زمانی که روی یک ملک سرمایه‌گذاری می‌کنید، ممکن است سعی کنید بعد از گذشت چند ماه از خریدتان، آن‌را آب کنید، تا سودی دست شما را بگیرد. اما اغلب، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت (فرضا در قالب به‌دست آوردن سود اجاره برای سال‌های آینده) سودمندتر و سود سهام بالاتری را به شما می‌دهد. در بازاریابی محتوایی ...



زمانی که روی یک ملک سرمایه‌گذاری می‌کنید، ممکن است سعی کنید بعد از گذشت چند ماه از خریدتان، آن‌را آب کنید، تا سودی دست شما را بگیرد. اما اغلب، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت (فرضا در قالب به‌دست آوردن سود اجاره برای سال‌های آینده) سودمندتر و سود سهام بالاتری را به شما می‌دهد. در بازاریابی محتوایی، همین تناسب را می‌توان برای ارزیابی انواع مختلف تولید محتوا به کار برد. مقالاتی هستند که برای یک بازه نسبتا کوتاه (بعد از نشر) دارای ارزش هستند اما سرمایه‌گذاری روی محتوایی که برای مدت‌زمان نامحدودی، به شما بهره برساند؛ در قالب اعتبار دامنه، نرخ بازگشت به وب‌سایت، نرخ تعاملات و برتری برند. پس چگونه می‌توان محتوایی تولید کرد که ارزش تولیدشده در آن محتوا را در بازه طولانی پس از انتشار، زنده نگه‌دارد؟

  • موضوعات را به‌درستی انتخاب کنید!

ابتدا نیاز دارید تا موضوعاتی را برگزینید که شما را در مسیر موردنظرتان پیش ببرند:
همیشه ماندگار: اگر می‌خواهید محتوایی که تولید می‌کنید برای مدت طولانی ارزش خود را حفظ کند، نیاز به انتخاب موضوعاتی دارید که اصطلاحاً آنها را موضوعات «همیشه سبز» می‌خوانیم؛ موضوعاتی که در طول زمان، کهنه و نخ‌نما نمی‌شوند. برای مثال مقاله «ویژگی‌های آیفون جدید!» نمی‌تواند یک محتوای ماندگار باشد. این مقاله علی‌رغم پتانسیل بالا، ارتباطی موقتی با مخاطبان را شکل می‌دهد‌ اما در مقاله «چگونه ذرت بوداده درست کنیم؟» با یک محتوایی مواجهیم که در بین مخاطبان متفاوت در دوره‌های مختلف، منقضی نخواهد شد.
صحبت از یک نیاز: اگر می‌خواهید بیشترین ارزش موجود را به کارتان اختصاص دهید، از نیازهای انسانی بگویید. ممکن است مقالات نظری و یا پیشگویانه به طور پیش‌فرض قابلیت همیشه سبز‌بودن را دارا باشند، اما آنها راهکار مناسب علمی و یا عملی برای حل مشکل ارائه نمی‌دهند و از این رو برای مخاطب جذابیت چندانی نخواهند داشت. مثلاً مقاله «چگونه ذرت بوداده درست کنیم؟» کمک می‌کند تا مصرف‌کنندگانی که نحوه کار بودادن ذرت را بلد نیستند، آن‌را بیابند اما «چرا ذرت بوداده خوشمزه است؟» راهگشای هیچ‌گونه نیازی نخواهد بود.
قابل استناد باشید: ‌مقاله شما می‌تواند ارجاعی برای یک مقاله دیگر باشد، اگر که اصل استنادپذیری را رعایت کرده باشید. مقاله‌ خود را از طریق گنجاندن ایده‌های ناب، نتایج پژوهش‌ها و داده‌های قابل اثبات، مستندتر خواهید ساخت. این کار تعداد ارجاعات به مقاله شما را افزایش می‌دهد.
حالا کار را شروع کنید!

  • قدم بعد از انتخاب موضوع درست، کار کردن روی موضوع انتخابی است.

به‌عمل‌آوردن یک پژوهش بکر: اگر می‌توانید، خودتان مبتکر پژوهش باشید. این به مقاله شما کمک می‌کند که سری از سرها بیرون آورید و ارزش بیشتری را در بین خوانندگان آینده، به‌دست آورید. اما مهم‌تر از همه اینها، نیاز به یک پایه و اساس قابل‌اعتماد برای کار خواهید داشت.
واکاوی عمیق: به هر میزان که بتوانید به جزئیات موضوع بیشتر بپردازید و بخش‌های فرعی متعدد موضوع را بشکافید، مخاطبانتان نیز کنجکاوی بیشتری برای کشف نکات ریز صرف خواهند کرد. توجه به جزئیات همچنین باعث می‌شود که محتوای شما، بیشترین ارزش لینک‌بودن را بیابد و ماندگارتر شود.
استفاده از محتوای بصری: استفاده از تصاویری مانند تصاویر اینفوگرافیک، فیلم‌های کوتاه، از چند جهت محتوای شما را پایدارتر نگه‌ می‌دارند. اول اینکه مطلب شما را قوی‌تر و جذاب‌تر می‌سازند. دوم اینکه به مخاطب این قابلیت را می‌دهد که بخش مستقلی از محتوای شما را به اشتراک بگذارد (یا به‌عنوان بخشی از یک کل بزرگ‌تر). تصاویر اینفوگرافیک هم می‌توانند در نهایت تبدیل به یک مدار کاملاً مستقل اما در پیوند با هسته اصلی پژوهش شما، در محتوا جای بگیرند.
آن‌را نماینده برند خود کنید: مطمئن شوید که نتایج حاصل از پژوهش شما همسو با صدای برندتان و اهداف آن است. مردم بارها و بارها این محتوا را خواهند خواند. پس باید در بهترین حالت ممکن، نماینده برند خود باشید.

  • پرورش و حفظ

در نهایت، شما بایستی اثر خود را پرورش داده و از آن نگهداری کنید.
مدیریت منظم محتوا: اکثر صاحبان وبلاگ، اهمیت مدیریت و کنترل محتوا پس از انتشار محتوا را به‌خوبی می‌دانند. یک بار سازنده نیست، بلکه نیاز است چندین بار به فواصل چند هفته، مطلب خود را از نو زنده کنید. با این فرآیند، دایره مخاطبانتان گسترش می‌یابد و به خوانندگان، الهامی دوباره خواهید بخشید.
ساخت لینک: اگر فرصتی پیش آمد، ساخت لینک در وب‌سایت‌های خارج از وب‌سایتی که محتوای شما نشر شده را در دستور کار خود قرار دهید. همچنین قرار دادن لینک در محتوای تولیدی شما، کار سختی نخواهد بود. خصوصاً اگر از داده‌های مستند و ناب در کار خود بهره برده باشید.
به‌روزرسانی گاه‌به‌گاه: هر چند وقت یک‌بار محتوای خود را مورد بازبینی قرار دهید. این کار محتوای شما را تازه و به‌روز نگه می‌دارد.
موفقیت در بازاریابی محتوایی، عملاً سودمندترین سرمایه‌گذاری ممکن برای به‌دست‌آوردن ارزش در بازه نامحدود است. این ایده‌ها را در دستور کار روزانه خود برای تولید محتوا در نظر داشته باشید. همیشه در نظر داشته باشید که اگر خود شما دلیلی برای مراجعه مجدد به محتوا و نگهداری از آن نداشته باشید، مخاطبان آن را بی‌ارزش می‌دانند.




چگونه یک محتوای ماندگار بنویسیم؟ | شنبه مگ - اولین هفته نامه اختصاصی استارت آپ ها