ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 10
  1. #1
    تاریخ عضویت
    2017/09/11
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    4,250
    123
    ناظم سایت

    پتنت چیست؛ هر آنچه باید در مورد ثبت اختراع بدانید

    برای هر فرد خلاق، نوآور و ایده‌پردازی، ضروری است بداند پتنت چیست و چه مواردی را دربرمی‌گیرد. پتنت (Patent) که در زبان فارسی از آن با عنوان «ثبت اختراع» یاد می‌شود، ثبت حقی است که از سوی دولت به مخترع داده می‌شود و به وی اجازه می‌دهد دیگران را از ساخت، فروش و بهره‌برداری از اختراع برای مدت‌زمانی مشخص بازدارد. سیستم پتنت، در حقیقت برای تشویق نوآوری‌هایی که برای جامعه سودمند و منحصر‌به‌فرد هستند، طراحی و اجرا شده است. اغلب افراد شاید پتنت را همان حق کپی‌رایت یا چیزی شبیه آن بدانند، اما واقعیت آن است که تفاوت‌هایی آشکار میان این دو وجود دارد.


    دولت، پتنت را برای اختراعاتی تضمین کرده است که بنابر قانون معیارهایی مشخص را برآورده کند. این مقاله، چشم‌اندازی کلی از اینکه پتنت چیست ارائه می‌دهد.
    انواع پتنت

    سه نوع پتنت مختلف وجود دارد: پتنت‌های کاربردی، پتنت‌های طراحی و پتنت‌های گیاهی.

    1. پتنت‌های کاربردی (Utility): رایج‌ترین نوع پتنت است و برای دستگاه‌ها، مواد شیمیایی و فرایند‌های نوین ایجاد شده است.
    2. پتنت‌های طراحی (Design): برای محافظت از شکل ظاهری و طراحی منحصربه‌فرد اشیای تولیدشده، مانند تزیینات سطوح یا طراحی کلی اشیا ایجاد شده است.
    3. پتنت‌های گیاهی (Plant): برای نوآوری در تولید غیرجنسی گونه‌های تازه و متمایز گیاهان، از جمله گیاهان پیوندی ایجاد شده است (تولید غیرجنسی به این معناست که گیاه با روشی به‌جز از راه دانه تکثیر شده باشد، برای نمونه با پیوند یا ریشه‌زایی از قلمه‌ها).

    تشخیص اینکه چه چیزی شامل پتنت می‌شود: مقدمات





    برای اینکه اختراعی کیفیت ثبت یا پتنت‌شدن داشته باشد، باید «نوآورانه» و «غیربدیهی» باشد. اختراعی نوآورانه است که در مقایسه با دیگر اختراع‌های مشابه‌، در یک یا چند بخش خود متفاوت باشد. همچنین نباید در کمتر از یک سال از زمان درخواستِ ثبت اختراع، در عرصه‌ی عمومی مورد بهره‌برداری، فروش یا ثبت از سوی مخترعی دیگر قرار گرفته باشد. این قانون در حقیقت، بازتابی از سیاست‌ عمومی است که به افشای زودهنگام پیشرفت‌های فناوری کمک می‌کند. از سوی دیگر، اختراعی غیربدیهی به شمار می‌رود که چنانچه کسی که در زمینه‌ی آن اختراع تخصص دارد، آن را پیشرفتی غیرمنتظره و شگفت‌انگیز تلقی کند. مواد طبیعی و قوانین طبیعت، حتی اگر برای نخستین‌بار کشف شده باشند، نمی‌توانند از حق پتنت یا ثبت اختراع برخوردار شوند. اصول انتزاعی، حقایق بنیادین، روش‌های محاسباتی و فرمول‌های ریاضی نیز به‌ خودی‌‌خود واجد شرایط پتنت نیستند؛ اما شیوه‌ای که از این فرمول‌ها یا روش‌ها به شکلی نوآورانه بهره‌برداری کند، می‌تواند نمونه‌ای از پتنت به شمار آید. برای نمونه، فرایندی صنعتی که برای مدل‌سازی کالاهای پلاستیکی با بهره‌گیری از معادلات ریاضی و یک برنامه‌ی رایانه‌ای طراحی شده است، می‌تواند شامل پتنت شود.
    باید توجه داشت که یک ایده‌‌‌ یا پیشنهاد محض را نمی‌توان ثبت کرد. مخترع برای ثبت اختراع، باید شیوه‌ی کامل پیاده‌سازی ایده‌اش را مشخص کند. همچنین، این حق به اختراعی که اهدافی غیرقانونی در پی دارد یا داروهای خطرناک تعلق نمی‌گیرد.

    سودمندی

    مخترعی که برای دریافت پتنت کاربردی اقدام کرده است، باید ثابت کند که اختراع‌ وی سودمند است. اختراع باید کاربردهایی سودمند داشته و نیز قابل به‌کارگیری باشد. دستگاهی که نتواند هدفی را که برای آن طراحی شده است برآورده کند، سودمند نامیده نمی‌شود و در نتیجه، واجد شرایط برای پتنت یا ثبت شدن نیست. یک اختراع سودمند تنها زمانی برای دریافت پتنت کاربردی واجد شرایط است که در یکی از پنج دسته‌ی زیر قرار گیرد: یک فرایند، دستگاه، مصنوع، ترکیبی از مواد یا توسعه‌ی یکی از آنها باشد. به طور کلی، یک فرایند صنعتی یا فنی، روشی است که به کمک آن می‌توان تغییر فیزیکی مشخصی در ویژگی‌ها یا کیفیت مواد ایجاد کرد. یک دستگاه وسیله‌ای است که برای انجام کاری مشخص از انرژی استفاده می‌کند. اصطلاح مصنوع به فرایندی مربوط می‌شود که در طی آن، فراورده‌ای از طریق هنر یا صنعتگری ساخته می‌شود. ترکیبی از مواد ممکن است شامل آمیزه‌ای از عناصر یا ترکیبات شیمیایی تازه باشد. توسعه نیز شامل اضافه کردن یا ایجاد تغییر در یک فرایند، دستگاه، مصنوع یا ترکیب شناخته‌شده است.

    یک نوآوری را نمی‌توان پتنت کرد اگر:

    • اکتشاف باشد؛
    • نظریه‌ای علمی یا روشی ریاضیاتی باشد؛
    • اثری زیباشناختی، ادبی، نمایشی یا دیگر آفریده‌ی هنری باشد؛
    • طرح یا روشی برای انجام یک فعالیت ذهنی، بازی یا کسب‌وکار باشد؛
    • شیوه‌ای از ارائه‌ی اطلاعات یا خروجی یک برنامه‌ی رایانه‌ای باشد؛
    • اگر نوآوری ماهیتی فراتر از این جنبه‌های انتزاعی را دربرگیرد و در نتیجه، ویژگی‌هایی فیزیکی و ملموس داشته باشد (مانند دستگاهی ویژه برای انجام یک بازی جدید) در این صورت ممکن است بتوان آن را پتنت کرد.

    همچنین نمی‌توان گونه‌‌های گیاهی، یک روش درمانی برای انسان یا حیوان از طریق جراحی یا مداوا یا روشی برای تشخیص بیماری را ثبت کرد.

    نمونه‌هایی از نوآوری‌های قابل پتنت

    این دسته‌بندی، همه‌ی نوآوری‌هایی را که توسط انسان عرضه شده‌اند و نیز فرایند آفرینش آنها را شامل می‌شود. نمونه‌هایی از نوآوری‌های قابل پتنت عبارت‌اند از:

    • نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای رایانه‌ای؛
    • فرمول‌ها و فرایند‌های شیمیایی؛
    • باکتری‌ها، گیاهان و حیواناتی که از نظر ژنتیکی مهندسی شده‌اند؛
    • دارو‌ها؛
    • تجهیزات پزشکی؛
    • طراحی مبلمان؛
    • جواهرات؛
    • منسوجات و طراحی پارچه؛
    • آلات موسیقی.

    اقدام کردن برای محافظت از پتنت

    برخلاف حق کپی‌رایت، پتنت به صورت خودکار ایجاد نمی‌شود؛ مخترع باید برای پتنت اقدام کند. وی باید در کمتر از یک سال از زمان علنی شدن اختراع خود در عرصه‌ی عمومی، برای نمونه شرح اختراع یا پیشنهاد فروش آن، برای پتنت اقدام کند. مخترع یا وکیل وی، باید پیش از اقدام برای دریافت پتنت، یک بررسی اولیه انجام دهد تا مطمئن شود که آیا واجد شرایط دریافت پتنت می‌شود یا خیر. در ایالات متحده، روند کار چنین است که درخواست پتنت و هزینه‌ی ثبت آن به اداره‌ی پتنت و نشان تجاری آمریکا ارسال و در آنجا توسط مأمور آزمونگرِ پتنت بررسی می‌شود.


    اگر پتنت به اختراع تعلق بگیرد، مخترع باید هزینه‌ای دیگر پرداخت کند تا دولت گزارشی درباره‌ی اختراع و نحوه‌ی بهره‌برداری از آن منتشر نماید. فقط یک وکیل متخصصِ پتنت یا آژانس پتنت می‌تواند پرونده‌‌های ثبت اختراع را پیش از اداره‌ی پتنت و نشان تجاری، تحت پیگرد قانونی قرار دهد. پیش از آنکه فردی بتواند به عنوان وکیل پتنت یا آژانس پتنت مجوز دریافت کند، باید دارای مدرک در زمینه‌های فنی یا علمی مشخص باشد.
    پتنت‌های کاربردی و گیاهی از زمان ثبت آن تا ۲۰ سال به طول می‌انجامد، درحالی‌که پتنت‌های طراحی ۱۴ سال اعتبار دارند. اگر صاحب یک پتنت کاربردی، هزینه‌ی ابقای آن را پرداخت نکند، پتنت زودتر باطل می‌شود. پس از اینکه دوره‌ی پتنت به پایان رسید، آن اختراع به دارایی‌های عمومی تبدیل می‌شود و همه‌ی افراد می‌توانند آن را بفروشند یا از آن بهره‌برداری کنند. برای نمونه، پس از اینکه دوره‌ی پتنت تیلنول (Tylenol) به پایان رسید، دیگر شرکت‌های داروسازی، تولید نسخه‌ی عمومی این دارو را آغاز کردند.

    پتنت چه حقوقی به مخترع می‌دهد؟

    پتنت این حق را به شما می‌دهد که دیگران را از بهره‌برداری از اختراع یا نوآوری‌تان بازدارید، یا می‌توانید انتخاب کنید که افراد پس از توافق با شما، از آن بهره‌برداری کنند. همچنین، پتنت این حق را به شما می‌دهد که در برابر کسانی‌ که تخلف کرده‌اند، اقدامات قانونی لازم را انجام دهید و ادعای خسارت کنید. لازم نیست که مخترع برای بهره‌برداری از اختراع خود آن را ثبت کند، اما زمانی که اختراع عمومی شود، دیگر هیچ مراقبتی در برابر بهره‌برداری‌های احتمالی وجود نخواهد داشت و مخترع نیز دیگر نمی‌تواند آن را ثبت کند. دفتر مالکیت معنوی تضمین نمی‌کند که دیگران یک اختراع پتنت‌شده را کپی نکنند. بنابراین، این بر عهده‌ی دارنده‌ی پتنت است که اقدامات لازم را انجام دهد تا مطمئن شود که به طرح یا ایده‌اش تعدی نشده است. زمانی که ایده‌ای ثبت شد یا به عرصه‌ی عمومی راه یافت، دیگر نمی‌توان آن را ثبت کرد.

    نقض پتنت



    اگر مخترعی گمان می‌کند کسی از اختراع ثبت‌شده‌ی وی بدون اجازه بهره‌برداری کرده است، می‌تواند علیه فرد یا نهاد متخلف به دادگاه شکایت کند. اگر دادگاه موافقت کند، دارنده‌ی پتنت می‌تواند جریمه، هزینه‌ی وکالت، خسارتی متناسب با حق امتیاز و نیز حکم توقیف (دستوری که متخلف را از نقض پتنت منع کند) دریافت کند. البته باید توجه داشت که اقدام قانونی برای نقض پتنت ممکن است تا حدودی زمان‌بر و پرهزینه باشد، از این رو، موارد نقض غالبا به صورت توافقی رفع می‌شوند.

    قوانین پتنت پیچیده هستند: یا یک وکیل تماس بگیرید

    اگر اختراعی دارید که می‌خواهید از آن محافظت کنید، شایسته است با قوانین کلی ثبت اختراع و مالکیت معنوی آشنا شوید. با برخورداری از یک پتنت، شما می‌توانید به شرکتی دیگر مجوز بهره‌برداری دهید یا خودتان وارد کسب‌وکار شوید، اما ناکامی در ثبت درست پتنت نیز می‌تواند پایانی بر رویاهای شما باشد. اگر برای ثبت اختراع نوآورانه‌تان به مشاوره‌ی حقوقی نیاز دارید، حتما با یک وکیل متخصص تماس بگیرید.




    برگرفته از: smallbusiness business-and-ip-centre


    https://www.chetor.com/67389-%d9%be%...c%d8%b3%d8%aa/
  2. #2
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    پتنت چیست و روال درخواست صدور آن به چه صورت است؟

    پتنت لغتی است که جدیداً در حوزه وب طرفداران زیادی پیدا کرده و رسانه‌های مختلف و نویسندگان بسیاری را به سمت خود جذب کرده تا در مورد آن بنویسند. اما بعد از مناقشه قضایی سامسونگ و اپل بر سر همین پتنت‌ها، مشخص شد که گویا بعضی‌ها به درستی در دنیای مجازی به مفهوم این لغت پی نبرده‌اند، بطوری که این لغت و حوزه فعالیت آن را نمی‌شناسند. به عنوان مثال می‌توان از بیانیه‌ها و نوشته‌های برخی سایت‌ها و مجلات گفت که بدون هیچ توضیح و یا توجیهی در مورد کل سیستم پتنت‌ها به قضاوت می‌پرداختند. بعضی از افراد نیز ادعا می‌کردند پتنت‌ها آثار منسوخی هستند که باعث خاموشی و از بین رفتن نوآوری می‌شوند. برای آن که یک بار برای همیشه با مفهوم دقیق پتنت آشنا شده و از روال درخواست صدور یک پتنت مطلع گردید، با زومیت همراه باشید.
    برای این که بتوان مفهوم پتنت یا حق ثبت اختراع و سیستم آن را خوب درک کرد، باید تاریخ آن را مطالعه کرد تا بتوان کمکی که به آیندگان می‌کند را درک کرد. شاید این فهم به کمپانی شما و تاثیر پتنت‌ها بر آینده آن کمک کند.
    کمی‌از تاریخ پتنت‌ها بدانید

    پتنت‌ها و دیگر قوانین انحصاری صدها سال است که در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مسئله برای بنیان گذاران ایالات متحده آن چنان مهم بوده که در قانون اساسی خود آن را آورده‌اند. سیستم رسمی‌ پتنت‌ها در ایالات متحده کمی‌ بعد از تصویب قانون اساسی، اجرا شد، یعنی زمانی که «جرج واشنگتون» اساسنامه ثبت حق اختراع سال ۱۷۹۰ را امضاء کرد.
    یکی از اهداف اساسی سیستم پتنت‌ها، برانگیختن نوآوری است. «توماس جفرسون»، اولین شخصی که بررسی و کار نظارت بر روی برنامه پتنت‌ها را به عهده داشت، اعلام کرد: «جامعه برای کسانی که ایده‌های خود را دنبال می‌کنند تا بتوانند تسهیلات همگانی بوجود آورند، حق انحصاری قائل می‌شود تا از ایده و اختراع خود منفعت ببرند. این قانون برای آسودگی جامعه خواهد بود.»
    این تشویق و دلگرمی‌ از طریق دادن حق انحصار موقت به مخترع یا صاحب پتنت صورت می‌گیرد. این حق امتیاز و انحصار، به مخترع زمان می‌دهد تا از نوآوری خود برای جبران هزینه‌هایی که متحمل شده، استفاده کند و هزینه‌هایی که برای پیشرفت محصولات صورت می‌گیرد، می‌تواند تبدیل به توجیه خوبی برای تولید سخت افزارهای مختلف یا صنایع داروسازی جدید شود. به عنوان مثال ساخت، آزمایش و تایید نهایی یک دارو میلیون‌ها یا میلیارد‌ها دلار هزینه به همراه خواهد داشت. اگر یک تولیدکننده دارو بتواند بلافاصله و بدون اجازه از مخترع ،همان دارو را با همان فرمول تولید کرده و زیر قیمت مخترع بفروش برساند، دلگرمی‌ و اشتیاق برای تولید داروهای جدید کور خواهد شد.
    این راه و روش سال‌های سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه با پیشرفت تکنولوژی، انواع جدیدی از اختراعات هم بوجود آمدند، با رشد تولید کامپیوترها و نرم افزارها ایده‌های جدیدتری خلق شدند که بدون هزینه‌های اولیه بوجود می‌آمدند. این پتنت‌ها زمینه‌های مجازی جدیدی ایجاد کردند تا مخترعین بتوانند ایده‌های خود را در بوته آزمایش قرار دهند.
    در حال حاضر بسیاری از این پتنت‌ها در دعواهای قضایی توسط شرکت‌های صاحب حق اختراعات مورد استفاده قرار می‌گیرند، علی الخصوص «پتنت‌ترول‌ها» (شرکت‌هایی که با در اختیار داشتن حقوق پتنت‌ها، از شرکت‌های دیگر شکایت می‌کنند، بخاطر پول‌های هنگفتی که در این پرونده‌ها رد و بدل می‌شود، جدیداً بطور گسترده‌ای مشاهده می‌شوند.)
    می‌توان از این دعواهای قضایی به دادگاه اخیر سامسونگ و اپل اشاره کرد که در آن سامسونگ به پرداخت ۱.۰۲ میلیارد دلار غرامت به اپل محکوم شد. البته سیستم قضایی پتنت‌ها در کشورهای مختلف با هم فرق می‌کند و همین مسئله باعث بروز بحث‌های کلیدی در این زمینه شده تا حامیان تغییر سیستم قدیمی بتوانند بیشتر به آن بال و پر بدهند.
    ساختار پتنت‌ها

    هر پتنت از ۵ قسمت تشکیل شده است:

    • پوشش صفحه
    • پس زمینه
    • خلاصه
    • خصوصیات
    • ادعانامه

    «پوشش صفحه» حاوی چندین بخش همانند عنوان، نام مخترع، تاریخ درخواست و خلاصه پتنت می‌باشد. «پس زمینه» مروری است بر روی موضوع که نوع کاربرد پتنت و راه حل برای مشکل را اظهار می‌دارد. در قسمت «خلاصه»، کل مطالب در مورد پتنت مورد نظر در چند پاراگراف نوشته شده و ارائه می‌گردد.
    در اینجا باید اعلام شود که عنوان، چکیده و خلاصه نباید زیاد هم توصیفی و در چهارچوب‌های قانونی نوشته شده باشد. بسیاری از مردم که آشنایی کمی‌ با این مسائل دارند، بیشتر به این قسمت‌ها دقت می‌کنند که در نهایت می‌تواند منجر به فهم اشتباه پتنت شود.
    قلب پتنت در «خصوصیات» و «ادعانامه» می‌تپد. بخش خصوصیات، چرایی و چگونگی پتنت را توضیح می‌دهد. این قسمت ویژگی‌ها یا روند پتنت را بصورت جزء به جزء توصیف می‌کند، بطوری که نحوه شکل گیری نوآوری در این قسمت ساخته، انجام و پرداخته می‌شود.ادعانامه هم که با یک زبان پیچیده نوشته می‌شود، نوآوری را آنطوری که در حوزه پتنت‌ها پوشش داده می‌شوند، توضیح می‌دهد. کلمه به کلمه این قسمت توسط ناظر پتنت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در مورد اعطاء یا عدم اعطای پتنت بتواند تصمیم بگیرد. به خاطر همین، ادعای پتنت مهمترین قسمت ثبت حق اختراع است.
    روند درخواست برای ثبت اختراع چگونه خواهد بود؟

    سیستم ثبت اختراع در ایالات متحده که از پیوند چند قانون و یک فرایند مشخص تشکیل می‌شود، کاملاً پیچیده است و توسط کنگره ایالات متحده اجرا می‌شود.
    تمام قوانین و مقررات مربوط به پتنت‌ها بصورت علمی‌ در «قانون مُدَون فدرال» عنوان ۳۷ و یک کتاب راهنما با نام «راهنمایی بر آیین دادرسی پتنت‌ها» آورده شده است. روند درخواست ثبت اختراع در ایالات متحده به روش زیر خواهد بود:
    قدم اول: پُر کردن فرم موقت درخواست پتنت



    پر کردن یک فرم درخواست موقت ارزان‌تر و سریعتر از پر کردن فرم درخواست کامل است، چرا که در فرم موقتی نیاز به پر کردن «ادعانامه» نیست. به علاوه، این درخواست توسط «اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده» بررسی نمی‌شود و قابل اجرا نخواهد بود. پر کردن یک فرم موقت هم به شما این امکان را می‌دهد تا حق اختراع خود را به صورت «در انتظار ثبت اختراع» تبلیغ یا اعلام کنید. پرکردن یک فرم موقت برای«اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده» ۱۲۵ دلار هزینه دارد اما اگر یک وکیل این کار را انجام دهد حدود ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار از شما پول خواهد گرفت.
    قدم دوم: پر کردن فرم غیرموقت

    معمول‌ترین نوع درخواست، یک درخواست کاربردپذیر است که تمام نوآوری‌ها که باعث سودمندی و کاربردپذیری می‌شود را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. در این درخواست تمامی‌ اطلاعات (و شاید هم بیشتر) که در درخواست موقت مطرح می‌شد، نوشته می‌شود اما عموماً به آن یک مجموعه «ادعانامه» هم اضافه می‌شود.
    قدم سوم: پیگیری درخواست ثبت اختراع

    درخواست غیرموقت توسط ناظر ثبت اختراع که در زمینه نوع اختراع و مسائل مربوط به آن متخصص است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. ناظر ثبت اختراع با بررسی پتنت‌ها و موارد گذشته، از وجود یا عدم وجود پتنت مطرح شده در مطالب گذشته اطمینان حاصل می‌کند. پس از آن ناظر ثبت اختراع، دستور صدور مدارک و اسناد رسمی‌ برای مخترع اثر یا وکیل آن صادر می‌کند. در این مدارک رسمی‌ مشخص می‌شود که به شخص، حق ثبت اختراع اعطاء می‌گردد یا نه. اگر ثبت اختراع اعطاء نشد، مخترع می‌تواند فرجام‌خواهی کرده و جوابیه‌ای در خصوص علت عدم اعطاء پتنت تسلیم کند و با ایجاد اصلاحیه و تعریف دوباره ادعانامه، برای گرفتن پتنت اقدام کند. ممکن است این روند چندین بار تکرار شود تا اینکه حق ثبت اختراع به آن شخص اعطا شود یا شاید هم کاملا این حق از او سلب گردد. روند پیگیری به خاطر چندین عامل می‌تواند بسیار هزینه بر باشد. از این عوامل می‌توان به: تعداد ادعانامه‌ها، تعداد تکرار روندهایی که به پاسخ نیاز دارند و اولویت/سرعت درخواست اشاره کرد. ممکن است یک کارآفرین برای یک پتنت، هزاران دلار بپردازد. توجه داشته باشید که این فقط هزینه ابتدایی برای پرکردن یک درخواست غیرموقت خواهد بود. این تمام هزینه‌هایی که برای اعطای پتنت دربرمی‌گیرد را شامل نمی‌شود. تمام هزینه‌ها از درخواست تا اعطای پتنت از ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار دلار هزینه خواهد داشت. البته این هزینه به پیچیدگی، نوع پتنت و شرایط درخواست پیگیری هم مربوط است.

    قدم چهارم:

    پس از اعطاء پتنت، حتی بعد از اعطای پتنت، هزینه‌هایی مربوط به حفظ اعتبار آن باید پرداخت شود. همچنین اعلام نقض حقوق پتنت هم باید توسط صاحب یا وکیل صاحب پتنت مورد پیگیری قرار گرفته شود. در حقیقت شکست در اجرای قانون مربوط به پتنت در اثر فقدان تعدادی یا تمام حقوق مربوط به یک پتنت مشخص می‌باشد.
    معمولاً ۳ تا ۶ سال زمان می‌برد تا یک درخواست به پتنت تبدیل شود. اما برای کاهش این مدت زمان، اولویت بندی‌هایی وجود دارد که می‌تواند زمان اعطای پتنت را به یک سال کاهش دهد اما این کاهش زمان مطمئناً با افزایش هزینه‌ها همراه خواهد بود. اگر مخترع با یک وکیل آشنا به امور پتنت‌ها و یا یک واسط کاردان برای ثبت حق اختراع همکاری کند، کارهایی که باید توسط او انجام شود بسیار کم و درحد توضیح پتنت و امضاء چند سند خواهد بود.

    https://www.zoomit.ir/2012/11/14/359...A%D9%86%D8%AA/
  3. #3
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    تنت چیست و آیا استارت‌آپ من به پتنت نیاز دارد؟

    ایده‌ای در ذهن شما شکل گرفته است. نسخه اولیه‌ای از محصولتان را بر پایه این ایده می‌سازید و نهایتا با قراردادن آن در معرض نمایش دیگران، بازخوردهای متفاوت را دریافت می‌کنید. با مشاهده پتانسیل بالای ایده، قدم بعدی شما پیاده‌سازی یک استارت‌آپ، جذب سرمایه و البته ثبت اختراع یا همان درخواست پتنت خواهد بود.
    در این فرایند شاید نامانوس‌ترین واژه برای شما، همین کلمه "پتنت" باشد. مفهومی که شاید پیتر میلر از گروه ثبت پتنت Run8 بیش از هر شخص دیگری بتواند ما را از چند و چون آن آگاه سازد. Run8 مجموعه‌ای از وکلای معمولی نیست. آن‌ها متخصصان سخت‌افزاری با پیشینه موفق در مهندسی، ساخت و علوم رایانه‌ای هستند که پتنت‌هایی را برای استارت‌آپ‌هایی موفق و پیشتاز، ثبت و مدیریت کرده‌اند.
    با این مقدمه، در ادامه گفتگوی انجام شده با پیتر میلر مدیر این شرکت را درباره حق ثبت اختراع یا همان پتنت می‌خوانید:
    با اصلی‌ترین پرسش گفتگو را آغاز کنیم. پتنت چیست و چرا به آن نیاز داریم؟
    پیتر میلر: در نگاه اول، پتنت یک قرارداد ساده است. قراردادی که به مخترعان و مبدعان، حق محروم کردن دیگران از ساخت و استفاده از اختراع آن‌ها به مدت 20 سال را خواهد داد و البته در این راستا به جهانیان نحوه استفاده و ساخت این اختراع را اعلام خواهد کرد.
    آیا یک پتنت، به‌اشتراک‌گذاشته شدن ایده مورد استفاده یک شرکت را هم دنبال می‌کند؟
    پیتر میلر: بله. این در حالی است که اکثر افراد به پتنت در قالب حقی برای دورنگه داشتن دیگران از ایده مخترع نگاه می‌کنند.
    با این تفاسیر، سیاست‌های استفاده از پتنت در قالب مفهوم منبع‌باز چه جایگاهی دارند؟
    پیتر میلر: هدف اصلی تکنولوژی، تبدیل جهان به مکانی بهتر برای زندگی است. این در حالی است که ویژگی‌هایی مانند منبع‌باز بودن نیز افزایش کیفیت محصول یا خدمات را هدف قرار داده است. ویژگی که ارتقای آن ارتباطی مستقیم با اندازه جامعه دارد و نهایتا در کنار افزایش مهارت و دانش کاربران، به تولید محصولی شاخص کمک خواهد کرد. در سمت مقابل، منفی‌ترین فاکتور تاثیرگذار بر جامعه‌ (برپایه قابلیت منبع‌باز)، ازهم گسیختگی و پراکندگی آن است.
    با ثبت پتنت در واقع شما شناسه‌ یا مالکیت معنوی برای ثبت اختراع خاص خود در جهت جلوگیری از ورود دیگران به بازار و نهایتا جلوگیری از پراکندگی آن دریافت می‌کنید. حق مالکیت معنوی و منبع‌باز بودن، دو قابلیتی هستند که در کنار یکدیگر تاثیری شگفت‌انگیز دارند و برخی از موفق‌ترین شرکت‌های حاضر در بازار از طریق ایجاد توازن میان این شاخص‌ها، موفقیت‌های چشمگیری بدست آورده‌اند.
    شرکت شما یعنی Run8 با استارت‌آپ‌های زیادی همکاری کرده است. رویارویی این شرکت‌‌های نوپا با مفهوم پتنت را برای ما کامل‌تر شرح دهید.
    پیتر میلر: استارت‌آپ‌ها فضایی جالب را تشکیل می‌دهند که پتنت می‌تواند برای آن‌ها نقشی اساسی و تعیین‌کننده را بازی کند. به همین جهت ما در Run8 به دنبال ایجاد شناسه پتنتی برای این شرکت‌های نوپا هستیم.
    پیش از هرچیز مدنظر داشته باشید که داشتن شناسه پتنتی به جذب سرمایه‌گذار برای شرکت شما کمک خواهد کرد. در واقع با استفاده از این مستندات، شما می‌توانید وضعیت کنونی و آینده شرکت خود را به همراه مزایای رقابتی آن، پیش روی سرمایه‌گذاران قراردهید. از سوی دیگر داشتن رزومه قدرتمند در زمینه حق ثبت اختراع می‌تواند به بالارفتن ارزش فروش استارت‌آپ‌ها نیز کمک قابل توجهی کند. به عنوان یک نمونه، در سال 2014 در قالب چیزی در حدود 65 درصد از فروش استارت‌آپ‌ها، نه‌تنها اعضای شرکت و محصولات خریداری شدند بلکه پتنت‌های شرکت نیز سود قابل توجهی را برای صاحبان آن به همراه داشتند.
    شرکت ما تاکنون تجربه کار با پانصد شرکت و سازمان متفاوت را داشته و در هیچ یک از موارد، شکایتی در خصوص نقض پتنت توسط رقبای آن‌ها را شاهد نبوده‌ایم. نهایتا پتنت خوب امکان تمرکز بر روی آنچه در چهارچوب اهداف شرکت شما قرار می‌گیرد (و می‌تواند تولید محصولی ایده‌آن را نیز دربر گیرد) را به همراه خواهد داشت.
    به عنوان شخصی که به یک پتنت نیاز دارد، فرایند درخواست و ثبت را از چه زمانی شروع کنم؟
    پیتر میلر: در صورتی که فعالیت شما را از نقطه صفر درنظر آوریم، در اولین مرحله، شناسایی ایده مورد نظر شما قرار دارد. ایده‌ای که تنها یک طرح مفهومی است و شما هیچ ارزیابی از آن نداشته‌اید و محصول اولیه‌ای بر پایه آن نساخته‌اید. مدنظر داشته باشید که این مرحله، بیش از آنچه تصور می‌کنید از زمان مناسب برای درخواست پتنت، فاصله دارد. در مرحله بعدی، نسخه اولیه محصول را تولید می‌کنید. این محصول ممکن است با ظاهری نه‌چندان جذاب و البته مشکلات مختلفی تکمیل شده باشد اما به هر حال باید آن‌را آزمایش کنید. باید مشخص شود که آیا واقعا کسی به آن علاقه دارد؟ آیا بازار برای ورود محصول شما آماده است؟ با این ارزیابی‌ها می‌توانید به سراغ درخواست حق ثبت اختراع بروید.
    در سال بعدی سعی کنید توسعه هرچه بیشتر و بهینه‌سازی محصول را مدنظر قراردهید. کاربران بیشتری باید محصول شما را آزمایش کنند تا شما بازخوردهای بیشتری در این زمینه دریافت کنید. در این مرحله می‌‌توانید طرح خود را ثبت کنید.
    اگر در طول این یک‌سال متوجه شوم که شخص یا شرکتی بر روی ایده‌ای مشابه کار می‌کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟
    پیتر میلر: بارها و بارها با مواردی روبرو شده‌ایم که پس از عرضه یک محصول جالب به بازار، دوستان یا آشنایان شما می‌گویند که من ایده را پنج سال پیش داشته‌ام! مدنظر داشته باشید در صورتی که چنین شخصی، ایده خود را به مرحله تولید نسخه اولیه رسانده باشد، همواره پیروز خواهد بود و می‌تواند به‌طور کامل از حقوق خود دفاع کند.
    با این اوصاف چگونه گام برداریم که دچار مشکلات ناشی از نقض پتنت نشویم؟
    پیتر میلر: چیزی در حدود هشت و نیم میلیون پتنت در آمریکا وجود دارد که در قالب چیزی در حدود دو و نیم میلیون از موارد آن‌ها، فرد یا افرادی که مالک پتنت هستند می‌توانند از دیگران به علت نقض حق ثبت اختراع شکایت کنند. بهترین راه برای جلوگیری از بروز چنین مواردی، شناسایی حداقل تعداد ممکن از شرکت‌هایی است که شما ممکن است با آن‌ها رقابت داشته باشید. پس از این، نگاهی دقیق به پتنت‌های آن‌ها داشته باشید و موارد مختلف را بررسی کنید و موارد مشابه را با سرمایه‌گذار خود مطرح کنید.
    سخن آخر؟
    پیتر میلر: بارها و بارها شنیده‌ام که افراد از قیمت بالا برای ثبت پتنت یک نرم‌افزار پیچیده و یا قیمت کم برای ثبت اختراع یک سخت‌افزار ساده صحبت می‌کنند. این تصور اشتباه است و فرایند ثبت حق اختراع برای موارد یادشده هزینه یکسانی در پی دارد. نهایتا مدنظر داشته باشید که ثبت پتنت به خودی خود می‌تواند شما را از مشاهده تکنولوژی موردنظرتان بر روی کاغذ، شگفت زده کند اما برای ثبت آن به هیچ وجه عجله نکنید.

    پتنت چیست و آیا استارت‌آپ من به پتنت نیاز دارد؟ | ITIRAN
  4. #4
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    پتنت چیست و چرا بسیاری از شرکت ها درگیر آن هستند

    اگر اتفاقات دنیای فناوری را پیگیری کرده باشید، هر از چند گاهی به خبر هایی در مورد شکایت و دعوی حقوقی میان شرکت های مختلف بر سر پتنت بر می خورید. در این مطلب سعی داریم تا ابتدا پتنت و پیشینه آن را بررسی کرده و در نهایت روش هایی که شرکت های بزرگ مانند Apple برای مقابله با اینگونه مشکلات به کار می برند را بررسی کنیم.
    ثبت اختراع یا همان پتنت، حقی انحصاری در قبال اختراع یا ایده ای ثبت شده است که به مخترع در زمانی مشخص داده می‌شود. Patent مجموعه ای از حقوق منحصر به فرد است که از طرف دولت‌ها یا سازمان جهانی WIPO برای مدتی خاص در عوض تنظیم و افشای عمومی جزئیات معین از یک اختراع در اختیار شخص یا شرکتی خاصی قرار می‌گیرد.
    پیشینه باستانی
    قانون ثبت اختراع یا پتنت در بسیاری از تمدن های باستانی نیز محترم شناخته می شد که قدیمی ترین نمونه آن، به 500 سال قبل از میلاد در یونان باستان باز می گردد. شاید بتوان اولین مبدا قانون ثبت اختراع را یکی از شهر های بزرگ یونان باستان به نام Sybaris واقع در جنوب ایتالیای امروزی دانست که طی آن هر اختراعی که باعث بهبود کیفیت زندگی شهروندان می شد، حقوق آن به مدت یک سال به طور انحصاری برای مخترع، محترم شمرده می شد.
    سازمان جهانی WIPO
    اما امروزه با پیشرفت جامعه جهانی، علاوه بر اینکه تمام کشورها دارای قانونی مشخص برای ثبت حق امتیاز اختراع هستند؛ یک سازمان بین المللی نیز برای ثبت جهانی اختراع وجود دارد. سازمان جهانی مالکیت معنوی یا به اختصار WIPO، یک آژانس بین المللی زیر مجموعه سازمان ملل است که در سال 1967 برای حمایت از حق اختراع تاسیس شد.
    صف آرایی کمپانی ها علیه یکدیگر
    در این میان کشمکش های ثبت اختراع و پتنت برای بسیاری از شرکت های بین المللی همچون اپل، مایکروسافت و گوگل دردسر های زیادی ایجاد می کند و هر روز پای این شرکت ها به عنوان شاکی یا متهم نقض قانون حق پتنت به دادگاه کشانده می شود. شرکت های بزرگ معمولا برای رقابت هر چه بیشتر اقدام به تنظیم شکایت علیه یکدیگر می کنند. برای مثال در چند سال گذشته اپل با تنظیم شکایت علیه شرکت های مختلفی از جمله اچ تی سی، سامسونگ و گوگل توانسته از پیشرفت این کمپانی ها در برابر خود جلوگیری کند.
    پتنت ترول ها
    علاوه بر اینکه شرکت های بزرگ در اغلب اوغات علیه یکدیگر اقدام به تنظیم شکایت می کنند، شرکت های کوچکی نیز وجود دارند که تنها از راه شکایت از شرکت های بزرگ بر سر حق ثبت اختراع درآمدزایی می کنند. این شرکت های کوچک که اصطلاحا به آنها پتنت ترول گفته می شود، معمولا از خود اختراع یا ایده ای جدید ندارند، بلکه با خرید یا ثبت اختراع های قدیمی در کشورهای مختلف، اقدام به تعقیب فعالیت های شرکت های بزرگ و نهایتا شکایت از آنها در زمانی مناسب می کنند و از این طریق کسب درآمد می کنند.
    هدف بر سر رقابت
    هدف و نتیجه هر شرکت برای شکایت علیه شرکتی دیگر متفاوت است، شرکت های بزرگ معمولا برای رقابت و پتنت ترول ها به منظور کسب درآمد ناجوانمردانه اقدام به این کار می کنند. برای مثال Apple با شکایت از HTC در سال 2012 باعث شد تا حق فروش تلفن های هوشمند HTC به مدت یک سال در بازار آمریکا متوقف شود. علاوه بر اینکه خود روند شکایت علیه یک کمپانی می تواند خساراتی غیر قابل جبران به آن بزند.
    مقابله با پتنت ترول ها
    اما بحث در مورد پتنت ترول ها کاملا متفاوت است، شرکت‌های بزرگ مورد شکایت، حتی در صورت پیروزی در دادگاه بین 500 هزار تا دو میلیون دلار هزینه وکیل و مسائل جانبی خواهند کرد و ممکن است در زمانی که دادگاه جریان دارد، فروش دستگاه‌های شرکت مورد شکایت قانوناً ممنوع شود. به همین منظور شرکت های بزرگ در برابر شکایت پتنت ترول ها ترجیح می دهند تا در ازای ارائه مبلغی کمتر رضایت آنها را جلب کنند.
    پیشگیری
    تنها چاره ای که شرکت های بزرگ برای مقابله در برابر دردسر پتنت ها انجام می دهند یک راه مشخص است، شرکت های بزرگ معمولا بانکی عظیم از اختراع ها و ایده ها را جمع آوری می کنند که در بعضی مواقع تعداد زیاد پتنت های یک شرکت منجر به تصاحب و خرید کامل آن می شود. برای مثال Apple با خرید Beats ، Google با تصاحب موقت Motorola و Facebook با خرید Whatsapp اقدام به استفاده از ایده این شرکت ها می کنند. البته در همه موارد تصاحب یک شرکت برای استفاده از پتنت های آن نیست برای مثال مایکروسافت سعی داشت تا با خرید نوکیا از تجربیات آن برای ساخت تلفن های هوشمند خود استفاده کند.
    با وجود اینکه حق ثبت اختراع یا پتنت یک ابزار مناسب برای حفاظت از حقوق مخترع به حساب می آید، اما در بیشتر موارد دردسر های زیادی برای شرکت های مختلف ایجاد می کند و خساراتی جبران ناپذیر به آنها می زند.
    https://mag.apple.ir/what-is-patent/
  5. #5
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    شرايط پتنت شدن اختراعات چيست؟
    تعريف پتنت:
    پتنت سندي است كه از طرف موسسات دولتي هر كشور صادر مي شود و به دارنده آن، انحصار استفاده از آن اختراع را، به مدت 20 سال در آن كشور ميدهد. در واقع قوانين ثبت اختراع براي هر كشور فقط در آن كشور اعتبار داشته و نظام ثبت بين المللي اختراعي وجود ندارد، بلكه فقط در اين ميان معاهدات بين المللي وجود دارند كه روند ثبت اختراع (پتنت) را براي شهروندان كشورهاي امضاكننده آن قرارداد، در ساير كشورها تسهيل ميكند.
    بايد توجه داشت كه پتنتها فقط انحصار توليد يك محصول يا فرايند به مخترع آن اثر ميدهد و اين به معنا توليد آن اثر نيست، بلكه توليد يك محصول به توجيهات اقتصادي باز ميگردد. به عبارتي هر اختراعي لزوماً نوآوري نخواهد بود. بايد توجه داشت كه اختراعات ثبت شده، اگر به مرحله توليد نرسد فاقد ارزش اقتصادي است.

    شرايط پتنت شدن اختراعات:
    هر ابتكار الزماً قابليت ثبت به عنوان يك اختراع را ندارد يا حتي ممكن است كه اين امكان به دليل بي اطلاعي مخترع از شرايط ثبت اختراعات، بين برود. ابتدا بايد توجه داشت كه منظور از نوآوري، محصول يا فرآيند جديد براي توليد محصول و يا يافتن كاربردي جديد براي مواد و محصولات موجود است. پس واضح است كه نظريات و فرمولهاي علمي و به طور كلي دستاوردهاي نظري علمي قابليت ثبت به عنوان اختراع را ندارند. يك اختراع بايد حداقل چهار شرط، جديد بودن، وجود گام ابتكاري، داشتن كاربرد صنعتي و افشاي كامل آن توسط مخترع را داشته باشد تا بتوان به صورت رسمي ثبت اختراع نمود.
    بايد دقت شود كه در صورتي كه يكي در شرايط فوق محقق نشود، از طرف اداره ثبت اختراع، هيچ حمايت حقوقي صورت نمي گيرد. لذا جهت آشنايي دقيق تر شرايط پتنت شدن هر اختراع، در ادامه توضيحات بيشتري آورده شده است.

    جديد بودن اثر: بديهي ترين شرط ثبت يك اثر ابداعي به عنوان اختراع، جديد بودن آن است. اين بدين معنا است كه در هيچ بانك اطلاعات كتبي و يا اسناد شفاهي اطلاعاتي مبني بر سابقه انجام كاري به اين، شبيه به اثر مورد ثبت وجود نداشته باشد. در اينجا بايد به نكته دقت كرد كه بعضا امكان دارد قابليت ثبت اثر به علت افشاي ناخواسته توسط خود مخترع مثلا چاپ مقاله در مجلات يا ارايه در كنفرانس ها و غيره از بين برود، حتي اگر در مكاني يا مجله اي در مورد اثر خود صحبت كند و يا مقالاتي به چاپ برساند نيز مشمول افشا ناخواسته خواهد بود.

    داشتن كاربرد صنعتي: به اين معنا است كه، صرف نظر از توجيهات اقتصادي، بتوان اختراع را به طور انبوه توليد و يا در صنعت به كار گرفت و فقط نتيجه يك كار آزمايشگاهي صرف نباشد. در اينجا نيز بايد توجه كرد كه ثبت اختراع تنها به عنوان ابزار حفاظتي از اختراع است و هيچ تضميني براي توليد آن نيست. توليد تنها به مسائل بازار و اقتصاد توليد باز مي گردد. گاها اختراعاتي بوده كه در گذشته داراي توجيه اقتصادي نبوده ولي با تغيير شرايط توليد آن، توجيه پذير شده اند.

    وجود گام ابتكاري در اختراع: داشتن گام ابتكاري در اختراع يكي از مهترين شرايط پتنت شدن، اختراع است. اين بدين معنا است كه اختراع نتيجه يك امر بديهي نيست. اثبات اين موضوع توسط مخترع بسيار مهم و با اهميت است. به عبارت روشن تر در صورتي اختراعي گام ابتكاري دارد كه بتواند با استفاده از آن اختراع مشكلي از مشكلات موجود را برطرف سازد.

    افشا كامل اختراع: مخترع مي بايست روش ساخت اختراع خود را به طور كامل، شفاف و بي كم و كاست افشا كند. اين موضوع بايد براي سازمان ثبت كننده اختراع كاملا محرز گردد. ناگفته نماند كه افشاي كامل اختراع هم به نوعي به نفع خود مخترع است به طوري كه سازمان ثبت اختراع كشور متبوع مي تواند از كل چارچوب ترسيم شده در اختراع حفاظت نمايد.
    شرايط پتنت شدن اختراعات چيست؟
  6. #6
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    مروري بر مباحث حق اختراع (patent)
    1) حق ثبت اختراع يا پتنت چيست؟
    بر اساس تعريف سازمان جهاني مالكيت فكري، پتنت حقي انحصاري است كه در قبال اختراع انجام شده به مخترع يا نمايندة قانوني او اعطا (grant) مي شود، به عبارت ديگر پتنت سندي است كه توصيف كنندة يك اختراع بوده و بر اساس درخواست متقاضي به¬وسيلة يك ادارة دولتي يا توسط يك ادارة منطقه اي به نيابت از چند كشور صادر مي شود و حمايت قانوني و اختيار بهره برداري (توليد، استفاده، فروش و صادرات) يك اختراع را به صاحب آن در محدوة زماني خاصي (عمدتاً 20 سال) اعطا مي نمايد. اجزاي تشكيل¬دهنده پتنت در پيوست 1 آورده شده است.
    همچنين بايد بايد توجه نمود كه پتنت مجوز توليد محصول اختراعي نيست بلكه تنها ديگران را از توليد آن باز مي دارد.

    2) شرايط پتنت شدن يك اختراع (Patentability) چيست؟
    جهت ثبت نمودن اختراع بايد در آن چهار شرط زير وجود داشته باشد:

    1-2) جديد بودن (Novelty)
     اختراع مورد نظر تا تاريخ تسليم اظهارنامة اختراع نبايد در جايي مطرح شده باشد.
     از لحاظ ماهيتي تازه و بديع باشد.
     جديد بودن، موردي نيست كه بايد به اثبات برسد بلكه عدم وجود آن مي¬تواند ثابت گردد.
     اختراعي، جديد است كه با اختراعات و يا دانش موجود در اختراعات قبلي قابل پيش¬بيني نباشد.
    به دليل آنكه با اعطاء پتنت و ايجاد انحصار ناشي از آن، افراد از دستيابي به معلومات و تكنولوژي هايي كه قبلاً به آساني مورد استفاده آنها بوده است، محروم مي شوند، و نيز جهت جلوگيري از پرداختن به اختراعات و تحقيقات صورت گرفته قبلي و صرف هزينه¬هاي هنگفت آتي، معيار جديد بودن و تازگي يكي از شرايط اساسي در پتنت شدن آن است.

    2-2)كاربرد صنعتي داشتن(Industrial applicability)
    منظور از صنعت كلية صنايع از جمله كشاورزي، توليدي، استخراجي و خدماتي مي¬باشد.
     اختراع بايد كاربردي عملي داشته و صرفاً، تئوري جديدي را ارايه نكرده باشد.
     در صورتي كه موضوع اختراع ناظر به توليد يك محصول باشد، بايد امكان ساخت و توليد آن فراهم باشد.
     اگر موضوع اختراع مرتبط با فرآيند توليدي است، بايد امكان انجام آن فرآيند عملاً ميسر باشد.

    3-2)گام ابتكاري(Inventive step)
     اختراع با توجه به مجموعه اطلاعات و دانش موجود يك شخص كه در رشتة اختراع مهارت معمولي داشته باشد، قابل پيش¬بيني نباشد.
     داشتن گام ابتكاري ، تنها بعد از احراز جديد بودن مطرح مي¬شود.
     اختراع بايد ابتكاري باشد، به اين معنا كه نتيجة فعاليتي خلاقانه باشد.

    4-2) افشاء اختراع(Disclosure of Invention)
     اين شرط را برخي از منابع (نظير موافقت نامةTRIPS و معاهده اروپايي ثبت اختراع) جزء شرايط ذاتي اختراع آورده¬اند.
     اختراع بايد به اندازة كافي توسط مخترع توضيح داده شده باشد. به¬گونه¬اي باشد كه پياده كردن اختراع توسط يك فرد مطلع يا يك استاد كار ماهر امكان¬پذير باشد.
     انتشار بايستي در صورت لزوم متناسب با موضوع اختراع، همراه با ارائه نقشة فني ترسيم شده باشد.
    مروري بر مباحث حق اختراع (patent)
  7. #7
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    آشنایی با مفهوم حق اختراع Patent


    از ویژگی های بارز پتنت, افشای آن از طرق مختلف از جمله شبکه جهانی اینترنت است که این امر سبب جلوگیری از پرداختن به اختراعات و تحقیقات صورت گرفته قبلی و نیز موجب جلوگیری از صرف هزینه های هنگفت آتی خواهد شد
    از ویژگی‌های بارز پتنت، افشای آن از طرق مختلف از جمله شبکه جهانی اینترنت است که این امر سبب جلوگیری از پرداختن به اختراعات و تحقیقات صورت گرفته قبلی و نیز موجب جلوگیری از صرف هزینه‌های هنگفت آتی خواهد شد. متاسفانه در کشور و حتی در یک دانشگاه مشاهده شده است که اساتید بر روی طرح‌هایی فعالیت می‌کنند که از انجام شدن آن در مکان دیگر اطلاعی در دست ندارند که این امر موجب صرف هزینه‌های گزاف خواهد شد.
    ۱) مقدمه:
    حاصل عمر یک استاد، محقق و دانشمند را شاید بتوان در چند صفحه یا کتاب یا لوح فشرده خلاصه نمود. اما همین مستندات اندک می‌تواند منشاء اثرات مهم و نوآوری‌های مفیدی باشد. این مستندات که حاصل تلفیق ممارست، علم و تجربه است، بایستی به نحوی ارائه گردد تا دانشمند از این طریق موجودیت علمی خویش را ابراز نماید. اما دغدغه دانشمند، از سویی بیان دستاوردهای خویش است تا بگوید من بیشتر از دیگران به این یافته علمی دست یافته‌ام و از یک‌سو دیگر او نگران حفظ اسرار علمی و یافته‌های تجربی خویش است. زیرا این مستندات می‌تواند به راحتی توسط سودجویان و رقیبان مورد سوء‌استفاده قرار گیرد. این مطلب در کشورهای پیشرفته بیشتر مورد توجه و عنایت قرار گرفته و دولت‌مردان در آنجا با وضع قوانین و مقرراتی سعی در حفظ مالکیت فکری افراد نموده‌اند. اما به نظر این نکته بسیار مهم در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
    ۲) مروری بر مباحث حق اختراع (patent)
    ۱-۲) حق ثبت اختراع یا پتنت چیست؟
    بر اساس تعریف سازمان جهانی مالکیت فکری، پتنت حقی انحصاری است که در قبال اختراع انجام شده به مخترع یا نمایندة قانونی او اعطا می‌شود. به عبارت دیگر پتنت سندی است که توصیف‌کنندة یک اختراع بوده و بر اساس درخواست متقاضی به‌وسیلة یک ادارة دولتی یا توسط یک ادارة منطقه‌ای به نیابت از چند کشور صادر می‌شود و حمایت قانونی و اختیار بهره‌برداری (تولید، استفاده، فروش و صادرات) یک اختراع را به صاحب آن در محدوة زمانی خاصی (عمدتاً ۲۰ سال) اعطا می‌نماید. باید توجه نمود که پتنت، مجوز تولید محصول اختراع شده نیست بلکه تنها دیگران را از تولید آن باز می‌دارد.
    ۲-۲) شرایط پتنت شدن یک اختراع (Patentability) چیست؟
    جهت ثبت نمودن اختراع باید در آن چهار شرط زیر وجود داشته باشد:
    ۱) جدید بودن (Novelty)
    ▪ اختراع مورد نظر تا تاریخ تسلیم اظهارنامة اختراع نباید در جایی مطرح شده باشد.
    ▪ از لحاظ ماهیتی تازه و بدیع باشد.
    ▪ جدید بودن، موردی نیست که باید به اثبات برسد بلکه عدم وجود آن ملاک می‌باشد.
    ▪ اختراعی جدید است که با اختراعات و یا دانش موجود در اختراعات قبلی قابل پیش‌بینی نباشد.
    به دلیل آن‌که با اعطاء پتنت و ایجاد انحصار ناشی از آن، افراد از دستیابی به معلومات و تکنولوژی‌هایی که قبلاً به آسانی مورد استفاده آن‌ها بوده است، محروم می‌شوند، و نیز جهت جلوگیری از پرداختن به اختراعات و تحقیقات صورت گرفته قبلی و صرف هزینه‌های هنگفت آتی، معیار جدید بودن و تازگی یکی از شرایط اساسی در پتنت شدن آن است.
    ۲) داشتن کاربردی صنعتی (Industrial applicability)
    منظور از صنعت کلیة صنایع از جمله کشاورزی، تولیدی، استخراجی و خدماتی می‌باشد.
    ▪ اختراع باید کاربردی عملی داشته باشد نه این‌که صرفا تئوری جدیدی را ارایه کرده باشد.
    ▪ در صورتی که موضوع اختراع ناظر به تولید یک محصول باشد، باید امکان ساخت و تولید آن فراهم باشد.
    ▪ اگر موضوع اختراع مرتبط با فرآیند تولیدی است، باید امکان پیاده‌سازی آن فرآیند عملاً میسر باشد.
    ۳)گام ابتکاری(Inventive step)
    ▪ اختراع با توجه به مجموعه اطلاعات و دانش موجود یک شخص که در رشتة اختراع مهارت معمولی داشته باشد، قابل پیش‌بینی نباشد.
    ▪ اختراع باید ابتکاری باشد، به این معنا که نتیجة فعالیتی خلاقانه است.
    ▪ داشتن گام ابتکاری، تنها بعد از احراز جدید بودن اختراع مطرح می‌شود.
    ۴) افشاء اختراع(Disclosure of Invention)
    ▪ این شرط را برخی از منابع جزء شرایط ذاتی اختراع آورده‌اند.
    ▪ اختراع باید به اندازة کافی توسط مخترع توضیح داده شده باشد. به‌گونه‌ای باشد که پیاده کردن اختراع توسط یک فرد مطلع یا یک استادکار ماهر امکان‌پذیر باشد.
    ▪ انتشار بایستی در صورت لزوم متناسب با موضوع اختراع، همراه با ارائه نقشة فنی ترسیم شده باشد.
    ۳-۲) لزوم اعطای حق اختراع به مخترع چیست؟
    اختراعات ثبت شده در واقع در تمام شئونات زیستی بشر سایه افکنده است. برای این که دارندة حق اختراع بتواند دیگران را از سوءاستفاده و تولید محصول یا فرآیند به ثبت رسیده منع کند، حق اختراع به وی اعطا می‌شود. اما لازم است توجه شود که دارندگان پتنت موظفند در ازای دریافت حمایت از اختراع، اطلاعات مربوط به اختراع خود را در اختیار عموم قرار دهند تا بدنة دانش فنی موجود در جهان تقویت شده و در نتیجه در افراد دیگر نیز نوآوری‌ها و خلاقیت‌های بیشتر ایجاد گردد. بر این اساس پتنت‌ها نه تنها از دارندگان خود حمایت می‌کنند بلکه تأمین کنندة اطلاعات ارزشمندی برای نسل‌های آیندة محققین و مخترعین نیز می‌باشند.
    ۴-۲) اختیارات دارندة پتنت چیست؟
    دارندة پتنت حق دارد تصمیم بگیرد چه کسی می‌تواند در طول مدت حمایت از طریق پتنت، از اختراع وی بهره‌برداری نماید. وی می‌تواند با عقد قرارداد، اجازه یا لیسانس استفاده از اختراع را به افراد دیگر واگذار نماید. دارندة پتنت همچنین می‌تواند حق اختراع خود را به‌طور کامل به دیگری بفروشد که در این صورت خریدار، صاحب جدید آن اختراع خواهد بود.
    با انقضای دورة زمانی پتنت،‌ حمایت از اختراع پایان گرفته و استفاده از آن در اختیار عموم خواهد بود. یعنی دارندة پتنت دیگر، حقوق خود را از اختراع دارا نبوده و هر شخصی می‌تواند از آن بهره‌برداری کند.
    ۵-۲) انواع نظام‌های ثبت اختراع در دنیا
    به طور کلی۲ نظام برای ثبت اختراع در دنیا وجود دارد:
    ۱) نظام اعلامی
    ۲) نظام بررسی ماهیتی (Examination)
    باید توجه داشت که نظام ثبت اختراع، لزوماً یکی از دو نظام مذکور است و به صورت مطلق نبوده و ممکن است سیستم ثبت اختراع در یک کشور، در برخی از حوزه‌های علوم و تکنولوژی به صورت اعلامی (بر روی اختراع ادعا شده بررسی صورت نگرفته و تنها در صورت عدم ثبت اختراع تا آن زمان، اقدام به ثبت آن اختراع می‌گردد) باشد‌ و یا در بعضی از علوم و فناوری‌ها به شکل بررسی ماهیتی (در این نظام، ثبت اختراع علاوه بر استعلام از عدم ثبت پیشین آن، به بررسی دقیق از نظرتخصصی نیز، نیازمند است) باشد. مثلاً کشور ایالات متحده با توجه به این‌که از یک نظام ثبت اختراع بسیار دقیق و پیچیده برخوردار می‌باشد از سیستم بررسی ماهیتی Examination در تمامی حوزه‌های علوم و فنون بهره می‌گیرد.
    لازم به ذکر است که نظام ثبت اختراع در کشور ما به صورت اعلامی بوده و تنها در صورت تمایل مخترع به ارزیابی علمی اختراعش، وی باید با درخواست ارزیابی و تأیید علمی اختراع، به ادارة کل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مراجعه نماید.
    ۵) تحلیل‌ها و نکات مربوط به حق اختراع (patent)
    ۱-۵) اهمیت توجه نمودن به مقوله حق اختراع:
    ۱-۱-۵) منتج شدن پتنت به محصول تجاری:
    رسیدن به محصول تجاری، از دیگر ویژگی‌های پتنت شدن است که این ویژگی بر ما نمایان می‌کند که دستیابی به پتنت جدید و نیز امکان کسب ثروت از آن می‌تواند به عنوان یکی از معیارهای صحیح برای ارزیابی مراکز پژوهشی و حتی اساتید به‌شمار آید که با ایجاد انگیزه می‌توان به آن دست یافت.
    ۲-۱-۵) جلوگیری از موازی‌کاری:
    از ویژگی‌های بارز پتنت، افشای آن از طرق مختلف از جمله شبکه جهانی اینترنت است که این امر سبب جلوگیری از پرداختن به اختراعات و تحقیقات صورت گرفته قبلی و نیز موجب جلوگیری از صرف هزینه‌های هنگفت آتی خواهد شد. متاسفانه در کشور و حتی در یک دانشگاه مشاهده شده است که اساتید بر روی طرح‌هایی فعالیت می‌کنند که از انجام شدن آن در مکان دیگر اطلاعی در دست ندارند که این امر موجب صرف هزینه‌های گزاف خواهد شد.
    ۲-۵) چالش‌های عدم توجه به مقوله حق اختراع:
    ۱-۲-۵) عدم آشنایی قشر دانشگاهی و حتی مراکز تحقیقاتی از پتنت:
    با توجه به جدید بودن موضوعیت پتنت در کشور، متاسفانه برخی دانشگاهیان، اساتید، دانشجویان و محققان و حتی مدیران آشنایی کافی از استفاده از پتنت‌ها را ندارند و بدون آن‌که به پتنت‌ها مراجعه کنند، عمر طلایی خود را بیهوده در کتاب‌ها و مقالات سپری می‌کنند و حتی به نتیجه مطلوب خود دست پیدا نمی‌کنند. لذا با انجام فرهنگ‌سازی صحیح از سوی مسئولین و رسانه‌ها نهادینه کردن این امر می‌باید در دستور کار قرار گیرد.
    ۲-۲-۵) عدم توجه به مقوله پتنت به عنوان یکی از زیرساخت‌های جنبش نرم افزاری از سوی مسئولان تصمیم‌گیر:
    ـ با توجه به حساسیت‌های سیاسی ایجاد شده در سال‌های اخیر (انرژی هسته‌ای و پیشرفت‌های چشم‌گیر علمی ایران) و نیز بیان مکرر جنبش نرم افزاری از لسان رهبر معظم انقلاب، قابل ذکر است که بدون فراهم آوردن امکانات پتنت در کشور، تحقق این امر میسر نخواهد شد و این امر (پتنت) به عنوان یکی از زیرساخت‌های تکنولوژی کشور مطرح است و بدون توجه به آن، پیشرفت صنعتی و تکنولوژیکی کشور بیهوده خواهد بود؛ زیرا عدم توجه به زیرساخت تکنولوژی در کشور به مثابه کشاورزی است که بدون رسیدگی به زمین زراعی خود، در انتظار رسیدن حداکثری محصول است.
    ▪ پیوست: بعضی از تعاریف مربوط به موضوع مالکیت فکری
    ـ اختراع (Invention)
    محصول یا فرآیندی است که راه نوینی را جهت انجام کاری ارائه می‌دهد یا راه‌حل فنی جدیدی را برای حل مشکلی پیشنهاد می‌کند (وایپو).
    ـ اختراع کوچک (Utility Models)
    اختراع کوچک، اختراعی است که تمام الزامات قابلیت ثبت اختراع را ندارد ولی دارای استفاده صنعتی می‌باشد.
    ـ تحقیق بنیادی (Fundamental research)
    عبارت است از تحقیق طراحی شده برای ایجاد درک نوینی از اصول و فرآیندهای اساسی و اصلی (یونسکو).
    ـ تحقیق کاربردی (Applied research)
    عبارت است از تحقیقی که طراحی می‌شود برای ایجاد (خلق) فناوری جدید (یونسکو).
    ـ حق انحصاری اثر (Copyright)
    حق انحصاری اثر عبارت است از: حقوق اعطا شده به پدیدآورندگان آثار و کارهای ادبی و هنری (وایپو).
    ـ حق ثبت اختراع (Patent)
    پتنـت حــق انحصاری اسـت کـه در قبـال اختـراع ثبت شده به مختـــرع یا نمـایندة قانونی او اعــطا (grant) می‌شود (وایپو).
    ـ علائم تجاری (Trademarks)
    علامت تجاری نشانه شاخصی است که معرف کالاها یا خدمات معین ایجاد شده توسط شخص یا شرکت خاصی می‌باشد (وایپو).
    ـ علائم جغرافیایی (Geographical Indications)
    علامت جغرافیایی نشانه‌ای است برای کالاهایی که مبدا جغرافیایی ویژه‌ای دارند و دارای کیفیت یا اعتباری می‌باشند که ناشی از خاستگاه آن‌ها است (وایپو).
    ـ طرح‌های صنعتی (Industrial Designs)
    طرح صنعتی جنبه تزئینی یا زیبایی‌شناسی کالا را نشان می‌دهد. طرح می‌تواند شامل خصوصیات سه بعدی مثل شکل کالا یا خصوصیات دوبعدی مانند الگوها، خطوط و رنگ باشد (وایپو).
    ـ مالکیت صنعتی (Industrial Property)
    مالکیت صنعتی دربرگیرنده اختراعات، طرح‌های صنعتی، علائم تجاری و خدماتی، نام‌های تجاری،‌ نشانه‌های جغرافیایی مبدأ‌ کالا و حمایت علیه رقابت غیر‌منصفانه است (وایپو).
    ـ نوآوری (Innovation):
    نوآوری یعنی تبدیل اختراع به محصول یا فرآیند بازار پسند (وایپو). به عبارت دیگر نوآوری بهره‌برداری موفقیت‌آمیز از ایده‌های نو است.

    آشنایی با مفهوم حق اختراع Patent
  8. #8
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    What is a patent?

    A patent is an intellectual property (IP) right for a technical invention. It allows you to prevent others from using your invention for commercial purposes for up to 20 years. You decide who is allowed to produce, sell or import your invention in those countries in which you own a valid patent. You can also trade your patent, e.g. sell it or licence the use of your invention.

    You can patent products (e.g. heated ski boots) and processes (e.g. a method for freeze-drying coffee). However, the invention must solve a problem in a new, non-obvious and technical way. In the example of the ski boots, the problem of cold feet while skiing is solved by fitting self-regulating heating elements to the boots.


    • The three requirements for obtaining a patent


    Once a patent expires, an invention becomes common property and can then be freely used by anyone.
    Validity and enforcing a patent

    Patents only protect inventions that are novel and inventive at the time of applying for patent protection. However, these two requirements are not checked during the Swiss patent granting procedure. A patent is granted without a guarantee and can therefore be challenged by third parties. For this reason, it is essential that you clarify the novelty of your invention yourself via searches either before or after applying for a patent.

    Similarly, you are also responsible for enforcing your patent. The state doesn't monitor for patent infringements. You have to detect any infringement against your patent yourself and defend your rights.

    An invention becomes known when it is patented

    In return for the exclusive right of use of your invention, you must divulge its basic technical concept. Experts can then understand how the invention works and develop the technology further. This way, both patent owners and society benefit from it.


    https://www.ige.ch/en/protecting-you...-a-patent.html
  9. #9
    مریم70
    کابر مهمان

    آیا مرکزی وجود دارد برای پتنت ؟

    ممنونم از اطلاعات خوب و مفیدی که با تلاش بسیار قرار داده شده است
    با اجازه شما بنده هم می خواستم موسسه ای رو معرفی کنم که دانش به پتنت را دارد بلکه آن هم درگاهی باشد برای رسیدن به اهداف دوستان
    موسسه حامی نوابغ جوان
    ارائه مشاوره های لازم جهت انجام امور ثبت اختراع و پتنت بین المللی از IPO های اتحادیه اروپا
    https://nokhbeha.com
  10. #10
    چهره هنر
    کابر مهمان

    آیا مرکزی وجود دارد برای پتنت ؟

    سلام
    میتونم اینجا مطلبی را عنوان کنم برای بحث پتنت هم موسسه ای را می شناسید که معرفی کنید ؟
+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 10

موضوعات مشابه

  1. پتنت چیست؟
    توسط Sina homaei در انجمن اختراعات خارجی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/04/11, 07:56
  2. رجیستری تبلت ها به سال آینده موکول شد/ امکان رجیستری با کد ملی فراهم شد/ بلاک 21هزار و 265 دستگاه مو
    توسط اخبار استارتاپی در انجمن اخبار استارتاپی از سایت های گوناگون
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/01/24, 08:15
  3. ۱۴ هزار گوشی با رجیستری غیر فعال شدند/ فاز چهارم رجیستری برای گوشی‌های دست دوم اپل، گوگل، بلک بری و
    توسط اخبار استارتاپی در انجمن اخبار استارتاپی از سایت های گوناگون
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/01/21, 08:58
  4. مردم به هیچ وجه موبایل قاچاق نخرند/ رجیستری باعث ایجاد انحصار یا گرانی نمی‌شود + فیلم
    توسط اخبار استارتاپی در انجمن اخبار استارتاپی از سایت های گوناگون
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2017/12/19, 23:51
  5. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2017/11/20, 09:08

مجوز های ارسال و ویرایش