تا جایی که می‌توانید مصاحبه‌شونده را به سمت داستان تعریف کردن و صحبت کردن بیشتر هدایت کنید. معمولا روال مصاحبه به این صورت است که شما در اول مصاحبه و نهایتا آخر مصاحبه، می‌توانید برخی نکات کلی را بیان کنید و در طی مصاحبه با پرسیدن سوالات درست، مصاحبه را به سمت کشف این موضوع که آیا فرضیات شما تایید یا رد می شود، هدایت کنید.


بهتر است برای این کار یک سناریوی از پیش تعریف‌شده، داشته باشید. این روال را در نظر بگیرید: سلام، خیلی خوش آمدید؛ بفرمایید بنشینید. خب چه خبرها؟ راحت رسیدین؟ خیلی هم خوب، اولا ممنون از وقتی که گذاشتید، برای اینکه وقت شما رو نگیرم و إن‌شاءالله جلسه، جلسه مطلوبی باشه، اگر موافقید مصاحبه رو شروع کنیم. واقعیت اینه که ما یه استارت‌آپ هستیم و داریم در زمینه یه موضوع در حوزه ... تحقیق می‌کنیم؛ فکر می‌کنیم که نظرات شما و تجربیات شما در این زمینه خیلی میتونه به ما کمک کنه، برای همین ازتون درخواست جلسه کردیم و مزاحمتون شدیم. توی این جلسه میخوام شما بیشتر حرف بزنید و من بیشتر شنونده هستم؛ خلاصه هر نکته‌ای که در مورد موضوع ... به ما بگید برای ما مهمه. برای شروع می‌خواستم نظر شما رو در مورد ... بدونم و برام کمی در موردش توضیح بدید و...
این یک روال مناسب برای شروع مصاحبه است که من شخصا در خیلی از جلسات از آن استفاده کردم و انصافا خوب بوده. بسیار خوب، به اینکه چه سوالاتی باید درمصاحبه پرسیده شود، در نوشته‌های قبلی اشاره کرده‌ایم. امیدوارم این نکات مهم و عملی در اجرای مصاحبه‌های کیفی که یکی از مهمترین بخش‌های فرآیند توسعه مشتری است، برایتان مفید واقع شود. به تجربه بارها و بارها شاهد این نکته بوده‌ام که استارت‌آپ‌های زیادی به‌واسطه عدم توجه و سهل‌انگاری و جدی نگرفتن فرآیند توسعه مشتری، محصولی را تولید کرده‌اند که اصلا ارزش تولید نداشته است؛ شما این‌گونه نباشید.




قصه گوش کنید! | شنبه مگ - اولین هفته نامه اختصاصی استارت آپ ها