دانشگاه دانمارکی «Aarhus» با همکاری برخی صنایع این کشور، نوعی پلتفرم علمی تحت عنوان «Open Science» را توسعه می دهد، که نتایج حاصل از آن در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.






به گزارش وب سایت «Techdirt»، این پلتفرم با حمایت مالی بنیاد صنعتی دانمارک توسعه یافته و از طریق آن، پژوهش های پایه ای با نوآوری های صنعتی به صورت کاملاً جدید ترکیب شده و اطمینان حاصل می گردد که صنعت و دانشگاه از دانش و فناوری یکدیگر بهره مند خواهند شد. ایده اصلی این پلتفرم ابتکاری، ایجاد دانش اساسی است، که می تواند در دسترس همگان قرار گیرد. در ادامه، هر یک از محققان و یا فناوران می توانند از این دانش برای توسعه محصولات منحصر به فرد و حفاظت از آن از طریق ثبت پتنت اقدام نمایند.
به گفته دانشگاه دانمارکی، یک پلتفرم باز می تواند برای شرکت ها، به ویژه شرکت های کوچک، نوعی دسترسی آسان‎تر به فناوری های نوین مورد نیاز در مراحل ابتدایی دوره عمر شرکت را فراهم آورد.
گفتنی است، امروزه پتنت ها نقشی کلیدی در حفاظت از نتایج حاصل از فرآیند نوآوری و توسعه فناوری های گوناگون ایفاء می نمایند. در مقابل، برخی چالش ها نظیر انحصارطلبی برخی شرکت های بزرگ فناوری و یا سوء استفاده از پتنت ها به منظور کسب درآمد از سوی باجگیران پتنت بسیاری از محققان و صاحب نظران را به خود مشغول نموده است. پلتفرم ابتکاری مورد استفاده توسط دانشگاه آراهوس در واقع یکی از راهکارهایی است که برای بهبود شرایط برای شرکت های فناور کوچک قابل استفاده می باشد.

منبع :کانون پتنت ایران | اخبار | توسعه پلتفرم «Open Science» با همکاری دانشگاه و صنعت دانمارک