌توانید لوگوی خود را در مسیر کاری خود با توجه به بازخوردهای حاصل از بازار تغییر دهید.

جیک استوتزمنِ (Jake Stutzman) که یک کارآفرین موفق است، توصیه می‌کند:
لوگوی خود را با علم بر اینکه آن را تغییر خواهید داد طراحی کنید. به محض اینکه محصول و بازار مناسب را یافتید و آماده‌ی توسعه‌ی کار خود شدید، باید یک برند بسازید که چیزی بیش از ساختن یک لوگو است. لوگو برای انعکاس مفهوم برند طراحی می‌شود. در زمان برندسازی است که برای داشتن یک لوگوی خوب، صرف وقت و سرمایه، ارزش پیدا می‌کند.
لوگویی طراحی کنید که به آن افتخار کنید



احتمال می‌رود در طی سال‌ها فعالیت‌، لوگوی‌ خود را تغییر دهید. در واقع، اگر استارتاپ‌ شما به یک کسب‌و‌کار موفق تبدیل شد و برای بیش از چند سال تداوم داشت، فرصتی دست می‌دهد که لوگوی خود را تغییر دهید. با این وجود، برای طراحی اولین لوگوی خود آنقدر عجله نکنید و میانبر نروید. همیشه اولین لوگوی یک استارتاپ‌ خیلی به چشم می‌آید. پس وقت خود را صرف طراحی لوگویی کنید که به آن افتخار می‌کنید. بهتر است برندی بسازید که بتوانید از آن دفاع کنید و پشت آن بایستید.
پیش‌بینی روندهای طراحی لوگو در سال ۲۰۱۶



علم و هنر طراحی لوگو همگام با افزایش ارتباط مشتریان از طریق کانال‌های فزاینده‌ی دیجیتال، دائما در حال تغییر است. با افزایش سرعت ارتباطات، کیفیت ارتباطات هم فراگیر‌تر و شخصی‌تر شده است.
با در نظر گرفتن تمامی وقایع و تغییرات، باید گفت طراحی لوگوهای کسب‌وکار نیز در حال تغییر است. قواعدی که در گذشته کاربرد داشتند، اکنون دیگر به هیچ کاری نمی‌آیند. در واقع، چیزی که برای ۵ سال گذشته درست بود اکنون دیگر آن صحت گذشته را ندارد. هنر و علم طراحی لوگو همگام با رشد فرصت‌های ارتباط با مشتریان، در حال تغییر است. و این فرصت همگام با سرعت پیشرفت تکنولوژی تغییر می‌کند. خوشبختانه افراد زیادی به مطالعه‌ی دقیق این تغییرات، شناسایی الگوها و پیش‌بینی روندهای طراحی لوگو پرداخته‌اند.

بیل گاردنر (Bill Gardner) از وب‌سایت LogoLounge یکی از معتبرترین متخصصین چنین پیش‌بینی‌هایی است. نگاه ریزبین و توجه او به جزئیات در کنار رادار درونی‌اش برای شناسایی رویکردهای طراحی که به سرعت به یک روند تبدیل می‌شوند، مجموعه توانمندی‌هایی است که او را از سایر پیش‌بینی‌کننده‌ها متمایز می‌کند.

در اینجا به ۶ روند پیش‌بینی شده برای سال ۲۰۱۶ توسط وی، اشاره می‌کنیم:

۱. طراحی‌هایی تخت/صاف


طراحی‌های تخت همچنان به حکمرانی خود ادامه خواهند داد. یک دلیل آن ظاهر تمیز و سر راست آن است. دلیل دیگر اینکه این لوگوها به خوبی روی پرینت، در فضای آنلاین و روی هر دستگاه مرورگری به نمایش درمی‌آید (به این دلیل که فرمت SVG دارند). این لوگوها خیلی سریع‌تر بارگذاری می‌شوند. الگو، بافت، سایه و منحنی‌ها جایشان را به خط و رنگ‌های ساده‌تر می‌دهند. شرکت‌ها عناصر طراحی‌های خود را کاهش داده یا ساده می‌کنند تا لوگوی خود را واضح‌تر کنند.

۲. لوگوهایی دست‌ساز



لوگوهای دست‌ساز نشان‌دهنده‌ی صداقت هستند. آنها حس تلاش برای خودمانی یا شخصی بودن را منتقل می‌کنند. این مدل از لوگو‌ها در طی چندین سال جایگاه خود را آهسته به دست آورده‌اند. یک طرح اولیه‌ی کوچک از یک پیکان، یا یک یا دو حرف دست‌نویس که با بعضی عناصر طراحی دیگر ترکیب شده‌اند در تعداد زیادی از لوگوی شرکت‌ها مشهود است. بعضی از این لوگوها ترکیبی به نظر می‌رسند. آنها به واقع دست‌ساز به چشم نمی‌آیند، اما حس دیجیتالی بودن را نیز القا نمی‌کنند. چنین طرح‌هایی تنها تصور دست‌ساز بودن را انتقال می‌دهند و همان فریبندگی را (البته نه در سطح لوگوی واقعا دست‌ساز) به نمایش می‌گذارند.
عناصر دست‌ساز و مجموعه‌ی فونت‌ها یا تلفیقی از هر دو، در سال‌های آینده مشهود‌تر خواهند بود. مجموعه فونت‌های سفارشی می‌توانند برای طراحی چنین لوگوهایی بسیار ارزشمند باشند. توجه به این نکته مهم است که تایپوگرافی دیگر فقط به طراحی و ترکیب بندی متن برای اضافه شدن به طرح (برای توصیف چیزی مشخص) استفاده نمی‌شود. بلکه تایپوگرافی یک ابزار عالی کمک‌کننده برای ارتباط با شخصیت برند است و خواهد بود.

۳. لوگوهایی متحرک



لوگوهای دینامیکی یا جنبشی اقبال روز‌افزونی خواهند یافت. شاید به این علت که این سبک عرضه کننده‌ی چیزی تازه است. یا علت می‌تواند این باشد که تصمیم درباره‌ی جذاب بودن بیشتر به موضوعی شخصی تبدیل شده است؛ در حالی که برقراری ارتباط با افراد بیشتر از اولویت بالاتری برخوردار است. این لوگوها همچنین بهترین روش برای تجزیه‌ی اطلاعات و برقراری ارتباط با هر قسمت کوچک خود هستند.


چنین لوگوهایی می‌توانند به طور ناخودآگاه مصرف‌کننده را از جهت و تنوعی که کارخانه و برند در هر دوره دنبال می‌کنند، آگاه سازد. ریسک لوگوهای جنبشی این است که ممکن است تغییر، با ارزش‌های اصلی و هسته‌ای که کمپانی قبلا پایه‌گذاری کرده، هم‌ساز نباشد.
با نگاه کردن به تغییرات روزانه‌ی Google Doodle، می‌توانید به خوبی متوجه شوید که چطور این روند رو به رشد توانسته است هم مخاطب را به خود جذب کند و هم نیاز به ارائه‌ی چیزی تازه و جدید را بر اساس یک بنیان منظم پاسخ دهد.


۴. لوگوهایی با استفاده از فضای منفی


فضای منفی روندی است که همچنان به شگفتی‌سازی ادامه خواهد داد. یک طرح چیزی است که ابتدا شما آن را می‌بینید، سپس آن طرح با شما صحبت می‌کند و شما می‌فهمید که چه می‌گوید. این دقیقا کارکرد یک طرح است. اگر طرح قادر باشد چیزی بیش از این را منتقل کند و مصرف‌کننده پیامی عمیق‌تر را برداشت نماید طرح استثنائی‌تر می‌شود. به همین دلیل است که فضای منفی، روز به روز طراحان و مصرف کننده‌های بیشتری را به خود جذب می‌کند. توانایی برقراری ارتباط هر چه بیشتر با مصرف‌کننده، بدون افزودن عنصر اضافی، چالش همیشگی طراحان است. برای عموم، لوگو یک خوشامدگویی بصری برای یافتن مفاهیم نهفته است.

۵. لوگوهایی با استفاده از حروف برای انتقال مفاهیم(پشته‌سازی حروف)



پشته‌سازی حروف همچنان جایگاه خود را حفظ خواهد کرد. خیلی وقت است که این روند وجود دارد و محبوبیت خود را از دست نداده است. شاید علت این باشد که این نوع از لوگوها توجه مصرف‌کننده را به خود جلب می‌کنند و برداشت او از لوگو را به چالش می‌کشند.
ممکن است دلیل چنین روندی این باشد که این نوع از لوگوها، راهکاری خلاق برای طراحان لوگو فراهم می‌آورند تا قادر باشند یک متن طولانی را در قالب اجزای بصری کوچک‌تر به نمایش بگذارند. بدین ترتیب، با استفاده از این رویکرد خلاق، طراحان می‌توانند پیام‌ها را به قسمت‌های کوچک‌تر بشکنند. هر علتی که در پشت این روش طراحی وجود دارد، به نظر می‌رسد که این سبک عملکرد خوبی دارد و جایگاه ثابتی در طراحی لوگو برای خود کسب کرده است.
۶. لوگوهایی تک‌خطی


لوگوهای تک‌خط، ظاهری تازه و روشن از خود به نمایش خواهند گذاشت. در این لوگوها از یک خط (با ضخامت ثابت) برای طراحی و ساختن لوگویی شبیه به سیم‌های خم‌کاری شده استفاده می‌شود. این گونه از لوگوها به علت پیچیدگی‌های موجود در طرح، در نگاه اول بر خلاف اصل سادگی لوگو هستند.

با نگاهی عمیق‌تر می‌توانید به توانایی این لوگوها در ارائه‌ی چیزی واضح، روراست و ظریف را درک کنید که به نوعی شبیه به لوگوهای دست‌ساز است. همین امر نشان می‌دهد که این روند نیز هم‌راستا با پیش‌بینی‌های اشاره شده است نه خلاف آنها.
به درستی باید گفت لوگوهای تک‌خطی چیزهای زیادی برای ارائه دارند و خطوط آنها حسی از صداقت را منتقل می‌کنند که کاملا دلپذیر است. در چند ماه اخیر اگر نگوییم چند سال، این روند باعث شده است که دیگر فقط چشممان به رنگ‌ها و گرادیان‌های جورواجور نیفتد. استفاده از خطوط نازک یا خطوطی با ضخامت ثابت در لوگوهای متنی یا تمثالی، نشان‌دهنده‌ی پیشرفت رشد این سبک از طراحی در این چند سال است.
بهترین طعم بستنی



تعامل مداوم و شخصی‌تر میان برندها با بازار، منجر به ایجاد چالش بزرگ‌تری برای شرکت‌ها شده است. برندها باید به طور مستمر و موثر پیام‌های خود را به شکلی خلاقانه و منحصر به فرد منتقل کنند. تغییر در طراحی لوگو امری رایج است. با رشد شرکت‌ها، متنوع شدن علایق، تغییر در ارزش‌ها و شخصیت شرکت‌ها، لوگوها هم باید به همین ترتیب تغییر کنند. هدف لوگوها این است که به صورت دیداری شرکت‌ها و ارزش‌های آنها را انتقال دهند.

روندها مانند طعم‌دهنده‌های بستنی هستند. شما با انتخاب یکی از طعم‌دهنده‌ها می‌دانید که بستنی شما چه مزه‌ای خواهد گرفت. همچنین افزودن یا نیافزودن این طعم‌دهنده‌ها به انتخاب خود شماست. طعم‌دهنده‌ها بستنی را جذاب‌تر می‌کنند و به آنها آب و رنگ می‌بخشند، اما تغییری در ماهیت بستنی ایجاد نمی‌کنند. بستنی وانیلی همچنان مزه‌ی بستنی وانیلی خواهد داد. بستنی شکلاتی راکی رود (Rocky Road) نیز دارای شکلات و مغز آجیل خواهد بود. درنتیجه تنها کاری که طعم‌دهنده‌ها انجام می‌دهند این است که بستنی را مقداری جذاب‌تر می‌کنند.
همین موضوع در خصوص روندها نیز صادق است. این روندها می‌توانند مقداری هیجان دیداری و حسی از تازگی را به لوگوی شما اضافه کنند. افزودن یک عنصر طراحی مُد روز مانند تزئین بستنی با طعم‌دهنده‌هاست. اگر شما طعم بستنی خود را دوست نداشته باشید، این طعم‌دهنده‌ها نمی‌توانند تفاوتی به وجود بیاورند. به همین ترتیب در خصوص روندهای طراحی، اگر لوگوی‌تان به خوبی طراحی نشده باشد یا پیامی که لوگوی شما باید منتقل کند نتواند به خوبی ارتباط برقرار کند یا فهمیده شود، افزودن عناصر مد روز به آن هیچ کمکی نخواهد کرد. اما به راستی، فوق‌العاده نمی‌شد اگر شما بهترین طعم بستنی را با طعم‌دهنده‌های مختلف بر روی آن امتحان می‌کردید؟!




برگرفته از: inc.com justcreative.com



https://www.chetor.com/20938-%d9%86%...c%d9%87%d8%a7/