در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • چرا بازگشت سرمایه از طریق شبکه های اجتماعی برای من مهم است؟
  • چگونه بازگشت سرمایه از طریق شبکه های اجتماعی را محاسبه کنم؟
  • چطور بفهمم لید lead های باکیفیتی از شبکه های اجتماعی نصیب من می شود؟

فرض کنید کافه ای به نام “چای برتر” وجود دارد و طعم و عطر چای های آن زبان زد است. مسئول تبلیغات چای برتر می خواهد تبلیغاتی برای کسب و کار خود انجام دهد؛ بنابراین در شبکه های اجتماعی مسابقه ای را ترتیب می دهد به این شکل که کیسه ای 5 کیلویی را تهیه می کند و داخل آن چند عدد چای کیسه ای قرار می دهد ، هر کس بتواند حدس بزند که داخل کیسه چند عدد چای قرار دارد برنده است.
دو هزار نفر در شبکه های اجتماعی نظرات خود را اعلام می کنند و مسئول تبلیغات کیسه هایی به ارزش 500 هزار تومان هدیه می دهد. اکنون او می خواهد سودآوری حاصل شده از این کار را محاسبه کند. برای این کار باید دید آیا این کار ارزش هزینه و زمان را داشته است؟
روش محاسبه زمان و هزینه صرف شده

ابتدا زمان و هزینه صرف شده برای این کار را لحاظ می کنیم. سپس باید تعداد افرادی را که از این طریق اکانت شبکه اجتماعی چای برتر را فالو کرده اند محاسبه نمود. بهترین کاربران احتمالا آنهایی هستند که محل سکونتشان در نزدیکی کافه قرار دارد و احتمالا به مشتری تبدیل خواهند شد. ترتیب دهی اینگونه تبلیغات در شبکه های اجتماعی، روشی جالب و موثر برای افزایش آگاهی در مورد برند و گسترش کسب و کار است اما به کار گیری آنها مستلزم صرف زمان و هزینه است. بنابراین درک نرخ بازگشت سرمایه از طریق این قبیل تبلیغات حائز اهمیت است.
فرمول به خصوصی برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه وجود ندارد زیرا هر کسب و کار دارای اهداف متفاوتی است. بعضی از آنها می خواهند برای خود لید مشتری ایجاد کنند، فالوورهای خود را افزایش دهند، مردم را ترغیب به ثبت نام در خبرنامه کنند یا آنها را به خرید آنلاین سوق دهند.


زمانیکه که هدف گذاری کنید، می توانید از طریق محاسبه ROI تبلیغ خود در شبکه های اجتماعی قضاوت درستی از موفقیت تبلیغ خود داشته باشید. با مقایسه زمان و هزینه صرف شده و میزان سود دریافتی، می توانید این کار را انجام دهید.
رفته رفته با خودداری از اشتباهات گذشته، قادر به افزایش نرخ بازگشت سرمایه از تبلیغات خود در فضای مجازی بوده و به اهداف تعیین شده خود دست می یابید.
زمانیکه می خواهید نرخ بازگشت سرمایه را از طریق شبکه های اجتماعی انجام دهید، کیفیت را به کمیت ارجحیت دهید. دریافت درخواست های زیاد برای مسابقه هیجان انگیز است. اما یافتن افرادی که واقعا به برند شما علاقه دارند موضوع مورد اهمیت برای ROI می باشد. پنج مشتری که با شما همکاری تجاری کنند بسیار ارزشمندتر از 100 درخواستی است که فقط به جهت شرکت در مسابقه ارسال شده اند.
یکی از راه های افزایش شانس جذب کاربران، درخواست محتوایی است که توسط کاربران تولید شده اند (user-generated content). مثلا چای برتر می توانست در مسابقه خود از مردم بخواهد در مکان های جالب و هنگامی که در حال نوشیدن چای این کافه هستند، ویدیوهای خود را برای شرکت در مسابقه ارسال کنند.

استفاده از محتواهای تولید شده توسط کاربران

عکس ها و ویدیوها که توسط کاربران تولید شده اند می توانند در آینده به عنوان محتوا مورد استفاده قرار گرفته و تبلیغات بیشتری را برای کسب و کار به همراه داشته باشند.
برای جلب توجه کاربران ارزشمند، از ارتباط جایزه با کسب و کار خود اطمینان حاصل کنید. چای برتر برای جایزه خود چای کیسه ای هدیه داد، او با این کار افرادی که چای خور هستند را جذب خود کرد. حال تصور کنید به جای چای چند عدد چاقو هدیه می داد! این جایزه قطعا هیچ ارتباطی با کسب و کارش ندارد.
یکی از راه های خوب برای اینکه بفهمید آیا مشتریان ارزشمندی را به خود جذب می کنید، ردیابی نرخ تبدیلات (conversions) است.
به فعالیت هایی که منجر به تبدیل شدن کاربران به مشتری می شوند، تبدیل یا conversion گفته می شود.
مثلا چای برتر برای مسابقه خود 2000 درخواست دریافت کرد و 500 نفر در خبرنامه عضو شدند. احتمال اینکه افراد عضو شده در خبرنامه به مشتری تبدیل شوند بسیار بیشتر از افرادی است که فقط برای شرکت در مسابقه درخواست ارسال کردند.
می توانید با کمک ابزارهایی نظیر Google Analytics و Crazy Egg ببینید که کدام یکی از کلیک ها منجر به تبدیل شده اند سپس لینک هایی ایجاد کنید که قابل ردیابی هستند. این ها نشان می دهند که کدام یکی از پست ها بیشترین ترافیک را به خود اختصاص داده اند.

تمرکز فراتر از نرخ تبدیلات

اگرچه نرخ تبدیلات مقیاس خوبی برای اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه مسابقه هستند اما بایستی فراتر از تبدیلات فکر کنید. از دیگر ابزارهای اندازه گیری مهم می توان به محاسبه تعداد نفراتی که مسابقه را به اشتراک گذاشته اند، مقدار اطلاعاتی که دریافت کرده اید (مانند اسم، ایمیل، محل سکونت و …)، تعداد فالوور جدیدی که به دست آورده اید و… اشاره نمود.
به عنوان مثال فرض کنید هدف چای برتر از ترتیب مسابقه فقط دریافت درخواست شرکت در مسابقه و افزایش آگاهی در مورد برند نبوده و بخواهد در کنار اینها فالوورهای جدیدی نیز در شبکه های اجتماعی کسب کند.
برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه، باید میزان پول هزینه شده برای مسابقه را تقسیم بر تعداد فالوورهای جدید کرد. با این کار می توان از میزان هزینه صرف شده به ازای هر فالوور، اطلاع کسب کرد.
اگر چای برتر 600 هزار تومان برای مسابقه تبلیغاتی خود هزینه کرده و در قبال آن 200 فالوور جدید جذب کرده بود، یعنی به ازای هر فالوور 3 هزار تومان پرداخت کرده است. کمپانی می تواند از نتایج بدست آمده از این بررسی برای تبلیغات آینده خود استفاده کرده و نتایج بهتری کسب کند.
محاسبه نرخ بازگشت سرمایه با کمپین های شبکه های اجتماعی – زرافه