امروزه شما در همه‌جا از جمله در حساب فیسبوک‌، برنامه‌ی سیری [تلفن هوشمند آیفون ] یا حتی در پیشنهادات شبکه‌ی نتفلیکس خودتان نیز می‌توانید حضور هوش مصنوعی را مشاهده کنید. به زودی نیز ممکن است حضور هوش‌مصنوعی را در مکان‌های غیرمحتملی مانند بطری شامپوی خود مشاهده کنید.
یک شرکت ‌‌نوپای زیبایی مستقر در شهر نیویورک به نام پروز که در اوایل ماه دسامبر کار خود را آغاز کرده است، نرم‌افزاری را توسعه داده که با تجزیه و تحلیل ۸۵ نقطه‌ی داده‌ی مشتری به صورت خودکار ترکیبی از محصولات حرفه‌ای مراقبت از موی را ارائه می‌کند که فوق‌العاده متناسب با وضعیت شخصی هر فرد انتخاب شده‌اند.
این روش صرفا به [انتخاب] شامپوهایی محدود نمی‌شود که برای تعداد کمی از متغیرهای استاندارد مانند موهای فرفری، صاف یا موهای بافته‌شده‌ی رنگی طراحی شده‌اند. بلکه آرایشگران ۱۶ سالن آرایش همکار در نیویورک، سان‌فرانسیسکو و لوس‌آنجلس به مشتریان خود اجازه می‌دهند تا اطلاعات موهای خود را با استفاده از نرم‌افزار شرکت پروز تجزیه و تحلیل کنند. پس از آن شرکت پروز متعهد می‌شود تا فرمول منحصربه‌فردی را برای هریک از مشتریان ایجاد کند که عوامل فردی خاصی مانند سبک‌زندگی و محیط زندگی مشتریان در آن لحاظ شده است. به ‌عنوان مثال اگر شما در محیطی زندگی می‌کنید که هوا [غالبا] به شدت مه‌آلود است، می‌خواهید تا شامپوی شما تنها از مواد طبیعی ساخته شده باشد و بر حسب تصادف نیز تنها غذاهای گیاهی مصرف می‌کنید و موهای خود را رنگ کرده‌اید، شامپوی شما متناسب با این شرایط خاص طراحی خواهد شد.
شما در قفسه‌های داروخانه‌ها نمی‌توانید محصولاتی تا این حد سفارشی را بیابید، و این شرکت نیز مدعی شده است که مصرف‌کنندگان در حال حاضر آمادگی دارند تا برای دسترسی به این امتیازات ویژه ۲۸ تا ۵۸ دلار هزینه صرف کنند.
اتوماسیون شخصی‌سازی در حدود یک سال پیش آرناد پلاس یکی از نایب‌رئیسان سابق راهبرد بازرگانی دیجیتال و الکترونیکی شرکت لورئال به دنبال پر کردن شکافی بود که به اعتقاد وی در صنعت محصولات مراقبت از موی سر وجود داشت، یعنی چطور می‌توان خدمات حرفه‌ای را به طیف گسترده‌ای از مخاطبان عرضه کرد.
وی از طریق یکی از دوستان مشترک خود با کترین تااورین یکی از بنیانگذاران مشترک شرکت پروز و مشاور تحقیقات و توسعه‌ی این شرکت آشنا شد که محل کار وی در شهر پاریس قرار دارد. وی در آن زمان به عنوان یک شیمیدان در یکی از سالن‌های آرایشگری ‌شهر پاریس مشغول به کار بود و خدمات شخصی‌سازی شده‌ای را برای مراقبت از موی افراد مشهور و ثروتمندان به آن‌ها ارائه می‌کرد. آن‌ها ایده‌هایی را با یکدیگر ردوبدل کردند تا دریابند که چطور می‎توانند فرآیند مشاوره‌ی موی سر را بدون کاهش کیفیت حرفه‌ای آن به صورت خودکار عرضه کنند. [به همین دلیل] آن‌ها به همراه دو بنیانگذار مشترک دیگر تصمیم گرفتند تا شرکت ‌‌نوپای پروز را تأسیس کنند.
پلاس به عنوان یکی از بنیانگذاران مشترک شرکت پروز در سالن آرایشگری آلکمی اسپیس نیویورک که از شرکای این شرکت است، اینطور بیان کرد که: «ما به دنبال شناسایی خواسته‌های مصرف‌کنندگان بودیم و در عین حال زیبایی شخصی‌سازی شده نیز بهترین خدمتی بود که می‌توانستیم به آن‌ها عرضه کنیم،»
این شرکت ‌‌نوپا برای تولید شامپوها، حالت‌دهنده‌ها و ماسک‌های صورت شخصی‌سازی شده‌ی خود اتوماسیون و تخصص انسانی را با هم ترکیب می‌کند. آرایشگران در طی فرآیند مشاوره‎ی حضوری در داخل سالن آرایشگاه، ۸۵ نقطه‌ی داده‌‌ی مشتریان را جمع‌آوری می‌کنند که شرایط فعلی موی سر، سبک زندگی و محیط زندگی آن‌ها را تشریح می‌کنند. سپس نرم‌افزار هوش‌مصنوعی شرکت پروز نیز برای تولید یک فرمول سفارشی از این داده‌ها و ۷۵ مواد تشکیل‌دهنده‌ی طبیعی استفاده می‌کند. این شرکت اذعان دارد که با این روش می‌توان بیش از ۵۰ میلیارد ترکیب مختلف را ایجاد کرد.
عامل انسانی
شرکت پروز تنها متکی به استفاده از الگوریتم‌ها نیست، بلکه این شرکت هم‌چنین برای پالایش فرآیندهای خود به عوامل انسانی نیز نیاز دارد. مصرف‌کنندگان در یکی از سالون‌های همکار شرکت پروز پرسشنامه‌ای را از طریق برنامه‌ی کاربردی این شرکت پر می‌کنند. نرسی سولیوان آرایشگر و مالک سالن آلکمی اسپیس اذعان دارد که در طی روند مشاوره حضور یک آرایشگر در سالن بسیار ضروری است چرا که «مردم غالبا پاسخ درست سوالاتی مانند میزان خشکی موهای خود را نمی‌دانند.» آرایشگرانی که با شرکت پروز همکاری می‌کنند، ۲۵ درصد حق کمیسیون دریافت می‌کنند و به وجود محصولات این شرکت در سالن خود نیازی ندارند و تنها کافی است برنامه‌ را در اختیار داشته باشند.
این واقعیت که شرکت پروز برای تکمیل محصولات خود هم‌چنان به تخصص عوامل انسانی متکی است باعث شده است تا پلاس مدعی شود که [در آینده‌ی نزدیک] محصولات این شرکت از سایر محصولات زیبایی شخصی‌سازی شده‌ی شرکت‌های دیگر متمایز و برجسته‌تر خواهند بود. پلاس اذعان دارد که «انسان‌ها تخصص و دانش خود را به همراه می‌آورند و ماشین‌آلات نیز پردازش داده‌ها در روند اتوماسیون را مقیاس‌پذیر می‌سازند.»
شانون رومانوسکی مدیر تحقیقات شرکت تحقیقات بازاری مینتل مدعی است که شرکت پروز توانسته است یک فرصت واقعی را شناسایی کند، چرا که ۳۲ درصد از مصرف‌کنندگان به دنبال محصولاتی هستند که متناسب با نوع موی سر آن‌ها طراحی شده‌اند. بازار محصولات شخصی‌سازی شده در گذشته به جای محصولات مراقبت از موی سر بیشتر بر روی لوازم آرایش رنگی و محصولات مراقبت از پوست تمرکز داشته است. بازار لوازم آرایش رنگی و محصولات مراقبت از پوست در زمینه‌ی انجام درست روند شخصی‌سازی سابقه‌ی عملکرد خوبی ندارد، به‌عنوان مثال از شرکت‌های تولیدکننده‌ی محصولات آرایشی مطرح غالبا اینطور انتقاد می‌شود که تصورات محدودی از زیبایی دارند و زنان رنگین‌پوست را در نظر نمی‌گیرند. رومانوسکی هم‌چنین بیان می‌کند این مسئله در زمینه‌ی محصولات مراقبت از موی سر، وخامت کمتری دارد.
پلاس مدعی است که شرکت پروز در آینده ابزار کامپیوتری را برای شناخت نوع موی سر مشتریان توسعه خواهد داد تا در سالن‌های آرایشگری از آن‌ها استفاده شود. این شرکت ‌‌نوپا در حال حاضر ۱۰ کارمند دارد که تیم پردازش علمی داده‌های مستقر در پاریس را نیز شامل می‌شود. این شرکت قصد دارد تا با ۷ میلیون دلار سرمایه‌ای که تا به امروز از سرمایه‌گذاران مختلفی مانند شرکت فوررانر ونچرز جمع‌آوری کرده است، تیم تحقیقات و توسعه‌ی پاریس خود را گسترش دهد.

منبع : Inc
استارتاپی که نوید روزهای خوبی برای خوش حالتی موهای شما را می دهد - ایران استارتاپ اولین سایت اخبار استارتاپهای ایرانی و خارجی