هر کدام از ما، حتی در دنیای واقعیت نیاز به آدم‌های وفادار داریم؛ کسانی که بتوانیم روی آنها حساب کنیم و به اعتمادشان ایمان داشته باشیم. به همین خاطر است که دوستانمان را از میان آدم‌های معتمد انتخاب می‌کنیم و وفاداری‌شان برای ما جای شک و شبهه ایجاد نمی‌کند.



هر کدام از ما، حتی در دنیای واقعیت نیاز به آدم‌های وفادار داریم؛ کسانی که بتوانیم روی آنها حساب کنیم و به اعتمادشان ایمان داشته باشیم. به همین خاطر است که دوستانمان را از میان آدم‌های معتمد انتخاب می‌کنیم و وفاداری‌شان برای ما جای شک و شبهه ایجاد نمی‌کند. با این وجود، در دنیای واقعی ما نیز نشانه‌هایی از خودمان به دیگران می‌دهیم تا اعتماد دوجانبه‌ای میان ما شکل بگیرد؛ اعتماد دو‌جانبه‌ای که به کمکمان می‌آید تا در مواقع حساس روی همدیگر حساب کنیم. اگر آنها یک شب از شب‌های سخت زندگی ما، کار و زندگی را قطع می‌کنند و برای صرف شام با ما به رستوران می‌آیند، احتمال فراوانی وجود دارد که ما هم در یکی از شب‌های سخت زندگی آنها، به خانه‌مان دعوتشان کنیم و با آنها گپ بزنیم. در دنیای مجازی نیز چنین وضعیتی حکمفرماست. آدم‌های مهمی که در حرفه‌مان داریم، مشتری‌های همیشگی و مخاطبان فعال، چنین حکمی برای ما دارند. اگر آنها به ما اطمینان دارند، ما هم باید برای رسیدن به این اطمینان قدمی برداریم. اگر ما روی آنها حساب می‌کنیم، آنها هم باید بدانند که فعالیت‌شان را دیده‌ایم. برخلاف آنچه که برخی آدم‌ها فکر می‌کنند، باید نشان دهند که خیلی سرشان شلوغ است تا آدم‌های بیشتری به آنها جذب شوند. در دنیای استارت‌آپی هر اندازه که بیشتر به آدم‌ها توجه کنید، مخاطب بیشتری به دست می‌آورید.
پس بهتر است رویتان را به سوی دیگر نچرخانید و با مشتریان و مخاطبان برخورد موجه و هیجان‌انگیز داشته باشید. اگر در صفحه اینستاگرامشان از شما و محصولات‌تان عکسی گذاشته‌اند، اگر در وبلاگ‌شان از شما چیزی نوشته‌اند، اگر در به اشتراک گذاشتن پست‌های شما فعالانه ظاهر می‌شوند، با آنها وارد ارتباط شوید. عکس را لایک کنید، صفحه‌شان را دنبال کنید، پست وبلاگی‌شان را به اشتراک بگذارید و ... بگذارید آنها هم ببینند که شما برایشان احترام قائل می‌شوید. چنین فضایی کمک می‌کند تا رابطه‌ای محکم با بیننده و مشتری بسازید. حرف‌هایشان را بشنوید و در کنار آنها باقی بمانید. این ارتباط مجازی به کمک شما می‌آید تا در موقعیت حساسی که برای مثال نظرسنجی دارید، از آنها کمک بخواهید و نظرسنجی‌تان با تعداد بیشتری از آدم‌ها انجام شود.
فراموش نکنید که چنین رابطه‌هایی، به اندازه رابطه‌های واقعی به کمک شما می‌آید، چون همین افراد که در دنیای مجازی به صفحه شما سر می‌زنند، همان آدم‌های واقعی هستند که می‌توانند از زبان شما با دیگران صحبت کنند و تبلیغات چهره به چهره را برایتان انجام دهند.




دید و بازدید اینستاگرامی بروید! | شنبه مگ - اولین هفته نامه اختصاصی استارت آپ ها