جک ما مؤسس و رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت تجارت الکترونیک علی‌بابا با ثروتی بالغ بر ۲۵ بیلیون دلار ثروتمندترین مرد چین است. این کارآفرین سرشناس زمانی به فکر تأسیس علی‌بابا افتاد که به عنوان مدرس و مترجم زبان انگلیسی فعالیت می‌کرد. داستان زندگی او همواره مایه‌ی انگیزه‌ی افرادی بوده است که از پیشرفت شغلی یا وضعیت مالی خود ناامید هستند، اما با الهام از زندگی جک ما یاد می‌گیرند هر ناممکنی را با پشتکار فراوان ممکن کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره‌ی داستان زندگی و موفقیت جک ما بیشتر بدانید.

جک ما (نام اصلی: ما یون (Ma Yun)) در ۱۵ اکتبر ۱۹۶۴ در شهر هانگژو واقع در جنوب شرقی چین متولد شد. جک فرزند وسطی خانواده بود و یک برادر بزرگ‌تر و یک خواهر کوچک‌تر داشت. کودکی جک و خواهر و برادرش با دوره‌ای از تاریخ چین مصادف شده بود که این کشور به دلیل تسلط حزب کمونیسم، هیچ‌گونه تعاملی با دنیای غرب نداشت. در آن دوران، وضعیت مالی پدر و مادر جک چندان روبه‌راه نبود.

جک ما و خواهر و برادرش جک علی‌رغم جثه‌ی لاغر و نحیفی که داشت، اغلب اوقات با همکلاسی‌هایش درگیر می‌شد. خودش می‌گوید هرگز از مقابله با قوی‌هیکل‌ها نمی‌ترسیده است. او نیز مانند دیگر هم‌سن و سالانش اهل بازی و سرگرمی بود. از شکار جیرجیرک‌ها و به جان هم انداختن‌شان خوشش می‌آمد و حتی می‌توانست اندازه و نوع جیرجیرک‌ها را از روی صدایشان تشخیص دهد.

بعد از اینکه ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت آمریکا، از هانگژو بازدید کرد، این شهر به یکی از قطب‌های گردشگری غربی‌ها تبدیل شد. وقتی جک هنوز نوجوانی کم‌سن و سال بود، صبح زود از خواب بیدار می‌شد و خودش را به هتل اصلی شهر می‌رساند تا نقاط دیدنی شهر را به گردشگران نشان‌ دهد و در عوض، زبان انگلیسی یاد بگیرد. نام مستعار «جک» را نیز یکی از همین گردشگران برایش انتخاب کرد.
جک ما و گردشگران خارجی جک هیچ پشتوانه‌ی مالی یا کس‌و‌کاری نداشت که ضامن موفقیتش شود. در نتیجه، تنها امکان پیشرفتش از راه تحصیل بود. او بعد از اتمام دبیرستان برای امتحان ورودی کالج نام‌نویسی کرد، اما دو بار در این امتحان رد شد و بار سوم بود که نهایتا با تلاش فراوان به مؤسسه‌ی تربیت معلم هانگژو راه یافت. جک بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۸۸ تلاش کرد شغل مناسبی دست‌وپا کند، اما فقط با درِ بسته مواجه شد. او حتی برای کار در رستوران زنجیره‌ای کِی‌اِف‌سی نیز درخواست داده بود، اما پذیرفته نشد تا اینکه بالاخره به عنوان مدرس زبان انگلیسی در یکی از دانشگاه‌های محلی آغاز به کار کرد. با اینکه درآمد جک فقط ماهی ۱۲ دلار بود، اما او شغلش را دوست داشت.




در سال ۱۹۹۲ بود که جک یک شرکت خدمات ترجمه راه انداخت و سه سال بعد توسط یک شرکت چینی به عنوان مترجم راهی آمریکا شد. او در این سفر برای نخستین بار از اینترنت استفاده کرد و از همان زمان با اینکه هیچ سررشته‌ای از علوم رایانه و برنامه‌نویسی نداشت، به این حوزه علاقه‌مند شد. اولین کلمه‌ای که جک در اینترنت جست‌وجو کرد «آبجو» بود. او در کمال شگفتی مشاهده کرد که نام هیچ‌یک از آبجوهای چینی در نتایج جست‌وجو یافت نشد. اینجا بود که جک تصمیم گرفت یک شرکت اینترنتی تأسیس کند تا تولیدکنندگان چینی نیز بتوانند محصولات‌شان را جهانی کنند.
جک در دو سرمایه‌گذاری نخستش با شکست مواجه شد. چهار سال بعد، او ۱۷ نفر از دوستانش را در منزلش جمع کرد و از آنها خواست تا به او و ایده‌ای که در سر دارد اعتماد کنند. جک دوستانش را قانع کرد تا برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی به نام «علی‌بابا» سرمایه‌گذاری کنند. جالب است بدانید این اسم وقتی به ذهن جک رسید که در کافی‌شاپی در سانفرانسیسکو نشسته بود. صادرکنندگان چینی می‌توانستند فهرست کالاهایشان را در این وب‌سایت قرار دهند تا مشتریان خارجی بتوانند کالاهای درخواستی‌شان را مستقیما از تولیدکنندگان این کشور خریداری کنند.


جشن راه‌اندازی رسمی وب‌سایت علی‌بابا در سال ۱۹۹۹ شرکت علی بابا خیلی زود اقدام به جذب سرمایه‌گذار از سراسر دنیا کرد. در اکتبر ۱۹۹۹، گُلدمَن زاکس (Goldman Sachs)، شرکت آمریکایی چندملیتی خدمات مالی و بانکداری، ۵ میلیون دلار و سافت‌بَنک (SoftBank)، شرکت ژاپنی چندملیتی خدمات اینترنتی و ارتباطات راه دور، ۲۰ میلیون دلار در علی‌بابا سرمایه‌گذاری کردند. به این ترتیب بود که وب‌سایت علی‌بابا رسما آغاز به کار کرد. جک در یکی از گردهمایی‌هایی که با کارمندانش داشت گفت: «ما به هدف‌مون می‌رسیم، چون جوونیم و هرگز قرار نیست تسلیم بشیم.»
جک همیشه سعی کرده است فضای کاری در علی‌بابا مفرح باشد. مثلا وقتی شرکت به سودآوری رسید، او به هر کارمند یک عدد اسپری سیلی اِسترینگ (Silly String) داد تا لحظاتی را به شوخی و تفریح بپردازند. شرکت علی‌بابا در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ تصمیم به راه‌اندازی تائوبائو (Taobao)، وب‌سایت رقیب ای‌بِی (eBay)، گرفت. در این زمان بود که جک کارمندانش را تشویق کرد در اوقات استراحت‌شان در شرکت روی دست‌‌هایشان بایستند تا بتوانند پرانرژی‌تر به کارشان ادامه دهند.
کارمندان شرکت علی‌بابا در حالی که روی دست‌هایشان ایستاده‌اند شرکت یاهو در سال ۲۰۰۵ مبلغ ۱ بیلیون دلار در علی‌بابا سرمایه‌گذاری کرد و در عوض، ۴۰ درصد سهام این شرکت را صاحب شد. حضور یاهو در جمع سهامدارانِ علی‌بابا موفقیت چشمگیری محسوب می‌شد، به ویژه اینکه علی‌بابا در همان دوران به شدت درگیر شکست ای‌بِی در چین بود. این همکاری سود هنگفتی را نیز برای یاهو به ارمغان آورد. یاهو در زمان عرضه‌ی اولیه‌ (وقتی سهام یک شرکت برای نخستین بار در بازار بورس در معرض فروش عمومی قرار می‌گیرد) نزدیک به ۱۰ بیلیون دلار سود کرد.
جک در سال ۲۰۱۳ از سِمَت مدیرعاملی شرکت کناره گرفت و در مقام ریاست هیئت مدیره به سرپرستی علی‌بابا ادامه داد. او در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴ در مصاحبه با شبکه‌ی سی‌اِن‌بی‌سی (CNBC) گفت: «چیزی که امروز نصیب‌مون شد پول نیست. ما امروز تونستیم بین مردم صاحب اعتبار بشیم.» در آن روز ارزش سهام علی‌بابا در عرضه‌ی اولیه به ۱۵۰ بیلیون دلار رسید که باارزش‌ترین سهام ثبت شده (البته در زمان عرضه‌ی اولیه) در بورس نیویورک بود. به دنبال این اتفاق، جک با ثروتی بالغ بر ۲۵ بیلیون دلار به ثروتمندترین مرد چین تبدیل شد.
جک ما در بازار بورس نیویورک پس از موفقیت شگفت‌انگیز علی‌بابا در بازار بورس نیویورک، کارمندان این شرکت در هانگژو جشن و پایکوبی راه انداختند. حتی یکی از کارمندان علی‌بابا از این فرصت استفاده کرد تا از دختر مورد علاقه‌اش خواستگاری کند. جک در یک نشست خبری خطاب به کارمندانش گفت که امیدوار است این ثروت را در جهت یاری رساندن به دیگران، مهربانی کردن و شاد زیستن خرج کنند.
جک علی‌رغم ثروت نجومی‌ای که دارد، هنوز هم اهل خریدهای پر زرق‌ و برق نیست و به همان سرگرمی‌های ساده‌‌ی همیشگی‌اش قانع است. شیائو‌ـ‌پینگ چِن، یکی از دوستان نزدیک جک، می‌گوید: «فکر نمی‌کنم جک خیلی تغییر کرده باشه، چون هنوز هم مثل گذشته‌هاست.» یکی از معدود ولخرجی‌های جک خرید یک فروند جت گُلف‌اِستریم جی۵۵۰ بوده است.

او از مطالعه‌ی ادبیات داستانی کونگ‌فو و حتی نویسندگی در این زمینه لذت می‌برد. انجام مراقبه و تمرین تای چی نیز از دیگر سرگرمی‌های مورد علاقه‌ی جک هستند. او همچنین به منظور افزایش آگاهی درباره‌ی ورزش تای چی با جِت لی، هنرپیشه و رزمی‌کار سرشناس چینی، همکاری می‌کند و هر بار که به سفر می‌رود، یک مربی تای چی همراهی‌اش می‌کند.
جک ما در حال انجام ورزش تای چی در افتتاحیه‌ی مدرسه‌ی تای چی در هانگژو جک علاقه‌ی زیادی به حفظ محیط‌ زیست دارد. این علاقه‌مندی زمانی شکل گرفت که یکی از بستگان همسرش بیمار شد. او احتمال می‌داد که بیماری این شخص از آلودگی هوا ناشی شده باشد. جک هم اکنون عضو هیئت مدیره‌ی مؤسسه‌ی حفاظت طبیعت (The Nature Conservancy) است. او در سپتامبر گذشته در یکی از جلسات مؤسسه‌ی نوآوری جهانی کلینتون (Clinton Global Initiative) سخنرانی کرد و نیز نقش کلیدی‌ای در تأمین بودجه برای حفاظت ۲۷ هزار هکتار از اراضی طبیعی چین ایفا کرد.
جک همیشه سعی کرده است خانواده‌اش را به دور از جار و جنجال‌های رسانه‌ای نگه دارد. او و همسرش ژانگ یانگ در دوران تحصیل با یکدیگر آشنا شدند و پس از فارغ‌التحصیلی از مؤسسه‌ی تربیت معلم هانگژو در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ ازدواج کردند. ژانگ می‌گوید: «جک مرد خوش‌قیافه‌ای نیست، اما من عاشقشم، چون می‌تونه خیلی از کارهایی رو انجام بده که آقایون خوش‌چهره نمی‌تونن.» جک و همسرش صاحب دو فرزند هستند، یک دختر و یک پسر. پسرشان در دانشگاه کالیفرنیا تحصیل می‌کند.

جک ما و همسرش ژانگ یانگ شرکت علی بابا هر ساله یک شوی استعدادیابی برگزار می‌کند. جک خودش ذاتا در اجرا استعداد دارد. او در جشن دهمین سالگرد تأسیس علی‌بابا شبیه خوانندگان موسیقی راک لباس پوشید و مقابل ۲۰ هزار نفر از کارمندان شرکت به روی صحنه رفت.

جک ما در جشن دهمین سالگرد تأسیس علی‌بابا این بود گزیده‌ای از داستان زندگی و موفقیت جک ما. در داستان مشهور «علی‌بابا و چهل دزد بغداد»، علی‌بابا توانست با دانستن اسم رمز به گنجی باورنکردنی که در دل غار پنهان بود، دست پیدا کند. شرکت علی‌بابا نیز فرصتی استثنایی را در خدمت کسب‌و‌کار‌های کوچک و متوسط قرار داد تا در سطح جهانی پیشرفت کنند.




برگرفته از: businessinsider.com


https://www.chetor.com/30050-%d8%af%...-%d9%85%d8%a7/