با توجه به رشد قابل توجه ارزش بیت‌کوین «Bitcoin»، فناوری بلاک‌چین به عنوان یک سیستم دیجیتال که رونق و توسعه بیت‌کوین بر مبنای آن صورت گرفته است، با تأثیرات فراوانی مواجه گردیده است. این نوآوری که به عنوان یک نرم‌افزار منبع باز میان جامعه برنامه نویسان نرم‌افزاری متولد شده و سالیان متمادی است که از طریق به اشتراک‌گذاری اطلاعات و توسعه‌های صورت گرفته توسط افراد مختلف ارتقاء می‌یابد، ممکن است در آینده با یک جنگ حقوقی گسترده بر سر پتنت‌های ثبت‌شده مرتبط با آن مواجه شود.





بنا بر گزارش وب‌سایت «CNBC»، ارزش بیت‌کوین در حال حاضر به بیش از بیست هزار دلار رسیده است و دیگر ارزهای دیجیتال نیز با رشدی بی‌سابقه مواجه شده‌اند و همین عامل موجب شده که برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناور به سمت ثبت و انتشار انواع پتنت‌های مرتبط با فناوری بلاک‌چین متمایل گردند. در حال حاضر طیف وسیعی از شرکت‌های مختلف نظیر شرکت مالی «Visa»، خرده‌فروشی والمارت و شرکت فناور قدیمی «IBM» وارد رقابت بر سر ثبت و انتشار پتنت در فناوری بلاک‌چین شده‌اند. حتی برخی کارآفرینان و شخصیت‌های حقوقی نظیر «اریک اسپانگنبرگ» که در دره سیلیکون به دلیل به چالش کشیدن پتنت‌های فناوری شهرت دارد نیز به این بازی رقابتی وارد شده‌اند. وی که گروهی جدید برای ورود به «Blockchain IP» تشکیل داده است، می‌گوید: «بسیاری از مردم و متخصصین مالی سرگرم تحلیل پدیده بیت‌کوین هستند. این در حالی است که به بلاک‌چین به عنوان فناوری اصلی مرتبط با بیت‌کوین کمتر توجه می‌شود.»
«نیک اسپانوس» که بنیان‌گذار و مدیر ارشد شرکت «Blockchain Technologies» به شمار می‌رود، با تأکید بر این‌که جنگ بر سر پتنت‌های مرتبط با این فناوری اجتناب‌ناپذیر است، از ورود باجگیران پتنت به این فضای رقابتی با هدف کسب سودهای قابل توجه و در نتیجه آن تغییر و تحولات عمده در وضعیت فعلی این فناوری خبر می‌دهد.
لازم به ذکر است، بیت‌کوین اولین پیاده‌سازی یک مفهوم به نام "ارز سری" است که اولین بار در سال 1998 میلادی توسط «وی دای» به عنوان نوع جدیدی از پول معرفی گردید که برای کنترل تولید و تراکنش‌های روی آن، به جای یک مرجع مرکزی، از رمزنگاری استفاده شده است. مشخصات اولین بیت‌کوین و اثبات مفهوم آن در سال 2009 میلادی توسط «ساتوشی ناکاموتو» در یک فهرست ایمیل رمزنگاری شده منتشر گردید.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | تمایل شرکت‌های فناور و باجگیران پتنت به فناوری بلاک‌چین با توجه به رشد بی‌سابقه ارزش بیت‌کوین