آشنایی با سئوی محتوا- ۲ - فرید اسدی | سئوی محتوا دو بخش دارد؛ یکی کاربرمحوری و دیگری موتورمحوری. وقتی کاربر در سایت شماست باید سئوی شما به‌گونه‌ای باشد که این فرد، جذب محتوا شود. بنابراین، عنوانی که برای یک پست سایت خود می‌نویسید، باید جذاب باشد که کاربر، ترغیب به خواندن شود. اما همین عنوان، می‌تواند برای موتور جست‌وجو به شکلی دیگر نوشته شود؛ منظور همان عنوانی که در نوار بروزر نوشته می‌شود ...



در سایت‌های فارسی معمولا این دو عنوان، یکی هستند؛ یعنی با همان زبانی که با کاربر صحبت می‌کنیم با موتور جست‌وجو هم صحبت می‌کنیم. مسلم است که این یک خطا، در سئوی محتواست؛ عنوانی که برای کاربر در سایت نوشته می‌شود برای این است که کاربر را متقاعد کنید که این مطلب، ارزش خواندن دارد. اما عنوانی که درنتایج جست‌وجوی گوگل نشان داده می‌شود، باید به‌گونه‌ای باشد که کاربر را متقاعد کند که این مطلب، پاسخ سوال و یا ابهامی را که او به خاطر آن جست‌وجو کرده، دارد.
در سئوی محتوا، همیشه باید از خودتان بپرسید که کاربر چرا جست‌وجو می‌کند. سپس باید محتوایی که تولید می‌کنید بیشترین ارتباط را با پاسخ این سوال داشته باشد‌ و مهم‌تر اینکه بسته‌بندی و شکل عرضه آن در متقاعدکردن کاربر به اینکه این همان محتوایی است که می‌تواند پاسخ سوال او را بدهد، نقش مهمی دارد. بسته‌بندی بسیاری از محتواهای وب، برای ورژن روزنامه یا چاپی مناسب است؛ یعنی تا زمانی‌که کاربر، آنها را ندیده نمی‌داند که آیا به‌درد او می‌خورد یا نه. مثلا شنبه با «شایان شلیله» مصاحبه‌ای چاپ کرده بود که تیتر آن «دویدن پس از عمل قلب» بود. وقتی خواننده شنبه، مجله را باز می‌کند و این مصاحبه و عکس شایان را می‌بیند با دیدن این تیتر زیبا، کنجکاو می‌شود ببیند ماجرا از چه قرار است و چه کسی عمل قلب کرده و یا اینکه کدام نکته از زندگی شایان ربطی به این موضوع داشته و یا اصلا شاید استعاره‌ای در کار بوده است. اما وقتی همین تیتر، در نتایج گوگل و برای کاربری که اسم شایان شلیله را سرچ کرده بالا بیاید، احتمالا این کاربر که در جست‌وجوی موضوعی مرتبط با بازاریابی یا سایر جنبه‌های کار شایان بوده، این صفحه را باز نخواهد کرد. ولی اگر از قول شایان، این جمله نوشته شده باشد: «۵ مرحله راه‌اندازی یک کسب‌وکار تبلیغاتی در فضای وب» احتمالا آن را باز خواهد کرد. به‌عبارتی محتوایی که برای نسخه چاپی آماده می‌شود، یک نوع سئو می‌خواهد و همان محتوا در فضای آنلاین، یک سئوی محتوایی متفاوت.
اما باز همان نکته‌ای که در شماره قبل اشاره کردم، اهمیت پیدا می‌کند؛ یعنی اینکه شما حتما حرفی برای گفتن داشته باشید. ممکن است با انتخاب یک عبارت خیلی‌خوب، کاربر را از صفحه نتایج موتور جست‌وجو به سایت خود بکشانید. در این مرحله، موتورهای جست‌وجو یک متغیر دیگر به نام درگیر‌شدن کاربر با محتوا (engagement) دارند؛ یعنی اگر کاربر بلافاصله متوجه شد که شما فقط یک عنوان جذاب داشته‌اید و مطلب‌تان بی‌مغز و کم‌ارزش است وسریع سایت شما را ترک کرده و موتور جست‌وجو یک امتیاز منفی به شما می‌دهد و در نتایج بعدی، لینک سایت شما را در بالای نتایج، نمایش نخواهد داد. به‌عبارتی الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو مراقب هستند که شما کلاه سر کاربران نگذارید. بنابراین شاید بهتر باشد یک کاربر به سایت شما نیاید، تا اینکه بیاید و سریع آن را ترک کند.


کلمات کلیدی: سئوی محتوابازاریابیکسب و کار تبلیغاتی



سر کاربر، کلاه نگذارید | شنبه مگ - اولین هفته نامه اختصاصی استارت آپ ها