دادگاه استیناف حوزه فدرال آمریکا رأی قطعی خود در پرونده ای که از جانب مایکل مریسون «Michael Meiresonne» علیه شرکت گوگل شکایتی مطرح شده بود، را صادر نمود. مایکل مریسون تنها مخترع پتنت با شماره 8156096 که در مورد طراحی یک وب سایت و روابط چندگانه وب سایت ها می باشد، علیه گوگل شکایتی را مبنی بر نقض پتنتش ارائه نمود.





پیش از این، شرکت گوگل درخواست بررسی ادعاهای 16، 17، 19 و 20 این پتنت را به دادگاه ارائه داده بود( به طور کلی هر پتنت شامل ادعا یا ادعاهایی است، که بیانگر نوآوری های موجود در آن است). بر اساس بررسی های اولیه این پرونده نسبت به دانش قبلی (prior art) دادگاه، چهار ادعای مذکور قابلیت پتنت شدن را دارا نیستند. یکی از نتایج این بررسی برای مثال این بود که، تمامی موارد ذکر شده در این ادعاها در کتابی با عنوان «World Wide Web Searching for Dummies» که در سال 1997 میلادی توسط «Brad Hill» به چاپ رسیده بود، تشریح شده است. البته یک مورد از موارد موجود در این ادعا نیز در پتنت شماره 6271840 آورده شده است.
پس از این رأی، مایکل میرسان علیه این تصمیم به حوزه فدرال شکایت نمود. پس از بررسی های صورت گرفته در دادگاه استیناف، قاضی با توجه به نکات مطرح شده در کتاب و پتنت فوق الذکر و تأکید بر این که این نکات راهنمای ادعای اختراع آقای میرسان بوده اند، اختراع وی را غیر قابل پتنت تشخیص داد.
در پروسه دادرسی، آقای میرسان موارد مطرح شده در کتاب و پتنت مورد اشاره در دادگاه را دو موضوع جدا از هم دانسته و ترکیب آن ها را به عنوان کاری متمایز معرفی نمود؛ دادگاه با مخالفت با این استدلال، با بررسی دقیق دو منبع مذکور، شواهد قابل توجهی جهت تصدیق ادعای ترکیب آن ها نیافت.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | پیروزی گوگل در دادگاه استیناف به واسطه رد قابل پتنت بودن ادعای ارائه شده