شاید اولین باری که قرار بود از سرویس های اینترنتی استفاده کنیم هیچوقت صدای قیژ قیژ و قار قار و جیغ و فریاد مودم را فراموش نکنیم. سرویس Dialup همان سرویسی است که امروزه تقریبا به فراموشی سپرده شده است و امروزی ها قطعا تصوری از سرعت بسیار پایین این سرویس نداشتند. سرویس Dialup را می توان جزو اولین سرویس هایی که برای راه اندازی شبکه های گسترده مورد استفاده قرار می گرفت عنوان کرد ، هر چند که امروزه هم بعضا به ندرت در برخی نقاط شاهد استفاده از این سرویس هستیم اما بصورت قطع به یقین می توانیم اعلام کنیم که این سرویس دیگر منسوخ شده می باشد و توانایی رفع نیاز امروزی سرعت ما را ندارد.




در سرویس های Dialup در ابتدا و انتهای مسیر ارتباطی که مبتنی بر شبکه تلفن عمومی شهری یا PSTN بود یک دستگاه تبدیل قرارمی گرفت که به آن مودم یا Modem گفته می شد ، این دستگاه وظیفه تبدیل کردن سیگنال های دیجیتال به آنالوگ و برعکس را بر عهده داشت و به همین دلیل آن را Modem که مخفف کلمه های Modulator و Demodulator است نامگذاری کردند. برای اتصال به مقصد شما بایستی یک شماره تلفن را همانطور که در استفاده از تلفن های معمول شهری در اصطلاح می گرفتید یا Dial می کردید و بعد از اینکه نام کاربری و پسورد شما در یک سرور که ما آن را NAS یا Network Access Server می نامیم احراز هویت شد ارتباط مبدا و مقصد شما برقرار می شد.




این سرویس هم بصورت شخصی و هم بصورت سازمانی قابل استفاده بود و بعضا برای ارتباط از بیرون سازمان به درون سازمان از این سرویس و استفاده از مودم بر روی سرورها استفاده می شد اما ISP ها نیز برای ارائه خدمات اینترنت از این سرویس استفاده می کردند. سرعت این سرویس بسیار پایین بود و ماکزیمم سرعتی که در اختیار شما قرار می داد 56kbps در محیط آزمایشگاهی و لابراتوار بود که در محیط واقعی در حالت ایده آل شما سرعتی بین 7 تا 12 کیلوبیت بر ثانیه سرعت دریافت می کردید. زمانیکه شما از Dialup استفاده می کردید کلیه پهنای باند خط تلفن شما به این سرویس اختصاص می یافت و به همین دلیل باعث اشغال شدن خط تلفن شما در نتیجه عدم امکان صحبت کردن و استفاده از خط تلفن بود به شکلی که دائما بوق اشغال برای تلفن تا زمان دسترسی و اتصال شما به سرویس Dialup شنیده می شد.




در سازمان ها معمولا یک یا دو عدد Modem برای اتصال شبکه WAN استفاده می شود اما برای ISP ها معمولا دستگاهی به نام Rack Modem یا Modem Rack وجود دارد که بعضا صدها مودم همزمان بر روی آن قرار داشتند و کاربران را به اینترنت متصل می کردند. بنابراین بصورت کلی سرویس Dialup هم بصورت داخلی برای سازمان ها یا Internal کاربرد داشت و هم بصورت اینترنتی و Public که External نام داشت مورد استفاده قرار می گرفت. این سرویس بسیار کم هزینه و در عین حال بسیار غیرقابل اعتماد بود و لحظه به لحظه باید منتظر قطع و وصل شدن ارتباط بودیم.

سرویس Dialup یک ارتباط تلفنی و از نوع خطوط اشتراکی شبکه های WAN محسوب می شود. استفاده از این سرویس بصورت دائمی نبوده و صرفا زمانیکه نیاز به این سرویس احساس می شود ارتباط برقرار و سپس قطع می شود. راهکار مقابل Dialup Connection که یک راهکار موقتی است خطوط اختصاصی یا Dedicated Link ها هستند که بصورت دائمی ارتباط مبدا و مقصد را برقرار می کنند. برخی اوقات از خطوط و سرویس های Dialup به عنوان Switched Line و از ارتباطات و سرویس های اختصاصی یا Dedicated به عنوان Non-Switched Line نام می برند. خطوط اجاره ای معمولا از شرکت های سرویس دهنده اینترنتی بصورت سالیانه اجاره یا Lease می شوند. امروزه با معرفی شدن سرویس های Broadband دیگر کسی به سراغ استفاده از این سرویس نمی رود اما همچنان در سرویس ها قابل ارائه می باشد. ITPRO باشید

نویسنده : محمد نصیری
منبع : ITPRO
https://network.tosinso.com/tutorial...3%d8%aa-%d8%9f