در سال ۲۰۱۶، بازاریابی محتوایی نقش یک قهرمان بی‌چون و چرا را بازی کرد. بیش از ۶۰ درصد از بازاریاب‌ها، حداقل یک محتوا در روز تولید می‌کنند. رهبران بازاریابی محتوا حدود ۷.۸ برابر بیشتر از پیروان، ترافیک رشد را تجربه می‌کنند. یک آمار ساده نشان می‌دهد روش‌های بازاریابی درونگرا و محتوا ...



در سال ۲۰۱۶، بازاریابی محتوایی نقش یک قهرمان بی‌چون و چرا را بازی کرد. بیش از ۶۰ درصد از بازاریاب‌ها، حداقل یک محتوا در روز تولید می‌کنند. رهبران بازاریابی محتوا حدود ۷.۸ برابر بیشتر از پیروان، ترافیک رشد را تجربه می‌کنند. یک آمار ساده نشان می‌دهد روش‌های بازاریابی درونگرا و محتوا علی‌رغم اینکه هزینه‌ای ۶۲ درصد کمتر در پی داشتند، اما نسبت به دیگر روش‌های بازاریابی، منجر به جذب سه برابر‌ی مشتریان جدید شدند. یک سری ویدئوی هفتگی در یک شبکه اجتماعی مثل فیس‌بوک می‌تواند تا ۱۵ مشتری جدید در عرض یک ماه به مشتریان شما اضافه کند. یک سوال مهم: آیا این نتیجه، منجر به ادامه دادن و تلاش شما در این راستا خواهد بود؟ در اینجا راهی وجود ندارد برای دانستن اینکه شما برای شناسایی هزینه‌های اکتسابی، هزینه بازاریابی، ارزش طول عمر و غیره، نیاز به مقایسه جایگاه اولیه نسبت به جایگاه جدیدتان در کوتاه‌مدت خواهید داشت. به‌طور خلاصه بایستی داده‌ها را در یک چارچوب کلی ارزیابی کنید.
اگر بر ارابه‌ تولید محتوا سوار هستید ولی چیزی راجع به شاخص هزینه به‌دست‌آوردن مشتری یا (CAC) ا customer acquisition cost، ارزش طول عمر مشتری یا (customer lifetime value (CLV ندانید، عملاً در حال انجام یک بازی خطرناک خواهید بود؛ بازی‌ای که تمام تلاش‌های شما را بی‌نتیجه خواهد کرد.
محاسبه CAC: مجموع هزینه‌ای که صرف می‌کنید مشتری را متقاعد کنید از محصول یا خدمات شما استفاده کند. این هزینه شامل تمامی هزینه‌های مربوط به تحقیقات، بازاریابی و تبلیغات، خدمات، پشتیبانی و ... است. ساده‌ترین راه محاسبه CAC برای یک دوره زمانی خاص (هفتگی، ماهانه، سالیانه) این است:
هزینه CAC= مجموع هزینه‌های بازاریابی (TMC) تقسیم بر مجموع مشتریان جدید (TNC)
TMC شما باید حاوی هزینه‌هایی که برای تولید محتوا، طراح گرافیک و یا تولید یک ویدئوی تبلیغاتی پرداخت می‌شود، هزینه‌های حقوق و دستمزد خود و هزینه‌هایی که برای فناوری (خدمات، ابزار و سیستم‌ها) خرج می‌کنید، باشد. از این طریق به‌دقت تمامی هزینه‌ها را در یک لیست (شاید بلندبالا) قرار خواهید داد.
محاسبه CLV: هنگام محاسبه CLV بایستی دو حالت گذشته و پیش‌بینی ارقام آینده را در نظر داشته باشید. برای حالت گذشته شما هر سفارش را از قدیمی‌ترین آن (T1) تا جدیدترین (Tn) با یکدیگر جمع می‌کنید. سپس حاصل را ضرب در حاشیه ناخالص متوسط (AGM به معنای درآمد فروش منهای هزینه کالاهای فروخته شده، تقسیم بر کل درآمد فروش که به‌صورت درصد بیان می‌شود) می‌کنید.
CLV تاریخی:
T1 + T2 + T3…+ Tn) * AGM)
برای محاسبه CLV پیش‌بینی شده – مسلما باارزش‌ترین شکل خود- از این فرمول استفاده کنید:
CLV پیش‌بینی شده:
T x AOV) * AGM) * ALM))
T متوسط تعداد سفارش‌های ماهیانه، AOV متوسط ارزش هر سفارش، ALM متوسط طول عمر مشتری است. نتیجه نهایی بهترین و دقیق‌ترین پیش‌بینی شما از CLV را به‌دست خواهد داد.
محاسبه ROI:
هنگامی که میزان CAC و CLV را بدانید، می‌توانید میزان بازگشت سرمایه را ارزیابی کنید. برای پیدا‌کردن بازدهی سرمایه ROI از این طریق عمل کنید:
ROI = (CLV - CAC) ‎/ CAC
بررسی دقیق هرکدام از این شاخص‌ها برای هر شبکه یا کانالی که در جامعه مجازی از آن بهره می‌برید (فیس‌بوک، توئیتر یا لینکدین و ...) خواهید دید در نتیجه، چه تحول بزرگی در ساختار فروش شما ایجاد خواهد کرد. در نظر داشته باشید که محتوا یک دارایی بلندمدت بوده و ممکن است پیامدهای مالی آن در بلندمدت تأثیرگذار باشد، بنابراین از شاخص‌های مالی در ابتدای کار و یا در کوتاه‌مدت با ملاحظات بیشتری استفاده کنید.





چگونه ROI، CAC و CLV بازاریابی محتوای خود را محاسبه کنید؟ | شنبه مگ - اولین هفته نامه اختصاصی استارت آپ ها