جست‌و‌جو کردن و یافتن استراتژی سرمایه‌‌‌گذاری مناسب، درست مانند پیدا کردن رژیم‌های لاغری شده‌ است. این روزها همه جا حرف از رژیم‌های لاغری است ولی برنامه‌ای که با اهداف شما هم‌سو باشد و بدن و فیزیک شما را در نظر بگیرد، به‌سادگی پیدا نمی‌شود. استراتژی‌های سرمایه گذاری هم دقیقا چیزی شبیه همین مورد رژیم غذایی است. برای اینکه استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مناسبی پیدا کنید، باید ببینید که شخصیت، اهداف و بودجه‌ی شما چه شیوه‌ای را طلب می‌کند. اگر این ماجرا برای‌تان خیلی گنگ است، از شما دعوت می‌کنیم ۱۰ مورد از استراتژی‌ های سرمایه‌ گذاری را که مبتنی بر فرضیه‌ها و تاکتیک‌های اقتصادی هستند، مطالعه کنید.


۱. تجزیه‌و‌تحلیل بنیادی



یکی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری متداول و قدیمی، تجزیه‌و‌تحلیل بنیادی یا اساسی است. با استفاده از این استراتژی در بازار، سرمایه‌گذار قادر به پیش‌بینی قیمت ارز و تغییرات آن با تغییر شاخص‌های اقتصادی متنوع، اخبار، گزارش‌های دولتی و حتی شایعات خواهد بود. این استراتژی برای پیش‌بینی‌های بلند‌مدت کاربرد دارد.

۲. سرمایه‌گذاری ارزشی

در این روش سرمایه‌گذاری، بر خلاف استراتژی سرمایه‌گذاری بنیادی لازم نیست براساس پیش‌بینی عمل کنید. برای خرید سهام و سایر فعالیت‌ها به وضعیت کنونی بازار نگاه کنید. هر شرکتی دارای دو نوع ارزش است؛ ارزش دفتری و ارزش بازاری. ارزش دفتری یعنی تقسیم دارایی‌ها و موجودی‌ها بر تعداد سهم‌ها و ارزش بازاری یعنی حاصل‌ضرب قیمت هر سهم در تعداد آن. پس از محاسبه‌ی این ارزش‌ها، اگر ارزش بازاری شرکتی از ارزش دفتری آن کمتر شد یعنی قیمت سهام آن کم و برای خرید مناسب است.





۳. سرمایه‌گذاری رشد



همان‌طور که از نام این استراتژی مشخص است، این روش برای محیط‌های اقتصادی سالم و در حال رشد مناسب است. در این استراتژی تمام ذی‌نفعان اعم از شرکت‌ها، مشتریان و سرمایه‌گذاران به دنبال رشد بیشتر هستند و برای دست یافتن به این رشد حاضر به صرف هزینه و سرمایه‌گذاری‌اند. شرکت‌های پیش‌گام در زمینه‌ی فناوری نمونه‌ خوبی برای این نوع استراتژی هستند. در محیط سالم و مناسب اقتصادی این شرکت‌ها با نگاه به آینده، پیوسته به دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر برای ایجاد فناوری‌های جدید و تغییرات آتی هستند. در یک کلام این استراتژی سرمایه‌گذاری می‌گوید: «با قیمت بالا بخرید و گران‌تر بفروشید.»

۴. تجزیه‌وتحلیل فنی

این استراتژی در نقطه‌ی مقابل تجزیه‌و‌تحلیل بنیادی است. در این روش سرمایه‌گذاران از الگوهای قیمتی اخیر و روندهای جاری بازار برای پیش‌بینی الگوها و روندهای آتی استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، الگوها و روندها براساس شاخص‌های معین و تعریف‌شده‌ای تحرکات آتی بازار را پیش‌بینی می‌کنند. در حقیقت برخلاف تجزیه‌و‌تحلیل بنیادی، تصمیم‌گیری بر اساس محیط و شرایط را ممکن می‌کند. در این استراتژی روش‌های تعریف‌شده از قبل و شاخص‌های قطعی، الگوی بعدی بازار را پیش‌بینی می‌کنند. یعنی با روشی آماری و ریاضیاتی از اطلاعات گذشته رو‌به‌رو هستیم که از آن برای تجزیه و تحلیل اطلاعات فنی مانند بالاترین و پایین‌ترین قیمت و … در یک دوره‌ی زمانی معین استفاده می‌کنیم.

۵. استراتژی خرید و نگه‌داری



در استراتژی خرید و نگه‌داری، سرمایه‌گذاران با شعار خرید ارزان و فروش گران سرمایه‌گذاری می‌کنند. آنها به دنبال سهام شرکت‌هایی هستند که کمتر از ارزش واقعی، ارزش‌گذاری شده‌اند و خرید آنها با این قصد انجام می‌گیرد که سهام خود را برای ماه‌ها نگه دارند. این استراتژی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری است که اطمینان را جایگزین آشوب‌ها و تغییرات بازار می‌کند و افزایش قیمت‌ها در بلند‌مدت، پاداش صبوری در این روش سرمایه‌گذاری است. سبدهای سرمایه‌گذاری که از این استراتژی استفاده می‌کنند به‌خاطر حالت انفعالی موجود در طبیعت‌شان، سبدهای سرمایه‌گذاری تنبل نام دارند.

۶. استراتژی هسته و ماهواره‌

هسته و ماهواره‌ استراتژی‌ای متشکل از هسته‌ای مثل صندوق مشترک شاخص سهام با سرمایه‌ی کلان و انواع صندوق‌ها یا همان صندوق‌های ماهواره‌ای است. صندوق هسته‌ای نشان‌دهنده‌ی وسیع‌ترین بخش سبد سرمایه‌گذاری است و صندوق‌های ماهواره‌ای هرکدام بخش‌های کوچک‌تری از سبد سرمایه‌گذاری را تشکیل می‌دهند. در کل هسته و ماهواره‌ یک بدنه‌ی واحد را می‌سازند. در این استراتژی همان جمله‌ی معروف «تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید»، رعایت می‌شود. در حقیقت تنوع دادن به امر سرمایه‌گذاری، خطرات و ریسک‌ های احتمالی را کاهش می‌دهد و شکست در یک بخش، تمام پیکره‌ی سرمایه‌گذاری را یک‌جا بر زمین نخواهد زد.
۷. سبد سرمایه‌گذاری «دیو رمزی»



«دیو رمزی» متخصص زبده‌ در امور مالی و مجری معروف و پرطرفدار برنامه‌های گفت‌و‌گومحور و میزگردهای تحلیلی است. او به استراتژی سبد سرمایه‌گذاری چهار‌صندوقه اعتقاد دارد و همیشه استفاده از این استراتژی را توصیه می‌کند. دیو رمزی می‌گوید سرمایه‌گذاری‌تان را به‌شکل برابر به چهار نوع صندوق طبقه‌بندی کنید: رشد، رشد و درآمد، رشد تهاجمی و رشد بین‌المللی. با کارمزد افتتاحی، سهام و صندوق‌هایی را انتخاب کنید که حداقل پنج‌ساله باشند و تاریخچه‌ی مالی از نرخ بازگشت را نشان بدهند. اگر تحمل خطرپذیری و ریسک سرمایه‌گذاری پایینی دارید، یعنی مدت زمان کمتری برای حفظ مبلغ سرمایه‌گذاری‌شده در اختیار دارید، درصد کمتری به صندوق رشد تهاجمی تخصیص بدهید.


۸. سبد سرمایه‌گذاری مدرن

استراتژی سبد سرمایه‌گذاری مدرن یا ام‌پی‌تی (MPT)، روشی است که سرمایه‌گذار می‌کوشد برای سبد سرمایه‌گذاری، کمترین ریسک و خطر در بازار را بپذیرد تا بیشترین نرخ بازگشت سرمایه را به‌دست بیاورد. در این روش برای کاهش ریسک ممکن است از استراتژی هسته و ماهواره هم کمک گرفته بشود. به‌طور خلاصه در این استراتژی، سرمایه‌گذار ریسک کم و نرخ بازگشت بالا طلب می‌کند. در واقع با این روش سرمایه‌گذار می‌تواند نوعی از دارایی یا اوراق بهادار خاص را که به‌تنهایی ریسک بالایی دارد، نگه دارد و آن را با انواع دیگری از دارایی‌ها یا سرمایه‌گذاری ترکیب کند و از خطری که سرمایه را تهدید می‌کند دور بماند.

۹. سبد سرمایه‌گذاری پست‌مدرن



این روش مانند روش سرمایه‌گذاری مدرن است. یعنی سبد سرمایه‌گذاری از چندین سرمایه‌گذار متنوع با سطوح ریسک متفاوت تشکیل می‌شود و سرمایه‌گذار به دنبال بازگشت معقول سرمایه است. اما تفاوت سرمایه‌گذاری پست‌مدرن یا پی‌ام‌پی‌تی (PMPT) با روش قبلی در این است که نگرش کلانتری به ریسک و بازگشت سرمایه دارد. در واقع پی‌ام‌پی‌تی علاوه بر مدل‌های ریاضی، ابعاد رفتاری سرمایه‌گذاری و شرایط محیطی را نیز در نظر دارد و تنها به روندها و آمارها تکیه نمی‌کند چون گاهی اوقات سرمایه‌گذاران معقول عمل نمی‌کنند و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن آنها را باید در پیش‌بینی‌های سرمایه‌گذاری لحاظ کرد.

۱۰. تخصیص دارایی تاکتیکی

این استراتژی ترکیبی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری قبلی است. در این روش سه گروه دارایی اصلی یعنی سهام، اوراق قرضه و نقدینگی با نیت حداکثرسازی بازگشت سبد سرمایه و حداقل کردن ریسک، طراحی و برنامه‌ریزی می‌شوند. با این روش سرمایه گذاری، تمرکز بر اختصاص دارایی در گام اول و انتخاب استراتژی‌ های سرمایه‌ گذاری در گام‌های بعدی است.




برگرفته از: thebalance.com


https://www.chetor.com/52106-%d8%a7%...7%d8%b1%db%8c/