معرفی و تاریخچه

پارک علم و فناوری سازمانی است که با هدف افزایش ثروت در جامعه توسط متخصصان حرفه‌ای مدیریت می‌شود و جریان دانش و فناوری را میان دانشگاهها، موسسات تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و بازار به حرکت می‌اندازد.پارکهای علم و فناوری از طریق مراکز رشد، سازمانهای نوآور را تقویت کرده و فرایندهای زایشی را تسهیل می‌کند.به عبارت دیگر پارک علم و فناوری محیطی است که در آن واحدهای تحقیقاتی مستقل و یا وابسته به سازمانها و صنایع مجتمع شده و زیر پوشش و حمایت قرار می‌گیرند تا به خلاقیت و نوآوری بپردازند.تقويت ارتباط بین دانشگاهها، سازمانهای تحقیقاتی، واحدهای تولیدی و مراکز تصمیم‌گیری دولتی در جهت توسعه فناوری و علوم کاربردی ازدیگر اهداف ایجاد و توسعه پارکهای علم و فناوری است.
تاريخچه پارك هاي علم وفناوري
سابقه پاركها و شهرك‌های علمی و فناوری به اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل ۱۹۶۰ بر می‌گردد. از لحاظ تاریخی پیدایش "پارك پژوهشی مثلثی" در كارولینای شمالی و "دره سیلیكون" در كالیفرنیا در همسایگی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی قوی، طلیعه ایجاد پارك‌ها و شهرك‌های علمی و فناوری و تحقق مدل‌های اولیه آنها تلقی شده است. نخستین پارك‌ها و شهرك‌های علمی و فناوری در اروپا در اواخر دهه ۶۰ شكل گرفتند كه از آن جمله می‌توان به "كمبریج" و "هربوت وات" در انگلیس و "گره نویل" و "سوفیا آنتی پولیس" در فرانسه اشاره كرد.اكنون بیش از ۱۰۰۰ پارك علمی و فناوری در بیش از ۶۰ كشور جهان وجود دارد كه بیش از نیمی از آنها فقط در ایالات متحده آمریكا احداث شده است. انگلستان، فرانسه، كانادا، ژاپن و استرالیا به ترتیب در مقام‌های بعدی قرار می‌گیرند.
بر اساس تجربه جهاني، پارك هاي علم و فناوري به عنوان بستر و ساختاري كليدي و با اهميت برايدستيابي به توسعه علمي و فناوري در كشورهاي گوناگون شناخته و به كار گرفته شده اند.
اولین اقدامات در این راستا در ایران به سال 1376 با صدور مجوز و احداث شهرک علمی- تحقیقاتی اصفهان برمی گردد که با سرعت گرفتن صدور مجوز برای این واحدهای فناوری، تعداد پارک های علم و فناوری کشور به 13 پارک، مراکز رشد علم و فناوری به 38 مرکز، واحدهای فناور مستقر به 575 واحد و تعداد دانشگران شاغل به 2717 نفر در سال 1383 افزایش پیدا کرد. این روند با اقدامات چشمگیر دولت نهم و با شعار «هر استان یک پارک علم و فناوری» به 22 پارک علم و فناوری، 76 مرکز رشد واحدهای فناور، 1395 واحد فناوری و 11451 دانشگر شاغل منجر شده است.

اهداف و مأموریت ها

اهداف پارک علم و فناوری خراسان شمالی 1- کمک به افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصاد دانش محور. 2- تجاری سازی نتایج تحقیقات و تحقق ارتباط بخش های تحقیقاتی، تولیدی و خدماتی جامعه. 3- افزایش قدرت رقابت و رشد شرکت های متکی بر دانش. 4- کمک به جذب دانش فنی و سرمایه های داخلی و بین المللی. 5- افزایش حضور و مشارکت تخصصی شرکت های فناور داخلی در سطح بین المللی. 6- حمایت از ایجاد و توسعه شرکت های کوچک و متوسط فناوری و حمایت از موسسه ها و شرکت های تحقیقاتی و مهندسی نوآور با هدف توسعه فناوری و کارآفرینی. ماموریت های پارک علم و فناوری خراسان شمالی 1- سازماندهی برای ارائه خدمات موثر و مورد نیاز به واحدهای فناوری به منظور کمک به رشد آنها. 2- جلب و سازماندهی توانایی ها و امکانات موجود در منطقه برای ایجاد پیوند بین امکانات و منابع دانشگاه ها، مراکز علمی و فناوری و صنعتی منطقه و توانایی های واحدهای فناوری. 3- کمک در جهت دهی مراکز علمی مرتبط با پارک به سوی تحقیق در رشته های مورد نیاز واحدهای فناوری. 4- ایجاد بستر مناسب حضور و همکاری واحدهای فناوری خارجی در پارک برای توسعه فناوری شرکت های بومی. 5- ایجاد فضای مناسب فعالیت علمی و مهندسی برای جذب دانشمندان و متخصصان داخل و خارج از کشور. 6- تشویق پژوهش با هدف دستیابی به فناوری تولید محصولات و فرآیندهای نوین. 7- کمک به ایجاد شرکت ها و بنگاه های اقتصادی جدید از طریق مراکز رشد واحدهای فناوری (انکوباتورها). 8- ایجاد هم افزایی از طریق مبادله موثر اطلاعات، همکاری و بهره برداری از تسهیلات مشترک. 9- توسعه فرصت های شغلی برای نیروهای فارغ التحصیل جوان در مراکز رشد واحدهای فناوری.

نشانی : استان خراسان شمالی، بجنورد، خیابان آیت ا... طالقانی (غربی)، خیابان شهید صمدیه لباف، نبش چهارراه اول، پلاک 45 - کد پستی : 9415939563

تلفن : 7-32210086-058 - نمابر : 32222197-058

E-mail : [email protected]