داشتن یک برند (نام تجاری) به تنهایی کافی نبوده و نیست. اگر می‌خواهید در این بازار شلوغ، مورد توجه مشتریان قرار بگیرید، باید برند خود را به بهترین شکل ممکن معرفی کنید و تا جایی که ممکن است در معرض دید آنها قرار بگیرید. اما جذب مشتریان جدید و نگه‌داشتن آنها، همیشه کار ساده‌ای هم نیست. برای افزایش آگاهی از برند و معرفی هر چه بهتر و مؤثرتر برند، چه باید کرد؟ آگاهی از برند چطور بر کسب‌وکار ما تأثیر می‌گذارد؟ چطور مطمئن شویم که برند ما از دیگر رقبا جلوتر است و در میدان رقابت پیروز خواهد شد؟ با کمک این نوشته گام مؤثری در جهت معرفی هر چه بهتر برند خود بردارید.


۱. یک برند قابل شناسایی بسازید



یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اقداماتی که باید برای ارتقاء آگاهی از برند انجام دهید، ایجاد یک هویت برند قوی و پایدار است. این کار علاوه بر افزایش آگاهی از برند، موجب اعتمادسازی بین برند و مشتریان نیز می‌شود.

  • لوگو، رنگ‌ها و فونت‌های به‌کار رفته در معرفی برند را به نحوی انتخاب کنید که ساده، مؤثر و قابل تشخیص باشد. پایداری و ثبات، نکته‌ای کلیدی در تشخیص برند است.
  • داستان برند خود را تعریف کنید. مخاطبان دوست دارند که در مورد برند و افرادی که در پشت صحنه حضور دارند، بیشتر بدانند. مثلا می‌توانید در صفحه‌ی «درباره‌ی ما» در وب‌سایت خود، داستان شکل‌گیری برند و شرکت را توضیح دهید یا با نوشتن مطالبی در مورد همکاران و نیروی انسانی شرکت و توضیح دادن در مورد تخصص آنها، تعامل خود را با مشتریان بیشتر کنید. برای این کار علاوه بر وب‌سایت می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی هم کمک بگیرید.
  • بر ارزش‌های اصلی برند خود تأکید کنید. این ارزش‌ها می‌توانند به شکل‌گیری استراتژی‌های کسب‌و‌کار شما کمک کنند.


۲. وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کنید







همیشه اولین برخورد، بسیار حائز اهمیت است. یک وب‌سایت بهینه‌سازی شده با موتورهای جست‌و‌جو و مخاطبان هدف، بازدید خوبی خواهد داشت. اگر وب‌سایتی بهینه‌سازی‌شده و حرفه‌ای داشته باشید، احتمال حضور مشتریان بالقوه و باقی ماندن آنها در وب‌سایت بیشتر می‌شود و در بهترین شرایط، این مشتریان بالقوه به خریداران واقعی محصول یا خدمت شما تبدیل می‌شوند.
در مورد بهینه‌سازی وب‌سایت باید این موارد را در نظر بگیرید:

  • طراحی وب‌سایت: صفحه‌آرایی، واکنش‌گرا بودن وب‌سایت (Responsive) در دستگاه‌های مختلف، در دسترس بودن، دکمه‌های اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، انتخاب صحیح لوگو، فونت‌ها و رنگ‌ها، همگی از جمله مواردی هستند که در طراحی یک وب‌سایت خوب، باید مورد توجه قرار بگیرند.
  • بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو (SEO): بهینه‌سازی وب‌سایت با استفاده از کلمات کلیدی، برچسب‌ها، عنوان، متن‌های جایگزین عکس‌ها و فراداده (meta data) باعث می‌شود که جایگاه وب‌سایت شما در نتایج موتورهای جست‌و‌جو، بهبود پیدا کند.
  • بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO): تبدیل بازدیدهای وب‌سایت به خرید واقعی، با استفاده از روش‌هایی مثل شخصی‌سازی محیط سایت، تسهیل دسترسی به مطالب، استفاده مناسب از دعوت به عمل (Call To Action)، مطالب قانع‌کننده و حُسن انجام کارها (تأییدیه مشتریان پیشین)، یکی از مهم‌ترین مواردی است که در بهینه‌سازی وب‌سایت باید مد نظر قرار دهید.


۳. در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید



حضور در شبکه‌های اجتماعی باعث شناخته‌تر شدن برند شما می‌شود و فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا مستقیما با مخاطبان‌تان صحبت کنید و در ارتباط باشید. ایجاد رابطه‌ی دوستانه با مشتریان، فرصت مناسبی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواسته‌ها و نیازهای آنهاست. به این ترتیب شما متوجه خواهید شد که مشتریان به دنبال چه چیزی هستند، سپس نقاط قوت و ضعف خود را بررسی می‌کنید. برای اینکه برند شما در دسترس به نظر برسد، باید در شبکه‌های اجتماعی، حضور فعالی داشته باشید. برای حضور در شبکه‌های اجتماعی، این موارد را در نظر بگیرید:

  • انواع شبکه‌های اجتماعی: ابتدا باید متوجه شوید که کدام شبکه‌ی اجتماعی برای برند شما مناسب‌تر است. امروزه شبکه‌های اجتماعیِ محبوب زیادی وجود دارند که می‌توانید از بین آنها هر کدام را که برای شما مناسب‌تر است انتخاب کنید؛ فیسبوک، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب، اینستاگرام و غیره. اینکه از کدام شبکه‌ی اجتماعی استفاده کنید کاملا به مخاطبان هدف شما بستگی خواهد داشت.
  • استراتژی: برنامه‌ریزی برای انتشار پُست ‌در شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در نظر گرفته شود؛ اینکه چند وقت یک بار می‌توانید پُستی را منتشر کنید، با چه لحنی با مخاطب صحبت می‌کنید و از شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی در چه زمینه‌ای بهره می‌گیرید. همه‌ی این موارد را باید به دقت برسی کنید. استراتژی‌هایی که به‌کار می‌بندید، باید ارزش‌های اصلی برند شما را در بر بگیرد و باید در اولین فرصت به بازخوردها و پرسش‌های مطرح شده توسط مخاطبان، جواب صحیح و قانع‌کننده بدهید.
  • سنجش عملکرد: توانایی سنجش عملکرد در بازاریابی و بررسی شاخص‌های عملکرد و اهداف اصلی، یکی از مهم‌ترین نکات برای به‌دست آوردن اطلاعات کلیدی درباره‌ی تبلیغات است که کمپین‌های تبلیغاتیِ آینده‌ی شما را شکل می‌دهد. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و بررسی نتایج آنها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.


۴. بخش‌های مختلف کسب‌و‌کار خود را سفارشی و شخصی‌سازی کنید



شخصی‌سازی باعث بهبود تجربه‌ی مشتریان‌تان شده و بازدید از وب‌سایت را برای آنها لذت‌بخش‌تر می‌کند. با ایجاد و طراحی تجربه‌ی مشتری، متناسب با نیازها و خواسته‌های مشتریان، این نکته را به آنها یادآوری می‌کنید که برای‌شان اهمیت قائلید، ضمن اینکه به راحتی می‌توانند از وب‌سایت و خدمات شما نیز استفاده کنند. به‌علاوه، این شیوه یک راه ارزشمند برای برقراری رابطه با مشتری و ارتقاء نرخ تبدیل است.
در شخصی‌سازی تجربه‌ی مشتری این موارد را باید در نظر بگیرید:

  • تولید محتوای سفارشی: این مورد شامل اقدامات مختلفی از جمله ایمیل‌های شخصی‌سازی شده تا فرمت و نوع محتوای ارائه شده در وب‌سایت را شامل می‌شود. در اختیار داشتن پایگاه داده از جزئیاتی در مورد مخاطبان، شخصی‌سازی محتوا را ساده‌تر می‌کند.
  • تقسیم‌بندی مخاطبان: مخاطبان خود را با توجه به فاکتورهای مختلف، در چند گروه دسته‌بندی کنید. برای دسته‌بندی مخاطبان می‌توانید از فاکتورهایی چون رفتار کاربر یا اطلاعات مرتبط با سن، جنسیت و محل زندگی آنها استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید محتوای سفارشی و شخصی‌سازی شده را با توجه به این دسته‌بندی‌ها فراهم کنید.
  • بازخورد مخاطبان: برقراری ارتباط با مخاطبان و شنیدن نظرات آنها از طریق نظرسنجی‌ها، پرسش‌نامه‌ها و فرم‌های دریافت بازخورد، به شما کمک می‌کند که نیازها و انتظارات مشتریان را درک کنید. یکی دیگر از منابع مهمی که برای دریافت بازخورد مخاطبان می‌توانید از آن بهره ببرید، نظراتی است که در شبکه‌های اجتماعی در مورد برند شما عنوان می‌شود.


۵. به بازاریابی ارجاعی یا تعریف‌های مخاطبان اهمیت بدهید



تعریف‌هایی که دهان‌به‌دهان (توصیه‌ای) از یک برند می‌شنویم یکی از عوامل تأثیرگذار در آگاهی برند است. این تعاریف دهان‌به‌دهان، امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، دیگر در یک جمع دوستانه و خانوادگی باقی نمی‌مانند و در سراسر اینترنت پخش می‌شوند. با به‌کار بستن روش‌های مختلف می‌توانید از این ویژگی و تأثیرگذاری تعریف‌های شفاهی از برند، به نفع خود استفاده کنید. در ادامه با چند روش آشنا می‌شویم.

  • خدمات مشتری: مشارکت فعال و همراهی با مشتریان در تعاملاتی که مخاطب با برند دارد و همچنین استفاده از بازخوردهای مشتریان برای شکل دادن به استراتژی‌های جدید، باعث می‌شود که مشتری تجربه‌ی خوبی از برند شما و خدمات آن داشته باشد. توجه به موارد مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی و همچنین بررسی پُست‌ها و نظراتی که در آنها اسمی از برند شما به میان آمده است، راه خوبی برای بهبود خدمات و پیشنهادات برند می‌باشد.
  • تشویق مشتریان: با ارائه‌ی پیشنهادات و تخفیف‌های مختلف می‌توانید مشتریان را تشویق کنید که برند شما را به دوستان یا اعضای خانواده‌ی خود، توصیه یا معرفی کنند.
  • ارائه‌ی تصدیق‌نامه‌ها: اگر در یک رقابت یا نظرسنجی توانسته‌اید امتیاز و جایگاه خوبی به‌دست آورید، (مثلا در سایت‌های نقد و بررسی امتیاز مثبتی دریافت کرده‌اید)، این امتیازات را به مشتری اعلام کنید. این کار، ضمن بیان شفافیت شما، می‌تواند موجب جلب اعتماد بیشتر مشتری نیز شود.
  • معرفی شدن توسط افراد تأثیرگذار: افراد بانفوذ و تأثیرگذار مانند وبلاگ‌نویسان یا روزنامه‌نگاران می‌توانند به شناخته‌شدن برند شما در میان دنبال‌کنندگان آنها کمک کنند.


۶. مسابقه برگزار کنید



برگزار کردن مسابقات و رقابت‌های گوناگون، روشی هیجان‌انگیز برای جلب توجه مخاطبان به برند است. علاوه بر این، برگزاری مسابقه می‌تواند نقطه‌ی شروعی برای برقراری ارتباط با تعداد زیادی از مخاطبان جدید باشد. چرا که برگزاری مسابقه، افراد جدید را به وب‌‌سایت یا صفحات شما در شبکه‌های اجتماعی می‌کشاند و بازدید و به دنبال آن، مخاطبان جدید شما را افزایش می‌دهد. با استفاده از تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات کلیکی و ایمیلی می‌توانید اطلاع‌رسانی را انجام دهید و مخاطبان جدید و مشتاق رقابت را به سوی خود دعوت کنید.

برای برگزاری مسابقه و رقابت این موارد را در نظر بگیرید:

  • برنامه‌ریزی کنید و برای رقابت هدف داشته باشید: آیا با این کار می‌خواهید بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را افزایش دهید یا دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی یا هر دو؟ ابتدا تصمیم بگیرید، سپس برای هدایت مشتریان و مخاطبان به سمت رقابت، تلاش کنید.
  • جایزه در نظر بگیرید: مهم‌ترین بخش هر رقابت، جایزه و پاداش برندگان است. تعیین جایزه برای برندگان، یک محرک عالی برای تشویق مخاطبان به شرکت در مسابقه است.
  • اهداف ثانویه را در نظر بگیرید: هدف اصلی و اولیه در چنین رقابت‌هایی، افزایش آگاهی از برند است، اما می‌توانید اهداف ثانویه‌ای هم برای آن در نظر بگیرید. مثلا افزایش دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی یا افزایش تعداد اعضای خبرنامه، می‌تواند اهداف ثانویه‌ی این رقابت‌ها باشد.
  • نتایج را ارزیابی کنید: در نظر گرفتن شاخص‌های عملکرد روشن و اهداف مشخص در مرحله‌ی برنامه‌ریزی، به شما کمک می‌کند که نتایج این کمپین تبلیغاتی را بسنجید و اطلاعات خوبی از آن به‌دست آورید. مواردی چون ترافیک ارجاعی یا نام‌ بُرده شدن در شبکه‌های اجتماعی را می‌توانید به عنوان شاخص عملکرد در نظر بگیرید.


۷. از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات استفاده کنید



با وجود تغییرات دائمی پلتفرم‌ها و الگوریتم‌های جست‌و‌جو و افزایش رقابت در بازار، تبلیغات پولی در رسانه‌های مختلف از جمله تبلیغ در فضای آنلاین، روشی عالی برای ایجاد آگاهی از برند و افزایش بازگشت سرمایه (ROI) است. برای دیده شدن در این بازار شلوغ رقابتی، استفاده از تبلیغات پولی، مثلا پُست‌های ارتقاء یافته در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر، اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

برای استفاده از این راهکار، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • بودجه: محاسبه‌ی بودجه از ابتدای کار به شما کمک می‌کند که در مورد منابع موجود اطمینان حاصل کنید. با توجه به بودجه می‌توانید در مورد شاخص‌های عملکرد و اهداف خود، تصمیم بگیرید.
  • کلمات کلیدی: مخاطبان شما از چه کلمات و عباراتی برای جست‌و‌جو استفاده می‌کنند؟ مشخص کردن کلیدواژه‌های مناسب و دقیق برای به‌کار بردن در کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین، احتمال دیده شدن برند شما در محیط‌های جست‌و‌جو را افزایش می‌دهد؛ چه در موتورهای جست‌و‌جو و چه در شبکه‌های اجتماعی.
  • تطابق با اهداف: فعالیت‌های شما در رسانه‌های آنلاین و تبلیغاتی، باید هم‌راستا با اهداف اصلی برند باشد، به نحوی که تکمیل‌کننده‌ی سایر فعالیت‌های بازاریابی شما شود.




برگرفته از: freshegg.co.uk



https://www.chetor.com/43014-%d8%a2%...1%d9%86%d8%af/