سرمایه گذاری جمعی روشی برای افزایش سرمایه از طریق تلاش‌های جمعیِ دوستان، خانواده، مشتری‌ها و سرمایه‌گذارانِ فردی است. این رویکرد در درجه‌ی اول به شیوه‌ی آنلاین از شبکه‌های اجتماعی و پلت‌فرم‌های سرمایه گذاری جمعی استفاده می‌کند و با تقویت این شبکه‌ها، دستاوردهای بیشتری حاصل می‌کند.


سرمایه گذاری جمعی چه تفاوتی با سایر روش‌های سرمایه‌گذاری دارد؟

سرمایه گذاری جمعی، با رویکرد رایجی که کسب‌وکارها برای تأمین سرمایه از آن استفاده می‌کنند، متفاوت است. در روش سنتی اگر بخواهید برای شروع یک کسب‌وکار یا معرفی یک محصول جدید به بازار، سرمایه جمع کنید، لازم است:

  1. طرح کسب‌وکارتان را آماده کنید؛
  2. تحقیقات بازار را انجام بدهید:
  3. نمونه‌ی اولیه بسازید؛
  4. و سپس ایده‌‌ی خود را به سرمایه‌گذاران فرشته، افراد ثروتمند، سازمان‌ها، بانک‌ها، حامیان سرمایه‌گذار و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بفروشید.

در این روش گزینه‌های شما تنها به چند مورد محدود شده‌اند. می‌توانید این رویکرد تأمین مالی را همچون یک قیف ببینید که شما و ایده‌تان در سر پهن آن هستید و سرمایه‌گذاران در سر باریک قیف قرار دارند. اگر نتوانید در زمان درست سرمایه‌گذار مناسب را پیدا کنید، زمان و پول‌تان را از دست می‌دهید.








اما در سرمایه گذاری جمعی قیف وارونه است. این رویکرد با کارآفرینی، ایجاد یک پلت‌فرم، نمایش دادن محصول و به اشتراک گذاشتن منابع، مدل سنتی را بسیار ساده و مؤثر می‌کند. در روش سنتی ماه‌ها وقت صرف می‌کنید تا افرادی را از میان شبکه‌ی خودتان انتخاب کنید، سرمایه‌گذارهای بالقوه‌ را بررسی کنید و زمان و پول‌تان را صرف می‌کنید تا آنها را برای سرمایه‌گذاری متقاعد کنید. اما در روش سرمایه گذاری جمعی، فرصت‌های بیشتری در اختیار خواهید داشت و دسترسی به افراد علاقه‌مندی که آماده‌اند به کسب‌وکار شما کمک کنند، بسیار ساده‌تر خواهد بود چرا که شما از هزاران نفر می‌خواهید با خرید یک سهم ۲۰ دلاری، در سرمایه‌گذاری مشارکت کنند و در عوض در سود محصولی که برای اولین بار وارد بازار می‌شود، سهیم شوند یا پاداش بگیرند.


مزایای سرمایه گذاری جمعی

سرمایه گذاری جمعی در مقایسه با روش‌های سنتی مزایای زیادی دارد. برای مثال شما به سرمایه‌گذاران بیشتری دسترسی دارید و گزینه‌های انعطاف‌پذیر‌تری برای تأمین سرمایه‌ی لازم در اختیار دارید. در ادامه تعدادی از مزایای این روش را با جزئیات بیشتری توضیح می‌دهیم:


۱. دسترسی به سرمایه‌گذاران بیشتر

برای مثال Fundable یک پلت‌فرم سرمایه گذاری جمعی است که افراد با استفاده از آن می‌توانند به هزاران سرمایه‌گذار معتبر دسترسی داشته باشند، با آنها در تعامل باشند و کمپین تأمین مالی‌شان را با دیگران به اشتراک بگذارند.


۲. ارزشمند شدن کسب‌وکار

شما با ایجاد یک کمپین سرمایه گذاری جمعی، وارد فرایند باارزشی می‌شوید، به‌طوری‌که تاریخچه‌، پیشنهادها، بازار قابل‌دستیابی، ارزش پیشنهادی و موارد دیگری که به کسب‌وکارتان مربوط هستند، در سطح بالایی دیده می‌شوند و کسب‌وکارتان به‌راحتی قابل‌فهم می‌شود.


۳. گسترش روابط عمومی و بازاریابی

می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی، خبرنامه‌های ایمیلی و دیگر تاکتیک‌های بازاریابی آنلاین، کمپین‌تان را به اشتراک بگذارید و آن را ارتقا بدهید. هم‌زمان با تأمین مالی، می‌توانید ترافیک را به وب‌سایت خودتان یا دیگر شرکت‌های مرجع هدایت کنید.


۴. افزایش اعتبار

ارائه‌ی مفهوم کسب‌وکارتان به افراد زیاد، فرصت بسیار خوبی برای افزایش اعتبار و اصلاح پیشنهادهایتان فراهم می‌کند. زمانی که سرمایه‌گذاران بالقوه به طرح شما علاقه‌مند می‌شوند و سؤال می‌پرسند، می‌توانید به‌سرعت مواردی را که از قلم افتاده‌اند پیدا کنید و با گنجاندن آنها در طرح‌تان، تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید محصول‌تان را افزایش بدهید.


۵. افزایش کارایی

یکی از بهترین مزایای سرمایه گذاری جمعی به‌صورت آنلاین این است که تلاش‌هایتان را برای تأمین مالی، متمرکز و مؤثر می‌کند. می‌توانید یک پروفایل جامع بسازید تا همه‌ی سرمایه‌گذاران بالقوه به آن دسترسی داشته باشند و مجبور نباشید هریک از آنها را به‌صورت مجزا دنبال کنید. درنتیجه به‌جای چاپ کردن مدارک، تألیف مکتوبات و به‌روز‌رسانی آنها به‌صورت دستی، می‌توانید همه‌ چیز را به‌صورت آنلاین و با قابلیت دسترسی بیشتری ارائه کنید تا به‌جای اینکه وقت خود را برای تأمین مالی صرف کنید، زمان بیشتری را به اجرای کسب‌وکارتان اختصاص بدهید.

انواع سرمایه گذاری جمعی




سرمایه گذاری جمعی نیز درست مانند سایر سرمایه‌گذاری‌ها، انواع مختلفی دارد. اینکه برای سرمایه گذاری جمعی از چه روشی استفاده می‌کنید، به نوع محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید و اهداف مربوط به گسترش کسب‌وکارتان بستگی دارد. سه نوع اصلیِ سرمایه گذاری جمعی عبارتند از:


۱. سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر کمک

به‌طورکلی کمپین‌هایی که در آنها هیچ بازگشت مالی برای سرمایه‌گذارها یا مشارکت‌کننده‌ها وجود ندارد، سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر کمک نامیده می‌شوند. تأمین‌ مالی برای نجات از فجایع، خیریه‌ها، فعالیت‌های غیرانتفاعی و هزینه‌های درمانی، تعدادی از رایج‌ترین سرمایه‌گذاری‌های جمعی مبتنی بر کمک هستند.


۲. سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر پاداش




سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر پاداش شامل افرادی می‌شود که در کسب‌وکار شما مشارکت می‌کنند و در عوض پاداشی دریافت می‌کنند. این پاداش معمولا نمونه‌ای از محصول یا خدماتی است که شرکت شما ارائه می‌دهد. اگرچه این روش به حامیان پاداش می‌دهد، اما همچنان به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر کمک شناخته می‌شود، چرا که بازگشت مال برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته نشده است. این رویکرد یک گزینه‌ی محبوب در Fundable و همچنین دیگر پلت‌فرم‌های سرمایه گذاری جمعی مانند Kickstarte و Indiegogo است، چرا که به مالکان کسب‌وکارها اجازه می‌دهد بدون صرف هزینه‌های اضافی یا فروش سهام‌شان، مشارکت‌کننده‌ها را به سرمایه‌گذاری تشویق کنند.


۳. سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر سهام

برخلاف روش مبتنی بر کمک و پاداش، سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر سهام به مشارکت‌کننده‌ها اجازه می‌دهد که با سرمایه‌گذاری در ازای دریافت سهام، به یکی از شرکای کسب‌وکار شما تبدیل شوند. این سهام‌داران درنهایت سود سهام‌شان و نیز پولی را که سرمایه‌گذاری کرده بودند، دریافت می‌کنند.


برگرفته از: fundable






https://www.chetor.com/70884-%d8%b3%...5%d8%b9%db%8c/