Platform as a Service یا بستر های نرم افزاری به عنوان خدمات که به اختصار PaaS نامیده می شود ، یکی از شاخه های رایانش ابری است که بستر و محیطی را فرآهم می کند که برنامه نویسان بتوانند از طریق اینترنت برنامه های کاربردی و خدمات ، راه اندازی و ایجاد نمایند. خدمات PaaS در فضای cloud میزبانی می شوند و به سادگی و از طریق مرورگر های اینترنتی برای کاربران در دسترس می باشند.PaaS که یکی از شاخه های سرویس های ابری است به کاربران اجازه می دهد که با استفاده از ابزارهای عرضه شده توسط ارائه دهنده ، برنامه های کاربردی و نرم افزار ایجاد نمایند. خدمات PaaS می تواند شامل ویژگی های از پیش پیکربندی شده ای باشد که مشترکین می توانند به عضویت آن در بیایند و از آنها استفاده کنند. آنها می توانند ویژگی هایی را که نیاز های آن ها را برطرف می کند را انتخاب کنند و ویژگی هایی که برای آنها برای آنها مفید نیست را دور بیاندازند. در نتیجه بسته ها می تواند از ارائه ی چارچوبهای ساده نقطه و کلیک (point-and-click) ، که در آن هیچ تخصص میزبانی در سمت کاربر سرویس گیرنده مورد نیاز نیست تا تامین گزینه های زیرساختی برای توسعه پیشرفته ، متفاوت باشد.
در خدمات PaaS زیرساخت و برنامه های کاربردی برای مشتریان ، مدیریت می شوند و همچنین پشتیبانی نیز ارائه می شود. سرویس ها دائما به روز رسانی می شوند ، بدین صورت که ویژگی ها و feature های فعلی آپگرید شده و ویژگی های جدید نیز اضافه خواهند شد. ارائه دهندگان خدمات PaaS می توانند از طریق تست و گسترش به توسعه دهندگان کمک کنند که مفهوم ایده های اصلی خود را به ایجاد برنامه های کاربردی ختم کنند. تمام این موارد تنها در یک مکانیزم مدیریت شده قابل ارائه است.خدمات PaaS همانند بسیاری دیگر از خدمات cloud ، عموما بر اساس اشتراک پرداخت می شوند ، بدین صورت که مشتریان در نهایت تنها هزینه ی آنچه که استفاده کنند را پرداخت خواهند کرد. مشتریان همچنین از اقتصاد مقیاس که از به اشتراک گذاری زیرساخت های فیزیکی اساسی بین کاربران به وجود می آیند ، بهره مند شوند و این موضوع نهایتا منجر به کاهش هزینه ها می شود.


در زیر به برخی از feature هایی که می تواند با خدمات PaaS ارائه شوند ، اشاره شده است :
  • سیستم عامل
  • محیط ایجاد script های سمت سرور
  • سیستم مدیریت پایگاه داده
  • نرم افزار سرور
  • پشتیبانی
  • ذخیره سازی
  • دسترسی به شبکه
  • ابزار برای طراحی و توسعه
  • میزبانی

توسعه دهندگان نرم افزار، توسعه دهندگان وب و کسب و کار می تواند از PaaS بهره مند شوند. توسعه دهندگان نرم افزار در هر حال از خدمات PaaS بهره خواهند برد ، خواه ایجاد برنامه ای باشد که قصد دارد آن را از طریق اینترنت ارائه دهد و خواه فروش یک نرم افزار خاص باشد. به عنوان مثال توسعه دهندگان وب می توانند از محیط PaaS به صورت انفرادی و در هر مرحله از فرآیند توسعه ، تست و در نهایت میزبانی وب سایت خود استفاده کنند. با این حال ، کسب و کار هایی که در حال توسعه نرم افزار داخلی خود هستند نیز می تواند از PaaS بهره ببرند ، به ویژه برای ایجاد توسعه حلقه حصار مجزا و محیط تست.در زیر به برخی از مزایای PaaS برای توسعه دهندگان برنامه های کاربردی اشاره شده است :
  • توسعه دهندگان مجبور به سرمایه گذاری در زیرساخت های فیزیکی نمی باشند: فرآهم شدن امکان اجاره ی زیرساخت های مجازی دارای دو نوع مزایای بهینه تر شدن هزینه ها و منافع عملی می باشد. آنها نیاز ندارند که سخت افزار مورد نیاز را خریداری کنند و یا یک فرد متخصص را برای مدیریت آن استخدام کنند و این موضوع باعث می شود که تنها بر روی توسعه برنامه های کاربردی تمرکز کنند. کاربران نیز به جای اینکه کل یک سرویس را تهیه کنند و منابع بی استفاده بماند ، تنها منابعی که به آن نیاز دارند را اجاره می کنند.
  • امکان توسعه و development برای افراد غیر متخصص نیز فرآهم خواهد شد: با برخی از سرویس های ارائه شده توسط PaaS هر شخصی با حداقل اطلاعات فنی می تواند یک برنامه ی کاربردی را توسعه دهد و این مورد به سادگی و از طریق مرورگر های اینترنتی و تنها با انجام چند کلیک صورت می پذیرد. از نمونه های برجسته این مورد می توانبه نرم افزارهای وبلاگی که تنها با چند کلیک نصب می شوند اشاره کرد ، همانند وردپرس٫
  • انعطاف پذیری: مشتریان می توانند بر ابزارهایی که از طریق platform نصب کرده اند ، مدیریت کامل داشته باشند و همچنین می توانند یک platform مطابق نیازهای خاص خود طراحی کنند. در واقع آنها می توانند feature هایی که احساس می کنند برای آنها ضروری است را انتخاب و استفاده نمایند.
  • سازگاری: تمامی feature های مورد استفاده را می توان در مواقعی که شرایط اقتضا می کند ، تغییر داد.
  • تیم ها در مکان های مختلف می توانند با هم کار می کنند: به علت اینکه یک کانکشن اینترنتی و یک مرورگر تنها مولفه های مورد نیاز هستند ، توسعه دهندگان در مکان های مختلف می توانند با هم در ساخت یک برنامه مشارکت و همکاری کنند.
  • امنیت: در خدمات PaaS موارد امنتی همچون امنیت داده ها و تهیه ی بک آپ از اطلاعات و بازیابی آن فرآهم می باشد.

سرویس هایی همچون Windows Azure ، google app engine ، Apache Stratos ، Force.com و heroku.com از نمونه های این مدل هستند. بهترین مثال برای این مدل Windows Azure است که از ایجاد یک کد ساده با هر زبان برنامه نویسی دلخواه تا انتشار پروژه برنامه نویسی بصورت آنلاین و ایجاد سرور مجازی ویندوز یا لینوکس در آن ممکن است.Microsoft Windows Azure مجموعه ای وسیع از خدمات را ارائه می دهد. این بستر برنامه نویسی تمامی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری لازم برای یک برنامه نویس را فراهم کرده که از ان جمله به امکان ایجاد VPS با سیستم عامل های متفاوت ، امکان ایجاد هاست و انتشار وب سایت ایجاد شده بر روی آن ، بستر برنامه نویسی قدرتمند با امکان برنامه نویسی به زبان های مختلف و … اشاره کرد.مدل PaaS معمولا شامل اجزایی مانند سیستم عامل ، محیط اجرایی زبانهای برنامه نویسی ، دیتابیس و وب سرور می باشد.به طور خلاصه ، خدمات PaaS یک محیط عملیاتی برای توسعه برنامه های کاربردی را تامین کرده و ارائه می دهد. به عبارت دیگر یک معماری مشابه زیرساخت های کلی برای حمایت از توسعه نرم افزار فرآهم می کند. این خدمات شامل شبکه ، ذخیره سازی ، پشتیبانی نرم افزار و خدمات مدیریت می باشد. به همین دلیل راهکاری کاملا مناسب و ایده آل برای توسعه برنامه های کاربردی جدید که برای وب و همچنین دستگاه های تلفن همراه و رایانه های شخصی در نظر گرفته شده اند ، می باشد.

سرویس های ابری - PaaS | بلاگ ایران هاست