ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1
  1. #1
    تاریخ عضویت
    2017/09/11
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    4,250
    123
    ناظم سایت

    منبع درآمد گوگل از کجاست؟

    گوگل بزرگ‌ترین شرکت اینترنتی دنیاست. این شرکت سالیانه میلیارد‌ها دلار برای تأمین زیرساخت‌ها و افزایش قدرت موتور جست‌وجوی خود هزینه می‌کند. از طرفی گوگل، یکی از پُرسودترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود. اما سؤالی که برای بسیاری از ما مطرح می‌شود، این است که ابزار اصلی شرکت گوگل برای درآمدزایی چه چیزهایی هستند و به‌طور کلی منبع درآمد گوگل از کجاست؟ گوگل با ارائه‌ی خدمات متنوع تبلیغاتی با شیوه‌ی بسیار جدید و نوآورانه، علاوه بر ایجاد درآمدهای کلان برای خود، به صاحبان تبلیغات و کاربران هم سود می‌رساند.


    سرویس‌های گوگل



    چرا تمامی شرکت‌‌ها و افرادی که از گوگل ادوردز (Google Adwords) یا گوگل ادسنس (Adsense) استفاده می‌کنند، از این خدمات رضایت دارند؟
    چرا تمامی طرح‌های اقتصادی گوگل برای درآمدزایی، بر اساس تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها شکل گرفته است؟


    شرکت گوگل در سال ۲۰۱۶ توانسته است بیش از ۹۰ میلیارد دلار، تنها از طریق فروش تبلیغات به‌دست بیاورد، اما این میزان درآمد بسیار بالای فروش از کجا آمده است؟ لری پیج (Larry Page) و سرگئی برین (Sergey Brin) که مؤسسان شرکت گوگل بودند، در هنگام تأسیس گوگل، تمامی تمرکز کاری شرکت را بر روی توسعه‌ی موتور جست‌وجو گذاشتند. ایده‌ی تمرکز بر روی یک موتور جست‌وجوی وب، ایده‌ای بسیار خاص در بین شرکت‌های اینترنتی هم دوره‌ی گوگل بود، اما آنها باید راهی برای درآمدزایی از طریق موتور جست‌وجو پیدا می‌کردند. در حالی که گوگل به کاربران زیادی در محیط اینترنت کمک می‌کرد، اما باید می‌توانست به سودآوری هم برسد و ایجاد درآمد کند. برای رسیدن به چنین هدفی، گوگل وارد دنیای تبلیغات شد. به‌طور دقیق، گوگل بیش از ۹۳ درصد از درآمد خود را از طریق تبلیغات به‌دست می‌آورد. چنین میزان درآمدی برای یک موتور جست‌وجوی اینترنتی در مقابل دیگر رقبای شرکت گوگل، نوعی شاهکار در دنیای کسب‌وکار اینترنتی محسوب می‌شود. عامل مهم دیگر پیروزی گوگل در مقابل رقیبانش، پیشرفت شگفت‌انگیز و مداوم موتور جست‌وجوی این شرکت است. موتور جستجوی گوگل تقریبا قادر است به تمامی سؤالات و جست‌وجوی‌های اینترنتی، پاسخ صحیح و مناسب بدهد. با داشتن چنین ویژگیِ منحصربه‌فردی، این شرکت توانسته است در کنار نتایج جست‌وجوی کاربران، درآمد بسیاری عظیمی از تبلیغات در نتایج جست‌وجو، به‌دست آورد.


    ادوردز (Adwords)



    گوگل ادوردز چیست؟ فرض کنیم که شما قصد دارید، یک راکت تنیس خریداری کنید. هنگامی که شما عبارت «راکت تنیس» را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، چند تبلیغ در بالا و پایین نتایج به‌دست آمده از جست‌وجوی گوگل، مشاهده خواهید کرد. این تبلیغات با مخفف کلمه‌ی ادوردز (یا همان Ad) از دیگر نتایج گوگل مجزا شده‌اند تا نتایج جست‌وجوی شما را تحت تأثیر قرار ندهند. چنین تبلیغاتی در حقیقت نوعی خدمت ارائه شده توسط شرکت گوگل است که به صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های مختلف اجازه می‌دهد، از طریق آنها کالا یا خدمات خود را در معرض نمایش بگذارند.
    البته راه‌های مختلفی برای تبلیغات در گوگل وجود دارد اما ایده‌آل‌ترین نوع آن، ارائه‌ی یک راه مناسب و مقرون‌به‌صرفه برای در معرض دید قرار گرفتن خدمات و کالاهای شرکت‌های مختلف است. گوگل ادوردز به شرکت‌ها و فروشنده‌های مختلف اجازه می‌دهد تا نوع کلمات کلیدی برای تبلیغات خود را، متناسب با بودجه‌ی تبلیغاتی‌شان انتخاب کنند.
    مدل کسب‌ و کار ادوردز (Adwords) چیست؟

    سرویس ادوردز یک مزیت بسیار بزرگ برای گوگل محسوب می‌شود و حتی نمی‌توان متصور شد که این سرویس تا چه اندازه، کسب‌وکار شرکت‌های بزرگ و کوچک را تحت تأثیر قرار داده است. در طول ده سال گذشته، سرویس ادوردز مزایا و سودهای بسیار زیاد و باورنکردنی‌ای برای کاربرانی که از آن استفاده کرده‌اند، فراهم کرده است و به همین علت باعث پیشرفت سریع گوگل در زمینه‌ی تبلیغات اینترنتی شده است تا نام گوگل به عنوان شرکت پیش‌رو در این زمینه ثبت شود. در حقیقت سرویس ادوردز، به‌خاطر شفافیت و بازدهی بالای آن، یک مدل تبلیغاتی بسیار هوشمندانه است، که هم برای گوگل و هم برای افرادی که از تبلیغات آن استفاده می‌کنند، سودآوری بسیار زیادی به دنبال خواهد داشت.

    سرویس ادوردز عامل اصلی موفقیت مالی گوگل در چند سال اخیر بوده است. این سرویس می‌تواند بیش از ۷۰ درصد از درآمد حاصل از تبلیغات شرکت‌ها را تأمین کند. با چنین حاشیه سودی، حتی شرکت‌ها و مؤسسه‌های سرمایه‌گذاری خودرو هم از این سرویس استفاده می‌کنند. چندین دلیل مختلف برای موفقیت سرویس گوگل ادوردز وجود دارد اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت موفقیت این سرویس، سازگاری آن با تمامی فضای اینترنت است. در حقیقت هر فردی با دسترسی به اینترنت در هر جای جهان، قادر است از سرویس ادوردز استفاده کند.
    گوگل به‌خوبی از فرصت‌هایی که فضای باز اینترنت برای کسب‌وکار و تبلیغات به کاربران مختلف ارائه می‌دهد، آگاه شد و به‌خوبی از آن استفاده کرد، در حالی که دیگر شرکت‌های اینترنتی و موتورهای جست‌وجو، به‌راحتی چنین فرصت‌هایی را از دست دادند. البته باید به این نکته اشاره شود که تبلیغات اینترنتی قبل از سرویس گوگل ادوردز وجود داشت اما این تبلیغات بیشتر شبیه تبلیغات در فضای غیر اینترنتی بود. به همین علت با ظهور سرویس ادوردز و ارتباط مستقیم کاربران با تبلیغات اینترنتی، یک فضای بسیار مناسب درآمدزایی برای گوگل و شرکت‌هایی که قصد تبلیغات دارند، ایجاد شد.

    اگرچه سرویس ادوردز به ظاهر مانند یک برنامه‌ی کاربردی برای به‌فروش رساندن کالاها و خدمات شرکت‌های گوناگون است، اما در واقع بسیار بیشتر از آنچه به‌نظر می‌رسد امکانات و پتانسیل دارد.
    در حقیقت ادوردز شامل چندین ویژگی بسیار خاص است که این ویژگی‌ها در ترکیب با هم، یک مدل کسب‌وکار بسیار کارآمد و مناسب را ایجاد می‌کنند:

    ۱. قدرت انتخاب مشتری



    یکی از بهترین ویژگی‌های سرویس ادوردز این است که به مشتریان اجازه می‌دهد بر اساس نوع نیاز، نوع کالا یا خدماتی که قصد تبلیغ آن را دارند، کمپین‌های تبلیغاتی را ایجاد کنند. در حقیقت یک مشتری می‌تواند برعکس روش‌های سنتی تبلیغات، به‌طور کاملا مستقیم با گوگل تعامل کند و بر اساس نوع برآورد فضای آنلاین، تبلیغات خود را گسترش بدهد.
    از طرفی برای کار با سرویس ادوردز نیازی به هیچ دانش فنی، تخصصی یا تکنیکی نخواهد بود، در حقیقت تمامی مراحل تبلیغات در سرویس ادوردز برای همه‌ی مشتریان کاملا قابل فهم است، چنین ویژگی‌ای باعث می‌شود که مشتری و گوگل هر دو از ارائه‌ی تبلیغات سود ببرند.
    گوگل سزاوار تحسین بسیار زیادی برای این مدل کسب‌وکار است. در حقیقت گوگل ادوردز از چنان اعتباری برخوردار است که حتی نیازی برای متقاعد کردن مشتریان، برای استفاده از آن وجود ندارد و به جرأت باید گفت که هیچ آژانس تبلیغاتی نمی‌تواند با آن رقابت کند. چنین پیشرفتی در تبلیغات گوگل، صرفا به‌خاطر نهایت احترام به نیازهای مشتریان برای تبلیغات است.
    صاحبان شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مختلف می‌توانند کلمات کلیدی خاصی را که مرتبط با محصولات، خدمات یا وبسایت آنهاست، انتخاب کنند. به عنوان مثال اگر فردی صاحب یک شیرینی‌فروشی باشد، می‌تواند از دو کلمه‌ی «شیرینی» و «کیک» استفاده بکند. سپس با مشخص کردن نوع منطقه‌ی جغرافیایی، هر فردی که این عبارت‌ها را در گوگل جست‌وجو کند در نخستین نتایج، وبسایت شیرینی‌فروشی را خواهد یافت. در حقیقت با انتخاب کلمات کلیدیِ مرتبط با کسب‌وکار مورد نظر، تبلیغاتی کاملا مقرون‌به‌صرفه برای صاحبان هر نوع کسب‌وکار در فضای آنلاین به‌وجود می‌آید.

    ۲. مقرون‌به‌صرفه

    این موضوع برای گوگل و هر شرکتی که بخواهد تبلیغات ارائه بدهد، بسیار مهم است که مشتریانش متقاعد شوند، قیمت‌های ارائه شده توسط آنها، عادلانه و مقرون‌به‌صرفه هستند. سؤال اینجاست که قیمت‌های خدمات در سرویس ادوردز چگونه تعیین می‌شود؟ می‌توان گفت که سیستم تعیین قیمت توسط سرویس ادوردز بسیار مشابه با تعیین قیمت توسط مشاورین املاک است. هر چقدر که یک زمین یا یک خانه، متقاضیان بیشتری داشته باشد، قیمت بالاتری هم خواهد داشت. به‌طور کاملا مشابه هر چقدر یک کلمه کلیدی متقاضیان بیشتری داشته باشد، قیمت آن برای استفاده در تبلیغات ادوردز گوگل هم بالاتر می‌رود. چنین سیستم قیمت‌گذاری یک راه حل عادلانه برای تعیین هزینه‌ی تبلیغات است.
    در سال‌های اخیر، گوگل سرویس‌ها و خدمات بسیار زیادی را ایجاد کرده است. هر چند گوگل برای طراحی، ایجاد و ساخت این سرویس‌ها و خدمات، میلیاردها دلار خرج می‌کند اما این خدمات و سرویس‌ها به‌صورت رایگان در اختیار عموم کاربران قرار گرفته‌اند. در میان این خدمات، سرویس گوگل آنالیتیکز (Google Analytics) یک سرویس بسیار شناخته شده و کارآمد شرکت گوگل است که کاملا با سرویس ادوردز هماهنگی دارد. هنگامی که مشتریان هزینه‌هایی را برای تبلیغات خرج می‌کنند، طبیعی است که نیاز دارند بازخورد آن را به‌صورت کامل و واضح مشاهده کنند. سرویس گوگل آنالیتیکز تمامی ابزارهای لازم برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی و فراتر از آن، مشاهده و ایجاد بهبود در روند هزینه‌های تبلیغاتی، برای به‌دست آوردن بهترین بازخورد از مشتریان را فراهم می‌کند. با چنین سرویسی، مشتریان می‌توانند به‌راحتی متوجه شوند که هزینه‌های تبلیغاتی آنها دقیقا در کجا خرج شده است تا آنها برای کاهش هزینه‌های تبلیغاتی و افزایش سودآوری، اقدامات لازم را انجام بدهند. این موضوع دقیقا مطابق با یکی از شعارهای معروف گوگل است: (هر چقدر بیشتر بدانند بیشتر خرید می‌کنند.)

    ۳. همه برنده هستند



    گوگل با استراتژی و برنامه‌ریزی خاص، مکان تبلیغات کسب‌وکارهای مختلف را در بهترین فضای ممکن جای‌گذاری کرده است تا بیشتر در معرض دید قرار بگیرند. چنین برنامه‌ریزی‌ای باعث می‌شود که حتی صاحبان مشاغل تازه‌کار و مبتدی نیز، از سرویس ادوردز برای رقابت با قدرتمندترین شرکت‌های دنیا استفاده کنند. با استفاده از چنین ویژگیِ مثبتی، یک شرکت تازه‌کار می‌تواند با استفاده‌ی صحیح از سرویس ادوردز، محصولات خود را در کنار بزرگ‌ترین وبسایت‌های دنیا به نمایش بگذارد. نتیجه‌ی چنین سیاستی این است که تمامی صاحبان مشاغل حاضر هستند که هزینه‌های بسیار بالایی برای تبلیغات در ادوردز اختصاص بدهند و البته مطمئن هستند که چنین سرمایه‌گذاری‌ای در تبلیغات به سودآوری منتهی خواهد شد.

    در حقیقت با استفاده از چنین سیستمی، تمامی شرکت‌ها می‌توانند خدمات یا محصولات خود را با فرصت‌هایی عادلانه در معرض دید مشتریان بگذارند و البته علاوه بر درآمدزایی برای گوگل، آمار بازدید و فروش محصولات خود را هم بالا ببرند (اخیرا استفاده از سرویس ادوردز در بهبود وضعیت سئوی وبسایت نیز مؤثر خواهد بود). این یک استراتژی موفق برد–برد است که همه از آن راضی هستند.

    ۴. هزینه‌های انعطاف‌پذیر

    سرویس گوگل ادوردز به معنای واقعیِ کلمه به مشتریانش آزادی می‌دهد. تمامی صاحبان کسب‌وکار می‌توانند نوع کمپین تبلیغاتی، بودجه‌ی تبلیغاتی و کلمات کلیدی را بر اساس نوع نیاز خود انتخاب کنند. همه‌ی مشتریان می‌توانند بسته‌ی تبلیغاتی خود را به‌طور پیش‌فرض و بر اساس بودجه‌ی مورد نظرشان انتخاب کنند و هزینه‌ی تبلیغات آنها به‌هیچ‌وجه از آن مقدار بیشتر نخواهد شد. از طرفی هزینه‌ی تبلیغات مشتریان بر اساس تعداد کلیک‌ها بر روی آدرس وبسایت آنها محاسبه می‌شود و در حقیقت اگر هیچ کلیکی بر روی تبلیغات صورت نگیرد، هیچ‌گونه هزینه‌ای برای مشتریان محاسبه نخواهد شد. به همین علت مشتریان حتی یک ریال اضافی هم بابت تبلیغات غیر مستقیم نمی‌پردازند. مشتریان گوگل می‌توانند حتی محدوده مکانی تبلیغات خود را هم مشخص کنند، محدوده می‌تواند شامل شهر یا کشور خاصی باشد یا حتی تبلیغات می‌توانند در سراسر دنیای وب در تمامی نقاط جهان قابل دسترس باشند.

    مزایده



    همان‌طور که احتمالا می‌دانید مزایده بخش جدایی‌ناپذیر و مهم از مدل کسب‌وکار گوگل ادوردز است. در حقیقت مزایده در گوگل ادوردز نوعی سیستم، جهت طبقه‌بندی و رتبه‌دهی تبلیغات برای نمایش آنها در نتایج جست‌وجوی گوگل است. همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، گوگل از عامل مهمی به نام «ارتباط» (Relevance) برای نمایش متنی تبلیغات استفاده می‌کند. در حقیقت عنوان تبلیغات باید کاملا هماهنگ با محتوای آنها در وبسایت‌ها باشد. به علاوه، گوگل برای افزایش سطح رضایت کاربران خود، به‌طور مداوم بر محتوای تبلیغاتی‌ای که وبسایت‌ها ارائه می‌دهند نظارت می‌کند.
    هنگامی که یک عبارت توسط کاربری در گوگل جست‌وجو می‌شود، این جست‌وجو توسط موتور گوگل پردازش می‌شود. در این مرحله، سرویس محاسبه‌ی هزینه بر اساس هر کلیک (Cost Per Click) و موقعیت آگهی در صفحه‌ی نتایج جست‌وجو، هزینه‌ی تبلیغات را مشخص می‌کند. یک تبلیغ زمانی در حالت مزایده قرار می‌گیرد که کاربران عبارات کلیدی مورد نظر تبلیغات را در گوگل جست‌وجو کنند. علاوه بر این، کیفیت تبلیغ و البته مبلغ پرداختی بابت تبلیغات هم، نقش عمده‌ای برای تعیین نمایش تبلیغات در صفحه‌ی نتایج جست‌وجوی گوگل بازی می‌کند. کیفیت یک تبلیغ بر اساس طراحی و کیفیت صفحه‌‌ی فرود (Landing Page) آن مشخص می‌شود. منظور از صفحه‌ی فرود، صفحه‌ای از وبسایت است که جهت تبلیغات در نتایج جست‌وجوی گوگل قرار می‌گیرد. یک صفحه‌ی فرود خوب شامل نگارش مناسب نوشته‌ها در صفحه‌ی وبسایت و محتوای اصیل به همراه عکس‌های مناسب است. در این صورت چنین صفحه‌ی فرودی می‌تواند در مکان بهتری برای تبلیغات گوگل قرار بگیرد. البته قاعدتا مشتریانی که از سرویس گوگل ادوردز استفاده می‌کنند نیازمند این هستند از مورد مشاهده قرار گرفتن تبلیغات‌شان اطمینان حاصل کنند. وبسایت‌هایی که از نظر کیفیت امتیازات پایین‌تری بگیرند، توسط خود گوگل دسته‌بندی می‌شوند و بدیهی است که تبلیغات آنها در مکان‌های نا‌مناسب‌تری نمایش داده می‌شود. اما اگر کیفیت تبلیغات شرکت‌ها بالا باشد، علاوه بر آنکه خودشان می‌توانند تنظیمات مربوط به نمایش تبلیغات را در صفحات گوگل تنظیم کنند، رقم کمتری هم بابت سرویس محاسبه‌ی هزینه بر اساس هر کلیک (CPC) پرداخت خواهند کرد. در چنین مرحله‌ای گوگل حتی تعداد کلیک‌ها بر روی تبلیغات وبسایت را هم برای کاربر پیش‌بینی می‌کند و بر اساس آن، بودجه‌ی تبلیغاتی را پیشنهاد می‌دهد. در حقیقت چنین ایده‌ی تبلیغاتی کاملا متکی به مشتری است. مشتریان بر اساس بودجه‌ی تبلیغاتی و کیفیت تبلیغات خودشان، بازخورد مناسبی از طریق تعداد کلیک‌ها بر روی آدرس وبسایت‌شان مشاهده می‌کنند. تعداد کلیک‌ها بر روی تبلیغات، یک بازخورد واضح و شفاف درباره‌ی میزان موفقیت‌آمیز بودن تبلیغات مشتریان است. به عبارت دیگر، بهترین و با کیفیت‌ترین تبلیغات، بر اساس تعداد کلیک‌ها بر روی آن، در نتایج جست‌وجوی گوگل مشخص می‌شوند.

    اجازه بدهید مفهوم مزایده در سرویس ادوردز گوگل را با یک مثال توضیح بدهیم. فرض کنیم سه مشتری برای تبلیغات با نام‌های دیوید، رابرت و پیتر وجود دارند. دیوید حاضر است در مزایده برای تبلیغات، ۵ دلار بپردازد. رابرت ۴ دلار و پیتر تنها ۳ دلار برای مزایده اختصاص می‌دهد. به‌طور طبیعی با توجه به اینکه دیوید ۵ دلار پرداخته است، انتظار می‌رود که شرایط تبلیغات برای او بهتر از بقیه باشد و البته مکان تبلیغات او بهتر دیده شود. اما با استفاده از مزایده در ادوردز گوگل، دیوید نیازی ندارد که برای به‌دست آوردن بهترین مکان تبلیغات، ۵ دلار پرداخت کند. با توجه به اینکه بالاترین مقدار پرداختی بعد از دیوید ۴ دلار است، دیوید می‌تواند با پرداخت همان ۴ دلار بهترین مکان تبلیغات را از آن خود کند. از طرفی رابرت هم برای به‌دست آوردن مکان دوم تبلیغات‌ نیازی به پرداخت ۴ دلار ندارد و با پرداخت بالاترین رقم قبل از خود یعنی ۳ دلار می‌تواند به عنوان تبلیغات دوم دیده شود. این موضوع برای پیتر و تمامی سلسله مراتب پایین‌تر از آن هم صادق است.
    چنین مدلی از کسب‌وکار به همه اجازه خواهد داد که با هر بودجه‌ای احتمال به‌دست آوردن بهترین موقعیت برای تبلیغات را داشته باشند. واضح است که این موضوع تا چه حد به نفع افراد و سازمان‌هایی است که در گوگل تبلیغات می‌کنند، چرا که آنها فقط هزینه‌ی واقعی تبلیغات را می‌پردازند. از طرفی حتی افرادی که هزینه‌های کمتری برای تبلیغات می‌پردازند، شانس عمده‌ای برای دیده‌شدن دارند. با این حال لازم است بدانید که در سرویس گوگل ادوردز تنها پرداخت پول در نتیجه‌ی مزایده تأثیر ندارد. گوگل موارد زیادی را برای رتبه‌دهی به وبسایت‌ها در مزایده‌ها اعمال می‌کند. از جمله، یکسان بودن تبلیغات و محتوای وبسایت، قالب وبسایت و حتی وجود آدرس و شماره تلفن و اطلاعات تماس در وبسایت در این زمینه تأثیرگذار است.

    بگذارید تا این موضوع را با همان مثال قبل توضیح بدهیم. در آن مثال دیوید بالاترین میزان پرداخت پول برای مزایده را داشت، اما اگر رتبه‌ی تبلیغاتش نسبت به دیگر شرکت‌کنندگان در مزایده، پایین‌تر باشد، تبلیغات او پایین‌تر از دیگران نمایش داده می‌شود. البته چنین موضوعی در تعیین هزینه‌های نهایی سرویس محاسبه‌ی هزینه بر اساس هر کلیک هم مؤثر است. نکته‌ی مهم این موضوع، این است که حتی افراد و وبسایت‌هایی با هزینه‌های تبلیغاتی پایین‌تر، با داشتن صفحه‌های فرود با کیفیت، استاندارد بودن محتوا و طراحی قابل قبول و استاندارد وبسایت، باز هم می‌توانند در جایگاه بالایی برای نمایش تبلیغات خود قرار بگیرند.
    گوگل شما را می‌شناسد

    امروزه افراد بسیار کمی دورانی را که گوگل، بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنت نبود، به‌یاد دارند. نکته‌ی اصلیِ موفقیت طولانی‌مدت گوگل را می‌توان در تمرکز بی‌نظیر این شرکت برای رفع نیاز مشتریان جست‌وجو کرد. زمانی که سیستم گوگل ادوردز به‌تازگی راه‌اندازی شده بود، بسیاری از کاربران از چنین تبلیغاتی ناراضی و معتقد بودند چنین تبلیغاتی، کاربران را در صفحه‌ی نتایج جست‌وجو گیج می‌کند. با این حال امروز دیگر همه به اهمیت تبلیغات گوگل پی برده‌اند. گوگل به عنوان یک موتور جست‌وجوی اینترنتی هر روز باهوش‌تر می‌شود، هر روز بیش از گذشته در رفتار عموم مردم کنکاش می‌کند و البته رفتار گوگل هر روز بیشتر به رفتار یک انسان شبیه‌تر می‌شود. همچنین گوگل با ارائه‌ی نتایج جست‌وجوی کاربران در فضای وب، آنها را از نیازهای‌شان آگاه‌تر می‌کند و آنها را به رسمیت می‌شناسد. به عنوان یک انسان ما قادر هستیم که هوشمندانه فکر کنیم، اما هنگامی که مقدار زیادی از اطلاعات را به‌دست می‌آوریم دچار محدودیت‌های زیادی می‌شویم. گوگل علاوه بر آنکه قادر به تفکر هوشمندانه است، می‌تواند مقدار بسیار عظیمی از اطلاعات را دسته‌بندی کند و در اختیار کاربران بگذارد. مهم‌ترین ویژگی تبلیغات گوگل در این است که این تبلیغات صرفا یک آگهی بدون مصرف برای کاربران گوگل نیستند. تبلیغات گوگل می‌توانند اطلاعات بسیار مفیدی به کاربران ارائه بدهند و فراتر از آن، نیازهای آنها را رفع کنند.

    ادسنس (Adsense)


    ادسنس یکی دیگر از سرویس‌های تبلیغاتی گوگل است. ادسنس یک شیوه و ایده‌ی تبلیغاتی بسیار ساده محسوب می‌شود که در حقیقت برای صاحبان وبسایت‌هایی طراحی شده است که مایل هستند متن‌ها، عکس‌ها و ویدئو‌های تبلیغاتی را در وبسایت‌شان به نمایش بگذارند. گوگل در قبال به نمایش گذاشتن این تبلیغات به صاحبان وبسایت، به‌ازای هر کلیک بازدیدکنندگان بر روی تبلیغات، پول پرداخت می‌کند. سرویس ادسنس به‌خاطر استفاده‌ی بسیار آسان و البته به عنوان یک تکنیک درآمدزایی مناسب، توسط میلیاردها کاربر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    همان‌طور که قبلا اشاره شد، مقدار قابل توجهی از درآمد گوگل از طریق سرویس ادوردز تأمین می‌شود. این سرویس تبلیغات وبسایت‌ها را در بخش مجزایی در صفحه‌ی نتایج جست‌وجوی گوگل به نمایش می‌گذارد و بر اساس سیستم مزایده‌ی ادوردز، مشتریان این شانس را خواهند داشت تا تبلیغات خود را در جای بهتری از نتایج گوگل به نمایش بگذارند. ادسنس به کاربران اجازه می‌دهد تا درآمد به‌دست آمده از طریق ادرودز گوگل را به اشتراک بگذارند. هنگامی که صاحب یک وبسایت مکانی را جهت ارائه‌ی تبلیغات متنی یا تصویری ادسنس اختصاص می‌دهد، گوگل قسمتی از سود حاصل از تبلیغات را به او پرداخت خواهد کرد. تمامی سازوکار سرویس ادسنس به‌همین سادگی است. صاحبان وبسایت‌ها به‌هیچ‌وجه برای محتوای تبلیغات نیاز به نگرانی ندارند، چرا که گوگل تمامی تبلیغات را مدیریت و کنترل می‌کند. گوگل به‌وسیله‌ی یک الگوریتم پیچیده و مخفی، محتوای وبسایت‌ها را به‌طور کامل بررسی می‌کند و سپس تبلیغی مرتبط با محتوای وبسایت را به نمایش می‌گذارد. صاحبان وبسایت‌ها تنها نیاز دارند که در سرویس ادسنس گوگل ثبت‌نام و یک حساب کاربری راه‌اندازی کنند. بعد از آن یک کد برنامه‌نویسی که گوگل در اختیار آنها قرار می‌دهد را در وبسایت وارد کنند تا تبلیغات گوگل در وبسایت به نمایش گذاشته شود. مانند ادوردز، در سرویس ادسنس هم، گوگل برنامه‌ها و راهکارهای مختلفی را برای افزایش درآمد مصرف‌کنندگان این سرویس ارائه می‌دهد.

    مدل کسب‌وکار ادسنس (Adsense) چگونه است؟

    سرویس ادسنس بیش از ۳۰ درصد سود حاصل از سرویس‌های تبلیغاتی گوگل را تأمین می‌کند. گوگل در حدود ۵۱ درصد سود حاصل از درآمد ادسنس را به صاحبان وبسایت‌هایی که از آن استفاده می‌کنند پرداخت می‌کند. این بدان معناست که اگر گوگل از تبلیغی که توسط ادسنس در وبسایتی به اشتراک گذاشته شده است، ۱۰۰ دلار به‌دست بیاورد، ۵۱ دلار آن را به صاحب وبسایت پرداخت می‌کند و ۴۹ دلار آن را نزد خود نگه می‌دارد.

    به‌طور کلی شما به عنوان صاحب یک وبسایت می‌توانید کد گوگل ادسنس را وارد وبسایت خود کنید. شما می‌توانید نوع قالب، رنگ‌آمیزی، شیوه‌ی نمایش، فونت، قالب تبلیغات و حتی محل نمایش تبلیغات را در وبسایت‌تان تغییر بدهید و آن‌را طبق سلیقه‌‌ی خود کنید. در همین حین گوگل برای نمایش تبلیغات مشتریان بر روی وبسایت شما با توجه به تعداد بازدیدکنندگان و محتوای وبسایت‌تان، مزایده می‌گذارد. هزینه‌ی به‌دست آمده از طریق مزایده و بر اساس تعداد کلیک‌های زده شده بر روی تبلیغات گوگل توسط بازدیدکنندگان وبسایت‌تان، به شما پرداخت خواهد شد.
    مفهوم و شیوه‌ی کسب‌وکار در سرویس ادسنس بسیار مشابه سرویس ادوردز گوگل است. مانند ادوردز، سرویس ادسنس هم تضمین می‌کند که همه‌ی کسانی که از آن استفاده می‌کنند به سودآوری می‌رسند. به عنوان مثال اگر شما تبلیغات ادسنس را در وبسایت‌تان به نمایش بگذارید، گوگل بر اساس تعداد بازدید‌های تبلیغات، سود حاصل از آن را به شما پرداخت می‌کند، این پرداخت می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد به شما کمک کند. از طرفی، کسانی هم که تبلیغات خود را از طریق ادسنس به نمایش می‌گذارند، تعداد بازدیدکننده‌های وبسایت خود را بسیار بالا می‌برند. با افزایش تعداد بازدیدکننده، صاحبان کسب‌وکار می‌توانند فروش خود را افزایش بدهند، نتیجه آنکه، آنها هم منبع درآمد بیشتری پیدا می‌کنند. در نهایت کاربرانی هم که از وبسایت شما بازدید می‌کنند با توجه به مشاهده‌ی تبلیغاتی که با محتوای وبسایت شما هماهنگ است، علاوه بر کسب اطلاعات و دانستنی‌های بیشتر، می‌توانند تبلیغاتی را که مرتبط با نیازهای‌شان است، مشاهده و از آنها استفاده کنند. بنابراین سرویس ادسنس هم مانند سرویس ادوردز به عنوان یک ابزار بسیار سودآور برای گوگل و تمامی افرادی که از آن استفاده می‌کنند، عمل می‌کند.

    برای درک بهتر نوع کارکرد گوگل ادسنس، برای تمامی افرادی که از آن استفاده می‌کنند نیاز به توضیحات بیشتری داریم.
    ۱. صاحبان وبسایت

    نوع کارکرد ادسنس بسیار ساده است و اجازه می‌دهد شما به عنوان صاحب یک وبسایت، حتی در صورتی که تعداد بازدیدکننده‌ها از وبسایت شما بسیار کم تعداد هستند، از آن استفاده کنید. از آنجایی که نحوه‌ی راه‌اندازی سرویس ادسنس بسیار آسان و رایگان است، صاحبان وبسایت نیاز به نگرانی در هیچ مورد دیگری ندارند. گوگل تمامی مدیریت تبلیغات ادسنس در وبسایت آنها را بر عهده می‌گیرد. در پایان سؤالی که مطرح می‌شود این است که صاحب یک وبسایت، چقدر خواهد توانست از طریق سرویس ادسنس درآمدزایی کند؟ درک این موضوع بسیار مهم است که سرویس ادسنس به‌سرعت باعث درآمدزایی بسیار بالا نمی‌شود. با این حال صاحبان وبسایت می‌توانند با افزایش ترافیک ورودی و ایجاد محتوای اصیل و یک‌دست در وبسایت، کاربران را تشویق به مشاهده‌ی تبلیغات کنند. با چنین شرایطی، صاحبان وبسایت می‌توانند درآمد بسیار مناسبی از طریق ادسنس کسب کنند

    ۲. گوگل

    با توجه به این که گوگل میلیارد‌ها دلار برای ایجاد سرویس‌های مختلف جهت کمک به میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان خرج کرده است، باید مطمئن باشد که این سرمایه‌گذاری به درآمدزایی مناسب منتهی می‌شود. از آنجا که گوگل یک مجموعه‌ی قیاس‌پذیر و شفاف برای میزان درآمدزایی سرویس ادسنس طراحی کرده است، با کمک و همکاری صاحبان تبلیغات، صاحبان وبسایت و بازدیدکنندگان، از طریق سرویس ادسنس درآمد بسیار بالایی کسب می‌کند.

    ۳. بازدیدکنندگان و مشتریان

    گوگل درباره‌ی نحوه‌ی نمایش تبلیغاتش در سرویس‌های مختلف، بسیار حساس است. این بدان معناست که تبلیغات گوگل به‌صورت کامل در ارتباط با نیازهای مشتریان نمایش داده می‌شوند. به‌طور معمول وقتی کاربری عبارتی را در گوگل جست‌وجو می‌کند، احتمالا به دنبال تبلیغات نیست، اما گوگل تبلیغات را به عنوان نتیجه‌ی جست‌وجو ارائه می‌دهد. در حقیقت اگر کاربری عبارت «کیک» را جست‌وجو کند، می‌تواند نتایج مربوط به شیرینی‌پزی‌های مختلف را مشاهده کند. این کار باعث می‌شود که کاربر اطلاعات مورد نیازش را راحت‌تر بیاید و حتی محصولاتی را که نیاز دارد خریداری کند.

    ۴. صاحبان تبلیغات

    اگر برنامه و طراحی سرویس ادسنس را به‌خوبی درک کرده باشید، متوجه خواهید شد که صاحبان تبلیغات، مهم‌ترین عنصر در تمامی مراحل سرویس ادسنس هستند. منبع اصلی کسب درآمد گوگل و صاحبان وبسایت‌ها از طریق پرداخت‌های صاحبان تبلیغات به سرویس ادسنس به‌دست می‌آید. صاحبان تبلیغات در ازای هزینه‌ای که بابت آن به ادسنس گوگل پرداخت می‌کنند، شاهد افزایش چشم‌گیر بازدیدکنندگان واقعی وبسایت‌شان خواهند بود و این بازدیدکننده‌ها که به‌صورت کاملا هدفمند به وبسایت ورود پیدا می‌کنند، آمار فروش صاحبان تبلیغات را به‌صورت چشم‌گیری افزایش می‌دهند. از طرفی گوگل با ارائه‌ی خدماتی به صاحبان تبلیغات، به آنها اجازه‌ی پیگیریِ دقیق اطلاعات مربوط به بازدیدکنندگان تبلیغات‌شان را خواهد داد.

    هزینه‌ها



    هر شرکتی برای درآمدزایی نیاز به پرداخت هزینه‌های مختلف دارد. با توجه به توضیحاتی که داده شد، احتمالا متوجه شده‌اید که درآمدزایی گوگل از چه طریقی تأمین می‌شود. ۲۰ درصد از این درآمد عظیم (نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار) سود خالص گوگل محسوب می‌شود. این حاشیه‌ی سود عظیم حسادت تمامی شرکت‌های حاضر در حوزه‌ی فناوری اطلاعات را بر می‌انگیزد. به‌طور کلی علت درآمدزایی عظیم گوگل به‌خاطر نوع کسب‌وکار و شیوه‌ی طراحی آن است. چنین مدل کسب‌وکاری، با شیوه‌های سنتی کسب درآمد کاملا فرق دارد. به‌طور سنتی یک نانوایی اگر بخواهد تولید نان خود را به میزان دو برابر افزایش بدهد، باید به تبع آن، دو برابر بیشتر آرد خریداری کند. کسب درآمد بیشتر برای گوگل کاملا با شیوه سنتی متفاوت است. گوگل برای پشتیبانی از چندین برابر شدن کاربرانش جهت جست‌وجو در فضای وب، نیاز به استخدام چند برابری مهندسین یا افزایش سیستم‌های خود نخواهد داشت. مدل کسب‌وکار گوگل بسیار ساده و در همکاری برای ارائه‌ی سود به شرکت‌های مختلف است. همان‌طور که به‌زودی متوجه خواهید شد، گوگل هزینه‌های بسیاری را تنها در صورتی پرداخت می‌کند که از سودآوری آن اطمینان کسب کرده باشد.

    برای گوگل، هزینه‌ها به دسته‌بندی‌های بسیار زیادی تقسیم می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌هایی که گوگل موظف به پرداخت آن است مربوط به هزینه‌ی کسب ترافیک (Traffic Acquisition Costs) است. گوگل به‌منظور تأمین و افزایش ترافیک ورودی موتور جست‌وجو و جذب بیشتر کاربران در طول زمان، نیاز به تأمین ترافیک ورودی وبسایت خود از طریق وبسایت‌های شرکت‌های دیگر خواهد داشت. هزینه‌ی کسب ترافیک که به‌طور مختصر TAC خوانده می‌شود، شیوه‌ای مرسوم در بین موتور‌های جست‌وجوی بزرگ است. شرکت‌های یاهو (Yahoo) و موتور جست‌وجوی بایدو (Baidu- موتور جست‌و‌جوی مورد استفاده در کشور چین) برای استفاده از هزینه‌ی کسب ترافیک دچار بحران‌های گسترده‌ای هستند، چرا که میزان افزایش سودآوری این هزینه‌ها برای آنها بسیار چالش‌برانگیز بوده است. هزینه‌ی کسب ترافیک، تأثیر بسیار مهم و مستقیمی بر میزان سودآوری یا ضرردهی موتور‌های جست‌وجو دارد.

    ۱. پرداخت به صاحبان وبسایت برای نمایش تبلیغات ادسنس

    گوگل بیش از ۴۲ درصد از هزینه‌های جاری خود را برای هزینه‌ی کسب ترافیک خرج می‌کند. اگرچه این رقم، مقدار بسیار زیادی محسوب می‌شود، ولی در عین حال صفحات جست‌وجوی گوگل به‌خاطر درآمدزایی مستقیم می‌توانند مقدار بسیار زیادی از این هزینه را پوشش بدهند. اما گوگل هزینه‌ی بسیار زیادی را به صاحبان وبسایت‌ها جهت تبلیغات ادسنس پرداخت می‌کند. این هزینه‌ی پرداختی حتی بیشتر از هزینه‌های توسعه‌ی سرویس ادوردز است. این در حالی است که سرویس ادوردز با وجود استفاده‌ی مستقیم از نتایج جست‌وجوی گوگل می‌تواند تا ۷۵ درصد بیشتر برای گوگل سودآوری داشته باشد. نتیجه آنکه ترافیک ورودی به موتور جست‌وجوی گوگل از طریق سرویس ادسنس، باعث درآمدزایی مستقیم گوگل خواهد شد.
    ۲. شرکای توزیع‌کننده خدمات

    گوگل به‌منظور افزایش ترافیک ورودی صفحات خود، به شرکت‌های مختلفی جهت همکاری هزینه پرداخت می‌کند. این هزینه‌ها نزدیک به ۲۵ درصد کل هزینه‌های گوگل را شامل می‌شود. در حقیقت شرکت‌های همکار گوگل تا ۶۸ درصد از سود ترافیک ورودی توسط خودشان را از گوگل دریافت می‌کنند. اما گوگل در مقابل تمامی هزینه‌های پرداختی را به علاوه‌ی مقدار بسیار بیشتری سود از ترافیک ورودی و حتی تبلیغ محصولات شرکت‌های همکار بر روی صفحات نتایج جست‌وجوی خود، دریافت می‌کند.


    ۳. هزینه‌های عملیاتی

    در طی سال‌های گذشته، گوگل مقدار بسیار عظیمی از درآمدها و سرمایه‌گذاری‌های خود را برای ساخت و تغییر زیرساخت‌های خود اختصاص داده است. به‌خاطر امنیت بسیار زیاد کاربری و تجاری، گوگل هیچ‌گاه تعداد مکان‌ها و مراکز داده‌ی خود در سراسر جهان را منتشر نکرده است. با این حال مدیران گوگل اعلام کرده‌اند که این شرکت بزرگ‌ترین شرکت سازنده‌ی کامپیوتر در جهان است. در حقیقت تولید کامپیوترها برای زیرساخت‌های گوگل، حتی از تعداد کامپیوتر‌های تولید شده توسط شرکت‌هایی مانند دل (Dell) که به‌طور تخصصی به ساخت کامپیوتر می‌پردازند، بیشتر است. گوگل همچنین منابع بسیار عظیم مالی را خرج بخش‌های تحقیق و نوآوری در زمینه‌ی فناوری‌های اطلاعات کرده است.
    لری پیج و سرگئی برین، شرکت گوگل را با چشم‌اندازی برای تبدیل جهان به مکانی بهتر برای زندگی، تأسیس کردند. با گذر زمان، گوگل به بزرگ‌ترین غول دنیای اینترنت تبدیل شد و تمامی شرکت‌های اینترنتی بعد از آن قرار گرفتند. در بدو شروع به کار گوگل، بسیاری از سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران اقتصادی، معتقد بودند که گوگل رشد اقتصادی چندانی نخواهد داشت و حتی به‌زودی ورشکسته خواهد شد. اما گوگل با شناخت تمامی نیاز کاربران و تمرکز بی‌نظیر برای رفع نیاز آنها در فضای وب، توانست از تمامی رقیبانش پیشی بگیرد. هم اکنون گوگل با چنان فاصله‌ای از رقبایش در حرکت است، که غیر ممکن است هیچ شرکت اینترنتی بتواند به آن برسد.




    برگرفته از: theinvestorspodcast.com


    https://www.chetor.com/60200-%d9%85%...8%da%af%d9%84/
    ویرایش توسط SARA : 2018/04/14 در ساعت 00:27
+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوعات مشابه

  1. چرا مصاحبه‌های شغلی در بیشتر مواقع ناکارآمد است؟
    توسط SARA در انجمن سایر آموزش های استارتاپی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/04/05, 12:44
  2. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/04/03, 09:21
  3. نمودار عمق بازار در تریدینگ به چه معناست؟
    توسط اخبار استارتاپی در انجمن اخبار استارتاپی از سایت های گوناگون
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/01/07, 09:00
  4. آیا کارآفرینی برای شما مناسب است؟
    توسط SARA در انجمن مقاله های استارتاپی (مقالات)
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2017/12/16, 21:14
  5. چه زمانی هنگام چرخش است؟
    توسط Admin در انجمن لین استارتاپ (ناب) - Lean Startup
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2017/10/05, 15:38

مجوز های ارسال و ویرایش