اولین گام برای خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار، دریافت کد سهامداری (کد معاملاتی بورس) و کد معاملات برخط یا کد آنلاین است. هر شخص پس از کسب دانش ابتدایی در زمینه معاملات بورس اوراق بهادار و اطلاع از مزایای این بازار در کنار ریسک‌های موجود، لازم است برای انجام معاملات خود نسبت به اخذ کد معاملاتی بورس اقدام نماید. بسیاری از کسانی که برای نخستین بار وارد بازار بورس می‌شوند، سوالاتی دارند از قبیل این‌که:
کد بورسی چیست؟
فرآیند اخذ کد سهامداری بورس و کد معاملات برخط (آنلاین) چگونه است؟
برای دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدارکی لازم است؟
مدت زمان لازم برای دریافت کد معاملات برخط چه قدر است؟
آیا دریافت کد بورسی یا کد آنلاین به صورت غیر حضوری امکان‌پذیر است؟
سامانه‌ای برای دریافت کد معاملاتی سهام بدون نیاز به مراجعه حضوری در شعب کارگزاری وجود دارد؟
و…
در ادامه مطلب علاوه بر پاسخگویی به سوالات بالا، مفاهیمی نظیر “کد بورسی سهامداران” و “کد آنلاین” توضیح داده خواهد شد. همچنین مراحل دریافت کد سهامداری بورس و کد معاملات برخط (آنلاین) را در کارگزاری آگاه بیان می‌شود. کد سهامداری (کد بورسی)

تعریف: کد سهامداری یا کد بورسی عبارت است از شناسه‌ای واحد که متشکل از تعدادی حرف و عدد است. هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی در سامانه اطلاعاتی بورس، بوسیله‌ی این کد شناسایی می‌شود. اشخاص با این کد، قادر به خرید و فروش سهام صرفاً به صورت حضوری در بورس اوراق بهادار خواهند بود. کد معاملاتی اشخاص حقیقی به صورت سه حرف ابتدایی نام خانوادگی وی و ۵ عدد درکنار آن تعریف می‌شود. برای مثال برای شخصی با نام خانوادگی “محمدی” کدی شبیه به ” محم ۰۵۱۴۸” یا ” محم ۵۲۴۶۲” خواهد بود. این کد برای اشخاص حقوقی بسته به ماهیت آن (موسسه، شرکت و …) شامل سه حرف ابتدایی کلمات مذکور مانند موس، شرک و … به همراه یک کد ۵ رقمی است. نحوه اخذ کد سهامداری (کد بورسی)

جهت اخذ کد سهامداری، لازم است شخص با در دست داشتن مدارک ذیل به یکی از شعب کارگزاری‌ها مراجعه و نسبت به اخذ کد معاملاتی خود اقدام نماید.
مدارک لازم برای اشخاص حقیقی:

? اصل و تصویر شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات
? اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی
? شماره حساب بانکی و شماره شبای آن (حساب بانک سامان یا ملت مناسب‌تر است).
?تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی
نکته: با راه اندازی سامانه آگاه اکسپرس، این امکان برای نتقاضیان فراهم شده است تا به‌صورت رایگان، غیرحضوری و بدون نیاز به حضور در شعب کارگزاری آگاه اقدام به دریافت کد بورسی و کد معاملات آنلاین نمایند (راهنمای کدگیری غیرحضوری). مدارک لازم برای اشخاص حقوقی:

? تصویر روزنامه رسمی آگهی تآسیس
? تصویر روزنامه رسمی – آگهی کلیه تغییرات
? تصویر اساسنامه
? کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره
? تکمیل فرم تعهدنامه
? تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی
کد معاملات برخط (آنلاین)

تعریف: کد معاملات برخط یا کد آنلاین، کدی است که فرد پس از اخذ کد بورسی به منظور تسهیل در انجام معاملات، می‌تواند آن را دریافت کند. با این کد فرد مجاز به انجام معاملات به صورت مستقیم و آنلاین خواهد بود و نیاز به ثبت سفارش حضوری نخواهد داشت. هر فرد می‌تواند چند کد آنلاین از کارگزاری‌های مختلف داشته باشد. نحوه اخذ کد معاملات برخط (کد آنلاین)

جهت اخذ کد آنلاین لازم است شخص با در دست داشتن مدارک ذیل به یکی از شعب کارگزاری‌ها مراجعه و نسبت به اخذ کد معاملاتی خود اقدام نماید. مدارک لازم برای اشخاص حقیقی:
? اصل و تصویر شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات.
? اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی.
? تصویر مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم
? شماره حساب بانکی و شماره شبای آن (ترجیحاً حساب کوتاه مدت قرض‌الحسنه بانک سامان یا بانک ملت).
? تکمیل فرم مشتریان حقیقی (درصورتی که مشتری کارگزاری نباشد) و قرارداد معاملات برخط.
? تکمیل فرم انتقال ناظر به همراه ارائه آخرین برگه سهم (این فرم زمانی است که فرد با کارگزاری دیگری کار می‌کند و تمایل دارد کارگزاری خود را تغییر دهد).
? پاسخ به سوالات آزمون معاملات برخط. نکته: برای برقراری ارتباط بین حساب بانکی متقاضی و حساب آنلاین وی، چنانچه متقاضی دارای حساب ملت باشد لازم است فرم معرفی به بانک را از کارگزاری دریافت و به یکی از شعب بانک ملت تحویل نماید. درصورتی که حساب معرفی شده مربوط به بانک سامان باشد، فعالسازی از طریق اینترنت بانک سامان قابل انجام است.
نکته: آگاه اکسپرس، سامانه غیرحضوری دریافت کد بورسی و کد آنلاین آماده ارائه خدمات به متقاضیان محترم در بسیاری از شهرهای ایران است (راهنمای کدگیری غیرحضوری). مدارک لازم برای اشخاص حقوقی:
? تصویر روزنامه رسمی آگهی تآسیس٫
? تصویر روزنامه رسمی – آگهی کلیه تغییرات.
? تصویر اساسنامه.
? کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره.
? تکمیل فرم تعهدنامه.
? تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی.
مراحل و فرآیند کدگیری:

پس از تکمیل فرم‌های مربوط به کد سهامداری و کد معاملات برخط توسط متقاضی و تحویل مدارک هویتی به کارگزاری، اطلاعات متقاضی در سامانه معاملاتی بورس ثبت شده و در صورت عدم وجود مغایرت در اطلاعات اعلام شده از سوی متقاضی، طی حداکثر ۴۸ ساعت (۲ روز کاری) کد بورسی برای وی صادر می‌شود. یک روز پس از اخذ کد بورسی، کد معاملاتی متقاضی صادرخواهدشد. چنانچه متقاضی دارای کد بورسی بوده و مشتری کارگزاری باشد، ۲۴ ساعت بعد کد معاملات بر خط، به تلفن همراه و آدرس ایمیل ایشان ارسال می‌گردد. در صورت وجود مغایرت مشخصات متقاضی با اطلاعات موجود در سامانه ثبت احوال، لازم است این مغایرت از طریق مراجعه حضوری به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه برطرف شود تا کد معاملاتی صادر گردد. در زمان مراجعه به سپرده گذاری لازم است فرد اصل شناسنامه و کارت ملی خود را به همراه داشته باشد. اگر متقاضی پیش از این کد سهامداری دریافت کرده باشد و تغییراتی در اطلاعات شناسنامه ای ایشان رخ داده باشد(شامل تغییر نام خانوادگی،حذف پیشوند یا پسوند از نام خانوادگی و …)، لازم است متقاضی با در دست داشتن مدارک شناسایی و برگه های پیشین سهام خود به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه مراجعه نموده و نسبت به اعلام و ثبت تغییرات اقدام نماید. ? فرآیند کدگیری حضوری به صورت خلاصه در چارت زیر قابل مشاهده است:
فرایند دریافت کد معاملاتی ? فرآیند کدگیری غیر حضوری در سامانه آگاه اکسپرس به‌صورت زیر است: مراحل دریافت کدبورسی و کد آنلاین سهام به صورت غیر حضوری در سامانه آگاه اکسپرس کد دسترسی مشتری به منظور انجام معاملات (حضوری و یا آنلاین) از طریق پیام کوتاه و پست الکترونیک برای ایشان ارسال می‌گردد. علاوه بر این مشتری می‌تواند با تکمیل [فرم قرارداد اینترنتی]، سفارش خرید و فروش خود را در سیستم به صورت الکترونیکی ثبت نماید تا توسط معامله گر انجام شود. بنابراین متقاضی با مدارک هویتی خود به یکی از شعب کارگزاری مراجعه نموده و در صورت عدم مغایرت در اطلاعات هویتی در مدت ۲ روز کاری کد معاملاتی خود را دریافت می‌کند.
مدارک لازم جهت دریافت کد سهامداری و کدمعاملات برخط(آنلاین)

https://bashgah.com/blog/%da%86%da%a...1%db%8c%d9%85/