در کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ها معمولا امکان اشتراک گذاری یک برنامه بین چند نفر و کار بر روی آن برنامه توسط آن افراد وجود داشته است ولی این امکان در موبایل با محدودیت مواجه بوده است. شرکت Apple ، اخیرا پتنتی را گرنت نموده است که این امکان را در وسایل موبایل محقق می سازد. این پتنت به برنامه و روشی می‏‏‏‎پردازد که دو یا چند استفاده کننده‏‏‏‎ی آیفون یا آی‏پد میتوانند همزمان بر روی یک برنامه‎ی واحد کار کنند.
سابق بر این، شرکت Apple برنامه هایی نظیر continuity و handoff را در دسترس کاربران قرار داده بود که به کاربر اجازه ی ذخیره ی اطلاعات در اپلیکیشن را داده و سپس کاربر می‏ توانست از این برنامه خارج شده، کاربر دیگری بر روی اپلیکیشن مورد نظر کار کند. اختراع حاضر باعث میشود که دو کاربرهمزمان بتوانند بر روی اپلیکیشن مورد نظر کار کنند.
به وسیله ی این اپلیکیشن، یک میزبان میتواند دیگران را برای دیدن یک اپلیکیشن بخصوص بر روی وسیله‎‏ی خود آن کاربران دعوت کند و همه با هم بر روی همان اپلیکیشن کار کنند. هنگامی که دعوت پذیرفته میشود، اطلاعات در موبایل ( یا آیپد های) این دو کاربر به اشتراک گذارده شده و هر یک میتوانند کار مورد نظر را بر روی آن اعمال نمایند.
دیگر استفاده ی جالب از این کاربرد پتنت شده می‏‏‏‎تواند اشتراک گذاری کتاب یا سینما با استفاده از Facetime باشد این برنامه به کاربر اجازه خواهد داد که صفحه ی نمایش شخصی که او را دعوت کرده را ببیند مادامی که همزمان مکالمه‏‎ای از طریق Facetime هم انجام می‏‎دهد. برای مثال، این تجربه‏‎ی اشتراک گذاری باعث می‎شود که یک مادر که در حال سفر است، در همان حال قصه ی شب را برای فرزندش، در حالی‏که فرزندش به نسخه الکترونیکی کتاب در موبایل نگاه میکند، بخواند.
البته این استفاده و به اشتراک گذاری می‏تواند از نظر قوانین مالکیت فکری کمی هم چالش ساز تلقی شود. به این دلیل که مشخص نیست در هنگام اشتراک گذاری یک برنامه ی تلویزیونی در Apple TV یا یک فیلم سینمایی با کاربر دیگر، چگونه این اشتراک گذاری می‏‎تواند از نظر قوانین کپی رایت توجیه پذیر باشد.
اپل بیان کرده که نکته ی کلیدی استفاده از این کاربرد جدید، به روزآوری تنظیمات مربوط به اطلاعات خصوصی کاربر است. به این ترتیب که یک کاربر می‏‎تواند به سهولت دسترسی کاربر یا ببننده ای را نسبت به مورد اشتراک گذاری شده محدود سازد. به عنوان مثال می‏‎تواند اطلاعات روی صفحه را فقط محدود به تماس‏‎های Facetime نماید یا حتی برخی اپلیکیشن ها را از دیدرس سایر ببیندگان مخفی نگاه دارد.


منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | پتنت جدید شرکت Apple درخصوص به اشتراک گذاری همزمان اطلاعات بین چند نفر