ساخت یک بازی برروی وبسایت برای درگیرکردن کاربر باسایت، شبکه اجتماعی های برند برای اهدافی فراتر از سرگرمی (اهدافی مثل بازاریابی و برندینگ) را گیمیفیکیشن (Gamification) می‌گویندکه در واقع می توان گمیفیکیشن را این گونه نیز توصیف کرد :
به کارگیری تفکرات بازی گونه برای اهدافی فراتر از بازی
دریافت اعتبار، هدیه نقدی، تخفیف یا پیشنهاد ویژه از سمت یک برند تجاری برای مشتری آنقدر می تواند مهم و جذاب باشد که که خود را درگیر بازی کند و کم کم این بازی یا برند باعث فروش هرچه بیشتر بشود. در طراحی گیمیفیکیشن باید به این نکته توجه داشت که به گونه ای باشد، حس کنجکاوی و اشتیاق مشتری برای دریافت هدیه از برند شما باعث استفاده بیشتر از وبسایت یا خدمات شما بشود.
گیمیفیکیشن را آسان بگیریم – مثالی ساده برای بازی پردازی

فرض کنید دریک رستوران هستید و هوس خرید یک پرس چلوکباب را کرده اید، به هنگام خرید از رستوران صندوقدار به شما می گوید :
اگر ۵ پرس چلوکباب از ما بخرید ، یک پرس رایگان دریافت می کنید!
به دفعه بعد فکر می کنید ؟ اگر ۶ مهمان داشته باشید، با پرداخت پول ۵ غذا ، نفر ششم برای شما رایگان می شود! مثالی که زدم ، مثالی ساده از یک گمیفیکیشن بود، چرا ؟ چون شما درگیر این رستوران شدید که سود دوطرفه هم برای شما و هم برای رستوران دارد. در طراحی گیمیفیکیشن به نکات زیرتوجه داشته باشید :

ساده باشد نه پیچیده : روند بازی باید به گونه ای راحت و جذاب باشد که کاربر در اولین نگاه متوجه روند بازی بشود. توجه داشته باشیدکه اگر کاربر یک الی دو دفعه تلاش کرده و موفق نشود، شما در گیمیفیکیشن شکست میخورید! اغراق نداشته باشد : بازی باید قابل باور باشد و همینطور به گونه ای باشد که کاربر آن را دست کم نگیرد. به رسانه ای شدن بازی درشبکه های اجتماعی فکر کنید : بازی را به گونه ای طراحی کنید که کاربر بتواند پس از اتمام بازی و بادریافت عکس اختصاصی امتیاز خود را به راحتی در شبکه های اجتماعی با دوستانش به اشتراک بگذارد.
تجربه کاربری را جدی بگیرید : طراحی درست عناصر صفحه و المان های آن ، کمک بسیار زیادی به جذب و درگیرشدن کاربران با گیمیفیکیشن شما میکند. طراحان تجربه کاربری می توانند رفتار کاربر درمواجه با بازی را تحلیل و به شما گزارش کنند. نقش راه مشتری را مشخص کنید : مشتری شما تنها قرار نیست بازی کند بلکه قراراست از طریق بازی به سمت تخفیف یا جایزه مدنظرگرفته شده هدایت بشود. نام کاربر و محتوای مرتبط با کاربر را نشان دهید :بهترین راه درگیر شدن کاربر با بازی ، استفاده از نام کاربر درحین بازی است. این نام می تواند درجاهای مختلف روبه روی چشم کاربرباشد. مثلا : زمان بازی ، زمان نشان دادن امتیاز و حتی زمان دریافت جایزه. با این کار عملا کاربر با بازی شما رابطه خوبی برقرار می کند و آن را از خود می داند. به نظر شما یک گیمیفیکیشن موفق چه ویژگی هایی دارد؟ آیا گیمیفیکیشن به فروش بیشتر کمک می کند یا جذب کاربر بیشتر؟ منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستم.


https://jalaltorabi.com/gamification/